PDA

View Full Version : Klotetoets



Pat Boyack
5 december 2002, 23:37
Wie heeft er tips voor het onderhoud van de toets van m'n gitaar? Hij is zo stroef als m'n schoonmoeder!!!!!!

Arbz
6 december 2002, 12:34
Ik heb ergens op zolder nog een goedkope klassieke gitaar liggen, met ook zo'n pruttoets - als die even een klein beetje stoffig wordt speelt het als een draak.

Mijn 'normale' gitaar heeft een toets van Ebben, heb ik eigenlijk nog nooit gezeur mee gehad. Misschien gewoon slechte kwaliteit toets?

John P
6 december 2002, 21:50
Meubelolie

Pat Boyack
6 december 2002, 23:50
Gaan me snare niet naar de klote door de vettigheid met meubelolie.Ooit es iets van gehoord.

jpb
7 december 2002, 09:40
Het beste is natuurlijke bijenwas op terpetine basis. eerst schoonmaken met wasbenzine en dan een of twee keer inwrijven en laten intrekken. Hoeft niet zo vaak, vooral rosewood is vrij vet van zichzelf. Ebben droogt iets sneller uit. Maple alleen schoonmaken (voor zover dat al niet duisdelijk was)

jpb
7 december 2002, 09:41
Natuurlijk wel snaren eraf halen. Zelfde recept voor je schoonmoeder (mischien iets vaker)

Luca P
7 december 2002, 13:00
Dat plakkerige gevoel krijg ik van maple toetsen.
De lak lijkt aan mijn vinger toppen te plakken.
Geef mij maar ebony of rosewood.

Pat Boyack
7 december 2002, 14:06
Bedankt JPB. Keb meteen een emmertje bijenwas gehaald van een litertje of 10 en het m'n schoonmoeder us flink ingewreven.Helaas geen merkbaar verschil. 10 Liter te weinig?
Vanavond ga ik met m'n gitaar aan de slag. Hoop op betere resultaten.Was echter niet de duurste gitaar, 1tje voor erbij.Weet ook niet welke houtsoort het is.De gitaar is een Vanderson met element.

gertdm
8 december 2002, 21:47
dit probleem is niet op te lossen vrees ik.
Het zit hem in de bewerking van de toets en de gebruikte laksoort.Misschien helpt nog wel het beste door er veel op te spelen.
Dat alles gladder wordt door slijtage en
dunner worden van de laag.
En een heel dun setje snaren erop...

PJ
11 december 2002, 01:57
Lemmon oil is het beste om de toets te onderhouden.
Als je niet weet wat voor lak er op jouw gitaar is gebruikt, dan is het gebruik van wasbenzine om schoon te maken sterk af te raden.

Om alles vetvrij te maken is aansteker benzine, jeweetwel dat merk Zippo (= naptha), het best. Dit is veilig voor alle lakken, niet schadelijk voor de hardware en werkt als een trein (ook om rottige prijsstickers enzo weg te halen)

Jouw probleem zou ook wel eens kunnen zijn dat jouw gitaar eens goed moet worden afgesteld. Ik wed dat dit nog nooit gebeurd is.

Pat Boyack
11 december 2002, 19:56
Te gek, al die tips.
Wat betreft het dunne setje snaren, dat ga ik zeker proberen.
Die aansteker benzine heb ik gelukkig nog,maar waar kan ik die lemmon oil krijgen?
Het veel spelen is geen probleem.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pat Boyack op 2002-12-11 19:57 ]</font>

PJ
11 december 2002, 22:09
Ja die lemmon oil kan een probleem opleveren. Probeer eens bij de (grote) gitaarzaken. Ik verkoop het ook, maar in kleine flesjes.