PDA

View Full Version : Vandaag was houthamsterdag!



Hans74
22 september 2006, 17:03
Omdat ik op onderdelen voor de bouw van mijn telecaster moet wachten, en de werkzaamheden momenteel stil liggen heb ik vandaag een bezoekje gebracht aan een plaatselijke houthandel/fineerzagerij. Wanneer men fineer zaagt blijft er altijd een "restplank" over van zo'n 20 à 25 mm dik. Zeer geschikt voor een topje, dacht ik zo.

Kijk wat ik gevonden heb: 2 planken flame maple van 90x20cm en 24mm dik. Perfect om 4 tops uit te kunnen maken of 2 tops en 2of3 halzen met palissander toets... De voorste plank heeft een geweldig mooie en diepe vlam, de achterste is iets subtieler.

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/flame-maple.jpg http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/flame-maple2.jpg

2 mensen van het bedrijf hebben de tijd genomen om me te helpen die prachtige stukken uit te zoeken (ze zaten helemaal onderin een stapel van 2 meter hoog) en ze wisten me te vertellen dat die planken minstens 10 jaar oud zijn, dus perfect droog. Ook zitten er geen fouten als knoesten of barsten in. Qua prijs viel het ook reuze mee...

Voor de gitaar die ik nu aan het bouwen ben zal ik ze niet nodig hebben, maar het is wel een investering voor volgende projecten. Ik kon zo'n mooi hout gewoon niet laten liggen. Ben benieuwd hoe ze er gaan uitzien als ik ze kan bookmatchen...

Man man man, ik ben er net zo opgewonden over als een puber die voor de eerste maal de tieten van z'n liefje betast... :D

Enra
22 september 2006, 17:16
Zo hoort het!!! Ziet er goed uit!!!

sjoerd5
22 september 2006, 18:06
ik ben dom

wat is de top ook al weer

vergeten

dumb dumb dumb

rinaldo
22 september 2006, 19:44
dat gevoel ken ik ook, ben vandaag bij een hout handel bij ons in de buurt geweest voor een stukje mahonie, maar wat die man allemaal had staan, de meest gekke exotische houtsoorten, ideaal om mooie topjes van te maken, voelde me net een kind in een snoepwinkel.

jan jansen
22 september 2006, 20:14
dat gevoel ken ik ook, ben vandaag bij een hout handel bij ons in de buurt geweest voor een stukje mahonie, maar wat die man allemaal had staan, de meest gekke exotische houtsoorten, ideaal om mooie topjes van te maken, voelde me net een kind in een snoepwinkel.


roep eens een adres....moet dan ook bij mij in de buurt zijn...toch? :rockon: :rockon: :rockon: :rockon:

jj

Hans74
22 september 2006, 20:17
dat gevoel ken ik ook, ben vandaag bij een hout handel bij ons in de buurt geweest voor een stukje mahonie, maar wat die man allemaal had staan, de meest gekke exotische houtsoorten, ideaal om mooie topjes van te maken, voelde me net een kind in een snoepwinkel.

Hahaha ja, ik heb me echt moeten inhouden om niet met een plank zebrano van 3.5m te gaan lopen... :)

Dat zou iets té kostelijk geweest zijn...

rinaldo
22 september 2006, 20:29
roep eens een adres....moet dan ook bij mij in de buurt zijn...toch? :rockon: :rockon: :rockon:

jj

nou, ik ga hier niet al te hard roepen, straks kaapt iedereen al die prachtige plankjes voor m,n neus weg, maar onder ons, jij kent hem wel dacht ik.
akkrum, meer zeg ik niet. :sssh:

Hans74
22 september 2006, 21:19
ik ben dom

wat is de top ook al weer

vergeten

dumb dumb dumb

Helemaal niet dom... ;)
De top is het bovenblad van een gitaar, meestal in een andere houtsoort dan de body. Denk maar aan de Les Pauls die een mahonie body hebben, maar een maple(esdoorn) bovenblad in verschillende vormen: flame, birdseye, quilted of spalted.

Ook andere houtsoorten zijn mogelijk als top, en hebben invloed op de uiteindelijke klank.

kiem
22 september 2006, 23:14
nou, ik ga hier niet al te hard roepen, straks kaapt iedereen al die prachtige plankjes voor m,n neus weg, maar onder ons, jij kent hem wel dacht ik.
akkrum, meer zeg ik niet. :sssh:meestal zijn de mooie stukjes al weg, bij welke hout handel dan ok, ze hebben allemaal wel vaste klanten waarvoor ze dingen appart houden. in veel gevallen dan :)

Hans74
23 september 2006, 01:18
meestal zijn de mooie stukjes al weg, bij welke hout handel dan ok, ze hebben allemaal wel vaste klanten waarvoor ze dingen appart houden. in veel gevallen dan :)

Daar heb je gelijk in!
Ik weet ook dat er een vioolbouwer is in Anwerpen die bij dezelfde houthandel zijn materiaal komt halen... Ffe googlen, en iedereen weet welke ik bedoel. It's a small world after all...

Waarschijnlijk heb ik gewoon geluk gehad omdat het vrijdag was, en iedereen in het bedrijf alles rustig aan deed met het weekend in het achterhoofd. Een beetje zoeken, wat kletsen, koffiepauze, wat meer kletsen, een stapeltje hout verzetten en onder het kletsen zoeken naar een mooi stukje, weer koffiepauze etc... Heel relaxt.

Voor ik het doorhad, zaten we al aan de onderkant van de stapel en vond het stuk wat me het meest aansprak...