PDA

View Full Version : Tappen en wah..?



Mauser
22 september 2006, 14:46
Ik ben nu eindelijk eens gemotiveerd bezig met solo's, maar heb wat problemen met het tappen.. (ik kom straks terug op de wah). Ik tap met m'n (middel)vinger omdat ik dat lekkerder en makkelijker vind dan met plectrum, maar hoe hard ik ook tap, 't klinkt te zwak. Nu gebruik ik thuis al meer gain dan in de oefenruimte of op het podium, maar als ik nu nog meer gain moet gaan gebruiken vind ik de sound niet meer mooi voor m'n riffs..

Nu is mijn vraag.. Ik wil nog een keer een Wah pedaal kopen binnenkort (ik denk aan een Morley). Is het zo dat je gitaar wat " gevoelliger" wordt met wah? Dus dat het tappen ook makkelijker gaat?

Zo nee, wat kan ik nog meer doen?

gorgasm
22 september 2006, 14:52
klinkt het goed zonder wah?
op hoeveel staat je gain?

Jeffrey
22 september 2006, 15:44
Misschien helpt een compressor.

Mauser
22 september 2006, 16:25
klinkt het goed zonder wah?
op hoeveel staat je gain?

M'n gain staat thuis redelijk hoog (7 - op een distortionpedaal) en in de oefenruimte wat lager, maar daar heb ik nog nooit geprobeerd te tappen.

En of het goed klinkt zonder wah.. Tjah, het klinkt allemaal wel goed, alleen de taps klinken erg zwak, alsof het alles erg ongevoelig is..

gorgasm
22 september 2006, 16:35
je tapt met je middelvinger, achter, en niet OP een fret, je hebt een leuke gain opstaan(waar je bv n heavy metalrifje mee kan leuteren) dan zou t toch moeten lukken...
mss ist maar n id dat t slapjes klinkt?

Mauser
22 september 2006, 18:12
Met "slapjes" bedoel ik dus dat er amper geluid uitkomt ;) Maar nu snap ik het niet.. moet ik nu OP of ACHTER de fret tappen?? :???:

TMKXL
22 september 2006, 18:44
Net achter de fret, net als gewoon aanslaan. Flink hard de vinger eropdrukken/slaan, en de vinger weer van de snaar (naar beneden) af trekken zodat de noot goed doorklinkt. Gewoon veel oefenen, dan lukt het vanelf wel. Oefen ook met clean, dan gaat het daarna met distortion makkelijker.

Gearjunkie
22 september 2006, 19:06
Eigenlijk net een pull-off, maar dan met je rechterhand/middelvinger in jouw geval.

gorgasm
23 september 2006, 03:31
achter, en niet OP een fret
dan bedoel ik ACHTER. Fret 17 is fret 17 en niet op het ijzer van de 17/18

+1 @ gearjunkie

Mauser
24 september 2006, 00:34
Dan deed ik 't dus in ieder geval goed :) Wist alleen niet dat je tijdens t tapen ook de snaar naar beneden toe moet loslaten.. Daar maar eens mee oefenen!

Bedankt voor de reacties iedereen :)

Funkicker
25 september 2006, 20:58
maar.. als tappen niet 'werkt', moet je toch gewoon je actie bij stellen, lage actie kan t nauwelijks misgaan (maar niet té laag natuurlijk)

Mauser
27 september 2006, 15:45
NOG lager?? :shock: