PDA

View Full Version : Ik heb het 'aan mijn rekker'



tomswaelen
22 september 2006, 13:50
Om het even met een Vlaams spreekwoord te zeggen :) (betekent zoveel als 'ik heb weeral pech')

Een aantal weken terug een 1999 Fender USA Deluxe Stratocaster gekocht op eBay, van een koper in de USA. Zonet een brief aangekregen van de Belgische douane met de vraag om meer info aangaande mijn zending. Als ik hun richtlijnen correct interpreteer, zou het best kunnen dat ik er nog eens verschillende 100-en euro’s moet gaan bijbetalen.

Nu, wettelijk gezien is dit allemaal heel correct, maar vooral de schijnbaar volledige willekeur waarmee de Belgische douane werkt, is zeer storend. Soms kan je iets heel duurs in een week en zonder kosten van de USA naar hier laten komen, anders duurt het 3 weken met een boel extra kosten erbij. En extra kosten, daar weet men iets vanaf hoor.
Daarom hoop je altijd dat je pakket 'door de douane geraakt', en valt het altijd dik tegen als dat niet het geval is. Zoals ik al zei: volledige willekeur.

DaveItUp
22 september 2006, 13:57
Ze kunnen moeilijk alles gaan controleren he. Ik was ook de lul met een gitaar dit jaar. Dat risico neem je.

zonniewiw
22 september 2006, 14:05
Als ik via ebay of elders een particuliere zending krijg uit de usa , dan komt het pakje gewoon netjes thuis aan zonder extra kost(zending via post),

maar als ik in een (web)winkel bestel al dan niet op ebay, warmoth of zo , zending ups heb ik bij landing telkens de btw aan men broek , dus nu onthoud ik dat er 21% bovenop komt

Braindead
22 september 2006, 14:28
Wat betaal je nu dan precies voor je stratocaster? Waarschijnlijk toch nog steeds minder dan hier of niet? Wel balen natuurlijk.....

tomswaelen
22 september 2006, 15:17
Wat betaal je nu dan precies voor je stratocaster? Waarschijnlijk toch nog steeds minder dan hier of niet? Wel balen natuurlijk.....

Wel, ik betaalde inclusief verzending 780 EUR. Maar daar komt nu waarschijnlijk nog een 100 EUR bij. Nieuw kost een USA Deluxe 1200 EUR, dus het valt nog wel mee, maar leuk is in ieder geval anders...

Alain
22 september 2006, 15:26
25% komt erbij dus reken maar op 195 €

Jorn69
22 september 2006, 15:58
Ik ken het gevoel. IK heb namelijk overlaatst een callaham bridge besteld van een 140 euro... Daar kwam achteraf dan nog eens een 25 euro douanekosten bij, 25 euro formaliteitskosten (whatever the fuck that is) en dan nog een heleboel verzendkosten omdat ik voor een beveiligd bedrijf had gekozen met al die airport-terrorist shit dat aan de gang is daar. Achteraf bekeken had ik dus bijna het dubbele betaald van wat ik verwacht had. Het kutte was dan vooral dat ik een week daarvoor m'n kinmans had besteld voor een 200 euro en daar moest ik dan maar een miezelige 10 euro douane kosten voor betalen

Hendriks
22 september 2006, 16:57
Sommige webwinkels zetten op de verpakking dat het om "repair parts" gaat , daar hoeft dan weer geen btw,etc over betaald worden , GFS doet dit ook.

tomswaelen
22 september 2006, 16:58
Sommige webwinkels zetten op de verpakking dat het om "repair parts" gaat , daar hoeft dan weer geen btw,etc over betaald worden , GFS doet dit ook.

Ha, dat kan dan wel de reden zijn waarom ik bij GFS en bij Guitarpartsresource niks moest betalen... Het zijn ook effectief 'repair parts'... :)

turboblues
23 september 2006, 01:45
Ik heb me ook al afgevraagd waarom het zoveel kan schelen tussen gitaren die je voor ongeveer dezelfde prijs gekocht hebt. Waarop baseren ze zich?
Het is soms alsof ze er zelf met de pet naar gooien..

Robbert
23 september 2006, 10:56
Ik heb me ook al afgevraagd waarom het zoveel kan schelen tussen gitaren die je voor ongeveer dezelfde prijs gekocht hebt. Waarop baseren ze zich?
Het is soms alsof ze er zelf met de pet naar gooien..

Er komen dagelijks duizenden en duizenden pakketjes binnen. Het is ónmogelijk die allemaal nauwkeurig te onderzoeken.

drap
23 september 2006, 11:03
Sommige webwinkels zetten op de verpakking dat het om "repair parts" gaat , daar hoeft dan weer geen btw,etc over betaald worden , GFS doet dit ook.

Maar om dit nou op een complete Fender strat te zetten, ik denk niet dat je er mee weg komt :seriousf:

ccc
23 september 2006, 21:08
quote:

Er komen dagelijks duizenden en duizenden pakketjes binnen. Het is ónmogelijk die allemaal nauwkeurig te onderzoeken.



Er komen echt wel geen 10 gitaren per dag binnen, daarbij de douane wordt afgehandeld bij de transporteur. Daar werken gewoon mensen van de douane bij in de hub. De ene transporteur is ook de andere niet. GLS was behoorlijk laks vroeger, ABX is gewoon een klotetransporteur (om eens de chauvinist uit te hangen) die rekenen gewoon een pak administratiekosten aan en laten de meeste grote paketten een paar weken liggen, Fedex schijn goed en correct te zijn.

tomswaelen
28 september 2006, 22:48
Deze donderdag de gitaar aangekregen. ABX delegeert dit blijkbaar nog verder, want een mevrouw van Taxipost kwam het pakket brengen.

De Strat heeft de reis van 10000 km zonder problemen doorstaan. Ik had de douane dus de Paypal-factuur doorgefaxt, waarop stond dat de veiling voor 1001 USD is afgesloten geweest. Ik typ even de details over van de Taxipost-factuur:

Kosten voor voorschot: 2,04 €
Formaliteiten: 25 €
Belgische douanerechten: 28,91 €
BTW import België: 175,39 €
Totaal: 231,34 €

Ik was zo aan het denken: als je nu van iemand iets koopt op eBay, kan je dan met die mens niet afspreken om een andere prive-veiling op eBay op te zetten, waarop hij je de gitaar (of iets anders) verkoopt voor 100 USD of zoiets? Als je dan dat betaalt met Paypal (rest al betaald), en dat steek je bij je pakket, kan de douane toch niet anders dan dit aanvaarden? Er zit immers een factuur bij, en als men op eBay gaat zien, klopt alles ook als een bus. Ik kan er niet aan doen dat die veiling goedkoop werd afgesloten he ;)

Geen nood, ik heb mijn lesje nu wel geleerd hoor, maar het was maar een idee... :)

zjanke
29 september 2006, 08:16
Nog maar eens een lang verhaal dan....

De Douane controleert in beginsel alles wat er binnen komt op basis van de facturen. De aangifte bij de douane wordt gedaan door de vervoerder, dus als je wilt klagen moet je zoiezo daar zijn. Dit geldt ook voor administratie-/afhandelingskosten, daar heeft de douane niets mee te maken.
Onder een bepaald bedrag rekenen ze geen kosten omdat het innen van dat bedrag lager is dan de kosten die gemaakt worden. (in NL 22€, voor belgie weet ik het niet)

Als de omschrijving iets is van gift, samples, repair parts enz. dan gaan normaal gesproken alarmbellen rinkelen. Bij guitarpartsresource heeft het niets te maken met de omschrijving maar wel met de waarde, mijn SD's waren 9$ per stuk :sssh:. Als het namelijk repair is, dan zul jij moeten aantonen dat het ding kapot is opgestuurd en dan betaal je over de reparatiewaarde. Een Fender customshop die kapot naar de US gaat kost 2500, een gerepareerde kost 3500, dan betaal je BTW en invoer over 3500-2500=1000. Kun jij niet aantonen dat ie is uitgevoerd heb je een probleem, want dan betaal je over 3500 (nee, een stagg opsturen lukt niet, je moet serienummers opgeven en bij unieke stukken zelfs foto's met duidelijke kenmerken zoals stempels in de hals/body bij de aangifte doen)
Tourneetje en iets "vergeten"? Daarvoor is een ATA-carnet (meervoudige doorvoer in verschillende landen): voer je niet hetzelfde uit als in? betalen!

Een verkeerde waarde/verkeerde omschrijving opgeven kan lukken, maar kan ook een boete opleveren. Als jij een valse veiling in elkaar steekt, of op een andere manier de zaak probeert de misleiden (nee mijnheer de douane, ik dacht echt dat die nieuwe chevrolet maar 50 $ kostte en die atoombom is echt een sample om te proberen! :chicken:, echt waar!) en de douane vertrouwt het niet, dan zullen ze zelf een waardeschattting gaan doen en dan baseren ze zich meestal op adviesprijzen en gaan dan nog wat hoger zitten en daarbovenop kan nog een boete worden opgelegd.

Douaniers hebben heeeel vaak met ons soort wijsneuzen te maken, dus alle kunstjes, kneepjes en trucks hebben ze al een keer gezien, die houd je echt niet voor de gek. Ik heb een aantal jaar geleden heel veel met douanecontroles te maken gehad (ik werk bij een van de vervoerders en moest 100% controles begeleiden waarbij alles door een rontgenscanner heen gaat) en ik heb gezien dat valse nike shirts werden herkend aan een verkeerd gestikte naad. Twijfelgevalletjes gingen mee voor nader onderzoek en kreeg je na een paar dagen weer terug.

Ga er gewoon van uit dat er wat extra kosten aan internationale aankopen (buiten de EU) zitten en bekijk dan of het nog steeds een werelddeal is....

zonniewiw
29 september 2006, 10:49
[QUOTE=tomswaelen]
Ik was zo aan het denken: als je nu van iemand iets koopt op eBay, kan je dan met die mens niet afspreken om een andere prive-veiling op eBay op te zetten, waarop hij je de gitaar (of iets anders) verkoopt voor 100 USD of zoiets? QUOTE]


Dat is wel waar maar het probleem is dan ook dat je gitaar maar verzekerd is voor 100 usd dus indien kwijt onderweg krijg je maar 100 usd terug van je zuurverdiende geld

Rock&Roll
29 september 2006, 10:49
Wat wel merkwaardig is: ik heb al vaak dingen uit de VS geïmporteerd en ook al veel extra kosten betaald. Maar ik heb nog nooit iets moeten bijbetalen als de zending met USPS (de post dus) gedaan is. Dit gaande van cd's of pedalen tot duurdere dingen... :sssh:

tomswaelen
29 september 2006, 11:45
Nog maar eens een lang verhaal dan....

De Douane controleert in beginsel alles wat er binnen komt op basis van de facturen. De aangifte bij de douane wordt gedaan door de vervoerder, dus als je wilt klagen moet je zoiezo daar zijn. Dit geldt ook voor administratie-/afhandelingskosten, daar heeft de douane niets mee te maken.
Onder een bepaald bedrag rekenen ze geen kosten omdat het innen van dat bedrag lager is dan de kosten die gemaakt worden. (in NL 22€, voor belgie weet ik het niet)

Als de omschrijving iets is van gift, samples, repair parts enz. dan gaan normaal gesproken alarmbellen rinkelen. Bij guitarpartsresource heeft het niets te maken met de omschrijving maar wel met de waarde, mijn SD's waren 9$ per stuk :sssh:. Als het namelijk repair is, dan zul jij moeten aantonen dat het ding kapot is opgestuurd en dan betaal je over de reparatiewaarde. Een Fender customshop die kapot naar de US gaat kost 2500, een gerepareerde kost 3500, dan betaal je BTW en invoer over 3500-2500=1000. Kun jij niet aantonen dat ie is uitgevoerd heb je een probleem, want dan betaal je over 3500 (nee, een stagg opsturen lukt niet, je moet serienummers opgeven en bij unieke stukken zelfs foto's met duidelijke kenmerken zoals stempels in de hals/body bij de aangifte doen)
Tourneetje en iets "vergeten"? Daarvoor is een ATA-carnet (meervoudige doorvoer in verschillende landen): voer je niet hetzelfde uit als in? betalen!

Een verkeerde waarde/verkeerde omschrijving opgeven kan lukken, maar kan ook een boete opleveren. Als jij een valse veiling in elkaar steekt, of op een andere manier de zaak probeert de misleiden (nee mijnheer de douane, ik dacht echt dat die nieuwe chevrolet maar 50 $ kostte en die atoombom is echt een sample om te proberen! :chicken:, echt waar!) en de douane vertrouwt het niet, dan zullen ze zelf een waardeschattting gaan doen en dan baseren ze zich meestal op adviesprijzen en gaan dan nog wat hoger zitten en daarbovenop kan nog een boete worden opgelegd.

Douaniers hebben heeeel vaak met ons soort wijsneuzen te maken, dus alle kunstjes, kneepjes en trucks hebben ze al een keer gezien, die houd je echt niet voor de gek. Ik heb een aantal jaar geleden heel veel met douanecontroles te maken gehad (ik werk bij een van de vervoerders en moest 100% controles begeleiden waarbij alles door een rontgenscanner heen gaat) en ik heb gezien dat valse nike shirts werden herkend aan een verkeerd gestikte naad. Twijfelgevalletjes gingen mee voor nader onderzoek en kreeg je na een paar dagen weer terug.

Ga er gewoon van uit dat er wat extra kosten aan internationale aankopen (buiten de EU) zitten en bekijk dan of het nog steeds een werelddeal is....

Zoals ik al zei, ik heb mijn lesje wel geleerd hoor. Wat wel raar is, ik heb al een zending van 120 EUR van Guitarpartsresource gehad, en daar zijn nooit extra kosten bij...

Quink
29 september 2006, 12:48
Ouch! Is al met al een duur gitaartje geworden.