PDA

View Full Version : les paul elementen vervangen



provisus
22 september 2006, 13:37
beste mensen, ik heb een gibson les paul studio uit 2004 en er zitten
Neck Pickups: 490R Alnico magnet humbucker
Bridge Pickups: 498T Alnico magnet humbucker
in.
Alleen vind ik ze iets te fel kwa sound (erg veel output), nu zat te denken om deze te vervangen met de Power'Tron van TV jones, alleen dan natuurlijk in de nieuwe mounting options Tv'Tron.
Zal dit een aanzienelijke verbetering zijn? of is het af te raden?
Alvast bedankt!

Orpheo
22 september 2006, 13:53
de tv jones elementen zijn heel helder, bijna p90 like helder, met redelijk wat output (maar peanuts vergeleken bij t setje dat je hebt).

wat ik aanraad zijn gewoon pafjes. maar wat voor sound zoek je eigenlijk?

ik heb nog 2 pafjes liggen, niet superhot, warm, met goeie harmonics

pm me maar voor info :sssh:

provisus
22 september 2006, 13:57
Ik zoek een wat karakter vollere sound, wat meer classic rock, de gene die ik nu heb zijn erg kaal/neutraal (ze klinken wel helder en goed).
Heb pas geleden een OCD gekocht en die klinkt echt geweldig maar nijgt naar de metal sound.

guitartub
22 september 2006, 14:11
Die 490-498 zou ik er ook afgooien, vind ze gewoon NIET klinken (wat mij er al meerdere malen van af heeft gehouden een LP aan te schaffen). Zoals Orpheo al zei, een setje PAF's, of P90 of P100 (P94=P90 in humbucker formaat), maar bedenk je eerst eens wat voor sound je zoekt en laat je voorlichten door bijv VD HAAR of Vox Humana. Er zijn zoveel mogelijkheden om pu's te vervangen maar daar kom je vast wel uit.

provisus
22 september 2006, 14:34
Ik wil een dikke vatsige sound die ideaal klinkt voor blues (Chicago -Memphis blues) en rock (voornamelijk classic) die goed reageert op overdrives en distortions en vooral ook de les paul sound naar voren brengt. En clean moet hij een warme donzige jazzy clean hebben. De gitaar zelf is uitstekend, geweldig hout, ontzettend lange sustain, zonder versterking klinkt hij bijna als een akoustische gitaar.
Misschien ook wel handig, ik gebruik een BigTone T45 T-rex versterker met 4xG12H's, fulldrive 2 mosfet en een OCD (en stiekum een dd100 van behringer waar ik opzich best tevreden mee ben ;))

Orpheo
22 september 2006, 14:36
Ik wil een dikke vatsige sound die ideaal klinkt voor blues (Chicago -Memphis blues) en rock (voornamelijk classic) die goed reageert op overdrives en distortions en vooral ook de les paul sound naar voren brengt. En clean moet hij een warme donzige jazzy clean hebben. De gitaar zelf is uitstekend, geweldig hout, ontzettend lange sustain, zonder versterking klinkt hij bijna als een akoustische gitaar.
Misschien ook wel handig, ik gebruik een BigTone T45 T-rex versterker met 4xG12H's, fulldrive 2 mosfet en een OCD (en stiekum een dd100 van behringer waar ik opzich best tevreden mee ben ;))

ik geef je een woord....

paf!!

Rutger
4 december 2006, 16:56
Om topic vervuiling te voorkomen gebruik ik even een oud topic met de juiste titel ;)

Ik heb een LP waar van ik de elementen wil vervangen. Ik heb nu een SD JB in de brug en een GFS P90 (HM-sized) in de neck. Dit zijn mijn puntjes van ontevredenheid:

De JB heeft een te grote output en is niet gedifinieerd genoeg. Hij rockt als de nete en heeft enorme ballen, dat wel, maar hij komt slecht door de mix heen. Ik kan schakelen tussen serie en parallel, waardoor de output iets lager wordt, maar dan vind ik m dan te weinig mids hebben waardoor de JB live vrij nutteloos is.

De P90 is oke, maar is wat te steriel, zoals dat wel bekend is van GFS.
Maar het grootste probleem is dat de volume-verhouding tussen JB en P90 niet klopt. De P90 heeft een lagere output dan de JB, waardoor het overschakelen tussen de elementen live gewoon niet werkt.

Ik ben aan het rondkijken voor vervanging. Wat zijn jullie ervaringen en wat raden jullie aan op grond van bovenstaande bevindingen?

De SD Alnico II Pro lijkt me een geschikte kandidaat in de brugpositie, maar dat is meer op grond van wat googlen. ;) De belangrijkste vraag is dan welke P90 (in HM formaat) daarmee samengaat.

Orpheo
4 december 2006, 18:23
Om topic vervuiling te voorkomen gebruik ik even een oud topic met de juiste titel ;)

Ik heb een LP waar van ik de elementen wil vervangen. Ik heb nu een SD JB in de brug en een GFS P90 (HM-sized) in de neck. Dit zijn mijn puntjes van ontevredenheid:

De JB heeft een te grote output en is niet gedifinieerd genoeg. Hij rockt als de nete en heeft enorme ballen, dat wel, maar hij komt slecht door de mix heen. Ik kan schakelen tussen serie en parallel, waardoor de output iets lager wordt, maar dan vind ik m dan te weinig mids hebben waardoor de JB live vrij nutteloos is.

De P90 is oke, maar is wat te steriel, zoals dat wel bekend is van GFS.
Maar het grootste probleem is dat de volume-verhouding tussen JB en P90 niet klopt. De P90 heeft een lagere output dan de JB, waardoor het overschakelen tussen de elementen live gewoon niet werkt.

Ik ben aan het rondkijken voor vervanging. Wat zijn jullie ervaringen en wat raden jullie aan op grond van bovenstaande bevindingen?

De SD Alnico II Pro lijkt me een geschikte kandidaat in de brugpositie, maar dat is meer op grond van wat googlen. ;) De belangrijkste vraag is dan welke P90 (in HM formaat) daarmee samengaat.

nee ik zou zeker niet de SD alnico2pro nemen. ik zal the Mule nemen voor de brug, en een mississippi queen voor de hals. vraag Tim wel duidelijk om ze als set te maken (oh dom, doen ze an sich al). dan zijn ze gematched qua output, en aan je eigen gitaar.

oh, t gaat over bareknuckles. lijkt t alsof ik ze wil verkopen, doordat ik het er vaak over heb? helaas pindakaas. maar het zijn wel de beste pups die ik gehoord heb. ik dacht altijd dat gibson-elementen goed waren, en dimarzio's ook, en seymour duncans ook.

wat een shitzooi is dat vergeleken bij bareknuckle. de mississipiqueen in de hals is eigenlijk verdomd lekker; vadzig, dik, romig, maar toch een lichte sparkle (en verrassend goeie pinches, ook op de hals!). de mule is ongeloooflijk veelzijdig. rock, blues, jazz, zelfs wat old school metal doet ie top.

Rutger
4 december 2006, 18:46
ah, dat klinkt goed :) Om eerlijk te zijn ben ik sinds m'n Van Zandt rocksetje in m'n Strat ook niet meer door de doorsnee pu's te behagen... :roll: t Kost een paar centen maar dan heb je ook echt wat.

Hoe zijn de mids en het hoog van deze pu's? M'n LP kan wel wat extra mids en helderheid van de pu's gebruiken.

Orpheo
4 december 2006, 20:21
ah, dat klinkt goed :) Om eerlijk te zijn ben ik sinds m'n Van Zandt rocksetje in m'n Strat ook niet meer door de doorsnee pu's te behagen... :roll: t Kost een paar centen maar dan heb je ook echt wat.

Hoe zijn de mids en het hoog van deze pu's? M'n LP kan wel wat extra mids en helderheid van de pu's gebruiken.

ik heb gevraagd bij de mississipi queen om een sprankelend hoog, duidelijke mids, en smooth en zingend laag. en ik kreeg 't nog ook! het briljante van BKP is dat ze qua EQ gemaakt zijn zoals jij wilt, maar dat het effect van 'tone in vingers' en hout ook nog doorklinkt in je tone. het geluid is heel organisch. seymourD en dimarzio vind ik teveel 'dit is MIJN TONE, en hout/vingers tellen niet mee'. bij BKP is t zo dat ze juist versterken wat jij versterkt wilt hebben. snap je n beetje wat ik bedoel?

the mule is weer een heel ander element. ook met die typische BKP feel (dat organische) maar qua tone zo anders. tis meer een paf; dik laag, knallende mids, zingend hoog. het is precies zoals je een paf hebben wilt. althans, zoals IK 'm wil hebben. ik heb 'm in een LP standard bespeeld, en ik kan alleen 't geluid beschrijven aan de hand van de sound van thin lizzy, the darkness, jimmy page, maar met de juiste amp (jcm800+booster) krijg je er ook een verdomd overtuigende heavy metal sound (zakk wylde) uit.

the mule staat op t forum ook bekend als the most versatile BKP.

dr.distortion
4 december 2006, 22:35
Hallo luitjes!!

Sinds anderhalve week ben ook ik in het apetrotse bezit van een Les Paul Custom (fenix), de elementen die er (volgens mij stock) inzitten klinken mij wat te "open". Eigenlijk wil ik precies hetzelfde als de topicstarter. Die bareknuckels wil ik heel graag eens horen of, info lezen geluidsclips etc...iemand

Dirkdewaard
4 december 2006, 22:50
Linkje:

http://www1.gitarrebass.de/magazine/0502/paf.htm

Leuk, de Harry Häussel is wel vet toch?

Natuurlijk hangt het van je gitaar af en de hoogte van de pickups.

Hoop dat je er wat aan hebt.

mvg
Dirk

dr.distortion
4 december 2006, 22:58
Hee dank je voor die link, ik vind die PAF gaaf klinken!!

Dirkdewaard
4 december 2006, 23:05
Het hart van een gibson

Orpheo
4 december 2006, 23:13
Hallo luitjes!!

Sinds anderhalve week ben ook ik in het apetrotse bezit van een Les Paul Custom (fenix), de elementen die er (volgens mij stock) inzitten klinken mij wat te "open". Eigenlijk wil ik precies hetzelfde als de topicstarter. Die bareknuckels wil ik heel graag eens horen of, info lezen geluidsclips etc...iemand

www.bareknucklepickups.co.uk/forum

daar staan een vrachtlading aan clips gepost met even zoveel diverse gitaren :)

dr.distortion
4 december 2006, 23:34
Thanx Orpheo en Dirk, gave sites!!! Zowel die PAF als BKP Miracle Man klinken waanzinnig vet!!

Orpheo
4 december 2006, 23:51
Thanx Orpheo en Dirk, gave sites!!! Zowel die PAF als BKP Miracle Man klinken waanzinnig vet!!

moah. ik vind de MM niet super ;) liever de warpig of de nailbomb. de miracleman is imo teveel gemidscooped.

Gearjunkie
5 december 2006, 00:20
de miracleman is imo teveel gemidscooped.
tja, wie dat niet hoort....
:)


(Wat bedoel je precies hiermee Orpheo???)

huskey
5 december 2006, 00:24
Dat er te weinig mids in zitten.

Orpheo
5 december 2006, 00:26
ja precies. weinig mids. en ik/mijn sound teert op de mids.

Rutger
5 december 2006, 10:55
Orpheo, thanks voor de info! Bareknuckle it will be :cooler: