PDA

View Full Version : Anders schakelen Ibanez RG



Nickname
22 september 2006, 10:08
Hey mensen,

Ik had al een topic zoals deze gezet onder elektrische gitaren maar daar kwam er niet veel reactie op, bij nader inzien hoort mijn vraag ook beter hier.

Het gaat dus om mijn Ibanez RG 1570 (HSH) en die is geschakeld met een 5-way switch. Nu zou ik daar in de plaats een 3-way switch willen en een mini toggle switch om de single coil erbij te schakelen naar wens. En dan dit naar een stereo output (zodat ik de signalen van de HB en SC apart kan processen). Ook wil ik mbv een push/pull pot een coil split van de humbuckers.

Is er iemand anders die al eens iets vergelijkbaars heeft gedaan of tips/een schema heeft?

Alvast bedankt! :satisfie:

piezo
22 september 2006, 12:09
Ik zou de 5-standen schakelaar niet vervangen door een 3-standen. Je kunt namelijk gewoon met die 5-standen schakelaar de standen brug, brug+hals, hals en 2 verschillende humbucker splits bewerkstelligen (waarvan tenminste 1 een splitcombinatie). Dat scheelt weer 1 schakelaar (en de aanschaf van 2) en schakelhandelingen.
Door dat slim te combineren met de DPDT midden-aan/stereo schakelaar kun je dan ook nog kiezen voor:
- "stereo" = mid-naar-ring en humbuckers naar tip, met in 2 van de 5 standen 1 of 2 verschillende humbuckersplits OF
- "mono" (dus alles naar tip) waarbij in 1 of 2 van de splitstanden het middenelement hetzij meedoet met een gesplitte humbuckers hetzij alléén aanstaat.

Er is veel mogelijk maar het uitzoeken van wat voor jou werkt kun je alleen zelf doen. Het is misschien even puzzelen. Dat kan zowel frustrerend als leuk zijn, maar in ieder geval leerzaam.

Er is nog een tip die ik je wil geven. Door van 1 humbucker de magneet al dan niet om te draaien kun je een bepaalde lekkerklinkende combinatie van gesplitte spoelen bromonderdrukkend maken, als ie dat niet is. Dan moet je wel tegelijkertijd ook de polariteit van diverse aansluitingen omkeren.

Nickname
22 september 2006, 14:40
Ik zou de 5-standen schakelaar niet vervangen door een 3-standen. Je kunt namelijk gewoon met die 5-standen schakelaar de standen brug, brug+hals, hals en 2 verschillende humbucker splits bewerkstelligen (waarvan tenminste 1 een splitcombinatie). Dat scheelt weer 1 schakelaar (en de aanschaf van 2) en schakelhandelingen.
Door dat slim te combineren met de DPDT midden-aan/stereo schakelaar kun je dan ook nog kiezen voor:
- "stereo" = mid-naar-ring en humbuckers naar tip, met in 2 van de 5 standen 1 of 2 verschillende humbuckersplits OF
- "mono" (dus alles naar tip) waarbij in 1 of 2 van de splitstanden het middenelement hetzij meedoet met een gesplitte humbuckers hetzij alléén aanstaat.

Er is veel mogelijk maar het uitzoeken van wat voor jou werkt kun je alleen zelf doen. Het is misschien even puzzelen. Dat kan zowel frustrerend als leuk zijn, maar in ieder geval leerzaam.

Er is nog een tip die ik je wil geven. Door van 1 humbucker de magneet al dan niet om te draaien kun je een bepaalde lekkerklinkende combinatie van gesplitte spoelen bromonderdrukkend maken, als ie dat niet is. Dan moet je wel tegelijkertijd ook de polariteit van diverse aansluitingen omkeren.

Hoe wil je dat dan doen? heb er eens naar zitten kijken maar krijg niet uitgevogeld hoe ik het dan moet solderen.

Dus je bedoelt de volgende schakeling:

1 Brug
2 Brug-split
3 Brug + Nek
4 Nek-split
5 Nek

En dan ook een 3-weg mini toggle switch om daar de SC naar keuze of mix bij te zetten. :satisfie:

piezo
22 september 2006, 15:10
Ik kom terug met een tekeningetje met diverse mogelijkheden. Omdat plaatjes soms handiger zijn dan woorden. Kan misschien even uren.

Stief
22 september 2006, 16:53
Als je echt een schakelaar wil, zou ik een push-push onder de volume zetten. Heb zelf een RG1620x, en die heeft een schakelaar voor de piezo, maar ik had hem liever niet zichtbaar gehad.

Nickname
24 september 2006, 17:54
Als je echt een schakelaar wil, zou ik een push-push onder de volume zetten. Heb zelf een RG1620x, en die heeft een schakelaar voor de piezo, maar ik had hem liever niet zichtbaar gehad.

Ach.. ik vind dat niet erg. Ik ben nogal een buttonfreak dus vind ik het eigenlijk wel vet. Dat je subtiel kan zien dat er toch iets anders aan is dan een normale RG :satisfie: