PDA

View Full Version : welke twin reverb



Jeroenvandepol
22 september 2006, 01:52
Collega gitaristen, ik ben op zoek naar een fender twin reverb, wie kan mij vertellen welke de meest sprankelende, cleane, warme versterker is met alle belletjes en sprankeltjes? Ik speel funk waarbij ik de nadruk leg op clean gitaarspel.
Ik word geen wijs meer uit alle typen en kleuren speakers, jaartallen etc.etc.
Wie kan mij wat meer tips geven? Mijn ellenlange zoektocht op dit forum levert te weinig concrete info op.

Chris Winsemius
22 september 2006, 06:56
Collega gitaristen, ik ben op zoek naar een fender twin reverb, wie kan mij vertellen welke de meest sprankelende, cleane, warme versterker is met alle belletjes en sprankeltjes? Ik speel funk waarbij ik de nadruk leg op clean gitaarspel.
Ik word geen wijs meer uit alle typen en kleuren speakers, jaartallen etc.etc.
Wie kan mij wat meer tips geven? Mijn ellenlange zoektocht op dit forum levert te weinig concrete info op.

Hoi Jeroen,

Midden jaren 60 blackface TwinReverb of 'n silverface tussen +/- '71 en '74 of '76.

Jeroenvandepol
22 september 2006, 10:35
Bedankt voor je reactie, vaak zijn die dingen gemodificeerd. Zijn er nog valkuilen of dingen waar ik echt op moet letten? Wat zijn de originele speakers van de twins van 1976 of lager?
(zie vaak erg veel verschillen met de twins die worden aangeboden op bijv. marktplaats, terwijl ze vaak uit dezelfde periode komen.)


groeten Jeroen

Chris Winsemius
22 september 2006, 11:57
Bedankt voor je reactie, vaak zijn die dingen gemodificeerd. Zijn er nog valkuilen of dingen waar ik echt op moet letten? Wat zijn de originele speakers van de twins van 1976 of lager?
(zie vaak erg veel verschillen met de twins die worden aangeboden op bijv. marktplaats, terwijl ze vaak uit dezelfde periode komen.)


groeten Jeroen

Hoi Jeroen

Als ze gemod zijn: zeer afhankelijk v/d mod zelf en de tech die het heeft gedaan, 'n goed geblackface-te TR zou ik niet gelijk wegstrepen :)
Valkuilen: revisie ja of nee. 'n Amp met 30 jaar oude buizen en elko's heeft (vaak/meestal/echt wel) 'n revisie nodig imho.

Ga vooral op je oren af en test ze met je meest gebruikte gitaar.

Fijn weekend later,

Speakers: van alles, TRs met (oranje) JBLs (voor het cleanere werk) zijn vaak wat duurder.

the sure thing
24 september 2006, 20:27
... als er geklooid aan is, zorg dan dat de eigenaar van de Twin een bon ervan heeft. Dan weet je door wie het is gedaan en wat er is gebeurd. De Twin heeft niet één "standaard" speaker, maar meerdere soorten. Ga idd op je gehoor af en let op wie er IN de amp is geweest met z'n soldeerbout. Een mod/gereviseerde versie klinkt soms nog mooier dan het origineel. De Twins na 1976, herkenbaar door een push/pull schakelaar bij de mastervolume voor meer gain, klinken over het algemeen scheller en minder warm.

De reissue modellen heb ik geen ervaring mee.

Waarom eigenlijk een Twin? Ik heb een VOX (Engelse versie nog) en voor clean/funk is ie ook geweldig.

Jeroenvandepol
25 september 2006, 10:00
Omdat ik nu eenmaal helemaal hooked ben aan het onmiskenbare fendergeluid.
Helemaal gezien de sound en muziekstijl die ik uitdraag.
:soul:

the sure thing
25 september 2006, 12:12
Tsja, daar kan geen ander merk tegenop :-)

Je zo evt voor een Virbosonic reverb kunnen kijken. Dat is technisch identiek aan een Twin, maar dan met één 15" speaker in plaats van 2x12. Klinkt in mijn beleving zeker even goed en zijn wat goedkoper. Er is zelfs al weer een reissue van.

Jeroenvandepol
25 september 2006, 12:59
Ik denk dat live beter wegkom met 2x12" Tevens speel ik heel straccato funk waarbij ik denk dat 15" isschien te modderig gaat worden.
Tevens hoor ik van alle kanten dat de re-issues niet te vergelijken zijn met het oude spul (als deze ook nog eens naar smaak zijn gemodificeerd helemaal niet)

zoon van Piet
25 september 2006, 18:33
Persoonlijk was ik niet dol op die JBL's die soms in twins zaten. Totaal niet lekker voor rock. Maar voor cleane funk zou het best heel goed kunnen werken...

jamar
26 september 2006, 13:44
Ik denk dat live beter wegkom met 2x12" Tevens speel ik heel straccato funk waarbij ik denk dat 15" isschien te modderig gaat worden.
Tevens hoor ik van alle kanten dat de re-issues niet te vergelijken zijn met het oude spul (als deze ook nog eens naar smaak zijn gemodificeerd helemaal niet)

Hi Jeroen,
Twin reverbs zijn altijd mijn favoriete versterker geweest en dat zal niet gauw veranderen. Met mijn band spelen we vnl. soul, funk, disco en verwante stijlen. Dus ik denk dat ik wel weet wat je wil horen. De Twin Reverbs m.n. de Silverfaces zijn daar uitermate geschikt voor want ze klinken mooi, strak en waanzinnig clean. Vooral die "staccato funk" klinkt onwijs lekker.
Ik weet niet waar je woont, maar als je wil mag je een keer langskomen om de mijne (een '73 Silverface te proberen).

Chris Winsemius
26 september 2006, 17:11
Hi Jeroen,
Twin reverbs zijn altijd mijn favoriete versterker geweest en dat zal niet gauw veranderen. Met mijn band spelen we vnl. soul, funk, disco en verwante stijlen. Dus ik denk dat ik wel weet wat je wil horen. De Twin Reverbs m.n. de Silverfaces zijn daar uitermate geschikt voor want ze klinken mooi, strak en waanzinnig clean. Vooral die "staccato funk" klinkt onwijs lekker.
Ik weet niet waar je woont, maar als je wil mag je een keer langskomen om de mijne (een '73 Silverface te proberen).

Da's 'n zéér symphatiek aanbod!

@Jeroen: fijne verjaardag!!!

Jeroenvandepol
26 september 2006, 21:02
:cooler: Dank je Chris!
Inderdaad Jamar, dat is zeer attent! Ik woon alleen vlakbij Nijmegen, Hoorn is dus wel een beeeetje uit de buurt. Jammer dus..
Ik krijg de kans om binnenkort twee TR's uit te proberen uit 73' en 74' dus ik ben erg benieuwd, zeker hoe m'n tele erop klinkt, ik denk de ultieme fender funksound.