PDA

View Full Version : Vox AC30CC2 boosten



Tupelo
21 september 2006, 22:31
Ik ben op zoek naar een pedaal om mijn AC30cc2 mee te boosten.
Aangezien het niet mogelijk is tussen kanalen te switchen op mijn amp wil ik deze - nagenoeg - clean houden en boosten voor solo's en distortion partijen. Het enige materiaal daartoe waarover ik op dit ogenblik beschik is een Fender Blender, leuk ding, werkt goed samen, maar soms is het te heftig.

Op zoek dus naar een pedaal waarmee ik mijn versterker vanuit clean kan boosten naar een sologeluid.
Het moet een transparant geluid zijn - mijn Blender is al noisy genoeg -, vol klinken, beetje belly like, rond, romig en erg belangrijk, veel sustain.
Oh ja, gitaren die ik erbij gebruik zijn een Fender Telesonic & Blade TS1 Telecaster.
Zover het iets zegt; gitaristen waaraan ik denk zijn: Bernard Butler (suede), David Gilmour, Peter Svensson (cardigans).

Welke pedalen moet ik sowieso uitproberen?

marc_o
21 september 2006, 22:38
Hey, wist niet dat jij die versterker had....tof!


Die AC-30 werkt meer dan prima met de Visual Sound Jeckyll & Hyde, een 2 kanaals overdrive/distortion die erg goed werkt op mijn AC-15. Niet al te duur met ongeveer 135 euro nieuw (neem de rode versie en lees de gebruiksaanwijzing, dat kan ik niet genoeg benadrukken!!!)
Als je niet zo ver weg woonde zou je de mijne kunnen lenen/testen.
Je hebt dan direct een 3 kanaals versterker.
Zelf vind ik mijn TS 808 tubescreamer een minder geslaagde optie.
Ook goed en goedkoop zijn bijvoorbeeld de Bluesdriver van Boss en een grote verassing voor mij was de goedkope Nobels overdrive (daar weet ik het typenummer niet van). Die Nobels kost rond de 50 euro en ik schrok van het resultaat.

Tupelo
21 september 2006, 23:20
Yep, sinds mijn Twin overleden is zit ik aan de Vox. :)

Ben bang dat een Bluesdriver te weinig sustain oplevert, maar die Jeckyll & Hide klinkt interessant, zeker doordat er nog een tussentrap beschikbaar is dan. Mooi, numero uno op de lijst uit te proberen.

Btw. één van de kandidaten is ook een Carl Martin Crushzone, ken je die?
Heb ik onlangs eentje uitgeprobeerd op mijn eigen versterker, klonk erg lekker, voldeed eigenlijk aardig aan mijn wensen, maar ik wil eerst nog wat meer uitproberen.

drap
21 september 2006, 23:33
Ben bang dat een Bluesdriver te weinig sustain oplevert

Ik kan je gerust stellen. Die bluesdrivers leveren echt enorm veel sustain. Van de sound moet je houden. Ik ben er niet een ontieglijke fan van. Maar goed, dat is voorkeur.

Tupelo
21 september 2006, 23:36
Wellicht dat ik die dan nog wel één wil proberen.
Ben een beetje bevooroordeeld wat dat betreft.
Boss distortions & overdrives zijn me nooit goed bevallen..

marc_o
21 september 2006, 23:55
Ik ken het gevoel, heb dat zelf ook, maar was bijzonder blij verrast door de Bluesdriver.

De Crushzone ken ik alleen van naam, maar nog niet getest.
Wat is je budget zo'n beetje?

Tupelo
21 september 2006, 23:58
Ik wil eigenlijk niet boven de 150 euro gaan.
'T is al zo een dure hobby geweest het laatste jaar.

marc_o
21 september 2006, 23:59
Ik wil eigenlijk niet boven de 150 euro gaan.
'T is al zo een dure hobby geweest het laatste jaar.

Nou, voor dat geld heb je keuze te over....heerlijk, lekker shoppen. Waar ga je kijken?

Tupelo
22 september 2006, 00:02
Is ook zo, maar ik vind het wel fijn wanneer ik wat richting krijg zodat ik niet alles hoef uit te proberen...

Gaat waarschijnlijk Feedback Eindhoven worden, ik vermoed dat dat de dichtsbijzijnde zaak met een beetje voorraad is.
In Den Bosch hebben we alleen Klomp & Wessing voor de gitarist, en beide zaken hebben een beetje afgedaan bij mij toen ik met mijn versterkers liep te kwaggelen.

vulvasonic
22 september 2006, 00:03
Waarom ga je niet even alle vox pedaaltjes proberen?
Ik heb er nu een paar gehoord en de meeste ervan klinken echt PERFECT voor de Vox. Je hebt ze ook met drive plus top-boost functie, waardoor je in één klap een heel felxibele setup hebt.

echt een aanrader.

http://www.voxamps.co.uk/products/pedals/cooltron.htm

Je kunt er MP3'tjes bij beluisteren, maar daar sluiten ze het apparaat aan op meerdere soorten amps en worden meerdere soorten gitaren gebruikt en bovendien blijft het maar een lullig MP3'tje. Ik kan je echter verzekeren dat de combinatie van de Vox AC30 en één van de Vox cooltron pedalen een perfect geluid zal opleveren. Je zult er verslaafd aan raken (vooral de Dual Overdrive)

Tupelo
22 september 2006, 00:07
Oh jee, overdose. :o
Ik zal ze eens luisteren..

Jammer dat er van die dual drive geen mp3-tjes online staan.
Je hebt zelf ook een AC30cc2 toch?
Wat gebruik jij erbij..?

marc_o
22 september 2006, 00:24
Is ook zo, maar ik vind het wel fijn wanneer ik wat richting krijg zodat ik niet alles hoef uit te proberen...

Gaat waarschijnlijk Feedback Eindhoven worden, ik vermoed dat dat de dichtsbijzijnde zaak met een beetje voorraad is.
In Den Bosch hebben we alleen Klomp & Wessing voor de gitarist, en beide zaken hebben een beetje afgedaan bij mij toen ik met mijn versterkers liep te kwaggelen.

Ben 3 weken geleden bij Feedback Eindhoven geweest en heb toevallig de AC-30CC aan de tand gevoeld met pedalen. Het aanbod pedalen valt erg tegen, maar probeer zeker de Carl Martin Quattro die er staat, was een erg goede combinatie, maar helaas flink boven je budget met een prijskaartje van rond de 500 euro.
De Voxpedalen zijn best goed, al vond ik de Bulldogdistortion tegenvallen (die hebben ze wel staan overigens)

Mitch
22 september 2006, 08:47
Als je toch voor zowel rhythm als lead wil gaan én je wil een lead sound met flink wat sustain dan moet ik je absoluut aanraden om te gaan 'stapelen', dus een combinatie van twee pedalen. Dat geeft in combinatie met je eigen amp een andere sound dan wanneer je één pedaal gebruikt voor leads en volume terugdraaien voor rhythm.
De door Marc aangeraden J&H is twee-in-één en die biedt dus ook de mogelijkheid om beide pedalen tegelijk aan te hebben staan, maar je kunt ze ook apart afregelen en tegelijk aan/uitzetten.
Andere mogelijkheden zijn de bijvoorbeeld genoemde Bluesdriver en daar een compressor voor of achter zetten, of een Boss OD3. De Carl Martin manier, met een clean boost na de drive doet wel wat voor solo volme, maar niet voor sustain, die opties zou ik je in dit geval (hoewel ze prima met Vox combineren) niet aanraden. Een clean boost vóór een drive pedaal schroeft wel de gain/sustain omhoog.
Afijn, mogelijkheden te over.

drap
22 september 2006, 09:05
Een clean boost vóór een drive pedaal schroeft wel de gain/sustain omhoog.

Klopt. Plus dat je aanslag veeel dynamischer gaat klinken met veel meer punch. Erg handig voor de funky stukjes. Ik heb zelf altijd een MXR Micro Amp aan staan, voor zowel clean als voor overdrive/distortion en dat geeft inderdaad meer sustain alswel meer dynamiek en punch. Maar het is meer een natuurlijke sustain dan bijv de sustain van een bluesdriver, dat weer wat meer kunstmatig klinkt.

Bij deze dus, een MXR Micro Amp is wat mij betreft ook een aanrader :)

Negative K3 fan
22 september 2006, 09:38
de combinatie van de boozz fust van remco (speeddemon) en mijn engelse ac30 was destijds echt geweldig, de ac30 reageert echt perfect op dat pedaal. In de boozz fust zat een SHO kloon (met bright schakelaar) en een fuzz face clone, beide helften deden het errrg goed.

ponq
22 september 2006, 10:38
Ik gebruik met mn AC30 cc1 ook een MXR Microamp. Setup is, versimpeld als vogt:
Gibson LP std -> Microamp -> Tonebone Trimode -> Carl Martin Comp/Limiter -> Vox AC30

De Trimode is een 3-kanaals OD/Dist (bypass, channel1 en channel2) die best aardig klinkt.

Als ik de Vox clean zet dan gebruik ik de Trimode voor de OD/dist. met de MXR kan ik dan de trimode wat meer drive geven en met de Carl Martin kan ik het volume boosten.

Als ik de Vox 'op het randje' zet, dan laat ik de Trimode op bypass staan en gebruik ik de MXR om m over het randje te duwen. De CM geeft dan, indien nodig nog een extra zetje.

Ik vind de trimode nog niet perfect, maar al doende leert men. Ik volg je zoektocht met interesse ;)

Michael AE
22 september 2006, 11:05
Meestal gebruik ik mijn ProCo Solo met mij AC30. Die klinkt goed, omdat het geen TS of TS variatie is. Een TS heeft te veel midden en te weinig laag voor een AC30 naar mijn smaak.

Ik ga vanmiddag even wat OD's checken met mijn Matchless(AC30 variatie), misschien dat daar nog een interessant verhaal uit komt.

Tupelo
22 september 2006, 14:46
He thanx allemaal voor het meedenken.

Die MXR Microamp lijkt me een bijzonder handig device, maar in combinatie met mijn Blade in ieder geval overbodig (actieve elementen leveren net dat kleine stukje boost voor een heldere sustain). Wellicht nog handig om met mijn Telesonic te gebruiken, maar mijn prioriteiten liggen in 1e instantie elders. Niettemin, wanneer ik er één tegenkom zal ik hem sowieso proberen. Vooralsnog is mijn interesse vooral gewekt in de Jeckyll & Hyde, de mogelijkheid van 2 drives en de combinatie ervan spreekt me wel aan; ga ik zeker proberen dus.

Uit Speeddemon zijn keuken proberen is natuurlijk wat lastig. Ergens jammer want ik ben best benieuwd naar zijn pedaaltjes. Anderzijds, hij woont in Tilburg geloof ik, dus ik zou eens af kunnen spreken. Het pedaal dat jij noemt Lennart, was dat wel een beetje zuiver? Ik gebruik namelijk al een Fender Blender om over de top te gaan en zoek echt iets dat mooi rond, vol maar wel transparant klinkt.

Proco Solo ken ik nog niet en zal vast anders zijn dan een Proco Rat, maar Proco Rat heb ik op de Offtopic meeting even geprobeerd over een Marshall en dat vond ik tegenvallen, maar misschien moet ik beiden nog een kans geven over mijn Vox.

Michael, wat is TS..?

ponq
22 september 2006, 14:59
Michael, wat is TS..?

kben dan wel geen Michael...maar zou TS geen TubeScreamer kunnen zijn?

drap
22 september 2006, 15:21
Proco Solo ken ik nog niet en zal vast anders zijn dan een Proco Rat, maar Proco Rat heb ik op de Offtopic meeting even geprobeerd over een Marshall en dat vond ik tegenvallen, maar misschien moet ik beiden nog een kans geven over mijn Vox.

Michael, wat is TS..?

Een Pro Co Rat moet je ook niet alleen gebruiken! Ik gebruik 'm in ieder geval in combinatie met de Micro Amp en m'n Digitech op de TS-9 stand. Dan blijft het een fuzz geluid, alleen veel strakker.

De Pro Co Rat die je gebruikte was die van mij trouwens. Moet ik er wel bijzeggen dat als je 'm enkel gebruikt op m'n JTM60, dan moet je die JTM flink opschroeven qua volume om 'm lekker te laten klinken. Maar ja, dan was je na verloop wel alleen in dat oefenhok waarschijnlijk en had je nu nog last van je oren. Ik kan 'm in de oefenruimte nooit verder openzetten dan op ongeveer standje 3.

Tupelo
22 september 2006, 15:59
kben dan wel geen Michael...maar zou TS geen TubeScreamer kunnen zijn?
Aah juist ja.. nog nooit zo een ding gehad, wel altijd benieuwd naar geweest, dus ook die maar eens proberen.

Een Pro Co Rat moet je ook niet alleen gebruiken! Ik gebruik 'm in ieder geval in combinatie met de Micro Amp en m'n Digitech op de TS-9 stand. Dan blijft het een fuzz geluid, alleen veel strakker.
Klopt was die van jou.
Ik vond 'm zo single al iets teveel fuzz-alike klinken en niet zozeer tegenvallen in geluid dan wel dat het niet was wat ik verwacht had.
Ben bang dat een Proco Rat te weinig variatie levert op mijn Blender.
Wellicht wanneer ik ooit barst van het geld dat het een leuk pedaal is om erbij te hebben, maar ik schiet er op dit ogenblik weinig mee op om een pedaal te kopen dat daarnaast dan nogeens een pedaal nodig heeft.

Tupelo
22 september 2006, 16:54
Iemand ervaring met een Mxr M 151 D Shot?
Is er ook eentje die 2 kanaals is & betaalbaar.

Michael AE
22 september 2006, 20:15
Met TS bedoelde ik Tube Screamer inderdaad.

De Proco Solo moet je niet vergelijken met een RAT, hoor. Heel anders.

Ik heb vandaag een H.B.E. Big D en een Barber Direct Drive gescoord, maar heb ze nog niet op de AC30cc1 geprobeerd. Zal ik vanavond of morgen even doen en dan laat ik je weten wat mijn ervaringen zijn. ;)

peter_heijnen
22 september 2006, 20:28
Dit is mijn gitaarheld op googlevideo.

http://video.google.nl/videosearch?q=fatback

Geen racecoureur, wel post hij allemaal filmpjes van pedaaldemo's enzo. Hij speelt mooi met een mooie sound en laat gewoon zien wat dat spul zoal kan. Veel crazy stuff!

Als je fatback intypt krijg je zowat al zijn filmpjes.

Negative K3 fan
22 september 2006, 20:41
nog nooit van gehoord maar best wel vet peter

Tupelo
22 september 2006, 21:04
Ik heb vandaag een H.B.E. Big D en een Barber Direct Drive gescoord, maar heb ze nog niet op de AC30cc1 geprobeerd. Zal ik vanavond of morgen even doen en dan laat ik je weten wat mijn ervaringen zijn. ;)
Graag! :)

Dit is mijn gitaarheld op googlevideo.
http://video.google.nl/videosearch?q=fatback
Geen racecoureur, wel post hij allemaal filmpjes van pedaaldemo's enzo. Hij speelt mooi met een mooie sound en laat gewoon zien wat dat spul zoal kan. Veel crazy stuff!Als je fatback intypt krijg je zowat al zijn filmpjes.
Gaaf om te kijken, maar allemaal wat exotisch & niet pak uit het rek en probeer spul.

Michael AE
22 september 2006, 21:47
Okay, mijn oren piepen een beetje, maar hier de resultaten met de AC30 en de Matchless.

Big D: Super vette overdrive tot mega overstuurde fuzz. Geweldige sound, maar een beetje te veel hoog voor de AC30. Met de Matchless geen last van. Vreselijk veelzijdig pedaal. Geweldig voor leads, fantastisch voor chrunch.

Barber Direct Drive: Door het strakke laag een ontzettend goede combi met AC30 achtigen. Van Metal tot blues, het zit er allemaal in. Dit is denk ik tot nu toe de beste overdrive/distortion die ik gehoord heb. Leek een beetje klinisch in het begin, maar dat valt me thuis heel erg mee. Ik kan je dit pedaal enorm aanraden.

Even voor de duidelijkheid de andere pedalen die ik vandaag getest heb:

- Menatone Kar Krash
- Menatone Red Snapper (Nieuwe versie)
- M.I. Blue Boy Deluxe
- M.I. Crunchbox
- M.I. Tube Zone
- M.I. Blues Pro
- Xotic BB Preamp
- Maxon SD9
- Maxon OD-820
- T-Rex Mudhoney
- T-Rex Moller
- T-Rex Bloody Mary
- BJF Little Green Wonder
- BJF Dyna Red
- Volgens mij ben ik nog wel iets vergeten....;)

Tupelo
22 september 2006, 22:01
Goed ben ik wel benieuwd naar...

Wat ik nu eigenlijk tegelijkertijd wil testen:

-Visual sound Jeckyll & Hyde.
-Vox cooltron dual drive.
-Barber Direct Drive
-Carl martin crushzone.
-Menatone red snapper.
-Tonebone trimode

Gaat waarschijnlijk een probleem worden.
Ben er niet zo in thuis, lange tijd alleen maar pedalen verkocht, waar loop ik de meeste kans dat bovenstaande pedalen daadwerkelijk aanwezig zijn?

peter_heijnen
22 september 2006, 22:20
Volgens mij moet jij een afspraak maken bij Haar Guitars net onder Utrecht.

Hij heeft in ieder geval 4 van jouw testmerken, en nog zoveel meer.

http://www.haarguitars.nl/test/Index2.htm

Tupelo
22 september 2006, 22:46
Inderdaad ja... en is nog redelijk in de buurt ook.
Thanx! :)

bluesbrother
1 oktober 2006, 22:09
Hallo ,

ik heb ook een vox ac30cc2.Ik speel meestal op mijn nieuwe usa fender
deluxe stratocaster.Mijn setup is:
strat,EHX doublemuff,Ibanez TS9DX,Fulltone OCD,RAT II.morley classic wah fxloop EHX memoryman deluxe ,EHX small clone

Ik gebruik ze allemaal en vind ze super.
TS9dx super voor blues
OCD open sound alsof je buizenamp voluit staat(maar staat laag)
RatII klinkt hetzelde als de natuurlijke distortion van je voxac30cc2 maar dan
kun je hem nog 60% verder zetten
EHX doublemuff voor als je een vuile vunzige fuzz wilt.

Omdat ik hiervoor een humbucker gitaar had `vraag ik mij wel eens af of een
seymour duncan pickup booster mijn pedals een extra duwtje kan geven.Of
is dit dubbel op,want extra gain kan ik ook van een ander pedaal krijgen.Ik heb
dit peprobeerd maar het geluid word er niet mooier op,

groeten bluesbrother.

Einzeln
16 november 2006, 23:04
Meestal gebruik ik mijn ProCo Solo met mij AC30. Die klinkt goed, omdat het geen TS of TS variatie is. Een TS heeft te veel midden en te weinig laag voor een AC30 naar mijn smaak.

Ik ga vanmiddag even wat OD's checken met mijn Matchless(AC30 variatie), misschien dat daar nog een interessant verhaal uit komt.

Speel je met Stillborn ook met de Matchless? We delen trouwens de oefenruimte.
Ik speel in The Einzelganger Collective

Michael AE
17 november 2006, 06:18
Speel je met Stillborn ook met de Matchless? We delen trouwens de oefenruimte.
Ik speel in The Einzelganger Collective

Cool!

Ik gebruik de Matchless tegenwoordig iets vaker, maar speel met repetities meestal met de JCM800 of de Bogner XTC. Maakt met metal niet zo veel uit, gelukkig!


Welke set speel jij over, dan?

Einzeln
17 november 2006, 08:29
Een ac30. Met daarbij op dit moment een HWA fa-1 clone en een matchless Hotbox en om beide kanalen van de vox parallel te gebruiken de launchpad (fasedraaier functie, maar ook een waanzinnige goede lineaire boost). Maar toch blijven altijd blijven zoeken naar het ideale geluid.

Tupelo
27 januari 2007, 19:37
Het is de Jekyll and Hyde geworden en ik ben erg tevreden.
Ik heb ook nog een Vox Bulldog geprobeerd.
Op zich een leuk pedaal maar het had net iets teveel een randje en aangezien ik in 1e instantie naar een cleanboost op zoek was kwam de Jekyll and Hyde beter uit.
Wanneer ik een distortion gezocht had had ik de Bulldog graag meegenomen.
Damn wat een dikke sound.
De distortion uit de Jekyll and Hyde is op de koop toe eigenlijk ook best o.k., klinkt een stuk vlakker dan de Bulldog, maar voor een randje heb ik eventueel nog de Fender Blender.
Combinatie Jekyll and Hyde / Telesonic is in ieder geval geweldig.
Dikke romige sound, evengoed een mooi hoog en een partij sustain om van te smullen.
Geen Ebow nodig hier. :D

Verry happy right now! :cheerup:

marc_o
27 januari 2007, 22:56
Goeie keuze!!! Ben er ook nog altijd erg tevreden mee.

Tupelo
28 januari 2007, 03:11
Dank voor de tip.
Ik sluit niet uit dat ik hem anders overgeslagen zou hebben.