PDA

View Full Version : mic voor zang vraag



jw009
21 september 2006, 22:26
Hallo,

Ik vraag me af hoeveel verschil er zit tussen een mic van 30 euro en eentje van een paar honderd euro. Het zit namelijk zo; alle leden van onze band hebben zeer goede en professionele instrumenten, behalve de mic en zang installatie zijn niet erg bijzonder. Vooral de mic is echt het goedkoopste der goedkoopste en dit vind ik nog steeds een vage verhouding. Ik heb alleen geen id of het nou echt veel uitmaakt of je een mic van een paar tientjes hebt of paar honderd euro. Voordat ik wat van mijn kostbare geld ga investeren wil ik graag meer weten. Zou iemand mij hier over kunnen informeren, misschien heeft iemand wel opnames met de verschillende mic's of dergelijke. Alvast bedankt !

harrie-beton
22 september 2006, 10:05
De vraag is een open deur: jazeker maakt de zangmicrofoon uit voor de zang. Kijk, als je hem volspuugt met "jo mottafukka" en heavy metal grunts zou ik een Shure sm58 nemen, een microfoon die je veel ziet. Iets van 99 euro.

Een gitarist neemt zijn eigen gitaar mee. Maar zangers en zangeressen zie ik te weinig met hun eigen microfoons... Waarom is dat toch?

Heb gisteren gespeeld en die zangeres had een eigen Neumann zang microfoon, dat geldt als de top, iets van 600 euro? (of meer) en dat klonk erg helder en strak en mooi "voorin de speakers". Toen het publiek wilde speechen pakte ze snel een shure sm58 en gaf ze die aan het bruidspaar.....

En zo moet dat!

pol
22 september 2006, 10:13
+ 1
tuurlijk maar dat veel uit.
Als je toch in de prijsklasse van de sm58 gaat zitten, probeer dan ook es de Audiotechnica ATM41he, die klinkt zuiverder en gedetaileerder dan de shure, en komt wat beter door de mix.

Han S
22 september 2006, 10:24
Ik heb een jaar of 10 PA gedaan met een eigen bedrijfje en het is idd opvallend hoe weinig vocalisten hun eigen microfoon hebben.

Alleen al uit motieven van hygiëne zou ik een eigen microfoon hebben want het is niet gezellig om een paar dagen na een concert in de spiegel te kijken naar een koortslip, opgelopen via de microfoon.

Ik had eens een openluchtconcert met o.a. Harry Slinger en Imca Marina. Vóór Imca was er een rapper bezig geweest en die had de hele microfoon onder de fluimen gesproeid, welke door Imca er allemaal weer zijn afgegeten om vervolgens de mic onder te smeren met lipstick.

Die mics worden dan door de week weer schoongemaakt in een lauw sopje met Biotex, maar toch echt niet tijdens concerten. (die bolletjes kun je er afschroeven.)

De SM58 is niet de beste zangmicrofoon, maar wel altijd goed, inmiddels ruim voorbijgestreefd door andere mics. De beste dynamische zangmic is voor mij nog steeds de Beyer M88.

jw009
22 september 2006, 17:35
+ 1
tuurlijk maar dat veel uit.
Als je toch in de prijsklasse van de sm58 gaat zitten, probeer dan ook es de Audiotechnica ATM41he, die klinkt zuiverder en gedetaileerder dan de shure, en komt wat beter door de mix.


Ik ben inderdaad, nu je het zegt, opzoek naar een wat zuiverder geluid dat goed door de mix heen komt. Ik zal de ATM41he eens proberen, alleen zou ik dat toch graag doen in band situatie zijn er zaken die je bijv. 3 mic's meegeven en dat je er 2 terug kan geven of zoiets? Die beyer zal ik ook eens proberen aan de tand te voelen

(iedereen bedankt voor de hulp tot nu toe)

Mufftin
22 september 2006, 17:57
Alleen al uit motieven van hygiëne zou ik een eigen microfoon hebben want het is niet gezellig om een paar dagen na een concert in de spiegel te kijken naar een koortslip, opgelopen via de microfoon.


En vonden ze het nog vreemd dat ik op school met mijn eigen microfoon aan kwam zetten die precies gelijk was aan die van de school. Wil er niet aan denken wat er allemaal met dat ding gebeurt.

Han S
22 september 2006, 19:40
Ik zal je uitleggen waarom ik de Beyer M88 de beste dynamische zangmicrofoon vind:

Een zangmicrofoon is ontworpen om in de hand gehouden te worden, dus hij moet ongevoelig zijn voor contactgeluiden op de body. Hij moet richtinggevoelig zijn om hard te kunnen op de monitoren en op de PA of zanginstallatie.

Je hebt daarin een aantal gradaties: de wide cardioid, normale cardioid, de super cardioid en de hyper cardioid. ( cardiod staat voor nier of richtinggevoelig)

Een cardioid heeft het zg 'proximity' effect wat zich uit in een sterke toename van laag als je dicht op de geluidsbron komt. Dit kun je met zingen prima gebruiken om vol en donker te klinken als je zacht zingt. De M88 doet dit uitermate goed.

Een ander effect van richtinggevoelige microfoons is wat wij noemen de off axis response, afgekort OAR.

Die OAR is bij een SM58 niet bepaald fraai, de geluiden welke er als overspraak van andere instrumenten als drums en gitaar van opzij op komen klinken vies en neuzig. De M88 is een hyper cardioid en 'hoort' dus bizonder weinig van alles er omheen, maar wat er als overspraak op binnen komt klinkt gewoon goed. Daarbij blijft hij mooi en helder klinken.

Bob Ohlsson is een oude technicus van Motown en die zei: de M88 is de enige microfoon welke je kunt gebruiken voor vocalen in een situatie waarbij je de band en vocalen in één keer opneemt. Die vocalen kun je gewoon gebruiken als 'keeper'. Daarbij klinkt de M88 beter dan sommige condensator mics.

Als ik een band in één keer opneem in dezelfde ruimte en de vocalist wil voor het echt meedoen in dezelfde ruimte, zijn er maar twee microfoons die in aanmerking komen, de Beyer M88 of de Sennheiser MD441.

En dat terwijl er diverse mooie buizenmicrofoons staan zoals de Neumann M149.

niekb
22 september 2006, 20:41
hoe klinkt iets als t neuzig klinkt??? grappige uitspraak, nog nooit van gehoord.

Ik kan je verzekeren dat mics echt niet overal wekelijks schoongemaakt worden hoor....

Martien
22 september 2006, 20:48
houd je neus dicht en zeg dan heel hard aardappel,

johantipker
22 september 2006, 22:02
Er komen de laatste ook steeds meer goedkope grootmebraan condensatormics op de markt, behringer, mxl, de feedback krant staat er maar vol mee.

kun je nou echt wat met die dingen? (Bijv opname akoestische gitaar, of akoestisch bandje / ensemble met bijv een mooie stereo-opstelling)

of blijft t cheapash sound?

harrie-beton
23 september 2006, 01:32
Wat ik er over lees: Het zijn nagemaakte modellen van "merk" microfoons en ze klinken best goed. Hun productielijn en controle is niet zo als de echte merk microfoons maar ze zijn zeker niet slecht.

Deze grootmembramen zijn goed om op te nemen, slecht voor live versterking.
Ze zingen erg snel rond.

johantipker
23 september 2006, 13:23
Dus zeer zeker bruikbaar voor opnamen, je zegt dat controle na produktie minder is dan bij de echte merken, betekent dat dan dat 2 goedkope identieke mics behoorlijk kunnen verschillen qua kwaliteit en klankbeeld?

consequentie zou zijn , dat als je gaat shoppen, dat je er dan een stuk of 4 moet beluisteren van hetzelfde model, en ze moet "matchen"op hoorbare klank kwaliteit.

Heeft iemand hier ook ervaring met bepaalde typen?

Han S
23 september 2006, 13:39
De goedkope lijn LDC's komen allamaal uit één fabriek, 797 audio in China en worden in opdracht gemaakt.

Maar ik heb ook gelezen dat Neumann sommige kapsels in China laat maken.

Er zit idd verschil tussen microfoons van hetzelfde type en in mijn ervaring zijn de goedkoopsten niet interessant.

MXL maakt echter de M69 en maakte de V77 welke beiden erg goed klinken en dan ook niet goedkoop zijn/waren want de V77 is 'discontinued', wat op zich dan weer vreemd is want dit was de beste microfoon die ze hebben gemaakt.

Behringer kloont alles en ik ken die microfoons niet, maar ik lees wel over die dingen op de forums en dat is weinig positief. Ik heb een Behringer ECM8000 en dat is een kloon van de Earthworks die 40 keer zoveel kost. Die ECM is rondomgevoelig, klinkt best goed, maar ruist nogal.

Studio Projects is een Amerikaanse fabrikant die zijn zelf ontworpen mics in China laat maken bij 797. De B1 heb ik zelf en die klinkt vrij neutraal en is zeer bruikbaar, de C1 is drie keer zo duur en klinkt koud en kil, geen spoortje van warmte, dus die heb ik meteen weer retour gestuurd.

Vergeleken bij een Neumann KM184 of een AKG C451 klinken al die Chinese klein membraan condensators nergens naar, dus je kunt net zo goed een goedkope Samson kopen, volgens mij is het één pot nat, het klinkt allemaal min of meer redelijk.

bert k
23 september 2006, 14:25
Aanvullend: ik heb twee Behringer B2 pro's emn die bevallen prima. Ik heb ze eens vergeleken met een Neumann U87 en de Neumann wint, maar met een klein verschil. De Behrelul is zijn geld zeker waard.

Kijk eens hier (http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm), ik heb toen samen met Frits van Mourik een heel stel mics getest, leuke vergelijking.

johantipker
23 september 2006, 18:40
fantastische test Bert!!! dat schept nou duidelijkheid!

seperating the man from the boys....

overigens komt die behringer goed mee....

er zit bij feedback nog maar weinig prijsverschil tussen de Rode NT1A en de Behringer B2

bert k
23 september 2006, 19:14
Het ontloopt elkaar niet veel. Ik ben blij met mijn Behringers, Han roept al tijden over Studio Projects, en het wemelt inmiddels van de goedkope mics.

Die test hebben we in elkaar gezet met wat mics die bij Frits in de studio lagen, maar ik zou het graag nog eens overdoen met alleen maar goedkope Chinese mics.

pol
23 september 2006, 19:29
die Behringer mic doet het helemaal niet slecht op die opnames.
Ik vond de audiotechnica wel het lekkerste klinken op deze opname.

bert k
23 september 2006, 19:52
Die is ook mooi. We hebben de uiteindelijke opname gedaan met twee Behringers voor de begeleiding, en de Audio Technika voor de melodie.

Han S
23 september 2006, 21:01
Het is heel moeilijk om de kwaliteit van een microfoon te bepalen door middel van één klankbron. Zo hoor je bij die test van Bert en Frits wel allemaal verschillen in klankkleur en wat je het best vindt klinken bepaal je zelf.

Ik heb bijvoorbeeld een Neumann M149 welke uit het topsegment van de Neumann reeks komt, is een fantastische microfoon met 9 verschillende polar patterns en je hoort pas echt wat zo'n microfoon kan als je moeilijke instrumenten opneemt als viool, cello, harp, doedelzak etc.

En dan komt het moment dat een zanger moet kiezen welke microfoon hij het mooist vindt en dan gebeurt het zomaar dat hij de B1 mooier vindt dan die M149 die 40 keer zoveel kost.

Ik heb op gearslutz een hele discussie gehad over het opnemen van een akoestische bas in een (jazz)band situatie. Dat is echt een PITA (pijn in je reet).
Het is een groot instrument en als je dat goed wilt doen moet je er met een goede microfoon een stukje van af, de M149 doet dat fantasties, maar dan heb je teveel overspraak van de drums en de toeters. Dus dan zet je die dure Neumann er dicht tegenaan, maar dan klinkt dat weer heel matig. Je kunt die bassist in een aparte ruimte zetten, maar dat wil ie niet en dat kan ik begrijpen.

Een vriend van me oefent met een jazzband bij me en toevallig is hij de bassist. Ik heb dus zeeën van tijd om allerlei microfoons op allerlei manieren uit te proberen op die bas.

Gewoonlijk wikkelt men een microfoon in wat schuimplastic en propt hem in de brug van de bas. Dat heb ik met een hele berg mics geprobeerd en dan krijg je bizarre resultaten. Dit is een heel moeilijk instrument en de microfoon in de brug wijst omhoog en zit maar een paar cm vóór de klankkast.

Bijvoorbeeld: de Sennheiser MD441 is een van de beste dynamische mics, maar in de brug van een bas klinkt hij als een hoop hondestront.
De MD421 is een fantastiche mic, maar in deze toepassing kun je er niks mee.

De Shure SM57 in de brug van de bas: bagger, heb je niks aan, onbruikbaar.
De redelijk dure Beyer M201: heel erg matig geluid, kun je eigenlijk niet veel mee.

En dan komt het: de goedkope AKG D90 klinkt dan weer behoorlijk goed en de supergoedkope Audio Technica AT832, een microfoon van €25 klinkt behoorlijk goed in deze toepassing, stukken beter dan de 30 keer zoveel kostende MD441.

Opvallend was het geluid van de Beyer M88 in deze toepassing, waar hij helemaal niet voor ontworpen is. Hij klinkt meer dan redelijk, mooi egaal, geen harde pieken en een mooi klinkende overspraak van da andere instrumenten.

Ook zeer opvallend is de prestatie van de €50 kostende Behringer ECM8000, deze klinkt in die brug van de bas opvallend goed, maar dat is ook een rondomgevoelige mic en die heeft geen proximity.

Zo zie je dus dat het testen van een microfoon meer inhoudt dan hem op een enkele geluidsbron te proberen. De Sennheiser MD441 doet het geweldig op blaasinstrumenten, ook saxofoon, zelfs op een viool haalt hij opvallend goed resultaat, dit als voorbeeld.

Ga maar eens een doedelzak opnemen met een paar Rode NT3's, ik wil wedden dat je niet blij wordt, zet je dezelfde NT3 op percussie, krijg je een big smile.

Sorry voor het lange verhaal.

(PS: de best klinkende mic in de brug van de bas is de Sennheiser MD416)

bert k
24 september 2006, 00:51
Goed verhaal, Han. Idd er is niet zoiets als de 'beste microfoon'. Het mooiste is als je een plank vol hebt en als je alle tijd hebt om ze uit te proberen.

schwalbe
24 september 2006, 13:30
Ik ben nogal een fan van de Sennheiser e835. Niet perse vanwege het geluid (wat verder prima is) maar vooral vanwege de robuustheid: eindelijk een mic die nog robuuster is als de sm58. Ik vind deze mic geweldig voor zang in het hardere genre omdat hij nauwelijk proximity effect heeft en dus beter reageert op zangers met de microfoontechniek van een puberende bonobo (mic 'opeten', hand om de capsule, gooi-en smijtwerk). Deze mic houdt het al 5 jaar vol waar een sm58 na een half jaar al aan een beurt toe is. En de klank is niet slecht; ongeveer op sm58 niveau. Kost ook nog iets minder dan een sm58 (ongeveer 80 euro).

jw009
7 oktober 2006, 15:13
Ik zal je uitleggen waarom ik de Beyer M88 de beste dynamische zangmicrofoon vind:

Een zangmicrofoon is ontworpen om in de hand gehouden te worden, dus hij moet ongevoelig zijn voor contactgeluiden op de body. Hij moet richtinggevoelig zijn om hard te kunnen op de monitoren en op de PA of zanginstallatie.

Je hebt daarin een aantal gradaties: de wide cardioid, normale cardioid, de super cardioid en de hyper cardioid. ( cardiod staat voor nier of richtinggevoelig)

Een cardioid heeft het zg 'proximity' effect wat zich uit in een sterke toename van laag als je dicht op de geluidsbron komt. Dit kun je met zingen prima gebruiken om vol en donker te klinken als je zacht zingt. De M88 doet dit uitermate goed.

Een ander effect van richtinggevoelige microfoons is wat wij noemen de off axis response, afgekort OAR.

Die OAR is bij een SM58 niet bepaald fraai, de geluiden welke er als overspraak van andere instrumenten als drums en gitaar van opzij op komen klinken vies en neuzig. De M88 is een hyper cardioid en 'hoort' dus bizonder weinig van alles er omheen, maar wat er als overspraak op binnen komt klinkt gewoon goed. Daarbij blijft hij mooi en helder klinken.

Bob Ohlsson is een oude technicus van Motown en die zei: de M88 is de enige microfoon welke je kunt gebruiken voor vocalen in een situatie waarbij je de band en vocalen in één keer opneemt. Die vocalen kun je gewoon gebruiken als 'keeper'. Daarbij klinkt de M88 beter dan sommige condensator mics.

Als ik een band in één keer opneem in dezelfde ruimte en de vocalist wil voor het echt meedoen in dezelfde ruimte, zijn er maar twee microfoons die in aanmerking komen, de Beyer M88 of de Sennheiser MD441.

En dat terwijl er diverse mooie buizenmicrofoons staan zoals de Neumann M149.



Wat is een goede 2e hands prijs voor een M88?

Han S
7 oktober 2006, 18:31
Wat is een goede 2e hands prijs voor een M88?

Ik heb er onlangs een gekocht via marktplaats voor € 70 ex verzendingskosten. Daar was het voorste roostertje van los dus dat heb ik even in model moeten maken en vastgelijmd. Verder doet hij het prima.

Ik denk dat een nette M88 tussen de 100 en 150 euro moet zijn te krijgen, maar ze zijn niet zo vaak te koop. De M69 is de kleine broer van de M88, klinkt iets minder maar nog steeds erg goed en die is aanmerkelijk goedkoper te vinden.

jw009
8 oktober 2006, 10:12
Ok, bedankt voor de info Han S. Nu heb ik nog een vraag wat zijn jullie ervaringen tussen de M88tg en de M88 N? Ik heb ergens gelezen dat de N beter klinkt maar dit is natuurlijk persoonlijke voorkeur, wat is jullie mening?

Han S
8 oktober 2006, 11:22
Dat soort beweringen hoor je vaker, maar als je dan een blinde test doet horen ze geen verschil. Volgens mij klinken ze gelijk of het verschil is zo klein dat ik het niet hoor.

jw009
8 oktober 2006, 12:39
Dat soort beweringen hoor je vaker, maar als je dan een blinde test doet horen ze geen verschil. Volgens mij klinken ze gelijk of het verschil is zo klein dat ik het niet hoor.

Top!!! Daar heb ik wat aan. Thanks!

GunMetalBlue
11 oktober 2006, 12:15
De vraag is een open deur: jazeker maakt de zangmicrofoon uit voor de zang. Kijk, als je hem volspuugt met "jo mottafukka" en heavy metal grunts zou ik een Shure sm58 nemen, een microfoon die je veel ziet. Iets van 99 euro.

Een gitarist neemt zijn eigen gitaar mee. Maar zangers en zangeressen zie ik te weinig met hun eigen microfoons... Waarom is dat toch?

Heb gisteren gespeeld en die zangeres had een eigen Neumann zang microfoon, dat geldt als de top, iets van 600 euro? (of meer) en dat klonk erg helder en strak en mooi "voorin de speakers". Toen het publiek wilde speechen pakte ze snel een shure sm58 en gaf ze die aan het bruidspaar.....

En zo moet dat!

Ik denk dat de gemiddelde zanger het 'zingen' onderschat. De amateurzangers toch. Dat doe je gewoon ff... hoezo oefenen... goede microfoon? Ne micro is ne micro moat...

Flink irritant :(

jw009
12 oktober 2006, 20:36
Ik was in contact met iemand die zijn m88 wou verkopen dus ik dacht das lekker snel gevonden. Nu is die van hem "vintage" en wil hij er 300 euro voor :confused: , terwijl hij nieuw voor het zelfde te koop is. Erg jammer maar mijn zoektocht gaat verder. Ik vond de volgende mic's zit hier iets bij waar van jullie zeggen; goeie shit!

-Beyerdynamic TG-X-81 (175 euro)
-AUDIX microfoon OM5 Hypercardioid (160 euro)
-Sennheiser E945 (155 euro)
-Sennheiser md 421 n (150 euro)

Ik heb het liefst zo'n Beyer M88 maar die zijn zo schaars. Vandaar deze alternatieven, graag jullie mening.