PDA

View Full Version : Enkele vragen



Slevin
21 september 2006, 21:28
Vragen, antwoorden. Ik ben een aardige newbie qua gitaren ( Wedje op Hiddie hehe ) dus als het je niet zint antwoord dan ook aub niet. Ben op een serieuze manier op zoek naar antwoorden vooral omdat je op het internet zoveel tegenkomt en zoveel vragen geeft, maar zoek graag antwoord van nederlanders. Communiceert toch iets lekkerder. ( en ik ken geen goed engels gitaren fora ;) )


Een 'Google it noob' antwoord is dus niet wat ik zoek :)

Ten eerste maar mijn gitaar, een Ibanez GSZ120. ( http://www.ibanez.co.jp/img/eg/m/GSZ120_BKN_2B_01.jpg ) Niets aangepast, zo uit de fabriek uit indonesie. Zelfs de fabrieksnaren zitten er nog op.

Magoed, here goes !

1. De actie staat op 3,5mm. Is dit veel ? Weinig ? Zie veel mensen praten over 2.0 mm, 1.5 mm en dergelijk. Wat is veel gebruikt ? Wat is aangeraden ?

2. Flageonet, ( spelling kan afwijken ). Vinger lichtjes op de snaar leggen en dan aanslaan. Maar dan trilt de snaar toch maar 1x of doe ik het dan helemaal fout. Kan iemand het resultaat van een juiste flageonet omschrijven ?

3. Ben van plan om de snaren te vervangen, is dit veel anders dan van een akkoestische ? En wat zijn aan te raden merk snaren ?

4. Tips over het uitbouwen van m'n gitaar ? Andere brug o.i.d. Luister en speel persoonlijk erg graag Rock / Metal / Punk. Ik hou me nog niet bezig met de juiste geluiden om een nummer na te kunnen spelen, ben ik nog veel te inervaren voor. Maar het motiveert wel om regelmatig te oefenen als er een mooi geluid uit je gitaar komt.

6. Kan iemand mij misschien dit ( http://www.ibanez.co.jp/img/eg_pickup_sw/5.jpg ) uitleggen ? Pickup switching. Weet nu niet echt waar ik het nou op moet zetten. Center lijkt me logisch, maar wat doet het nou precies ?

Alvast bedankt voor de serieuze reacties :)

Orpheo
21 september 2006, 21:34
1. De actie staat op 3,5mm. Is dit veel ? Weinig ? Zie veel mensen praten over 2.0 mm, 1.5 mm en dergelijk. Wat is veel gebruikt ? Wat is aangeraden ?


ik vind t weinig, maar dat is smaakgebonden.



2. Flageonet, ( spelling kan afwijken ). Vinger lichtjes op de snaar leggen en dan aanslaan. Maar dan trilt de snaar toch maar 1x of doe ik het dan helemaal fout. Kan iemand het resultaat van een juiste flageonet omschrijven ?


je beschrijving klopt. je moet allee de snaar niet INdrukken, alleen aanraken. en t kan niet op iedere fret. t kan makkelijk op de 12e, 5e, 7e en op de 4e en 3e ook, maar moeilijker.



3. Ben van plan om de snaren te vervangen, is dit veel anders dan van een akkoestische ? En wat zijn aan te raden merk snaren ?


ff search gebruiken. Ik heb ernie ball, en haat d'addario, maar anderen zweren bij d'addario en haten EB. tis smaak.



4. Tips over het uitbouwen van m'n gitaar ? Andere brug o.i.d. Luister en speel persoonlijk erg graag Rock / Metal / Punk. Ik hou me nog niet bezig met de juiste geluiden om een nummer na te kunnen spelen, ben ik nog veel te inervaren voor. Maar het motiveert wel om regelmatig te oefenen als er een mooi geluid uit je gitaar komt.


waarschijnlijk niet. die gitaar die je hebt is van een kwaliteit waarbij iedere verandering duurder is dan dat de gitaar waard is. no offence.



6. Kan iemand mij misschien dit ( http://www.ibanez.co.jp/img/eg_pickup_sw/5.jpg ) uitleggen ? Pickup switching. Weet nu niet echt waar ik het nou op moet zetten. Center lijkt me logisch, maar wat doet het nou precies ?


simpel: meest rechter positie=brugpup meest linkerpositie=halspup. en alles er tussen in is letterlijk, er tussen in. speel maar eens met die knop als je speelt. Ik gebruik t echt naar smaak, maar grotendeels is t zo dat brug voor mij vaak voor slag is, en hals voor solo.

Kaïn
21 september 2006, 21:42
Heey! Ten eerste welkom op ons geniale forum ;)

Antwoord op vraag 1: Weet ik eerlijk gezegd niet precies. Wat ik wel weet is dat een actie van 2.0 mm redelijk normaal is maar volgens mij is een actie van 3.5 mm helemaal niet zo gek. De actie van je gitaar is nogal smaak gebonden. Elk voordeel "heb" zn nadeel, zo ook in dit geval. Wat je maar lekker vind spelen. 3.5 is nogmaals, niet extreem hoog.

Antwoord op vraag 2 : De flageolet, of wel een harmonic speel je inderdaad door je vinger lichtjes op de snaar te plaatsen en dan aan te slaan. MAAR. dat moet wel boven de goede fret gebeuren. De reden hiervan is nogal natuurkundig, als je het echt wilt weten kom ik daar op terug maar ik laat het nu even achterwegen. Je kan een natuurlijk flageolet spelen boven de 12e ,9,7,5, en "2.5" fret, maar die laatste is ontzettend lastig mooi te krijgen. Tip: Haal na het aanslaan je vinger van de snaar af, dat klinkt beter.

3: Snaren op je gitaar maakt weinig uit qua merk. Zorg dat als je een tremelo hebt (een brug met een stokkie eraan) dat je 0.10 snaren koopt anders gebeuren er rare dingen. Rede hiervan is dat er een evenwicht heerst tussen snaarspanning en veerspanning van de tremelo. Dikkere snaren is meer snaarspanning, dus is dat evenwicht niet meer goed als je ook niet de veren aan spand. Zat over de vinden op het forum, gebruik maar even de zoekfunctie.
Goede merken vind ik DR en Ernie ball, maar er zijn ook mensen die zweren bij D'addario, dat zijn de goedkoopste. Nogmaals, het klinkt niet heel anders.

4: Tip voor het uitbouwen, (ik zou het aanpassen noemen) van je gitaar zou ik zeggen. Wacht er nog even mee. Je vind jezelf ONervaren (;)) dus hou het even bij wat je nu hebt. Customizen is leuk, maar je moet weten waar je mee bezig bent anders ga je veel te veel geld steken in zaken die je achteraf niet meer wilt. Dat is zonde, dus ff wachten.
6 :p. Pickup switching is welke pickups je gebruikt. Je voorste pickup (bij de hals) geeft een warmer geluid. Geschikt voor bijvoorbeeld cleane partijen of smeuïg solo geluid. De achterste (bij de brug) heeft een scherpere toon. Veel feller. Als je metal speelt speel je meestal met deze. Speel gewoon ens met die switch. Speel het zelfde lickje met verschillende pickup combinatie en je hebt al snel door wat er bedoelt word.

Hopelijk is dat voldoene!
Succes ermee

Slevin
22 september 2006, 13:13
Bedankt voor de antwoorden Orpheo en Kain ! :D Weer een stapje dichter bij wereldheerschappij :rockon: :P

Over aanpassen, daar begin ik ook nog niet aan hehe. Maar was wel nieuwsgierig ;)