PDA

View Full Version : Triaxis of Ernst the Rover als aanvulling?



Plagiato
21 september 2006, 19:36
Beste mensen, het volgende probleem;

ik heb nu een jmp-1 (met mesa 2:95) die ik wel lekker vind klinken. Nu wil ik er echter een preamp bij.
Ik zit aan een Rover van Ernst te denken of een mesa Triaxis.
Ik speel van funky/jazzy (tot) metal :rockon: (geen ultra extreme black).
Hoe ver gaat de Triaxis en hoever gaat de Rover in vergelijking met de jmp-1
Om ze uit te proberen zou ik ver moeten reizen, dus
Laat jullie meningen maar horen!

Ibanez RuleZ
21 september 2006, 23:01
grappig: je hebt een opel vectra en je wilt als aanvulling een porsche????

ik denk dat de mesa alles kan wat je marshall kan en beter

Harrald

BeeJee
22 september 2006, 01:26
De Rover kan alles, behalve 'mega'metal. Erg goed, maar heel anders dan een triaxis (en jmp-1). Wel inderdaad ook, net als de Triaxis een Porsche vergeleken bij de jmp-1.

CrystalPlanet
22 september 2006, 13:47
Ben zelf ook via een JMP1 uiteindelijk bij een Triaxis uitgekomen, en daar kan meer mee dan je zelf kunt bedenken ;) Daar heb je dan echt geen tweede preamp meer bij nodig.

Maarree ..... ik zal hier niet gaan spammen, dus je hebt PM ;)

Plagiato
23 september 2006, 18:14
grappig: je hebt een opel vectra en je wilt als aanvulling een porsche????
Harrald
Nou nou, een vectra, meer een impresa, terwijl boogie meer mustang is, is soldano porsche en ernst bently ;) auto metaforisch gezien.

Ik zal me even specificeren, ik zoek 2 preamps om de volgende sounds te verwezenlijken; een mix 'n jcm800, mark IV en een beetje recto voor de heftige slag, voor de lead een mix van soldano SLO, hotrodded plexi en Mark IIC+. Voor cleans een beetje blackface-achtig tot wat feller met een randje.
Tsja, ik kan natuurlijk ook een Triaxis, The Rover en een soldano SP77 (gain mod) aanschaffen...
Dan zal ik het komende halfjaar alleen 'n boterham met suiker kunnen eten en m'n dieseltje op sla-olie moeten laten rijden...

Plagiato
23 september 2006, 18:15
Trouwens CrystalPlanet, voor hoeveel doe jij je Triaxis weg? :)

tnijland
23 september 2006, 20:39
Nou wil het toeval dat ik alle 3 genoemde preamps in mijn bezit heb en ik jou waarschijnlijk wel een beetje kan adviseren bij de keuze.

De meest veelzijdige preamp is gewoon de Triaxis. Als je versie 2.0 neemt, heb je eigenlijk bijna alles wat je zelf noemde: een mix 'n jcm800 (lead 1 yellow), mark IV (lead 2) en een beetje recto (lead 1 red = special recto board) voor de heftige slag, voor de lead een mix van soldano SLO (lead 2 red komt aardig in de buurt), hotrodded plexi en Mark IIC+ (lead 2 green & yellow). Met name de lead 1 kanalen vindt ik zelf heel erg mooi (bluesy a la robben ford, etc) maar de lead 2 kanalen komen echt het mooiste door de mix bij solo's waarbij er veel andere instrmenten spelen. Tevens reageert de Triaxis bij de lead 1 kanalen (oude Mark1 versterkers) het mooist op de volumeregeling vande gitaar. Clean kent twee smaken (green=vol, jazz & yellow=helder, country) en met name het groene kanaal is prachtig van een volle cleane toon naar een mooie smeuige blues sound te krijgen. Mbv een dynamic voice is het zelfs mogelijk om een aantal factory geprogrammeerde equalizer standen met de lead 2 kanelen te combineren. Ook het recto board is best wel gaaf omdat je dat tyische zware mesa-rectifier geluid on een knop hebt zitten. Triaxis: veelzijdigheid ten top met een echt kwalitatief goed geluid.

De Ernst Rover is ook een hele mooie preamp die ook heel erg mooi klinkt en heeft een typisch marshall-achtig karakter. Clean, crunch (mooist) en lead rythem zijn zeer goed. Lead2 vind ik veel te veel mid-boosted. De lead 2 boogie's (Mark 2 & 4) zijn overigens ook meer mid-boosted maar klinken toch wat mooier in mijn belevenis. Ik vond van de JMP-1 het lead1 rythem kanaal destijds ook heel erg mooi. Ik verwacht dan ook ook dat als je van rechte maar mooie dynamische Marschall geluiden houdt (gecombineerd met een mooi clean geluid), dit jouw preamp wel zou kunnen worden.

De SP-77 tenslotte is een goede preamp die clean aardig klinkt maar vooral lead gewoon dat typische soldano geluid met dat randje afgeeft. Mooi voor die ene rocksolo maar wel wat te beperkt en hij is wat mij betreft ook alleen in combinatie met andere preamps te gebruiken.

Als ik ooit een preamp wegdoe, wordt dat waarschijnlijk de Soldano SP-77 om in te ruilen tegen een Custom Audio CAE 3+ maar dat duurt helaas nog wel even....

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je een keertje wat wilt uitproberen is dat uiteraard geen probleem:)

srv-man
23 september 2006, 22:47
Ik zal me even specificeren, ik zoek 2 preamps om de volgende sounds te verwezenlijken; een mix 'n jcm800, mark IV en een beetje recto voor de heftige slag, voor de lead een mix van soldano SLO, hotrodded plexi en Mark IIC+. Voor cleans een beetje blackface-achtig tot wat feller met een randje.
Tsja, ik kan natuurlijk ook een Triaxis, The Rover en een soldano SP77 (gain mod) aanschaffen...
Dan zal ik het komende halfjaar alleen 'n boterham met suiker kunnen eten en m'n dieseltje op sla-olie moeten laten rijden...

Ik heb zelf de Rover ook gehad, het overstuurde karakter is behoorlijk Marshall (met een vleugje Soldano) georienteerd. De Rover is het sterkst in de cleane tot medium scheur geluiden en zou in die zin een aardige aanvulling op een JMP1 kunnen zijn (die je voor de heavier geluiden in kunt zetten).
In een direct vergelijk met mijn CAE3+ heeft kanaal 4 van de Rover ongeveer net zoveel gain als kanaal 2 van de CAE, waarbij ik de CAE meer karakter vind hebben, de Rover heeft een neutralere oversturing.

Voor de geluiden die je omschrijft zou ik de JMP1 wegdoen en een Egnater M4 kopen. Goed, het kost een paar centen, maar dan heb je iets echt goeds. Stop er een DLX (clean met een heerlijk randje), SL2 (opgevoerde Marshall) en E-rect (rectifier, maar dan beter) en nog een vierde module naar keuze in en je hebt werkelijk een geweldige set. Voor wat het waard is, ik overweeg de aanschaf zelf ook sterk.
Zie ook http://www.gtrgear.com/Egnater/M4-NL.htm

tnijland
24 september 2006, 09:50
De Egnater M4 is inderdaad een hele mooie optie als preamp en is gebaseerd op een aantal losse preamps die naar wens gecombineerd kunnen worden.

Helaas heb ik hem zelf nooit kunnen proberen (dus als je een ardresje weet) maar de soundclips klinken gewoon fantastisch. Goede keuze! Klein nadeel vindt ik de toch wel hoge prijs en het feit dat ze 2e hands bijna niet te zijn verkrijgen.

CrystalPlanet
25 september 2006, 10:51
Trouwens CrystalPlanet, voor hoeveel doe jij je Triaxis weg? :)

Je hebt pm :) Of anders mail me even via www.snaggletooth.nl (mailadres op de site) want ik weet niet of mijn vorige pm ooit aangekomen is ......

armageddon
25 september 2006, 10:58
Nou nou, een vectra, meer een impresa, terwijl boogie meer mustang is, is soldano porsche en ernst bently ;) auto metaforisch gezien.


Is een Prius dan een Valvestate? :)

Chiel
25 september 2006, 16:49
Goed, het kost een paar centen, maar dan heb je iets echt goeds.

Is die 2200 euro all-in? Dat valt dan toch nog alleszins best mee als het de ultieme preamp is? Ik neem aan dat er over de prijs nog wel ff gebabbeld kan worden?

srv-man
25 september 2006, 17:34
De Egnater M4 is inderdaad een hele mooie optie als preamp en is gebaseerd op een aantal losse preamps die naar wens gecombineerd kunnen worden.

Helaas heb ik hem zelf nooit kunnen proberen (dus als je een ardresje weet) maar de soundclips klinken gewoon fantastisch. Goede keuze! Klein nadeel vindt ik de toch wel hoge prijs en het feit dat ze 2e hands bijna niet te zijn verkrijgen.

Hij wordt geimporteerd door www.gtrgear.com (http://www.gtrgear.com), check daar voor verdere info of een testdrive (ze zijn geloof ik nog in bestelling).
2eHands ga je ze zeker niet vinden, althans niet de nieuwe versie waarbij iedere module over 2 kanalen beschikt.

srv-man
25 september 2006, 17:36
Is die 2200 euro all-in? Dat valt dan toch nog alleszins best mee als het de ultieme preamp is? Ik neem aan dat er over de prijs nog wel ff gebabbeld kan worden?

All-in, inclusief 4 modules naar keuze. Valt dan inderdaad mee. Een vriend van me heeft de Egnater MOD100 top en die klinkt echt super! Ik zit er zelf ook een beetje tegenaan te hikken, maar eigenlijk zou ik hem gewoon moeten kopen.

tnijland
25 september 2006, 20:36
Wat vinden jullie nou de best klinkende module van de Egnator? Ik vond zelf de SL klinken als een lekkere vintage Marshall. Prachtig!

Van de Bassman module vond ik het cleane geluid weer erg mooi.

Vooral al die videoclips op www.indoorstorm.com geven de kwaliteit van de diverse modules mooi weer maar ze worden wel met peperdure gitaren ingespeeld...

Zou je de top of de preamp nemen?

srv-man
25 september 2006, 21:00
De clips van Indoorstorm zijn niet verkeerd, maar je moet het toch allemaal echt zelf horen om het goed te kunnen beoordelen. Pas nog uitgebreid gedaan, mijn favorieten:
SL2 voor scheur
DLX voor clean (met een randje)
E-rect vond ik al erg goed, dus doet u die ook maar...

Tja, top of preamp, hangt er vanaf....Als je een goede eindtrap hebt is de preamp natuurlijk prima, heb je gelijk 4 modules. Maar de top is ook niet te versmaden, echt heel erg goed.

BeeJee
26 september 2006, 01:41
hoe zou die egnater preamp het samen met een ernst traveller doen denken jullie?zit er trouwens ook een effectloop in dat chassis?

Plagiato
9 oktober 2006, 15:00
Beste mensen bedankt voor de tips!
Ik heb nu de VHT Valvulator GP3 gehoord en ga hier dan ook voor :rockon:
Als hier iemand er 1 te koop heeft..., zou ik dat HEEL GRAAG horen!

rjong999
10 oktober 2006, 15:56
@tnijland: Vindt je de TriAxis dermate veelzijdig dat je er ook het geluid van de SP77 mee kunt maken (of zelfs verbeteren ?)

Ben overigens met je eens dat de SP77 maar voor 1 ding goed is. Maar daar vind ik 'm zo goed in dat ik 'm nooit weg zou doen.

Ik gebruik zelf serieele en parallele combinaties van SP77, Rocktron Pro GAP en
Tube Works Real Tube II en krijg ieder gewenst geluid.

tnijland
10 oktober 2006, 21:09
Ik denk inderdaad dat de Triaxis heel veelzijdig is maar een SP-77 100% nabootsen is hiermee gewoon niet mogelijk. Wel kom je een eind in de buurt en voor een solo sound op het podium denk ik dat je het reguliere publiek wel kunt imponeren met een redelijk vergelijkbare sound. Uiteraard is het natuurlijk geen moddeling doosje met 72 versterkers zoals de Line6 (PODXT) die heeft. Over smaak kun je twisten maar de Triaxis is naar mijn mening wel een eerlijke preamp die kwalitatief ook in de eredivisie van preamps thuishoort.

De kracht van de Triaxis zit hem echter niet in het nabootsen van sounds maar meer in de veelzijdigheid en kwaliteit aan sounds die hij biedt. Mesa Boogie heeft bij de Triaxis de hele historie van Mark I t/m Mark IV incl. special options (voicings) in 1 preamp letterlijk ontwikkeld. Het is dus gewoon een echte Mesa Boogie die afhankelijk van de gekozen preamp ook de M/B klank van die tijd weergeeft (Santana, Dream Theater etc.). Het leuke is dat er dus ook Marshall alike sounds tussen zitten die heel veel aan een JTM doen denken. (vergeet niet, de oude Marshalls zijn destijds ook van een Fender Bassman afgeleid...).

Wat soms wel lastig is bij de Triaxis, dat is het feit dat de toonregeling complexer is dan hij op het eerste gezicht lijkt omdat bij bepaalde standen speciale ingebouwde filters actief worden hetgeen allemaal netjes in de Triaxis manual wordt uitgelegd. Alles beinvloed elkaar en dat is er ook bewust door Mesa Boogie ingebouwd.

Je moet er dus echt een hele tijd mee spelen om al die sounds en subtiele variaties te leren waarderen. Mijn speelstijl is voornamelijk rock en blues waarbij Larry Carlton of Robben Ford sounds hiermee ook heel erg goed zijn te maken. Santana is gewoon een eitje met de Mark II en IV sounds, ACDC is ook goed te maken met de Mark I lead kanalen en Dream Theater John Petrucci heeft zelf zijn favoriete instellingen van de Triaxis op de website gepubliceerd.

Er zijn veel goede preamps en Triaxis is er gewoon ook eentje. Als je een specifieke sound zoek moet je de desbetreffende preamp gewoon direkt kopen want dat is tenslotte het orgineel en valt dus nooit te evenaren.

BeeJee
10 oktober 2006, 23:55
GVD! ik begin zometeen nog te gassen op zo'n triaxis... 't zijn gevaarlijke tijden met zware 'gassen' in de lucht, ook al met die nieuwe egnater m4. is het wat, zo'n triaxis naast een rover? ;)

El Bastardo
11 oktober 2006, 07:50
Ik snap die hele triaxis rage niet. Ik heb er nog nooit eentje gehoord die ik goed vond klinken. En ja, ik heb er zelf ook een gehad.
Ik geef meteen toe dat het een smaak issue is, en het is overduidelijk niet mijn smaak.
Als het gaat om top pre-amps heb ik nog geen pre-amp gezien die ik beter vond klinken als de CAE 3+ (die ondertussen ook weer weg is, want een top bevalt me stukken beter).
De 3+ zou je eens moeten horen met een VHT 2150, bwoaaaaa man, de bagger spuit meteen je broek uit!!! Helemaal geweldig. Maar als je daarnaast een triaxis hoort (over dezelfde poweramp) knijpt je bilnaad zo hard dicht dat de nog lopende bagger van de 3+ via je bek overloopt. En daar wordt je niet vrolijk van.
En het leukste is nog dat een 3+ niet veel duurder is dan een triaxis maar tien keer beter klinkt.
Wel ben ik ook heel erg benieuwd naar de gainland van v Weelden. Die moet echt het einde zijn.

Harm
11 oktober 2006, 07:55
Ik snap die hele triaxis rage niet. Ik heb er nog nooit eentje gehoord die ik goed vond klinken. En ja, ik heb er zelf ook een gehad.
Ik geef meteen toe dat het een smaak issue is, en het is overduidelijk niet mijn smaak.
Als het gaat om top pre-amps heb ik nog geen pre-amp gezien die ik beter vond klinken als de CAE 3+ (die ondertussen ook weer weg is, want een top bevalt me stukken beter).
De 3+ zou je eens moeten horen met een VHT 2150, bwoaaaaa man, de bagger spuit meteen je broek uit!!! Helemaal geweldig. Maar als je daarnaast een triaxis hoort (over dezelfde poweramp) knijpt je bilnaad zo hard dicht dat de nog lopende bagger van de 3+ via je bek overloopt. En daar wordt je niet vrolijk van.
En het leukste is nog dat een 3+ niet veel duurder is dan een triaxis maar tien keer beter klinkt.
Wel ben ik ook heel erg benieuwd naar de gainland van v Weelden. Die moet echt het einde zijn.

Triaxis vond ik wel erg mooi! Veelzijdig en typisch Boogie geluidjes... Maar inderdaad het blijft een voorversterker en ik pas ook meer in het land van de toppen... De gainland vond ik wel leuk maar..... 1 kanaals (die ik geprobeerd heb) en typisch van halen dingen, moet gitaar hebben met lage output elementen, Fenders past goed, Van Halen gitaren passen goed, mijn EBMM JP pastte totaal niet...
Verder vond ik de gainland echt wel te gek klinken! Reageert erg mooi op terugdraaien van volumeknop! Maar de prijs... hmmm... voor een voorversterker??
Ach ik blijf toch bij een top... zelfs live gewoon mono...

Harm

tnijland
12 oktober 2006, 18:49
Ik snap die hele triaxis rage niet. Ik heb er nog nooit eentje gehoord die ik goed vond klinken. En ja, ik heb er zelf ook een gehad.
Ik geef meteen toe dat het een smaak issue is, en het is overduidelijk niet mijn smaak.

Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft. Bovendien is een CAE3+ preamp een hele andere preamp die gericht is op met name goede pop & rock solo en slag sounds met daarbij het typische Lukather soundje. Net als bij de Soldano heb je een heel specifiek geluid dat waanzinnig goed is als je die stijl speelt. Ik heb de 3+ ook meerdere malen geprobeerd en zou hem heel graag als extra preamp willen hebben.

Een Triaxis daarentegen zit meer in de jazz, blues en rock genre waarbij de sound meer algemeen en ook wat subtieler is (denk aan oude fender of marshalls) met daarnaast het typische Mesa geluid a la Santana. Ik denk (lees: weet wel zeker) wel dat de Triaxis veelzijdiger is qua verschillende sounds waarvan je altijd het gegeven hebt dat van de alle 8 kanalen er een beperkt aantal fantastisch passen bij de persoonlijke smaak. Wel moet ik zeggen dat sommige kanalen (bijv. Mark II, Mark IV) later weer veel beter uit de PA mix komen. Voor een Triaxis heb je gewoon tijd nodig omdat hij zo veelzijdig is en het geluid op allerlei manieren kan worden beinvloed.

Deze twee preamp vergelijken is dus echt een simpele appels en peren uitspraak. Beide zijn gewoon heel erg goed op hun eigen terrein.

El Bastardo
12 oktober 2006, 21:39
Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft. Bovendien is een CAE3+ preamp een hele andere preamp die gericht is op met name goede pop & rock solo en slag sounds met daarbij het typische Lukather soundje. Net als bij de Soldano heb je een heel specifiek geluid dat waanzinnig goed is als je die stijl speelt. Ik heb de 3+ ook meerdere malen geprobeerd en zou hem heel graag als extra preamp willen hebben.

Een Triaxis daarentegen zit meer in de jazz, blues en rock genre waarbij de sound meer algemeen en ook wat subtieler is (denk aan oude fender of marshalls) met daarnaast het typische Mesa geluid a la Santana. Ik denk (lees: weet wel zeker) wel dat de Triaxis veelzijdiger is qua verschillende sounds waarvan je altijd het gegeven hebt dat van de alle 8 kanalen er een beperkt aantal fantastisch passen bij de persoonlijke smaak. Wel moet ik zeggen dat sommige kanalen (bijv. Mark II, Mark IV) later weer veel beter uit de PA mix komen. Voor een Triaxis heb je gewoon tijd nodig omdat hij zo veelzijdig is en het geluid op allerlei manieren kan worden beinvloed.

Deze twee preamp vergelijken is dus echt een simpele appels en peren uitspraak. Beide zijn gewoon heel erg goed op hun eigen terrein.

ja, daar ben ik het compleet mee oneens. De 3+ is voor elk type tone te gebruiken. Op CH3 kun je zelfs een hele vette metal tone krijgen.
Een amp is meer dan het aantal presets of het aantal voicings.
Een van de belangrijkste zaken (in mijn mening) is de dynamiek die een amp heeft. En dat verschil tussen een 3+ en een triaxis is enorm.
De fender clean sound en een plexi sound is juist datgene waar CH1 en CH2 van de 3+ op zijn ontwikkeld en waar hij het een stuk beter afbrengt dan een triaxis. En dat is niet alleen maar mening, dat is overduidelijk als je ze naast elkaar zet.
Als je een 3+ combineert met pedaaltjes, is elke tone in principe haalbaar.
De enige tone die een triaxis beter kan dan een 3+ is de mesa scheur tone. Dus als je daar van houdt is een triaxis zeker een betere amp.

rjong999
12 oktober 2006, 21:52
Bij voorbaat excuus, en het blijft allemaal een kwestie van smaak, ik weet het. Maar ik vindt de 3+ een prachtige pre-amp, die echter wel z'n beperkingen heeft. Misschien wel de mooiste Fender clean die je in een 19" kunt krijgen, zeker. Maar daar houdt het echt wel op, de mesa overtroeft 'm echt op alle andere voicings. Het ding mist definitie en diepte als het harder wordt, er zit een soort van dreunige brij ergens achterin mee te zoemen, en dat wordt dominanter naarmate je meer gain gebruikt. En dat is met name goed te horen bij de plexi-sound. Zet er maar eens een echte plexi naast, die is veel beheerster en meer uitgesproken.

Maar goed, smaken verschillen. Ik vindt het clean van mijn Rocktron GAP ook erg mooi ;-)

Ik ga volgende week de triaxis van mijn maat weer een weekje lenen, om het af te leren (of om 'm te vergeten terug te brengen)

tnijland
12 oktober 2006, 22:31
Ik snap de vergelijking ook niet helemaal. Natuurlijk heeft de ene preamp meer dynamiek en heeft de andere weer een mooiere vervorming enz. maar de bottom line is dan wel dat je twee preamps pakt tenminste qua sound een beetje op elkaar lijken en niet twee preamps die voor een totaal ander doeleinde zijn ontwikkeld. De CAE is super, prachtige fender crunch en super getunede marshall maar het is gewoon geen subtiele preamp met veel basis sounds zoals de triaxis dat wel is. Is ook niet erg want dat is juist de kracht van de CAE.

Als je dan toch die CAE met alle geweld met een vergelijkbare preamp wilt meten dan zou ik gewoon de Soldano X88 pakken want die hebben wat meer met elkaar gemeen.

rjong999
12 oktober 2006, 22:53
ALs je je vingers op een X88 kan leggen, dan...

*is al jaren op zoek naar een X88, gaat steeds aan zijn neus voorbij*

*is vooral helemaal stijf van die midi-bestuurbare potmeters ;-)*

Rectifier
13 oktober 2006, 00:11
eh je praat over een X99 Caswell....

De X88 is een voorganger van de CAE3+ maar dan zonder EQ en de CAE zal ongetwijfeld een stuk beter klinken.

Ik ben't met beide heren deels eens.
Ik denk dat de Triaxis niet te vergelijken is met de CAE3+. Het is nooit Boogie's bedoeling geweest om iets te imiteren. De Boogie klinkt als boogie. Punt.
We weten inmiddels allemaal waar de CAE op is gebasseerd en laten we wel wezen, voor een preamp komt ie prima in de buurt (mits goeie eindtrap erachter) maar de real-thing haalt ie natuurlijk net niet.
Ik heb nog geen CAE gehoord die echt beter klinkt dan een Fender/Plexi/SLO100.
Hij komt in de buurt..... okee......

Maar het blijft smaak. Je kan wel 100x zeggen dat de CAE3+ beter is dan de Triaxis.... dat vind jij!!!
Als je een CAE3+ combineert met pedalen..... ja zo ken ik er nog meer.
Als je de CAE3+ gaat modden......
Waarom pedalen of modden, voor dat geld moet zo'n ding gewoon goed klinken. Dan kan je een Triaxis ook wel gaan modden zodat ie nog beter gaat klinken.

Ik ben niet voor de Tri of CAE maar ik vind dit verhaal nergens op gebasseerd.

skyth
13 oktober 2006, 00:22
Ik heb vandaag toevallig een TriAxis geprobeerd. Veel verschillende verhalen over gehoord/gelezen en vandaag dan dus eindelijk geprobeerd. Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was. Ik had als poweramp een VHT 2/50/2 gebruikt en ik moet zeggen dat ik hem wel dynamisch vond. Ik denk dat het nogal afhangt ook van je poweramp hoe dynamisch je eindgeluid nu eigenlijk is. Wat ik wel minder vond waren de LD2 modes. Die gingen wel erg ver, maar voor mij persoonlijk niet echt bruikbaar meer. LD1 was meer dan zat gain voor mij en bovendien daarom ook wat dynamischer dan LD2. Het clean geluid vond ik wel goed klinken, heb wel beter gehoord, maar dit was zeker niet slecht.
Mja, kweet niet of het verder wat toevoegt aan het topic... sound zal altijd gebonden zijn aan meningen, het beste is natuurlijk om amps gewoon naast elkaar te testen en te kijken wat jij het mooist vindt. Datgene wat jij in een sound zoekt, kan nou net datgene zijn waar de ander op afknapt...

El Bastardo
13 oktober 2006, 09:17
Over het wel of niet inzetten van pedaaltjes...
Pedaaltjes als een rc booster, red snapper, barber ddss, ts808 etc.. kun je zulke leuke dingen mee doen wat je met een preamp niet of nauwelijks lukt.
En tuurlijk klinken dedicated amps beter, zelf heb ik op het moment geen rack preamps meer omdat ik vind dat er zeer weinig zijn die tegen een goeie top kunnen opboksen (alhoewel ik erg benieuwd ben naar de gainland want daar hoor ik goeie verhalen over).
Over of ze wel of niet vergelijkbaar zijn; volgens mij is elke rack-preamp met elkaar te vergelijken en welk concept ze hebben vind ik minder interessant. Hoe ze uiteindelijk klinken en welke tone ermee gemaakt kan worden, dat vind ik wel interessant. Als ik weet wat ze kunnen en waar ze goed (of niet goed) in zijn, dan pas is het interessant om te kijken waar ze inzetbaar zijn.
De triaxis had voor mij geen meerwaarde, er was niets wat hij beter kon dan wat met de 3+ te behalen viel, en dat is echt niet alleen een fender-clean en marshall crunch.
En ja, dat is helemaal smaak. En ja, dat vind ik..

rjong999
13 oktober 2006, 14:52
Ik denk dat rack of top weinig te maken heeft met wat er uit komt, dat is alleen een verpakking, meer niet. De SP77 is de voortrap van de SLO100, in een ander kastje. Gewoon hetzelfde (een friemeltje hier of daar daargelaten) en die klinkt dus niet anders omdat 'ie in een rack zit. (Voor puristen: de mijne heeft een crunch-mod).
Waar je denk ik op doelt zijn preamps die zo veel verschillende settings en instellingen hebben dat je er andere preamps mee zou kunnen nabootsen. Mag ik dat oneerbiedig "analog modelling" noemen ? En ja, dat blijft modelling. De 19" Rectifier Recording klinkt "echter" dan de rectifier presets in de Triaxis, omdat 'ie "echter" is. Of je het mooier vind is vraag twee.

Wat wel van belang is, is dat je wat consequent in je uitspraken blijft:

"De enige tone die een triaxis beter kan dan een 3+ is de mesa scheur tone" verhoudt zich wat gespannen met "De triaxis had voor mij geen meerwaarde, er was niets wat hij beter kon dan wat met de 3+ te behalen viel" ;-)

tnijland
13 oktober 2006, 17:44
Hey Bastardo,

Ik heb de Gainiac preamp van Peter van Weelden een keertje beluisterd en moet zeggen dat die in eenzelfde categorie valt als de CAE: supergoed maar in dit geval heel erg geent op het geluid van Eddie van Halen. Hij klink imo precies zo als de "hot for teacher" (modded plexi) sound. Kortom, absoluut aan te raden als je van het oude Van Halen houdt. Wel heeft hij heel weinig of geen variaties in de basisklank. Het is gewoon HET "old style" Van Halen geluid en kan volgens mij ook niet verbeterd worden. Waarom: Peter speelt al jaren in de VH tribute band, kent alle nuances van de sounds en heeft zelfs als technicus voor VH gewerkt.

De complete amps (top GainLand) van van weelden zijn gewoon verbazingwekkend, Als je Peter kent dan weet je ook dat fans die van erg veel dynamiek houden hier echt aan hun trekken komen. Lijkt me dus wel iets voor jou. Ze hebben zelfs zo ongelooflijk zoveel dynamiek dat je oren er soms pijn van kunnen doen en dat was voor mij zoals je wel hebt gemerkt iets teveel van het goede. Ik vand de GainLand heel erg CAE minded: Michael Landau sounds en SRV sounds zijn hiermee heel goed te doen maar dan wel met een extra dosis dynamiek.

In ieder geval succes met proberen...

morris
13 oktober 2006, 20:06
Hey Bastardo,

Ik heb de Gainiac preamp van Peter van Weelden een keertje beluisterd en moet zeggen dat die in eenzelfde categorie valt als de CAE: supergoed maar in dit geval heel erg geent op het geluid van Eddie van Halen. Hij klink imo precies zo als de "hot for teacher" (modded plexi) sound. Kortom, absoluut aan te raden als je van het oude Van Halen houdt. Wel heeft hij heel weinig of geen variaties in de basisklank. Het is gewoon HET "old style" Van Halen geluid en kan volgens mij ook niet verbeterd worden. Waarom: Peter speelt al jaren in de VH tribute band, kent alle nuances van de sounds en heeft zelfs als technicus voor VH gewerkt.

De complete amps (top GainLand) van van weelden zijn gewoon verbazingwekkend, Als je Peter kent dan weet je ook dat fans die van erg veel dynamiek houden hier echt aan hun trekken komen. Lijkt me dus wel iets voor jou. Ze hebben zelfs zo ongelooflijk zoveel dynamiek dat je oren er soms pijn van kunnen doen en dat was voor mij zoals je wel hebt gemerkt iets teveel van het goede. Ik vand de GainLand heel erg CAE minded: Michael Landau sounds en SRV sounds zijn hiermee heel goed te doen maar dan wel met een extra dosis dynamiek.

In ieder geval succes met proberen...

Dit vind ik een zéér vreemde conclusie.... Ik heb de Ganiac 3x uitgebreid getest het afgelopen jaar, maar als er één ding is wat 'ie niet is, is dynamisch. Het is idd old school EVH maar het ding is zo compressed als het maar kan. Bovendien is hij erg donker.

Morris

morris
13 oktober 2006, 20:11
Bij voorbaat excuus, en het blijft allemaal een kwestie van smaak, ik weet het. Maar ik vindt de 3+ een prachtige pre-amp, die echter wel z'n beperkingen heeft. Misschien wel de mooiste Fender clean die je in een 19" kunt krijgen, zeker. Maar daar houdt het echt wel op, de mesa overtroeft 'm echt op alle andere voicings.

Over vreemde conclusies gesproken... :confused: :confused:
Maar goed, het is een kwestie van smaak gelukkig. :D

Morris

tnijland
13 oktober 2006, 20:24
Dit vind ik een zéér vreemde conclusie.... Ik heb de Ganiac 3x uitgebreid getest het afgelopen jaar, maar als er één ding is wat 'ie niet is, is dynamisch. Het is idd old school EVH maar het ding is zo compressed als het maar kan. Bovendien is hij erg donker.

Morris

Misschien was ik niet duidelijk genoeg maar het 1e stukje gaat over de Gainiac en het 2e stukje gaat over de GainLand en dat is een heel andere versterker.

De Gainiac VH preamp is inderdaad heel compressed en donker.

El Bastardo
13 oktober 2006, 20:24
"De enige tone die een triaxis beter kan dan een 3+ is de mesa scheur tone" verhoudt zich wat gespannen met "De triaxis had voor mij geen meerwaarde, er was niets wat hij beter kon dan wat met de 3+ te behalen viel" ;-)


Klopt ook, de mesa scheur trekt me helemaal niet en is dus ook niet iets wat ik in een amp zoek, daarom heeft een triaxis voor mij geen meerwaarde.

Harm
13 oktober 2006, 20:25
Dit vind ik een zéér vreemde conclusie.... Ik heb de Ganiac 3x uitgebreid getest het afgelopen jaar, maar als er één ding is wat 'ie niet is, is dynamisch. Het is idd old school EVH maar het ding is zo compressed als het maar kan. Bovendien is hij erg donker.

Morris

Donker, ja, dat vond ik ook... Wel lekker... maar toch.... compressed ook ja, maar ja, daar kunnen mensen van houden. Ik kwam er niet mooi uit met de MMJP en ik denk ook niet met een prs of Huber (maar ja dat weet ik niet... niet geprobeerd toen). Ik vond hem in ieder geval vrij eenzijdig... Gain terug was meer SRV, gain erin meer EVH...

Een top geeft mij dan meer plezier! Maar als ik puur kijk naar de voorversterkers dan hebben ze alle 2 iets anders. Mesa is Mesa heeft een eigen kijk op geluid en dat hoor je terug in de Triaxis, ik vind het super! De CAE 3(+) is een beetje bruut vind ik, echt dat amerikaanse distortion... Ook wel weer erg lekker!! Ik vond beide te gek klinken, ik had al een traxis een aangezien ik nu alleen met een top speel is er geen reden om er eentje bij te kopen (Egnator?? :) )... Maar ja, smaken veranderen en ik zit al weer aan een andere top te denken :rockon:

ON TOPIC:
Ik vind in ieder geval dat het in beide gevallen smaak is, dus probeer uit wat je lekkerder vindt klinken! Voor de Triaxis moet ik je wel meegeven dat het echt proberen is, probeer de varianten uit!!! probeer veel settings en gebruik zeker de tips (en breid die weer uit!).

Harm

tnijland
13 oktober 2006, 20:29
Herhaal: Misschien was ik niet duidelijk genoeg maar mijn 1e stukje gaat over de Gainiac en mijn 2e stukje gaat over de GainLand en dat is dus over een heel andere versterker.

De Gainiac VH preamp is inderdaad heel compressed en donker en is gewoon de oude liefde van Peter van Weelden is een aparte preamp verwerkt. Vindt ik wel knap omdat zijn amps dus toch wel wat anders klinken.

Harm
13 oktober 2006, 20:30
Herhaal: Misschien was ik niet duidelijk genoeg maar mijn 1e stukje gaat over de Gainiac en mijn 2e stukje gaat over de GainLand en dat is dus over een heel andere versterker.

De Gainiac VH preamp is inderdaad heel compressed en donker en is gewoon de oude liefde van Peter van Weelden is een aparte preamp verwerkt. Vindt ik wel knap omdat zijn amps dus toch wel wat anders klinken.

Inderdaad, de Gainiac en gainland! Gainiac is van rocktron?
Die ken ik niet! Dus... Thanks!
Ach... het blijft smaak!! :)


Harm

tnijland
13 oktober 2006, 20:32
Nee hoor, de Gainiac preamp is ook van Peter van Weelden maar is gemaakt om de oude Eddie van Halen sound te clonen! Hij speelt trouwens ook heel aardig in die Van Halen tribute band en zijn sound is heeeel erg close to the real thing.

Harm
13 oktober 2006, 20:33
Nee hoor, de Gainiac preamp is ook van Peter van Weelden maar is gemaakt om de oude Eddie van Halen sound te clonen!

Thanks!! Dat wist ik niet!

Harm

El Bastardo
13 oktober 2006, 20:34
Ik denk dat rack of top weinig te maken heeft met wat er uit komt, dat is alleen een verpakking, meer niet. De SP77 is de voortrap van de SLO100, in een ander kastje. Gewoon hetzelfde (een friemeltje hier of daar daargelaten) en die klinkt dus niet anders omdat 'ie in een rack zit. (Voor puristen: de mijne heeft een crunch-mod).
Waar je denk ik op doelt zijn preamps die zo veel verschillende settings en instellingen hebben dat je er andere preamps mee zou kunnen nabootsen. Mag ik dat oneerbiedig "analog modelling" noemen ? En ja, dat blijft modelling. De 19" Rectifier Recording klinkt "echter" dan de rectifier presets in de Triaxis, omdat 'ie "echter" is. Of je het mooier vind is vraag twee.



oh, nou lees ik de rest van je post pas.
Ummm nee hoor. In complete tops en zeker de betere tops is de eindtrap sectie helemaal afgestemd op de voorversterker. De combinatie pre/poweramp is dus vaak een stuk beter op elkaar afgestemd dan dan je die zelf moet/kunt matchen.
Het is natuurlijk wel zo dat als je een top uit elkaar gaat schroeven en los in een rek draait dat er waarschijnlijk geen tot weinig verschil in toon zal zijn.
Maar dezelfde preamp sectie met een andere poweramp, gegarandeerd dat die anders zal klinken.

tnijland
13 oktober 2006, 20:35
Sorry, nou zit ik ff foutieve info te verspreiden De GainLand is dus WEL de naam van zijn preamp (ik dacht dat ze eerder de Ganiac genoemd werden) en hij bouwt tevens eigen amps (topjes) en die dus wel heel erg veel dynamiek hebben en hoe die nu nog heten ben ik even kwijt omdat zijn website "sucks enormos".

Ik ben er wel een paar keer geweest en die preamp was toen zijn prototype en klonk echt als Van Halen.

Die "nader te noemen" top speelde hij zelf in en dat was heel erg te veel dynamiek (mijn oren sprongen zowat) en Peter was er zelf heel trots op omdat volgens hem de meeste gitaristen niet weten wat echte dynamiek is....

El Bastardo
13 oktober 2006, 20:35
Nee hoor, de Gainiac preamp is ook van Peter van Weelden maar is gemaakt om de oude Eddie van Halen sound te clonen! Hij speelt trouwens ook heel aardig in die Van Halen tribute band en zijn sound is heeeel erg close to the real thing.

Nee, de gainiac is een rocktron geval. Die preamp heet de gainland (www.vanweelden.com). Volgens mij heeft die nieuwe top waar hij mee bezig is nog geen naam.

tnijland
13 oktober 2006, 20:45
Ben je er wel eens geweest? Het is wel gaaf om het een keertje te horen. Ik vond persoonlijk die preamp wel leuk omdat het toch wel DE VH sounds is.

morris
13 oktober 2006, 20:46
gainiac schmaniac... nou vat ik 'em nie meer. Ik bedoel in ieder geval de Gainland. Dat is de enige PvW preamp die nu op de markt is of niet? PvW Gainiac? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Dat ding heb ik uitgebreid aan de tand gevoeld. Uiteindelijk niet mijn ding en zeer donker. Eindtrap was een oude marshall en met de presence op 10 klonk het lekker, one trick pony, dat wel. Maar vergeleken met mijn 3+ veel te donker en derhalve onbruikbaar in een multi preamp setup. Over de dynamiek, die is er gewoon niet in dit ding. Ja, hij reageert wel heel goed op volumepot van je gitaar, maar da's heel wat anders. Maar ook dit is een kwestie van smaak. Ik had wel een vette smile op m'n bakkes bij het testen ;-)

Morris

tnijland
13 oktober 2006, 20:49
Je hebt helemaal gelijk (zat ff niet op te letten en had de verkeerde namen in mijn hoofd) maar die preamp is best wel geinig! Had eigenlijk in een pedaaltje moeten zitten en iets goedkoper mogen zijn.

Misschien toch maar een "Box of Rock" van ZVex aanschaffen....

morris
13 oktober 2006, 20:49
Die "nader te noemen" top speelde hij zelf in en dat was heel erg te veel dynamiek (mijn oren sprongen zowat) en Peter was er zelf heel trots op omdat volgens hem de meeste gitaristen niet weten wat echte dynamiek is....

Lol, ik weet er in ieder geval zeker ééntje die dat volgens HEM niet weet ;-)

tnijland
13 oktober 2006, 20:53
Ben oud aan het worden....

Harm
13 oktober 2006, 21:31
Ben oud aan het worden....

Hehehehe!!! Ik hoop het nog te worden :)

Nee, de gainland ken ik idd... De top niet... Misschien eens interessant!

Kijk, alles weer op zijn plek!

Harm

AART
13 oktober 2006, 22:45
Ik heb wel eens een twinkelland mogen bespelen daar, jezus, wat een goddamn sick sound had dat ding.

Niet de brown sound, maar gewoon een JCM 800 on steroids, niet meer gain, maar veel meer ballen.

Volgens mij was ie 2 kanaals, met 6l6 eindtrap.

Echt, dat ding was ziek, alleen de prijs ook(5500 euro dacht ik).

Rectifier
14 oktober 2006, 00:21
De CAE 3(+) is een beetje bruut vind ik, echt dat amerikaanse distortion...
Harm

Hier ben ik het niet helemaal met je eens.
Als je praat over kanaal 1 + 3 wel maar kanaal 2 is ook zo brits als de pest en ik vind Mesa meer amerikaans (California Overdrive) dan de CAE3+.

De CAE3+ is qua clean uiteraard op Fender gebasseerd maar de Boogie's die zijn helemaal afstammeling van Fender qua clean van de Mark serie's.

Ik vind de situatie pas vergelijkbaar met pre-amps die hetzelfde voor ogen hebben. Dus Soldano X99 en Engl 580.
Die blijven bij hun eigen sound en wil je een SLO sound in 100 verschillend userplaatsen kunnen opslaan dan moet je een X99 hebben.
Wil je het hele Boogie arsenaal (of wat er ongeveer dichtbij komt) dan Triaxis.

Probeer geen Plexi of JCM800 uit een Triaxis te halen of een MK2C+ uit een CAE3+.

En een CAE3+ is een multifunctioneel ding. Dat vind ik vergelijkbaar met Egnater IE4/M4.

Eén van de mooiste fender clean wat ik ooit gehoord heb uit een 19" komt uit de Mesa Formule pre-amp. De overige kanalen daarvan zijn weer niet interessant maar het cleane zeer zeker wel.

Nogmaals ik ben niet voor of tegen de CAE3+ of Triaxis. Ik vind de vergelijking ver te zoeken tussen beide pre-amps.

morris
14 oktober 2006, 00:31
Mee eens Dano!

Rectifier
14 oktober 2006, 00:44
Thx.

Nog effe voor de duidelijkheid:

Rocktron Gainiac:

http://www.harmony-central.com/ProductPix/481.jpg

Van Weelden Gainland:

http://www.vanweelden.com/Gainland_promo_small.jpg

tnijland
14 oktober 2006, 10:15
Dat "Available soon" stond dus 2 jaar geleden ook al op zijn website. Dus bestellen betekent wel eerst wat goede afspraken maken...

Harm
15 oktober 2006, 19:03
......

Nogmaals ik ben niet voor of tegen de CAE3+ of Triaxis. Ik vind de vergelijking ver te zoeken tussen beide pre-amps.

Nee, ik ook niet, ik vind nog altijd de karakters van meerdere versterker mooi!
En tsja, kartakters van die versterkers verschillen toch, boogie is boogie, blijft (vind ik op het clean van ze na) een eigen geluid...

Ik heb nog steeds dat ik me met alledrie (Rover, Triaxis, CAE3+) goed zou kunnen redden... en dan uiteindelijk weer een top kiezen... :)

Harm