PDA

View Full Version : Tremolo. Hoe, wat waar?



Hiddie
21 september 2006, 17:27
De grootste n00b die er is... Dat ben ik...

Ik kan een heel kleine beetje spelen op een akoestisch gitaar en heb net mijn elektrische gehaald. Een fender stratocaster, heel pakket (3 plectra, Schouderband, tremolo, reserve snaren, versterker enz, enz, enz) voor iets van 89 euro.

Nu weet ik niet precies wat een tremolo is, Hoe de tremolo werkt, Hoe ik hem aan mijn gitaar vast maak, Hoe ik hem moet gebruiken.

Dus wees zo aardig om deze n00b te helpen.

greetz,

G.G.
21 september 2006, 17:35
Het enige wat je vast moet maken is het armpje. Als het goed is heb je een stalen stangetje met een knik en schroefdraad. Die schroefdraad stop je in het gat bij de brug en je draait hem vast. Het is een hefboom om je brug naar voren en naar achteren te kantelen en zo vergroot of verklein je de spanning op je snaren en stijgt of zakt de toonhoogte.

Is gewoon een leuk speeltje, maar je hoeft er niets mee te doen hoor.

Hiddie
21 september 2006, 18:05
Uhmm... Snap er eerlijk gezegt niks van....

Btw. Weet iemand hij je een snaar terug moet zetten. Me idiote ouders zaten te kloten en toe vloog er eentje uit... (de dunste) :angry:

G.G.
21 september 2006, 18:22
Uhmm... Snap er eerlijk gezegt niks van....

Btw. Weet iemand hij je een snaar terug moet zetten. Me idiote ouders zaten te kloten en toe vloog er eentje uit... (de dunste) :angry:
Tsja... hoe leg ik dat nou weer in Peppie & Kokkie-taal uit.

http://img115.imageshack.us/img115/5935/image00119py4.jpg

Dat grote glimmende ding vooraan op de foto (waar je snaren aan vast zitten) dat is je brug. Zo'n brug wordt ook wel een tremelo genoemd, te herkennen aan het stokje dat eruit steekt. Normaal gesproken heeft dit stokje een schroefdraad en kan je dat stokje in het gat in de brug vastdraaien (bij jou zit dat gat waarschijnlijk aan de andere kant van de brug, dus links ipv rechts zoals op de foto.

Tijdens het spelen kan je die stang (als ie naar de hals wijst) met je rechterhand naar de slagplaat drukken. Je snaren worden dan losser en de toonhoogte daalt. Sla maar eens een losse E-snaar aan en druk dat ding in, net Eddie van Halen :rockon:

Waar is je snaar uit geschoten? Met een beetje klooien zal dat wel de topkam zijn. Da's lastig om hem terug te zetten. Draai je stemmechaniek eens een eind los (je weet wel, die knop aan het eind van je hals waar die snaar aan vast zit). Als de spanning eraf is kan je hem wel terug zetten. (is ie van de brug afgeschoten ofzo, ook eerst de spanning eraf halen).

Hoop dat het zo duidelijker is, en gebruik anders de zoekfunctie eens. Er zijn zat oplossingen voor dit soort beginnersproblemen te vinden.

Johnny V
21 september 2006, 18:44
De grootste n00b die er is... Dat ben ik...

Ik kan een heel kleine beetje spelen op een akoestisch gitaar en heb net mijn elektrische gehaald. Een fender stratocaster, heel pakket (3 plectra, Schouderband, tremolo, reserve snaren, versterker enz, enz, enz) voor iets van 89 euro.

Nu weet ik niet precies wat een tremolo is, Hoe de tremolo werkt, Hoe ik hem aan mijn gitaar vast maak, Hoe ik hem moet gebruiken.

Dus wees zo aardig om deze n00b te helpen.

greetz,

Een Fender stratocaster van 89 Euro? :chicken: volgens mij is het dan een squier :satisfie: Ofwel een heeeeeeeeeeele goeie deal

Danny Drug
21 september 2006, 18:49
stokje
gaatje
stokje moet ik gaatje

iwamoto
21 september 2006, 18:54
oké, 2 tips,

- laat niemand aan je gitaar zitten met minder of dezelfde kennis als jou, je ziet wat er van komt

- verlaag jezelf nooit, je weet de term tremelo, je hebt ook mensen die niet weten dat je een drumstel in je 1tje bespeelt ipv met zn 2e!

enne, succes he! :)

p.s. HET IS TOCH GEEN STAGG HE?!

GunMetalBlue
21 september 2006, 18:54
Volg je intstinct zou ik bijna zeggen :)

Spitfire
21 september 2006, 18:57
stokje
gaatje
stokje moet ik gaatje
klinkt als sexuele voorlichting :roll:

maar als ik jou was zou ik gewoon de tremelo eraf laten, als je begint gebruik je em vrijwel nooit en bij een budget-gitaar ontstemt ie dan heel snel als je aan de tremelo gaat zitten. zo is het mij vertelt iig toen ik net mn eerste gitaar had

iwamoto
21 september 2006, 19:02
klinkt als sexuele voorlichting :roll:

maar als ik jou was zou ik gewoon de tremelo eraf laten, als je begint gebruik je em vrijwel nooit en bij een budget-gitaar ontstemt ie dan heel snel als je aan de tremelo gaat zitten. zo is het mij vertelt iig toen ik net mn eerste gitaar had
ik durfde hem er in het begin niet in te doen :p

maar hey, tegenwoordig breek ik gewoon snaren door overmatig floyd rose gebruik :D

Danny Drug
21 september 2006, 19:02
klopt ook wel spitfire

zitten kut stemmechs op en de brug is dan ook meestal niet om over naar huis te schrijven..

ik zou hem er ook aflaten en beginnen met "Mary had a little lamb"

Spitfire
21 september 2006, 19:19
oh, ik gaf een wijze les! en ik speel nog maar een half jaar elektrisch gitaar :hippie:

Hiddie
21 september 2006, 19:25
Hey bedankt voor de (serieuze) tips.

Alles lijkt me duidelijk... Dat met die snaar regel ik wel.

Mja. Ik wou gewoon kijken hoe zo'n ding werkt en klinkt. Eddie Van Halen!!!

Er staat iets van Fender Stratocaster QTX

Het is niet alleen maar een gitaar maar een heel pakket (6 reserve snaren, 3 plektra, stemfluit, losse tremolo, versterk, draagbaand, hoes, versterker 20 watt en dat was het zo een beetje.)

Ik ben net begonnen. Ik weet niet eens of ik het na een paar jaar nog steeds leuk vind. Na een paar jaren (5?) neem ik vastwel een nieuwe.

Kan iemand me trouwens zeggen of ik een beetje goeie koop heb gedaan?

Ik heb zo eentje: http://www.miniatureguitar.com/special/Fender%20Stratocaster.jpg, http://www.ericsteckel.com/images/P101013.jpg, http://www.revelatorguitarworks.com/images/Revelator%20vintage%20Fender%20Stratocaster%201G.j pg, op de afbeeldingen hier zie je ze ook: http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://musicbooksplus.com/images/hl1310.gif&imgrefurl=http://musicbooksplus.com/fender-stratocaster-revised-p-459.html&h=180&w=148&sz=25&hl=nl&start=53&tbnid=E4Fvw6jncSOmhM:&tbnh=101&tbnw=83&prev=/images%3Fq%3Dfender%2Bstratocaster%26start%3D36%26 ndsp%3D18%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3D%26client% 3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official_s%26sa%3DN.

Ik heb hem in het zwart/wit.

Maar echt bedankt allemaal.

Weet btw iemand een paar simpele bekende deuntjes die ik bv na een halfjaar/jaartje al zou kunnen spelen. (zoals die van Nothing Else Matters, lijkt me niet zo moeilijk)

Orpheo
21 september 2006, 19:31
:seriousf: een fender voor 90 euro! t zijn ragplanken, maar om de prijs nu zo erg te laten dalen? :D

iwamoto
21 september 2006, 19:31
oké, ffe voor de duidelijkheid, Fender, maakt de ECHTE stratocasters, QTX maakt een kopie, dus dan heet het een QTX stratocaster, enne, echte edje van halen sound kan het beste met een floyd rose (google en leer!)
maar er zat dus voor 90 euro OOK een versterker bij? oei oei

mijn nieuwe stond trouwens al binnen een half jaar voor de deur, de 3e was er dus omgerekend al na 2 jaar, word binnenkort weer vervangen, kijk nou, welke is nou leuker? (ze staan in chronologische volgorde)(en prijs volgorde)

http://img54.imageshack.us/img54/3076/1408061201ss8.jpg

vasnd
21 september 2006, 19:36
Het is niet alleen maar een gitaar maar een heel pakket (6 reserve snaren, 3 plektra, stemfluit, losse tremolo, versterk, draagbaand, hoes, versterker 20 watt en dat was het zo een beetje.)

nee 2 :D, maar van die tremelo gewoon afblijven. Niet op die gitaartjes proberen, daar komen meestal alleen maar problemen van.

Hiddie
21 september 2006, 21:00
Het ging mij niet om een "Eddie Van Halen" sound. Ik wou het gewoon uitproberen.

Nog meer opmerkingen?

Trouwens wat is het beste: met de hand of plektra? Als het een plektra is wat voor soort? Ik kreeg namelijk 3 dezelfde met verschillende kleuren erbij en ze speelde best lekker. Mijn vingers zijn gewoonweg te dik om gewoon met de hand te spelen.

Ik ben links en speel op een rechtshandige gitaar. Maar voor mij voelt het wel goed aan. Geen probleem dus.

Bl44t44p
21 september 2006, 21:09
Leuk he die Squiers by Fender en verkopers die je doen geloven dat het een echte is ;)

Danny Drug
21 september 2006, 21:12
plectrum is beter...

iwamoto
21 september 2006, 21:16
Leuk he die Squiers by Fender en verkopers die je doen geloven dat het een echte is ;)
sterker nog, een QTX, zeg beste hiddie, waar heb je dat ding meegekregen? en zit je snaar er weer op?

verder kan je zowel met plectra als vingers spelen, zelf wissel ik het soms af, maar met mijn speelstijl otnkom ik zowiezo niet aan een plectrum, het belangrijkste wat jij nu de komende week kan doen, is lekker ontdekken, nee, nog geen liedjes proberen, naja, probeer anders come as you are :) maar leer vooral je gitaar kennen, probeer eens 2 dingen voor me te ontdekken

- waneer (waar) klinken 2 snaren hetzelfde?
- zijn er snaren die standaard hetzelfde klinken?

Orpheo
21 september 2006, 21:25
plectrum is beter...


ga dat maar eens zeggen tegen chet atkins, brian setzer of tommy emmanuel.

Danny Drug
21 september 2006, 21:26
ja ik wil namelijk, omdat dat mijn mening is, dat iedereen zo gaat spelen....













kansloos

Orpheo
21 september 2006, 21:27
ja ik wil namelijk, omdat dat mijn mening is, dat iedereen zo gaat spelen....













kansloos

ja jij bent kansloos. je brengt het niet als je mening maar als een feit.





plectrum is beter



i rest my case. even rustig aan kerel. beetje nuanceren.

MarkS
21 september 2006, 21:36
Een collega van me heeft zo'n QTX setje. Die plank zit 10x beter in elkaar en is beter afgewerkt dan bijv. de Hondo strats van 20 jaar terug.

Hiddie
21 september 2006, 21:55
Doen geloven dat het hetzelfde is??? Ik heb nauwelijks verstand van gitaren en die verkoper ook niet. Hij kon er alleen maar een beetje op pingelen zeg maar.

Al was het een zelfgemaakt setje.... Er zit alles bij wat ik nodig heb. En de tonen zijn ook in orde. Ik wil nu alleen maar leren spelen... Als beginner. Het boeit mij vrij weinig of ik hetzelfde gitaar als die van Kirk Hammet heb of deze.

Ik wil gewoon iedereens mening weten over plectra. Natuurlijk luister ik niet naar 1 persoon maar naar iedereen. Die dingen zijn vrij goed koop? Als ik nou een zooi koop en ga kijken welke het beste zit/klinkt? Is dat een idee?

Mja ik ga experimenteren en de fretten en noten een beetje leren met een lesboek van me zus. (de basis van dat boek is voor elk soort gitaar) Ik kan al noten lezen en ik heb gemerkt dat er een ander schrift is voor de gitaar die vrij makkelijk te lezen is. Gewoon langzaam door dat boek je gaan en zelf dingen ontdekken.

Leuk om te horen MarkS!

Als ik ze alle 6 speel klinkt geen van allen hetzelfde (dus zonder dat ik een fret inhoud).

Over je eerste vraag: Ik zal het je zo snel mogelijk zeggen als ik het weet. maar volgens mij klinkt hij tot nu toe (van wat ik heb gespeeld) nergens hetzelfde.

Waarom wil je dit eigenlijk weten?

Bedankt voor alle (serieuze) opmerkingen en tips. Ik heb er veel aan.

Ik wil trouwens rock spelen. Allerlei soorten (queen: glam rock, Arena Rock, Progressive Rock, Van Halen: hardrock, Metallica: Trash metal, Metal, Heavy metal) enz.

Maar aan metal begin ik nu nog niet aan.

Als iemand handige links of nog meer tips heeft dan hoor ik het graag.
Ik ben zelf ook bezig met zoeken en heb een paar goede online lessen gevonden.

Weet iemand trouwens een goeie lesboek voor elektrische gitaar, voor mij?

Danny Drug
21 september 2006, 22:44
ja jij bent kansloos. je brengt het niet als je mening maar als een feit.
i rest my case. even rustig aan kerel. beetje nuanceren.

ik wist niet dat elke opmerking op een forum met "Ik vind" moet beginnen...

trouwens dan moet ik je quote even aanpassen


ja ik vind dat jij kansloos bent. ik vind dat jij je mening als een feit brengt.
i rest my case. ik vind dat hij even rustig aan moet doen. ik vind dat jij je posts een beetje moet nuanceren.

zo.. nou snapt iedereen je post weer en is er niets op aan te merken

de user in kwestie vroeg of een plectrum beter was of dat je beter met je vingers kon spelen..

waarop ik antwoorde dat je beter met een plectrum kan spelen. Het feit dat ik het post is al een indicatie dat het mijn mening is. Zo simpel ligt het..

Orpheo
21 september 2006, 22:49
ik wist niet dat elke opmerking op een forum met "Ik vind" moet beginnen...

trouwens dan moet ik je quote even aanpassen



zo.. nou snapt iedereen je post weer en is er niets op aan te merken

de user in kwestie vroeg of een plectrum beter was of dat je beter met je vingers kon spelen..

waarop ik antwoorde dat je beter met een plectrum kan spelen. Het feit dat ik het post is al een indicatie dat het mijn mening is. Zo simpel ligt het..

ja dat is dus niet zo! het is niet per definitie beter, laat dat eens door die botte harses van je doordringen. personen als jij, daar zou ik wel op willen slaan. dat mijn post duidelijk mijn mening is, is overduidelijk. jij brengt jou mening als een feit, en dat is t niet. en jij gaat op mijn negeerlijst.

Danny Drug
21 september 2006, 22:51
Een plectrum is beter


jij bent kansloos


mening/feit.. feit/mening...

moet ik deze puzzel nog oplossen of doet iemand anders dat?

iwamoto
22 september 2006, 01:14
mening/feit.. feit/mening...

moet ik deze puzzel nog oplossen of doet iemand anders dat?
ja, je moet gewoon je kansloze mening voor je houden en oppervlakkig advies geven aan beginners, ipv proberen je eigen drang te projecteren op jonge knapen, ik zeg toch ook gewoon dat het met allebij kan,

@ heidi

de vraag is dus, waar klinkt hij hetzelfde, met 2 snaren aangeslagen, dus met andere woorden, welke snaar moet je fretten, en hoe, zodat hij dezefde toon heeft als bij, de snaar eronder?

Danny Drug
22 september 2006, 07:55
ja, je moet gewoon je kansloze mening voor je houden en oppervlakkig advies geven aan beginners, ipv proberen je eigen drang te projecteren op jonge knapen, ik zeg toch ook gewoon dat het met allebij kan


haahaah dus elke mening van mij was goed geweest.. als ik maar had gezegd dat het EN met plectrum EN met vingers kan..

heerlijk hypocriet hier :)

nou ik vind met vingers spelen kut.. ik haat fingerpicking en ik speel altijd met plectrum..

klaar! niets meer aan toe te voegen.. die mening is niet kansloos.. die mening is een mening...

G.G.
22 september 2006, 08:08
Psssssssst...... :sssh:


@ heidi

Het is Hiddie.

En laten we die zinloze discussie stoppen, en TS eens serieus advies geven. Volgens mij was het Iwa die met de opdracht: zoek uit waar de snaren hetzelfde klinken.

Hiddie, je kwam er niet helemaal uit, ik help je een klein eindje op weg:

De hoge e-snaar heeft een bepaalde klank als je die aanslaat. Ergens op de hals, kan je met de b-snaar dezelfde klank krijgen door een bepaalde fret in te drukken en dan die b-snaar aan te slaan. Ga eens proberen > 1e fret? 2e fret? 3e fret? etc....
Ook die hoge e-snaar, de E vind je terug ergens op de g-snaar etc etc.....

iwamoto heeft je die oefening gegeven om je te laten ontdekken dan 1 noot op meerder snaren terug te vinden is. ZO leer je je gitaar, en de posities op de hals een beetje kennen.

Kom je hier niet uit, kijk dan in je lesboek bij "stemmen" dan heb je een idee wat de bedoeling is, dit kan je dus over de hele lengte van de hals doen.

iwamoto
22 september 2006, 08:15
Psssssssst...... :sssh:



Het is Hiddie.

En laten we die zinloze discussie stoppen, en TS eens serieus advies geven. Volgens mij was het Iwa die met de opdracht: zoek uit waar de snaren hetzelfde klinken.

Hiddie, je kwam er niet helemaal uit, ik help je een klein eindje op weg:

De hoge e-snaar heeft een bepaalde klank als je die aanslaat. Ergens op de hals, kan je met de b-snaar dezelfde klank krijgen door een bepaalde fret in te drukken en dan die b-snaar aan te slaan. Ga eens proberen > 1e fret? 2e fret? 3e fret? etc....
Ook die hoge e-snaar, de E vind je terug ergens op de g-snaar etc etc.....

iwamoto heeft je die oefening gegeven om je te laten ontdekken dan 1 noot op meerder snaren terug te vinden is. ZO leer je je gitaar, en de posities op de hals een beetje kennen.

Kom je hier niet uit, kijk dan in je lesboek bij "stemmen" dan heb je een idee wat de bedoeling is, dit kan je dus over de hele lengte van de hals doen.
dankje, ik ben niet zo tekst didactisch :) maar dat is inderderdaad precies wat ik bedoelde :D

G.G.
22 september 2006, 08:15
Ohja, de plektrum discussie. Het is zinloos om te zeggen dat je iets wel moet doen en dat je iets absoluut niet moet doen. Ik kan je zelf niet zeggen of je de plektrum tussen duim en wijsvinger moet houden of tussen duim en middelvinger (Eddie van Halen, wijsvinger over voor flageolets en tappen).

Zoals je zelf al zei, koop wat verschillende diktes, van ieder eentje en ga lekker aanklooien. Speel af en toe ook met je vingers (in het begin is Nothin else mathers wel leuk hiervoor). Afwisseling is goed voor je ontwikkeling.

Iemand die zegt dat je ALLEEN dit of ALLEEN dat moet doen zegt dat waarschijnlijk alleen vanuit zijn eigen beperkingen (ik lok geen discussie uit, ik zeg ook duidelijk "waarschijnlijk" :) )

Hiddie
22 september 2006, 16:37
Bedankt allemaal.

@mensen
Maak je niet dik (niet zo dik als ik iig).
Ik snap heus wel dat het een mening is. Dus laat die zinloze discussie achter je.

Mja. Ik heb echt hele dikke vingers iets van 2,2 CM ofzo en ik ik heb nog iets minder dan 5 jaar te groeien. (heb die gitaar nl voor mijn 13e verjaardag gekregen.

En het voelt met mijn vinger niet zo heel goed aan. Dus ik wissel het liever af. Niet dat ik geen soepele, makkelijk beweegbare vingers heb want ik speel al lange tijd piano.

Plektrum houd ik met het puntje (zeg maar "de top van een driehoek")

Het irritante met mijn vingers is is dat ik als ik een snaar speel vaak een andere snaar mee neem met mijn vinger.

Ik heb btw 3 verschillende plektrums gekocht. Maar de 3 die er standaard bij spelen zitten het lekkerst en hebben het beste geluid vind ik.

@G.G.
Ik heb veel verstand van muzieken, toonhoogtes enzo in het algemeen dus dat lukt wel. Ik zal het zometeen gaan proberen.

Snaar probleem is al geregeld en ga zo mijn tremolo er proberen op te zetten.

Bedankt voor de opdracht ik zal kijken en de tips.

Als iemand mij nog verder kan helpen of zelf ook een mening heeft die die graag wil laten horen dan hoor ik dat graag.

Kzal zo snel mogelijk iets posten als ik wat meer weet.

Weet iemand btw hoe je Nothing Else Matters kan spelen. of is het ook mogelijk om dat zelf uit te zoeken. Ik denk nl dat je zo meer leert.

Ga nu spelen, later.

sjoerd5
22 september 2006, 17:08
hey

je moet je plectrum aan de andere kant vasthouden

http://members.iinet.net.au/~pgt/plectrum.jpg


nothing else matters de tab

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/metallica/nothing_else_matters_tab.htm

Hiddie
22 september 2006, 20:25
hey

je moet je plectrum aan de andere kant vasthouden

http://members.iinet.net.au/~pgt/plectrum.jpg

Ik bedoelde dat ik met het puntje speel en dat ik hem vasthoud tussen de andere 2 hoeken met 2/3 vingers.

Er zijn er btw een aantal die klinken bijna/precies hetzelfde. Ik ga nog verder zoeken en opschrijven. Is miss wel handig.

Ik kan geen tabs lezen, weet ook niet hoe dat moet. Ik heb liever noten die ken ik wel.

Als iemand handige links/lessen heeft voor een n00b geef ze maar.

Over die tremolo: Ik draai hem er aan vast zeg maar en naar welke kant moet zijn punt uitsteken? Toch naar de "neck"? Als ik hem dan naar beneden druk heb ik het gevoel dat hij er van af breekt dus durf ik hem niet in te drukken.

Maar moet ik die tremolo er alleen maar vast draaien? Want ik krijg nog zo'n stalen ding en zo'n kleine zwarte. Wat moet ik daar mee? Is dat ook voor de tremolo. En hoe zit dat?

Hiddie
22 september 2006, 23:15
Tremolo is gelukt. Wel geinig maar op een gegeven moment gaat de lol van het funny geluidje er af en gebruik je hem alleen als dat nodig is.

En als iemand mij kan zeggen hoe tabs werken ben ik ook gelukkig.

Heeft iemand online lessen ofzo? (van bv simpele liedjes, lessen over toonladders, lessen over "hoe werkt een gitaar" enz).

Enig idee hoe je een gitaar moet stemmen? Ik heb een stemfluitje bij mijn gitaar zet en een (net gestemde) piano.

Een vraagje: Als ik met mijn gitaar speel met de hand zit een rechtshandige gitaar bijna net zo lekker als een linkshandige. Geen probleem dus. Maar nu: Op het moment dat ik mijn rechterhand vervang door een plektrum waarmee ik met de punt van de plektrum de snaren aanraak (in tegenstelling tot wat ik net zei. Zei het ff verkeerd), nou, op het moment dat ik een plektrum gebruik ipv vingers krijg ik het gevoel dat het heel klote zit. Ik heb steeds te neiging om de plektrum met mijn linkerhand vast te pakken en daarmee te spelen. Ook doen mijn vingers weleens pijn als ik ze uitrek van fret naar fret. Dat heb ik nooit zo erg bij een piano gehad.

Heeft iemand ideeen of tips hiervoor?


Over die opdracht:

Als je de 5e fret bij een snaar inhoud is het geluid gelijk aan de snaar ernaast zonder een fret.

Behalve bij 1 snaar die klinkt net niet hetzelfde. Maar wel bijna.

TNX voor de opdracht heb net wat leuks ontdekt.

Coolie Joelie!

Klopt dit btw?

dunnoaname
23 september 2006, 12:07
ja dat klopt. Alleen bij de b snaar moet je de g-snaar op fret 4 ipv 5 indrukken.
Als je een beetje muziek theorie hebt van de piano kan je wel bedenken waarom.

Spitfire
23 september 2006, 12:19
En als iemand mij kan zeggen hoe tabs werken ben ik ook gelukkig.

http://www.dokterz.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=3&sidebar=1

ff gegoogled, volgens mij is ie wel duidelijk



Heeft iemand online lessen ofzo? (van bv simpele liedjes, lessen over toonladders, lessen over "hoe werkt een gitaar" enz).

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/

staan veel lessen op, maar is wel in het Engels



Enig idee hoe je een gitaar moet stemmen? Ik heb een stemfluitje bij mijn gitaar zet en een (net gestemde) piano.

ikzelf gebruik AP Tuner (http://www.hitsquad.com/smm/programs/AP_Guitar_Tuner/)
een tooltje waarmaar je dmv een microfoontje je gitaar op de PC kan stemmen

en anders is dit misschien wel handig
http://www.gitaartabs.nl/lessens/Je_gitaar_stemmen.html
stemfluitjes ben ik niet zo fan van, omdat die vrij snel ontstemmen.



Over die opdracht:

Als je de 5e fret bij een snaar inhoud is het geluid gelijk aan de snaar ernaast zonder een fret.

Behalve bij 1 snaar die klinkt net niet hetzelfde. Maar wel bijna.

TNX voor de opdracht heb net wat leuks ontdekt.

Coolie Joelie!

Klopt dit btw?
op de G snaar (op 2 na dunste) is het vierde vakje (de B) gelijk aan de snaar daarboven

Reel Big Fish
23 september 2006, 12:25
Tremolo is gelukt. Wel geinig maar op een gegeven moment gaat de lol van het funny geluidje er af en gebruik je hem alleen als dat nodig is.

Goed zo! Je hebt nu zelf al door wanneer je hem niet en wel moet gebruiken! Ik zou zeggen, ga zo door! :)

Hiddie
23 september 2006, 13:08
ja dat klopt. Alleen bij de b snaar moet je de g-snaar op fret 4 ipv 5 indrukken.
Als je een beetje muziek theorie hebt van de piano kan je wel bedenken waarom.

K. weet ik dat ook weer. Een snaar klonk bij mij namelijk net niet hetzelfde als de naar ernaast met de 5e fret.
Ik weet niet waarom het bij eentje de 4e is, vertel.


Het is toch ook mogelijk met een piano je gitaar te stemmen? Die laat ik elke jaar/halfjaar stemmen.

Waarom gebruikt iedereen tabs ipv notenschrift? Ik vind het maar irritant...

Spitfire
23 september 2006, 15:46
Waarom gebruikt iedereen tabs ipv notenschrift? Ik vind het maar irritant...
omdat tabs makkelijker zijn te lezen aangezien er precies staat wat je moet doen, ikzelf kan wel notenschrift lezen trouwens

Hiddie
23 september 2006, 17:18
Goed zo! Je hebt nu zelf al door wanneer je hem niet en wel moet gebruiken! Ik zou zeggen, ga zo door! :)

Geniaal ben ik he? :P

Ik speel gewoon met mijn vingers. Die plektrum zit zwaar kut in je rechterhand als linkshandige

Ik heb besloten om een paar jaren gitaar te leren spelen. Maar wat is het beste om te doen.

Muziekschool?
Een gewone leraar?
zelf leren? (en hoe)

Heeft ook iemand enig idee wat een goed lesboek is voor de elektrisch gitaar?


@spitfire
Noten zijn heel precies bij tabs moet je ook nog eens een paar keer goed naar de muziek luisteren voordat je het kan spelen.

Danny Drug
23 september 2006, 17:54
waarom koop je geen linkshandige gitaar...

Hiddie
23 september 2006, 18:04
waarom koop je geen linkshandige gitaar...

Omdat een rechtshandige lekkerder zit. Totdat ik de plectrum met mijn rechterhand moet gebruiken......

Linkshandige zijn ook moelijker te vinden en het is best onhandig als er zoveel rechtshandigen zijn en maar een paar linkshandige gitaristen.

Het is denk ik een kwestie van wennen. Maar een plectrum zit mij zowieso niet. Ook niet op een linkshandige want dat heb ik weleens gedaan.

Als het niet lukt verwissel ik de snaren gewoon. Gitaar omdraaien en klaar is kees. Speelt ook wel goed.

Kan iemand antwoord geven op mijn vraag over gitaar les?

Johannes
23 september 2006, 18:19
Hardrock en metal spelen zonder plectrum, ik wens je veel succes! Verder zou ik je willen aanraden om zo snel mogelijk een paar lessen te nemen, op die manier voorkom je dat je je technieken "verkeerd" aanleerd.

Danny Drug
23 september 2006, 18:20
over gitaarles.. tja bedenk dat voor jezelf zou ik zeggen...

nou ik deze vragen allemaal van je hoor heb ik het idee dat niemand in je naaste omgeving gitaar speelt die je dit kan uitleggen..

dan lijkt het me een goed idee om op les te gaan... kan je die vragen aan hem/haar vragen

technieken verkeerd leren? lijkt me apart... ga jij van halen maar eens vertellen dat hij ze plectrum verkeerd vast houd.. ga jij mij maar eens vertellen dat ik ABSOLUUT met me pink moet spelen..

als je een techniek hebt geleerd op jouw manier.. dan lijkt me dat de goede manier..

(over dat metal heb je wel gelijk :))

Hiddie
23 september 2006, 18:21
Hardrock en metal spelen zonder plectrum, ik wens je veel succes! Verder zou ik je willen aanraden om zo snel mogelijk een paar lessen te nemen, op die manier voorkom je dat je je technieken "verkeerd" aanleerd.

Waarvoor is een plectrum dan een vereiste?

Ik heb geen idee waar ik les wil nemen en wat het beste is. vandaar dat ik nog ff wacht. Maar hier zou ik graag antwoord op willen hebben.

Is een piano handig bij het stemmen van een gitaar?

edit:

@Dannydrug
Dat over techniek ben ik wel met je eens. Maar sommige dingen zijn wel heel erg van belang denk ik... En als je die verkeerd leert. Maar iedereen is anders, iedereen vind iets anders goed aanvoelen. Ik ben linkshandig en speel liever op een rechtshandig gitaar... Nouja. Tzou een beetje saai zijn als iedereen hetzelfde was.

Waar zou ik dan les moeten nemen. Ik kan pas les nemen op de muziekschool nadat ik deze jaar piano les heb afgerond. Les op de muziekschool is nl erg duur.

Nope niemand die ik ken speelt gitaar. behalve mijn zus maar die is niet echt behulpzaam en speelt alleen maar akoestisch.

Danny Drug
23 september 2006, 18:22
Waarvoor is een plectrum dan een vereiste?

omdat het ommogelijk spelen is met je vingers... je hebt Slayer/MetallicA wel eens gehoord?

over stemmen.. koop een stemapparaatje (klein elektrisch aparaat waar je je gitaar in plugt en hem zo kan stemmen)

oh en er is geen betere tussen zelf leren en les.. sommige zweren op lessen andere op zelfstudie..

Hiddie
23 september 2006, 18:25
Hoe duur zijn die stem apparaten?

ik ben liever voor les dan weet ik altijd dat ik iets niet verkeerd doe. Je oefent thuis toch ook buiten de lessen? ???

Ik heb Metallica al zo vaak gehoord. Het is in mijn ogen op Queen na de beste band allertijden.

Maar ik kan uit de gitaargeluiden niks opmaken van of ze een plektrum gebruiken of niet omdat ik haast geen verstand er van heb. (ze = Hetfield en Kirk).

Danny Drug
23 september 2006, 18:27
ja ik oefen ook buiten de lessen om... een goed stemapparaatje heb je voor 20 euro...

Hiddie
23 september 2006, 18:29
Ik schaf er dan zo snel mogelijk aan als ik binnenkort weer langs ga ik de muziekwinkel in amersfoort.

Ken je ook een goeie lesboek voor elektrische gitaren? Nu ben ik bezig met alle fretten en posities en zo te leren kennen in mijn zus zijn akoestische leerboek. (die ik pas mag lenen als ik klusjes voor d'r doe :sssh:).

Makkelijker gezegt: Kent iemand een goeie niet al te dure leraar/muziekschool?
En dan wel prive of met maar 2 personen...

Burning_Flames
23 september 2006, 18:30
Hoe duur zijn die stem apparaten?

ik ben liever voor les dan weet ik altijd dat ik iets niet verkeerd doe. Je oefent thuis toch ook buiten de lessen? ???

Ik heb Metallica al zo vaak gehoord. Het is in mijn ogen op Queen na de beste band allertijden.

Maar ik kan uit de gitaargeluiden niks opmaken van of ze een plektrum gebruiken of niet omdat ik haast geen verstand er van heb. (ze = Hetfield en Kirk).

1. Stem apparaten zijn ongeveer 15-20 euro

2. Je gebruikt een plectrum omdat het met je vingers onmogelijk is om de snelheden zoals in Slayer/Metallica te halen.

Hiddie
23 september 2006, 18:32
1. Stem apparaten zijn ongeveer 15-20 euro

2. Je gebruikt een plectrum omdat het met je vingers onmogelijk is om de snelheden zoals in Slayer/Metallica te halen.


Oh ok. Mja ik heb me altijd af zitten te vragen toen ik heel klein was hoe ze dat deden met hun vingers zo snel (wist nog niet eens wat een plektrum was).

Maar uh er zijn ook heel goeie snelle bassisten die spelen met hun handen heel snel. Of is dat gewoon het verschil tussen een bass en een elektrische?

Ik speel nu met mijn soepele vingers 10x sneller als met zo'n lomp dingetje wat in de weg zit in mijn hand. Of is het gewoon een kwestie van veel doen en je went eraan?

Danny Drug
23 september 2006, 18:34
Makkelijker gezegt: Kent iemand een goeie niet al te dure leraar/muziekschool?
En dan wel prive of met maar 2 personen...

ja hier in Den Helder zit er 1..



gwoon ff zoeken hiddie.. er is niets mis met een telefoonboek openslaan ... :rockon:


plectrum moet je inderdaad even aan wennen en als je ooit metallica wil spelen zal je zeker moeten leren.. en ja.. er is een verschil tussen bassisten en gitaristen... bas kan je met je vingers heel snel spelen

Hiddie
23 september 2006, 18:36
ja hier in Den Helder zit er 1..



gwoon ff zoeken hiddie.. er is niets mis met een telefoonboek openslaan ... :rockon:

Dat ligt dan toch te ver van soest :P (soest ligt naast amersfoort, dichtbij utrecht)

Ik zit al een tijdje te zoekn.

Mja, als jij les wilt geven vind ik het best.... lol

:P

Mja dan maar oefenen he.

Danny Drug
23 september 2006, 18:38
zelfs in soest is vast wel een gitaarlesiemand te vinden

ja hoor.. ik wil best wel les geven 8-) 8-)

Burning_Flames
23 september 2006, 18:39
Oh ok. Mja ik heb me altijd af zitten te vragen toen ik heel klein was hoe ze dat deden met hun vingers zo snel (wist nog niet eens wat een plektrum was).

Maar uh er zijn ook heel goeie snelle bassisten die spelen met hun handen heel snel. Of is dat gewoon het verschil tussen een bass en een elektrische?

Ik speel nu met mijn soepele vingers 10x sneller als met zo'n lomp dingetje wat in de weg zit in mijn hand. Of is het gewoon een kwestie van veel doen en je went eraan?
kwestie van veel doen en je went eraan ;)

Hiddie
23 september 2006, 18:43
zelfs in soest is vast wel een gitaarlesiemand te vinden

ja hoor.. ik wil best wel les geven 8-) 8-)


In soest vind je alleen maar boeren hoor... :P

is goed. Moet je m'n email :P

Yapser
23 september 2006, 18:46
Over het plectrum-verhaaltje: Verschilt per nummer. Nothing Else Matters kan je niet met plectrum spelen (of iig, het klinkt nergens naar met), en bijv. metalnummers doe je enkel met een plectrum. Again: Verschilt per nummer.

En als je linkshandig bent (en dus links muist, links schrijft), koop dan ook een lefthand gitaar! Als een linkshandige op een rechtshandige gitaar spelen lukt velen echt niet.

Hiddie
23 september 2006, 18:51
Over het plectrum-verhaaltje: Verschilt per nummer. Nothing Else Matters kan je niet met plectrum spelen (of iig, het klinkt nergens naar met), en bijv. metalnummers doe je enkel met een plectrum. Again: Verschilt per nummer.

En als je linkshandig bent (en dus links muist, links schrijft), koop dan ook een lefthand gitaar! Als een linkshandige op een rechtshandige gitaar spelen lukt velen echt niet.

Het lukt mij wel!

Ik vind een rechtshandige ong net zo lekker zitten als een linkshandige... Alleen met plektrum zit dat irritant. Maar dat blijft zo bij een linkshandige want dat heb ik ook weleens geprobeert... Dus dat is denk ik een kwestie van wennen.

marter544
23 september 2006, 18:57
Ik zou als je al een rechtshandige gitaar hebt, het gewoon rechtshandig aanleren. Is ook veel makkelijker als je nog een keer een nieuwe gitaar wil.

Hiddie
23 september 2006, 18:58
Ik zou als je al een rechtshandige gitaar hebt, het gewoon rechtshandig aanleren. Is ook veel makkelijker als je nog een keer een nieuwe gitaar wil.

Kijk, hij snapt het, :rockon:.

bert k
23 september 2006, 19:10
Dit mag inmiddels wel naar Speeltechniek.

Spitfire
23 september 2006, 19:39
Het lukt mij wel!

Ik vind een rechtshandige ong net zo lekker zitten als een linkshandige... Alleen met plektrum zit dat irritant. Maar dat blijft zo bij een linkshandige want dat heb ik ook weleens geprobeert... Dus dat is denk ik een kwestie van wennen.

maar ik snap jou stukje niet van 'met een plectrum blijft het irritant'. ik vond het in het begin totaal niet onnatuurlijk ofzo

Hiddie
23 september 2006, 19:51
maar ik snap jou stukje niet van 'met een plectrum blijft het irritant'. ik vond het in het begin totaal niet onnatuurlijk ofzo

Ik wel. Als ik noten lees kan ik niet tegelijkertijd naar mijn gitaar kijken.... Ik kan niet goed zien/voelen welke snaar ik mep. En dat irritantje dingetje tussen die snaren door krijgen..... pfhooeee... Dat is irritant. Zelf met mijn linkerhand.

iwamoto
23 september 2006, 20:31
hey

je moet je plectrum aan de andere kant vasthouden

http://members.iinet.net.au/~pgt/plectrum.jpg

ik houd hem trouwens zo vast
http://img287.imageshack.us/img287/9357/handeh5.png

vind ik makkelijker voor dempen en AH's

en de meest belangrijke tip die ik heb, echt iets waar ik veel aan heb gehad, hou je plectrum zacht vast, dus niet knijpen, zie het als een kitten pootje, dus heel zachtjes "tingeling! kitty!" heel zachtjes vasthouden, dat ie net niet uit je handen valt

Hiddie
23 september 2006, 20:35
ik houd hem trouwens zo vast
http://img287.imageshack.us/img287/9357/handeh5.png

vind ik makkelijker voor dempen en AH's

Dat zit mij nog erger...

Dat 2e heb ik denk ik wat aan, thnx.

sjoerd5
23 september 2006, 20:42
hey

je moet je plectrum aan de andere kant vasthouden

http://members.iinet.net.au/~pgt/plectrum.jpg


nothing else matters de tab

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/metallica/nothing_else_matters_tab.htm



edit: is niet mijn hand

foto van het web

Hiddie
23 september 2006, 20:43
edit: is niet mijn hand

foto van het web

Dat weet hij denk ik wel hoor.

iwamoto
24 september 2006, 03:49
Dat weet hij denk ik wel hoor.
idd, iwa is gek, maar niet dom, maar ik liet het vooral zien, in de trent van "er is geen echte standaard, geen richtlijn", naja, wel een beetje, dat je dus je puntje gebruikt :p (en zelfs dat is discutabel :sssh: )

Shift
24 september 2006, 11:42
Ik zou maar wel tabs leren lezen, is veel makkelijker om te vinden op internet dan notenschrift. Als je nummers speelt die je al kent hoef je ook niet steeds die muziek te luisteren voor de timing.
Voor metal zou ik zeker maar leren met een plectrum te spelen, begin met langzame loopjes en speciale oefeningetjes hiervoor en het zal snel beter gaan.
Een goed boek is De Gitaar van Ralp Denyer (te bestellen bij bijv. bol.com voor ~20euro), deze heb ik zelf ook thuis liggen en staat vol met informatie voor de beginner en gevorderde.
Les vind ik wel aan te raden want je leert er dingen waar je zelf soms lang over kan "puzzelen" en de leraar verbetert je als je dingen niet goed doe. Ook kan je altijd je vragen stellen en heb je er een visualisatie bij als hij het voor je voordoet.
Je kan natuurlijk 1 jaar les nemen en jezelf met die goede basis verderontwikkelen, maar dat is allemaal aan jouwzelf natuurlijk. ;)

succes! Wouter :hippie:

Hiddie
24 september 2006, 12:32
Ik krijg voorlopig alleen maar in de vakanties les (herst, winter, zomer enz).

Pas als ik dit jaar klaar ben met piano neem ik gitaarles.

Maar dat zegt niet dat ik intussen niet een beetje oefen.

Ik ben ook van plan tabs te leren (ik weet al een beetje hoe het werkt). Maar noten wil ik sowiezo ook leren spelen.

Het gaat al intussen een beetje beter met die plektrum. Maar nog steeds niet helemaal. Niet dat het onnatuurlijk zit. Maar met mijn vingers voelt het veel beter aan, kan ik beter mij voelen.

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom je voor rock en metal een plektrum nodig hebt.

Je hebt 1 hand waarmee je de zes snaren moet aanraken (ik noem het maar even de plektrum hand) en de andere de fretten.

Hoe kan het zijn dat je zonder plektrum te langzaam bent voor de 6 snaren? Het is niet zo dat je je hand opeens sneller kan bewegen...

Shift
24 september 2006, 13:18
Met een plectrum kun je veel sneller spelen en volgens mij ben je bij hoge snelheden ook een stuk nauwkeuriger.
Bij metal speel je vaak maar een paar snaren of één tegelijk (gewoon powerchords dus of single snaar) dit lijkt mij met je hand nou niet bepaald te doen om dat snel te kunnen.
Op één snaar te gelijk spelen kan nog wel met je vingers maar bijv. tremolopicken (heel snel de zelfde noot aanslaan zodat hij klinkt als één lange noot) wat veel gebruikt word in metal is onmogelijk met je vingers.
Probeer maar is een snel stukje van slayer ofzo met je handen te doen, denk niet dat je dat ooit gaat lukken :rockon:
dus gewooon aan de :speed: jij ;) (en de mogelijkheid om daarnaast met je vingers te kunnen spelen voor sommige stukjes/intro tjes van bijv. nothing else matters is natuurlijk altijd handig)

Hiddie
24 september 2006, 13:34
Met een plectrum kun je veel sneller spelen en volgens mij ben je bij hoge snelheden ook een stuk nauwkeuriger.
Bij metal speel je vaak maar een paar snaren of één tegelijk (gewoon powerchords dus of single snaar) dit lijkt mij met je hand nou niet bepaald te doen om dat snel te kunnen.
Op één snaar te gelijk spelen kan nog wel met je vingers maar bijv. tremolopicken (heel snel de zelfde noot aanslaan zodat hij klinkt als één lange noot) wat veel gebruikt word in metal is onmogelijk met je vingers.
Probeer maar is een snel stukje van slayer ofzo met je handen te doen, denk niet dat je dat ooit gaat lukken :rockon:
dus gewooon aan de :speed: jij ;) (en de mogelijkheid om daarnaast met je vingers te kunnen spelen voor sommige stukjes/intro tjes van bijv. nothing else matters is natuurlijk altijd handig)

Lol oke.

Als ik de neiging krijg om mijn plektrum weg te gooien dan stamp jij mijn huis binnen met een lat om mijn vingers mee te slaan? klinkt leuk.

Deal.

Shift
24 september 2006, 13:38
wel als je nog één keer plectrum met een k schrijf :p

CowGuitar
24 september 2006, 13:39
Om even terug op het onderwerp tremolo terug te komen :D..
Een vriendin van mij heeft laatst een ibanez gekocht en daar zat uiteraard een tremolo arm bij.
Nou zit er alleen geen schroefdraad op het gedeelte waar het hoort te zitten en is het gewoon egaal zeg maar. Kan je deze arm er gewoon in duwen ofzo? Ik moest wel kracht zetten toen ik dat probeerde, dus toen heb ik het ook maar laten zitten voor het geval ik het zou mollen :p.

Hiddie
24 september 2006, 13:49
Er zit een gaatje in .

Je draait hem eraan. Tot dat hij strak zit en ietjes naast je fretten wijst.

Je speelt iets en je duwt hem een beetje naar beneden. Thats all.


@Shift
Ja ik zal plektrum nooit meer met een 'k' schrijven. :stop:

CowGuitar
24 september 2006, 15:32
Ja zo gaat het normaal, bij mijn eigen gitaar ook.
Alleen bij haar gitaar kan je de arm er niet in draaien omdat er niet zo'n schroefpatroon inzit.

mawashi
24 september 2006, 15:43
Les volgen vind ik bijvoorbeeld ook wel een aanrader. Ik ben zelf ook beginner, heb eerst wat op mezelf zitten klooien en ben dan lessen beginnen volgen. Ik leerde op één les ineens al veel meer bij, omdat het je duidelijk voorgedaan wordt en je ook meteen uitleg kan vragen als je iets niet begrijpt. Enige nadeel is dat les meestal vrij duur is. Ik had nog geluk met 10 euro per uur voor mijn akoestische lessen, hoor dat het elders vaak veel duurder is. Sinds vorige week volk ik elektrische gitaarles in de muziekschool voor 140 euro voor een jaar. Wel doenbaar dus.

Hiddie
24 september 2006, 16:27
Les volgen vind ik bijvoorbeeld ook wel een aanrader. Ik ben zelf ook beginner, heb eerst wat op mezelf zitten klooien en ben dan lessen beginnen volgen. Ik leerde op één les ineens al veel meer bij, omdat het je duidelijk voorgedaan wordt en je ook meteen uitleg kan vragen als je iets niet begrijpt. Enige nadeel is dat les meestal vrij duur is. Ik had nog geluk met 10 euro per uur voor mijn akoestische lessen, hoor dat het elders vaak veel duurder is. Sinds vorige week volk ik elektrische gitaarles in de muziekschool voor 140 euro voor een jaar. Wel doenbaar dus.

Ik betaal 200 per jaar voor piano bij mijn muziekschool.

Maar muziekscholen zijn vaak duurder dan een gewone leraar waar jij naar toe gaat of die 1x per week bij jouw thuiskomt omdat het bij een muziekschool is dat de leraar betaalt moet worden EN de muziekschool.

Of je les nodig hebt verschilt per persoon. Maar ik vind het bij gitaar ook veel lekkerder. (lijkt me)

mawashi
24 september 2006, 16:37
Als ik het uitreken kom ik nu toch wel goedkoper uit bij mijn muziekschool dan bij mijn private lessen vorig jaar. En dan had ik nog goedkope lessen van 10 euro per uur, sommigen vragen dat zelfs per half uur.
Maar 'k ben momenteel in elk geval heel tevreden met de muziekschool.

Shift
24 september 2006, 16:43
en hoeveel les krijg je voor dat geld dan? Ik betaal namelijk een stuk meer bij de muziekschool (en zit met zijn 2en in de les bij een leraar) Een privé-leraar vraagt al gauw 15+ euro voor een uur dus dan red je het met die 130 euro per jaar niet bij een privéleraar..

mawashi
24 september 2006, 16:58
Ik krijg nu voor 140 euro per jaar 1 uur les per week. Wel een faire prijs lijkt me zo.

Hiddie
24 september 2006, 17:10
Ik krijg u voor 140 euro per jaar 1 uur les per week. Wel een faire prijs lijkt me zo.

Heel fair.

Geef je zelf les dan? (omgeving?)

Ook door de vakantie? :P

mawashi
24 september 2006, 17:12
Neenee, geef zelf geen lessen he. Ik volk les op muziekschool. Ben nog maar beginner :d Of het in de vakanties ook lessen zijn weet ik eigenlijk niet. Ik veronderstel van niet, op mijn vorige lessen voor akoestische gitaar was het in elk geval nooit les in de vakanties.

Bassbitch
25 september 2006, 16:33
Slowchat verwijderd.