PDA

View Full Version : Richwood lawsuit?



episua
21 september 2006, 12:36
Dit stond sinds gisteren op de website van de importeur van Richwood (bas van den broek):

NOTIFICATION

Gibson Guitar Company owns many different rights based on patents, trademarks and intellectual property.
Some products in our programm might have led to confusion on whether these rights were fully respected
bij our company. We hereby state that we never had/will have the intention to violate any rights of
Gibson Guitar Company and that we, to prevent any possible confusion, have deleted certain products from our programm.

Vervolgens heb ik gekeken in hun lijst van gitaren maar wat precies wat ik dacht zijn alle les paul modellen er af gehaald.

Nickname
21 september 2006, 12:39
Whaha... dan ben je mooi in de aap gelogeerd. Die RW LP was toch wel best okee voor zn prijs? :satisfie:

Mitch
21 september 2006, 12:44
Daar gaan we weer....vroeger het gevecht tegen de Japanners, nu de Koreanen, over 5 jaar de Chinezen.... het begint saai en voorspelbaar te worden :stop:

Philippe
21 september 2006, 12:47
De Richwood website is nu ook tijdelijk uit de lucht :D

zeppo
21 september 2006, 12:49
Snel: allemaal naar Marktplaats en Speurders om de 'oude' lawsuit modellen te scoren :)

arjanb01
21 september 2006, 12:56
Snel: allemaal naar Marktplaats en Speurders om de 'oude' lawsuit modellen te scoren :)

whoeahahahaha, Richwood een lawsuit aan de broek ??? Waren dat niet die gitaren waar de inputs van uit de body vielen als je de plug uit de gitaar trok, wat ik hier heb gelezen ?
Of was dat Stagg ?

vulvasonic
21 september 2006, 13:00
Zolang Fender maar niet begint te kutten met London City vind ik het best.

glacius
21 september 2006, 13:43
was te verwachten

zeppo
21 september 2006, 14:07
was te verwachten
Niet noodzakelijkerwijs: ik begreep van mijn gitaarboer dat bijv. Stagg van tevoren allerlei zaken heeft geregeld om dit te voorkomen. Bijvoorbeeld door net genoeg verschillen in de modellen te bouwen.

glacius
21 september 2006, 14:17
Niet noodzakelijkerwijs: ik begreep van mijn gitaarboer dat bijv. Stagg van tevoren allerlei zaken heeft geregeld om dit te voorkomen. Bijvoorbeeld door net genoeg verschillen in de modellen te bouwen.

daarom lijkt stagg ook niet heel veel op een echte les paul ... die richwoodjes lijken wel heel veel dus vandaar was het et verwachten..

toen ze prs onterecht gingen aanklagen wegens hun single cut modellen zei ik het al dat ze richwood ook zouden gaan aanklagen ..

Franc
21 september 2006, 14:44
Yessss.... Nu heb ik in 1 klap 2 echte Richwood Lawsuit LPs in mijn bezit :cooler:
Ik ruik geld!

FruscianteFan
21 september 2006, 15:01
Dit stond sinds gisteren op de website van de importeur van Richwood (bas van den broek):

NOTIFICATION

Gibson Guitar Company owns many different rights based on patents, trademarks and intellectual property.
Some products in our programm might have led to confusion on whether these rights were fully respected
bij our company. We hereby state that we never had/will have the intention to violate any rights of
Gibson Guitar Company and that we, to prevent any possible confusion, have deleted certain products from our programm.

Vervolgens heb ik gekeken in hun lijst van gitaren maar wat precies wat ik dacht zijn alle les paul modellen er af gehaald.Ik snap alleen niet wat die "bij" daar doet ipv "by"

Maar ook bij deze lawsuit lijkt het me lastig voor Gibson om te winnen. Ik bedoel.. is het wel echt concurrentie? Zelfs Epiphones zijn al snel twee keer zo duur als Richwoods.

Franc
21 september 2006, 15:03
Ik heb altijd al het idee gehad dat Richwood gewoon het labeltje van een Nederlander op Chinese gitaren is.

Dat zou de typefout verklaren.

G.G.
21 september 2006, 15:08
Ik snap alleen niet wat die "bij" daar doet ipv "by"

Maar ook bij deze lawsuit lijkt het me lastig voor Gibson om te winnen. Ik bedoel.. is het wel echt concurrentie? Zelfs Epiphones zijn al snel twee keer zo duur als Richwoods.
Juist daarom lijkt het me beangstigend voor Gibson: Je koopt voor 1/10 van een echte een Richwood, gooit er een andere nut, andere tuners en een setje humbuckers in, en je hebt voor 2/10 a 3/10 van een echte een hele leuke concurrent.

Waarom denk je dat er zoveel zijn die Richwood, squier of LC kopen? Omdat je met een simpele upgrade een heel eind in de buurt komt (is wel niet als origineel, maar je kan echt een heel eind in de buurt komen voor een fractie van het geld).

Denk dat Gibson daarom wat huiverig is. Ik zou ook niet blij zijn.

Lucluc
21 september 2006, 20:17
Misschien zoekt Gibson nog een leuke fabriek voor de toekomst? Nog vettere winst.

frekie
22 september 2006, 11:02
De duurdere Koreaanse LP modellen staan er nog wel op. Alsmede de ES335 copie en de dikke jazzers. Maar idd geen standaard Chinese LP klonen meer. Jammer, maar ze worden nog genoeg aangeboden. Gibson draait echt door met die shit advocaten, zie ook de rechtszaak tegen PRS. M.i. is Richwood e.d. meer een concurrent voor Epiphone dan voor Gibson. Maar goed ik ben al redelijk voorzien :)
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/

Aron Maiden
22 september 2006, 11:10
Denk dat Gibson daarom wat huiverig is. Ik zou ook niet blij zijn.

tuurlijk zou je niet blij zijn!, dat is logisch, Jij bedenkt iets super goeds/ moois, maar doordat er wat kut bedrijfjes zijn zoals richwood word jou spul bijna niet meer verkocht..

Maarja wat jij dus ook al zij, als je een richwood koopt voor 200 euro ofzo, nieuwe elementen, kammetje, tuners, ben je zo voor 350/ 400 euro klaar en heb je een super gitaar!

wat maakt het dan nog uit of er, Gibson of richwood op staat!?

groetjes

Wormaap
22 september 2006, 11:12
M.i. is Richwood e.d. meer een concurrent voor Epiphone dan voor Gibson.
En wat is dan weer het moederbedrijf van Epiphone... Juist ja :D

Danny Drug
22 september 2006, 11:27
tuurlijk zou je niet blij zijn!, dat is logisch, Jij bedenkt iets super goeds/ moois, maar doordat er wat kut bedrijfjes zijn zoals richwood word jou spul bijna niet meer verkocht..

Maarja wat jij dus ook al zij, als je een richwood koopt voor 200 euro ofzo, nieuwe elementen, kammetje, tuners, ben je zo voor 350/ 400 euro klaar en heb je een super gitaar!

wat maakt het dan nog uit of er, Gibson of richwood op staat!?

groetjes


voor ons gitaar kopers des te zuur dat wij 1500 euro uittrekken voor een gibson terwijl je net zo goed ff kan upgraden...

Lucluc
22 september 2006, 20:24
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/

Freek, die website van jou is steeds weer leuk om te lezen!

frekie
23 september 2006, 14:55
Dank je Lucluc. Ik ben in afwachting van alweer een GFS bestelling, ga ik andere Pafjes in de LP zetten, de crunchy paf golds die daar op zitten gaan in de re450 dikke jazzer. De P90s bevallen me niet zo qua geluid. "Ach zo blijf je bezig" :)

Dude
24 september 2006, 01:42
Even ter informatie... dat goud, das geen verf ofzo ! das echt bladgoud !! (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/50430929.html?return=eJwlyuEKgyAUhuF7CepnddRhU2S0O 5EKlFweUqht7N533P4cnvfjWAXq7VWvk4JLr6q02H1y2uWMquv WiMvWPuy%2BZgzW5tRuofu%2FtOjwdgYDzZxMjjUfoeb3QGeUb ChkheLHTHx5LDyJg5RXUeJJIbgE1lOtB9XuJ3fEOFPH5GlgDRq o9OcLf4Aygg%3D%3D&df=1&fta=)

muhahhaha

sebass
24 september 2006, 01:54
Even ter informatie... dat goud, das geen verf ofzo ! das echt bladgoud !! (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/50430929.html?return=eJwlyuEKgyAUhuF7CepnddRhU2S0O 5EKlFweUqht7N533P4cnvfjWAXq7VWvk4JLr6q02H1y2uWMquv WiMvWPuy%2BZgzW5tRuofu%2FtOjwdgYDzZxMjjUfoeb3QGeUb ChkheLHTHx5LDyJg5RXUeJJIbgE1lOtB9XuJ3fEOFPH5GlgDRq o9OcLf4Aygg%3D%3D&df=1&fta=)

muhahhaha

hehe het moet niet gekker worden. Mijn vriendin heeft er trouwens ook eentje, misschien kan ze de brug omsmelten tot een ring

Flipkoos
24 september 2006, 08:15
Ik ben benieuwd welke namaak-LP's in de toekomst nog meer zullen verdwijnen dan...

Die van Vintage vind ik persoonlijk erg geil, en die lijkt een stuk meer op de echte LP dan de Richwood (gewelfde body, headstock etc.)

Franc
24 september 2006, 08:33
Ik ben benieuwd welke namaak-LP's in de toekomst nog meer zullen verdwijnen dan...

Die van Vintage vind ik persoonlijk erg geil, en die lijkt een stuk meer op de echte LP dan de Richwood (gewelfde body, headstock etc.)

Dan zou ik nog maar eens goed kijken... Die body lijkt nergens naar en de headstock ook niet.
De Richwood LP heeft ook een gewelfde body hoor en die lijkt meer op de echte dan een Vintage.

Flipkoos
24 september 2006, 08:45
Dan zou ik nog maar eens goed kijken... Die body lijkt nergens naar en de headstock ook niet.
De Richwood LP heeft ook een gewelfde body hoor en die lijkt meer op de echte dan een Vintage.

Hihi...je kon ze wel zelf gemaakt hebben...zo'n felle reactie!
De headstock is inderdaad een variatie op de Gibsons en niet precies nagemaakt. Misschien zijn ze daarom nog wel gewoon in productie.

Franc
24 september 2006, 12:29
Niet fel hoor :) Jij hebt mij nog niet fel meegemaakt ;)

frekie
24 september 2006, 12:34
"Don't mess with a Richwood fan"
De gitaren zijn zo goedkoop dat je ze ook als slagwapen kan gebruiken :)

Braindead
24 september 2006, 17:14
Zijn die Richwoods nou zo goed dan?

Volgens mij is het een overdreven hype om niks. OKay, je hebt een gelijmde hals op een body voor weinig. Maar zijn het ook kwaliteitsgitaren? Afgezien van de hardware eventjes want dat is logisch dat dat cheape rommel is voor die prijs.

En de kans lijkt me sowieso klein dat Gibson die lawsuite gaat winnen, als je ziet in wat voor prijsklasse ze zitten is het toch zeker geen concurrent ofweL.

Keesz
24 september 2006, 17:30
blijkbaar wel anders sueén ze niet....feit is dat het houtwerk perfect is aan die gitaren, en je dus alleen (gaan we weer) de hardware moet veranderen mits je een vette bak wil

ACSlater
24 september 2006, 20:35
Het heeft niets te maken met prijsklasse maar met het kopiëren van een gitaar waar Gibson de rechten van bezit. Ze gaan toch niet iemand aanklagen omdat ze gitaren in dezelfde prijsklasse verkopen? :)

FruscianteFan
24 september 2006, 20:37
Wat deden ze dan met PRS vanwege de Singlecuts?

duckman
24 september 2006, 20:52
Wat betreft die PRS lawsuit, dat had ook te maken met de afspraken die PRS met Guitar centre ( grootste keten in de USA en hoofdafnemer van Gibson gitaren) wilde maken.Gibson heeft gewoon de bal terug gekaatst.

En die Richwood rechtzaak? Is het vreemd dat een bedrijf zijn patenten bewaakt? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk dat er gitaren worden gemaakt die de looks hebben van PRS, Gibson< fender< Gretsch etc., maar als je je niet aan de regels houdt, dan ga je toch een keer tegen de lamp lopen.
Misschien komen die goedkope Chinese shit ( met Gibson logo, looks enz.) ook wel uit dezelfde fabriek???

vester86
24 september 2006, 22:00
Dit stond sinds gisteren op de website van de importeur van Richwood (bas van den broek):

NOTIFICATION

Gibson Guitar Company owns many different rights based on patents, trademarks and intellectual property.
Some products in our programm might have led to confusion on whether these rights were fully respected
bij our company. We hereby state that we never had/will have the intention to violate any rights of
Gibson Guitar Company and that we, to prevent any possible confusion, have deleted certain products from our programm.

Vervolgens heb ik gekeken in hun lijst van gitaren maar wat precies wat ik dacht zijn alle les paul modellen er af gehaald.

en ik maar denken dat die verkoper uit zn nek stond te kletsen.... niet dus!

Braindead
25 september 2006, 22:29
Ik wil alleen maar zeggen dat als je , ook al is het alleen het hout, een echt goede kopie wilt maken van een Gibson Les Paul , je volgens mij echt wel wat meer kwijt bent aan goed hout dan de 2 a 300 euro die de Richwoods opbrengen. Tenminste dat mag ik verwachten. Dure merken claimen altijd dat ze hun hout zorgvuldig selecteren uit partijen en de beste met de beste tooneigenschappen en optiek eruit vissen voor hun gitaren. Dus; of Richwood is gek en kan de beste houtsoorten wegdoen en doet die ook weg voor een prikkie, of Gibson ripped iedereen.

Dat was mijn point. mAar misschien zit ik er wel naast.

Keesz
25 september 2006, 23:09
dus jij hoort/ziet het verschil tussen AAAAAA mahonie en AAAAA mahonie??

Neals
25 september 2006, 23:55
First of all: Richwood maakt voor het geld absoluut geen slechte gitaren, was ook bang dat het een hype was maar zou een beginnende gitarist zeker aanraden om eens aan een Richwood te denken!

Anyway, enigssinds begrijpelijk is dat een kloon zelfs misleidend kan werken, en kan zelfs oplichting in de hand werken, kenners pikken ze er uit, niet-kenners niet. Decal erop en men heeft een 'echte' Gibson. Denk dat dit meespeelt dan terugdringende verkopen, want de echte hype van dit moment dat zijn de nieuwere Epiphones, want die zijn ECHT goed.

Verschil tussen de PRS lawsuit is dat PRS gitaren maakt in het zelfde prijssegment die kwalitatief iets beter zijn. Als McCarthy zich er ook nog mee gaat bemoeien dan krijg je in wezen een gitaar welke een meer dan geslaagde doorontwikkeling is van een meer dan 50 jaar oud ontwerp. Daar zal Gibson een stuk minder blij mee moeten wezen.

frekie
26 september 2006, 15:11
Net even gebabbeld met mijn locale muziekboer. Die net even gebabbeld had met de RW importeur. Ze hebben een dreigbrief gehad van Gibson. Daar stond zelfs in dat de voorraden LP klonen bij de dealers/winkels moeten worden weg gehaald! Dus HAAST U als u nog een echte "lawsuit" Richwood LP wilt :)

guvnor
26 september 2006, 15:35
Bij Joosten staan ze ook niet op de site...

Braindead
28 september 2006, 00:04
dus jij hoort/ziet het verschil tussen AAAAAA mahonie en AAAAA mahonie??

Een AAAAA mahonie top op een Richwood van 200 euro? Is dat echt?
Laten we het even over relevante dingen hebben

Luke-wannabe
28 september 2006, 00:13
Geen top. Maple top, Mahonie body..

koennie
27 november 2006, 11:35
ach dit zal je altijd houden. Straks is t weer klaar met Richwood, dan komt LC weer aan de beurt, want die tele's schoppen alle (moderne) squiers.
Iedere (beginnende) gitarist wil wel een gitaar die lijkt op de plank van zijn idool. De meesten kunnen er gewoon geen betalen en kiezen dus voor een goedkopere.
Verder ben ik van mening dat gibson gewoon veel te duur is voor wat je krijgt. Laatst probeerde in een LP studio voor 1300,- en een SG van ook 1300,- maar beiden vond ik gewoon waardeloos! Vooral de LP was buitengewoon slecht afgewerkt en beide gitaren klonken gewoon niet mooi. Doe me dan maar een RW'tje voor veel minder euro's.

koennie
27 november 2006, 11:41
o shit nu heb ik weer een ouwe koe uit de sloot lopen trekken

fred dons
27 november 2006, 11:47
het grappig is dat Gibson geen poot heeft om op te staan omdat de trademarks (en niet de patenten) die voor gibson in Europa van kracht zijn op de kop van de gitaar slaan en niet op de bodyvorm (en de kop wijkt dus af)

Vervelend alleen voor een importeur wanneer zij een dreigbrief krijgen, ze de kans lopen een kostbaar process in te moeten waarbij zelfs als je het wint nog steeds tegen torenhoge juridische kosten aankijkt en daarom beginnen veel winkels/importeurs er maar niet aan

frekie
27 november 2006, 21:02
Blijft opmerkelijk dat Fender hier in NL zich koest houdt. Ik ben jaren geleden eens in Londen geweest, daar zag je beslist geen "third party" Fender kopietjes met de juiste kop. Hier in NL struikel je erover, RW vintage, LC.

fred dons
28 november 2006, 12:25
Fender heeft in engeland iets meer macht in de lokale winkels en weigert bijvoorbeeld te leveren aan winkels die deze kopieen hebben, gibson heeft ook iets dergelijks in duitsland gedaan waardoor een aantal winkels geen Morgaine's meer verkochten

OJJVZ
28 november 2006, 21:05
Zolang Fender maar niet begint te kutten met London City vind ik het best.

idd, mooie gitaren

vox
21 augustus 2007, 18:45
Misschien zoekt Gibson nog een leuke fabriek voor de toekomst? Nog vettere winst.

Zoiets als squier? Squier by Fender? of Epiphone onder patent bij Gibson?

Rormo
21 augustus 2007, 18:52
Leuk he, zo'n topic van een jaar geleden?

Bart_Blueprint
21 augustus 2007, 19:01
iets met oude koeien en een sloot :sssh:

vox
21 augustus 2007, 19:18
iets met oude koeien en een sloot :sssh:

jah dacht bumpen die handel... :dontgeti:

bass blom
21 augustus 2007, 19:31
http://www.hetgelegevaar.nl/ouwekoeie.jpg

episua
21 augustus 2007, 20:29
Trouwens, een serieus weetje:
Richwood komt straks weer gewoon met lp kopieen hoor.
Weer gewoon de standard en de custom.
Prijs blijft ook hetzelfde.
Daarnaast komen weer verschillende es-335 modellen op de markt.

Noid
21 augustus 2007, 21:24
Trouwens, een serieus weetje:
Richwood komt straks weer gewoon met lp kopieen hoor.
Weer gewoon de standard en de custom.
Prijs blijft ook hetzelfde.
Daarnaast komen weer verschillende es-335 modellen op de markt.Waar haalt u deze informatie vandaan?

MarkV
21 augustus 2007, 21:32
Prijs blijft ook hetzelfde.

En wat is de prijs dan ongeveer. Zit te zoeken naar een leuke LP kloon. Ik heb nu de volgende op het oog, Agile AL-3000M:

http://www.rondomusic.net/al3000mhsb.html

Jeroen_TRC
21 augustus 2007, 21:48
Betekent dat dan ook dat Tim pre-lawsuit is? :D

Orgasmocaster
22 augustus 2007, 00:25
En wat is de prijs dan ongeveer. Zit te zoeken naar een leuke LP kloon. Ik heb nu de volgende op het oog, Agile AL-3000M:

http://www.rondomusic.net/al3000mhsb.html

Agile heeft in de US een beetje dezelfde status als London Shitty in Nederland. maw Goeie Shit voor weinig geld. behalve dat Agile vnl in Korea wordt gemaakt ipv China. Wel kloterig dat Rondo de prijzen over de laatste 2 jaar zo heeft verhoogd.

episua
22 augustus 2007, 08:57
Waar haalt u deze informatie vandaan?

Kijk maar eens op de site van de importeur, basvandenbroek.com.
De lp modellen staan er weer gewoon bij en tevens nieuwe 335 modellen.
Daarnaast heb ik het bevestigd gekregen van een vertegenwoordiger van bas.

Mattia
22 augustus 2007, 10:10
En die Richwood rechtzaak? Is het vreemd dat een bedrijf zijn patenten bewaakt? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk dat er gitaren worden gemaakt die de looks hebben van PRS, Gibson< fender< Gretsch etc., maar als je je niet aan de regels houdt, dan ga je toch een keer tegen de lamp lopen.
Misschien komen die goedkope Chinese shit ( met Gibson logo, looks enz.) ook wel uit dezelfde fabriek???

Trademarks, geen patenten.

Verder is de vorm van een Les Paul nou niet bepaald 'origineel', en als je het decennia lang niet verdedigd, dan vind ik het prima dat je recht daartoe moet vervallen. De echte 'lawsuits' gingen immers met name ook om gitaren met identieke headstocks, en de headstock, dat is vaak de 'signature' van de maker. Zie ook Fender: als je een strat maakt, prima. Als je het maar geen strat noemt, en er geen Fender kop opzet (trademarks).

Mattia
22 augustus 2007, 10:18
Ik wil alleen maar zeggen dat als je , ook al is het alleen het hout, een echt goede kopie wilt maken van een Gibson Les Paul , je volgens mij echt wel wat meer kwijt bent aan goed hout dan de 2 a 300 euro die de Richwoods opbrengen. Tenminste dat mag ik verwachten. Dure merken claimen altijd dat ze hun hout zorgvuldig selecteren uit partijen en de beste met de beste tooneigenschappen en optiek eruit vissen voor hun gitaren. Dus; of Richwood is gek en kan de beste houtsoorten wegdoen en doet die ook weg voor een prikkie, of Gibson ripped iedereen.

Dat was mijn point. mAar misschien zit ik er wel naast.

Nou, prima. Je zit er naast ;-)

Hout is echt niet duur als je het massaal inkoopt (waarbij ik me wel afvraag of Gibson nog steeds cq lang door zal gaan met het bouwen met honduras mahonie. Pure houtverspilling vind ik dat persoonlijk, met name gezien de gemiddelde kwaliteitscontrole bij het eindproduct...). Zelfs bij de huidige prijzen kun je zonder problemen voor onder de 100, 150 dollar body, hals, toets, carve maple top (wel geen 5A, maar da's ook niet standaard ofzo) aanschaffen. En die claims, da's pure marketing. De custom shop doet het misschien nog wel (misschien), maar dan nog, klankhout is niet een 'magisch' iets. Het is gewoon de betere 10% van 'gewoon' hout. Ik bedoel, Gibson, kwartiers hout voor body en hals? Niet consequent. Hoeft ook niet.

Daarbij nog tuners en hardware (zal ze niet veel meer dan 30 dollar kosten bij elkaar, als al), electronica en pickups (nog minder aan materialen), en een paar stukkies plastic en parelmoer (ook iets van 10 dollar). Ik bedoel, zelf betaal ik daar dan wat meer voor, maar voor 4-500 kan ik een Les Paul copy maken die veel beter hout, veel betere hardware, en betere pickups heeft dan een standard Gibson. Als je Afrikaans mahonie neemt (net zo goed klankhout, stukken goedkoper) zijn je houtkosten ook de helft/een derde van de prijs, en qua klank geloof ik niet dat je 't verschil zal merken...

Materiaalkosten, daar zitten het 'm niet zo.

Debaser
22 augustus 2007, 10:21
is het niet zo dat patenten worden vrijgegeven na een x aantal jaar ?

Franc
22 augustus 2007, 10:25
Patenten moet je verlengen.

Maar volgens mij bestaat er niet zoiets als een patent op een Les Paul of wat voor gitaar ook. Een patent vraag je aan op iets unieks, iets dat jij hebt bedacht en jij alleen kunt maken.
En je kunt een hoop zeggen van Gibson, maar ze zijn niet de enigen die gitaren bouwen :D

bass blom
22 augustus 2007, 10:36
grote bedrijven hebben 'patent detectives'.. mensen die patenten in de gaten houden, van anderen, om ze de minuut dat ze verlopen te kunnen afpikken.

G.G.
22 augustus 2007, 10:51
maar voor 4-500 kan ik een Les Paul copy maken die veel beter hout, veel betere hardware, en betere pickups heeft dan een standard Gibson.

:sssh: Niet door vertellen jôh. :)

Is inderdaad de reden dat ik geen fabrieksgitaren meer koop (zeker niet van de bekende, duurdere merken).

Een nieuwe strat van +/- 1000/1250 bouw ik voor 350/450 na met betere hardware, het halsprofel dat ik wil en de schakeling die ik wil.

In tegenstelling tot wat Braindead zegt kost hout inderdaad geen drol.

Voorbeeldje: Ruw elzenhout voor een stratbody 20/25 euro p.s als je een balk koopt waar je 3 a bodies uit haalt.

Stuk esdoorn voor een hals 20 euro. Ebben toets (neem ik altijd voorgezaagd) 30 euro bij stew mac.

Ben je in totaal 70 euro kwijt voor al het hout dat je nodig hebt voor een strat.

Voor een LP ben je met ongeveer 120 euro klaar wat betreft het hout (esdoorn topje maakt het ietsje duurder dan een strat/telemodel)

Grote fabrieken in landen met lage lonen, die hout en hardware groot inkopen, kunnen best een prima instrument aanbieden voor 250 - 300.

Mattia
22 augustus 2007, 11:29
Re: Patenten - een patent op een vorm kun je niet krijgen. Wellicht een deisgn patent, als de vorm iets met de bruikbaarheid te maken heeft (intrinsiek), maar het gaat hier over copyright en trademarks, die in principe niet verlopen. Of tenminste, waar andere regels voor gelden.

Bart_Blueprint
22 augustus 2007, 18:45
http://www.hetgelegevaar.nl/ouwekoeie.jpg
:D :D :D

Braindead
22 augustus 2007, 19:04
Ik bedoelde in mijn reactie met alleen hout natuurlijk de gitaar inclusief zaagwerk, spuitwerk etc. Zonder de hardware dan wel.

Dat bedrag wat jij noemt (120)verbaasd me desondanks wel. Is dat hout dan ook hetzelfde, ik bedoel qua afkomst en kwaliteit als het hout van Gibson?

Ik zag overigens een tijdje geleden een documentaire met een interview met een chinese houthandelaar en dat ging dus over het kappen van bepaalde "beschermde" houtsoorten, (keurmerken) etc. Vergeet niet dat ze in landen als china dat hout dus echt soms illegaal inkopen . Dat wordt soms gewoon ergens illegaal gekapt (dag regenwoud) en bij die handelaar wordt dat voorzien van de nodige papieren en vervolgens wordt dat gewoon doorverkocht. Ook iets om rekening mee te houden als je een goedkope chinese gitaar koopt. Maar dat terzijde)

Anyway, ik quote mezelf nog maar even" Dus; of Richwood is gek en kan de beste houtsoorten wegdoen en doet die ook weg voor een prikkie, of Gibson ripped iedereen."



:sssh: Niet door vertellen jôh. :)

Is inderdaad de reden dat ik geen fabrieksgitaren meer koop (zeker niet van de bekende, duurdere merken).

Een nieuwe strat van +/- 1000/1250 bouw ik voor 350/450 na met betere hardware, het halsprofel dat ik wil en de schakeling die ik wil.

In tegenstelling tot wat Braindead zegt kost hout inderdaad geen drol.

Voorbeeldje: Ruw elzenhout voor een stratbody 20/25 euro p.s als je een balk koopt waar je 3 a bodies uit haalt.

Stuk esdoorn voor een hals 20 euro. Ebben toets (neem ik altijd voorgezaagd) 30 euro bij stew mac.

Ben je in totaal 70 euro kwijt voor al het hout dat je nodig hebt voor een strat.

Voor een LP ben je met ongeveer 120 euro klaar wat betreft het hout (esdoorn topje maakt het ietsje duurder dan een strat/telemodel)

Grote fabrieken in landen met lage lonen, die hout en hardware groot inkopen, kunnen best een prima instrument aanbieden voor 250 - 300.

Noid
22 augustus 2007, 19:51
Ik bedoelde in mijn reactie met alleen hout natuurlijk de gitaar inclusief zaagwerk, spuitwerk etc. Zonder de hardware dan wel.

Dat bedrag wat jij noemt (120)verbaard me desondanks wel. Is dat hout dan ook hetzelfde, ik bedoel qua afkomst en kwaliteit als het hout van Gibson?

Ik zag overigens een tijdje geleden een documentaire met een interview met een chinese houthandelaar en dat ging dus over het kappen van bepaalde "beschermde" houtsoorten, (keurmerken) etc. Vergeet niet dat ze in landen als china dat hout dus echt soms illegaal inkopen . Dat wordt soms gewoon ergens illegaal gekapt (dag regenwoud) en bij die handelaar wordt dat voorzien van de nodige papieren en vervolgens wordt dat gewoon doorverkocht. Ook iets om rekening mee te houden als je een goedkope chinese gitaar koopt. Maar dat terzijde)

Anyway, ik quote mezelf nog maar even" Dus; of Richwood is gek en kan de beste houtsoorten wegdoen en doet die ook weg voor een prikkie, of Gibson ripped iedereen."De context is bepalend: de lonen en alle kosten liggen in Amerika hoger dan in Azie. We praten nu alleen over de materiaalkosten, maar de rest van het plaatje hoort er ook bij: de salarissen, de belastingen, de verzekeringen, de energiekosten etc. etc. liggen in Amerika hoger, waardoor het product gewoonweg duurder is om daar te maken. Vergelijk het maar met Poolse bouwvakkers: Voor zo'n 17 euro per uur (wit!!!!) klussen ze half nederlannd af, omdat dat een hoog uurloon voor hen is, vergeleken met de 40 euro die de nederlandse bouwvakker per uur kost. Daarnaast wil Gibson natuurlijk ook graag veel winst maken ...

Ennuh m.b.t. de hout. Wat denk je dat Gibson doet als ze een partij op de houtmarkt tegenkomt die voorzien is van de juiste papieren tegen een gunstige prijs? Zouden ze dan gaan controleren of dat illegale kap is geweest ... ik vrees het niet. Business is business.

Mattia
22 augustus 2007, 20:57
Ik bedoelde in mijn reactie met alleen hout natuurlijk de gitaar inclusief zaagwerk, spuitwerk etc. Zonder de hardware dan wel.

Loonkosten wisselen heel erg, hangt een beetje van de mate van handwerk af, en van hoe weinig je je werknemers betaald. Het zijn fabrieken, dus veel geld verdienen die jongens niet.


Dat bedrag wat jij noemt (120)verbaard me desondanks wel. Is dat hout dan ook hetzelfde, ik bedoel qua afkomst en kwaliteit als het hout van Gibson?

Zeker. En dan heb ik het over niet-groothandel prijzen, maar gewoon wat ik zelf kan inslaan door een beetje meer dan 'maar' genoeg hout voor een enkele body te kopen (zeg, genoeg voor 5-10 gitaren per keer). En het is wellicht zelfs wat beter, omdat ik echt kieskeurig ben en ook alles gebruik. Gibson en andere fabrieken zullen veel meer gewoon weggooien, of inefficient gebruiken (omdat handarbeid duurder is dan het hout).

Voorbeeldje, deze top, 60 dollar:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/maple/quilt_ct06.jpg
Een 'plain top' kost geneens een kwart van dat bedrag, lichte de helft of minder.

Hals en body, gewoon perfect kwartiers Khaya (Afrikaans Mahonie), niet veel meer dan 40, 50 euro. Het dubbele voor Honduras. Toets uit indisch palisander kost echt geen moer (inclusief verzendkosten en BTW en alles 4-5 euro), ebben het dubbele, en dat is al je hout al.



Ik zag overigens een tijdje geleden een documentaire met een interview met een chinese houthandelaar en dat ging dus over het kappen van bepaalde "beschermde" houtsoorten, (keurmerken) etc. Vergeet niet dat ze in landen als china dat hout dus echt soms illegaal inkopen . Dat wordt soms gewoon ergens illegaal gekapt (dag regenwoud) en bij die handelaar wordt dat voorzien van de nodige papieren en vervolgens wordt dat gewoon doorverkocht. Ook iets om rekening mee te houden als je een goedkope chinese gitaar koopt. Maar dat terzijde)

Dat is helaas een beetje overal het geval, en voor Gibson en aanverwanten zeker niet anders, tenzij je een Smartwood (dus: FSC gecertificeerd) koopt. Helemaal 'jofele' mahonie is er wel (plantaties in Sri Lanka, sommige Sapeli uit West-Afrika), maar is niet per se FSC, en waarschijnlijk niet wat Gibson gebruikt. Vergis je daar maar niet in. Wat dat betreft is Fender wat veiliger, maple, essen en alder zijn wat minder exotisch/regenwouderig (wat niet wil zeggen dat het verantwoord gekapt wordt, trouwens...)

heavy-metal-thunder
22 augustus 2007, 21:18
Juist daarom lijkt het me beangstigend voor Gibson: Je koopt voor 1/10 van een echte een Richwood, gooit er een andere nut, andere tuners en een setje humbuckers in, en je hebt voor 2/10 a 3/10 van een echte een hele leuke concurrent.

Waarom denk je dat er zoveel zijn die Richwood, squier of LC kopen? Omdat je met een simpele upgrade een heel eind in de buurt komt (is wel niet als origineel, maar je kan echt een heel eind in de buurt komen voor een fractie van het geld).

Denk dat Gibson daarom wat huiverig is. Ik zou ook niet blij zijn.

Kan allemaal wel waar zijn, maar ik heb een Richwood. Echte houten body, blijft goed op stemming, ik heb er goede pick ups in gestoken zodat ze goed klinkt en speelt. Maar nu ben ik op een moment gekomen dat ik te veel gitaren heb en de Richwood te koop aanbied. Echter geen kat die erin geïnteresseerd is. Ook al kost ze geen drol.

eng elfjuh
22 augustus 2007, 21:53
Maar nu ben ik op een moment gekomen dat ik te veel gitaren heb en de Richwood te koop aanbied. Echter geen kat die erin geïnteresseerd is. Ook al kost ze geen drol.
ow? pm me es

heavy-metal-thunder
22 augustus 2007, 22:40
ow? pm me es

die heb je ondertussen

eng elfjuh
22 augustus 2007, 22:44
grazi (en nog een paar karakters)

G.G.
22 augustus 2007, 23:55
En het is wellicht zelfs wat beter, omdat ik echt kieskeurig ben en ook alles gebruik.

Precies, het elzen dat ik heb liggen heb ik zelf uitgekozen uit een stapel van 3 meter lang, 1, 5 meter hoog en 1 meter breed. Gibson koopt gewoon die hele stapel, en gebruikt alles. De kleine (zelf)bouwer pikt alleen die planken eruit die hij wil hebben.


Maar nu ben ik op een moment gekomen dat ik te veel gitaren heb en de Richwood te koop aanbied. Echter geen kat die erin geïnteresseerd is. Ook al kost ze geen drol.

Ik ken het. Net een 100% schade en krasvrije squier verkocht met een SD railsje, een WSC railsje, coilshifter, tortoise slagplaat etc verkocht. Kon er met heel veel moeite 120 voor krijgen. Stond op het punt hem in onderdelen te verkopen.

Rormo
23 augustus 2007, 11:47
Vergelijk het maar met Poolse bouwvakkers: Voor zo'n 17 euro per uur (wit!!!!) klussen ze half nederlannd af, omdat dat een hoog uurloon voor hen is, vergeleken met de 40 euro die de nederlandse bouwvakker per uur kost.


Volgens mij heb jij wel een heel utopisch beeld voor de Nederlandse bouwvakker. Als bouwvakkers hier 40 euro per uur verdienen waarom ga ik dan nog studeren? 40 euro per uur, a 38 uur per week a 52 weken komt ui op 79.000. De eerste bouwvakker die 79.000 euro verdient op jaarbasis moet ik nog tegenkomen hoor :D Een bouwvakker verdient nog niet de helft van wat jij zegt.

Gearjunkie
23 augustus 2007, 11:50
Volgens mij heb jij wel een heel utopisch beeld voor de Nederlandse bouwvakker. Als bouwvakkers hier 40 euro per uur verdienen waarom ga ik dan nog studeren? 40 euro per uur, a 38 uur per week a 52 weken komt ui op 79.000. De eerste bouwvakker die 79.000 euro verdient op jaarbasis moet ik nog tegenkomen hoor :D Een bouwvakker verdient nog niet de helft van wat jij zegt.

Hij moet idd nog wel wat belasting betalen dan...

Kim Wilson
23 augustus 2007, 11:56
Volgens mij heb jij wel een heel utopisch beeld voor de Nederlandse bouwvakker. Als bouwvakkers hier 40 euro per uur verdienen waarom ga ik dan nog studeren? 40 euro per uur, a 38 uur per week a 52 weken komt ui op 79.000. De eerste bouwvakker die 79.000 euro verdient op jaarbasis moet ik nog tegenkomen hoor :D Een bouwvakker verdient nog niet de helft van wat jij zegt.
Er zit nog wel wat tussen dat wat een bouwvakker kost voor de klant en wat hij op zijn loonstrookje heeft staan, hoor. ;)

heavy-metal-thunder
23 augustus 2007, 12:21
Volgens mij heb jij wel een heel utopisch beeld voor de Nederlandse bouwvakker. Als bouwvakkers hier 40 euro per uur verdienen waarom ga ik dan nog studeren? 40 euro per uur, a 38 uur per week a 52 weken komt ui op 79.000. De eerste bouwvakker die 79.000 euro verdient op jaarbasis moet ik nog tegenkomen hoor :D Een bouwvakker verdient nog niet de helft van wat jij zegt.

Ïk ken de Nederlandse wetgeving niet, maar wat ik schrijf is naar Belgisch formaat. Als de werkgever 100 euro BRUTOloon uitbetaalt, komen er nog een 33 euro patronale bijdragen bij (rechtstreeks aan de sociale zekerheid te betalen). Van die 100 euro brutoloon, moet de werkgever 13 euro sociale zekerheid betalen en dan gaat daar nog eens tss 20 à 40 euro belastingen af. M.a.w. een totale loonkost van 133 euro houdt de werknemer pakweg 50 euro over.

bert k
23 augustus 2007, 12:35
Een bouwvakkersbedrijf heeft heel wat kosten, hoor. Zijn bus rijdt ook niet gratis. Een vriend van me heeft een timmerbedrijf, hij kost idd 40 euro per uur, en dat is echt heel normaal.

Kim Wilson
23 augustus 2007, 13:05
Inderdaad. Bus, gereedschap, werkplaats met allerhande dure machines, het moet allemaal afgeschreven worden.

almarvk
23 augustus 2007, 13:05
In Rotjeknor wel. Hier in het hoge noorden wel wat goedkoper.

Kim Wilson
23 augustus 2007, 13:07
Valt tegen hoor. Een grondwerker kost ook al gauw €40 voor de klant. Ook hier in het noorden en oosten.

Braindead
23 augustus 2007, 13:17
Dat is best een leuk topje die je daar hebt liggen. Geen bookmatched zo te zien maar ziet er wel leuk uit voor 60 dollar.



Voorbeeldje, deze top, 60 dollar:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/maple/quilt_ct06.jpg
Een 'plain top' kost geneens een kwart van dat bedrag, lichte de helft of minder.

Loonkosten wisselen heel erg, hangt een beetje van de mate van handwerk af, en van hoe weinig je je werknemers betaald. Het zijn fabrieken, dus veel geld verdienen die jongens niet.



Zeker. En dan heb ik het over niet-groothandel prijzen, maar gewoon wat ik zelf kan inslaan door een beetje meer dan 'maar' genoeg hout voor een enkele body te kopen (zeg, genoeg voor 5-10 gitaren per keer). En het is wellicht zelfs wat beter, omdat ik echt kieskeurig ben en ook alles gebruik. Gibson en andere fabrieken zullen veel meer gewoon weggooien, of inefficient gebruiken (omdat handarbeid duurder is dan het hout).



Hals en body, gewoon perfect kwartiers Khaya (Afrikaans Mahonie), niet veel meer dan 40, 50 euro. Het dubbele voor Honduras. Toets uit indisch palisander kost echt geen moer (inclusief verzendkosten en BTW en alles 4-5 euro), ebben het dubbele, en dat is al je hout al.



Dat is helaas een beetje overal het geval, en voor Gibson en aanverwanten zeker niet anders, tenzij je een Smartwood (dus: FSC gecertificeerd) koopt. Helemaal 'jofele' mahonie is er wel (plantaties in Sri Lanka, sommige Sapeli uit West-Afrika), maar is niet per se FSC, en waarschijnlijk niet wat Gibson gebruikt. Vergis je daar maar niet in. Wat dat betreft is Fender wat veiliger, maple, essen en alder zijn wat minder exotisch/regenwouderig (wat niet wil zeggen dat het verantwoord gekapt wordt, trouwens...)

heinz3110
23 augustus 2007, 13:32
Rarara. Ik heb een richwoodje les paul. Made in China. Gekocht voor 225 nieuw.
Erg goed plankie voor zijn geld. Blij mee.

Kom ik in het muziekshoppie waar ik vaker kom, staat er een Epi Les Paul. Ook leuk ding.Ook made in china. Kost: 360. Denk ik : Nou , veel zullen ze niet verschillen. Maar wel der 155 bovenop.

T zal het naampje wel zijn. Maar om 155 te betalen voor een logootje...

En ga me niet vertellen dat er in die epi opeens betere materialen zitten. Van beide merken ben ik ook complete prut tegengekomen in dezelfde serie.

Een made in USA zijn de werknemers weer duurder etc. Dus dat zal wel wat verklaren.Maar materiaalkosten? Volgens mij vaak overschat.

Rormo
23 augustus 2007, 15:02
In mijn optiek had Noid het over uurloon. En dus niet alle kosten die die bouwvakker nog maakt, naja zijn baas. Dat buiten beschouwing gelaten hebben jullie inderdaad gelijk. Maar Noid legde de vergelijking puur op het gebied van arbeidserskosten tussen een Pool en een Nederlander. Een Pool heeft dezelfde vaste lasten als een Nederlander (uitgaand van witwerk). En dan gaat het dus puur om het verschil van uurloon voor de arbeider.

Maar goed, dit is allemaal een beetje offtopic :)

fred dons
23 augustus 2007, 15:14
Dat is best een leuk topje die je daar hebt liggen. Geen bookmatched zo te zien maar ziet er wel leuk uit voor 60 dollar.

volgens mij is die prima bookmatched (aan de onderkant goed te zien)

Mattia
23 augustus 2007, 16:45
volgens mij is die prima bookmatched (aan de onderkant goed te zien)

Inderdaad, ja. Perfect gebookmatched zelfs. Het feit dat het net 'anders' lijkt hangt van de hoek af, en is inherent aan quilt en flame. De andere helft lijkt dan de 'andere' kant op te gaan.

Topje is trouwens ook gewoon 'droog', geen lak/water/thinner erop, dus dat belooft wel wat.

nickbongers
23 augustus 2007, 17:33
ach.. mochten die richwoods ooit nog (iets) meer waard worden dan dat ze nu kosten, die van mij gaat de deur toch niet uit :). 1e gitaartje ;)

MazeMouse
24 augustus 2007, 10:13
tuurlijk zou je niet blij zijn!, dat is logisch, Jij bedenkt iets super goeds/ moois, maar doordat er wat kut bedrijfjes zijn zoals richwood word jou spul bijna niet meer verkocht..

Maarja wat jij dus ook al zij, als je een richwood koopt voor 200 euro ofzo, nieuwe elementen, kammetje, tuners, ben je zo voor 350/ 400 euro klaar en heb je een super gitaar!

wat maakt het dan nog uit of er, Gibson of richwood op staat!?

groetjes
Dat betekend dus dat je in feite teveel betaald voor je gibson. Marktwerking heet dat gewoon op deze manier en helaas wil Gibson dat dus tegen gaan (n)