PDA

View Full Version : Boss Tu2



gevers
21 september 2006, 10:00
Ik ben van plan een Boss-TU2 stempedaal aan te schaffen. In de beschrijving staat dat dit een chromatische, regular guitar, flat en double flat.

Mijn vraag is wat betekend dit allemaal.

alvast bedankt voor je reactie

Rormo
21 september 2006, 10:45
naar wat ik gehoord heb is volgens de meeste mensen de Korg DT-10 beter (en net zo duur).

piezo
21 september 2006, 10:46
Chromatisch betekent, dat ie alle 12 noten in letters en # kruisen aangeeft, dus niet alleen EADGBE. Met "regular" geeft ie alleen die standaardstemming aan, met uitlezing in cijfers 1 t/m 6. Bij "flat" geeft ie ook 1-6 aan maar wordt de gitaar een halve toon lager gestemd en bij "double flat" alles 2 halve tonen lager.

pol
21 september 2006, 11:44
die flat en double flat instelling is voor gitaristen die hun gitaar een halve (Eb) en een hele (D) toon lager willen stemmen en de namen van hun noten niet kunnen onthouden. Eigenlijk ben je er niets mee, gewoon op chromatisch laten staan is handiger vind ik.
Ik vind die boss tu2 prima, werkt snel, is stevig, batterij gaat lang mee, ledjes zijn goed zichtbaar op het podium.
de korg DT10 is ook prima, en ietske nauwkeuriger.

DREAMMACHINE
21 september 2006, 11:51
....tu2 verpatst en strobostomp voor in de plaats gekocht klein jaar geleden en ik ga nooit meer terug!....een wereld van verschil door alleen maar een stempedaal, ik hield het ook niet voor mogelijk.

Ronaldd
21 september 2006, 12:18
....tu2 verpatst en strobostomp voor in de plaats gekocht klein jaar geleden en ik ga nooit meer terug!....een wereld van verschil door alleen maar een stempedaal, ik hield het ook niet voor mogelijk.
En wat was dan precies het wereld van verschil? Kun je voordelen en nadelen noemen ivm de tu2?

Btw, er wordt beweerd dat de koch preciezer is dan de boss, maar als naar: "Adjustable reference pitch from 438 to 445Hz" kijk, hebben ze beide dezelfde preciezie...

schizo910
21 september 2006, 12:42
En wat was dan precies het wereld van verschil? Kun je voordelen en nadelen noemen ivm de tu2?

Btw, er wordt beweerd dat de koch preciezer is dan de boss, maar als naar: "Adjustable reference pitch from 438 to 445Hz" kijk, hebben ze beide dezelfde preciezie...

Korg bedoel je waarschijnlijk.

pol
21 september 2006, 13:23
die referentiepitch heeft niks met de nauwkeurigheid te maken, bij de boss kun je die aangeeft dat je goed gestemd staat nog +/- 3 cent afwijking hebben, bij de korg was het +/-1 cent.
Dus is het bij die boss in het ergste geval mogelijk dat 2 snaren ten opzichte van mekaar een afwijking van 6 cent hebben, en da's dus vrij vals.

Ronaldd
21 september 2006, 13:26
die referentiepitch heeft niks met de nauwkeurigheid te maken, bij de boss kun je die aangeeft dat je goed gestemd staat nog +/- 3 cent afwijking hebben, bij de korg was het +/-1 cent.
Dus is het bij die boss in het ergste geval mogelijk dat 2 snaren ten opzichte van mekaar een afwijking van 6 cent hebben, en da's dus vrij vals.
Aha, dat bedoeld men. Ja, als dat zo is het je gelijk dat het behoorlijk vals is. Al denk ik niet dat dit uiterste regelmatig voorkomt.

onze_jef
21 september 2006, 16:12
die referentiepitch heeft niks met de nauwkeurigheid te maken, bij de boss kun je die aangeeft dat je goed gestemd staat nog +/- 3 cent afwijking hebben, bij de korg was het +/-1 cent.
Dus is het bij die boss in het ergste geval mogelijk dat 2 snaren ten opzichte van mekaar een afwijking van 6 cent hebben, en da's dus vrij vals.


that explains a lot!

Bl44t44p
21 september 2006, 16:19
Altijd dat gezever over precisie... als ik met mijn TU-2 'goed' stem dan kan ik er met een getraind oor vrijwel niets meer aan verbeteren.

pol
21 september 2006, 16:21
gij ramt gewoon te hard op uw snaren ja :)

fullorder
21 september 2006, 16:24
Altijd dat gezever over precisie... als ik met mijn TU-2 'goed' stem dan kan ik er met een getraind oor vrijwel niets meer aan verbeteren.

same here :satisfie:

toch misschien in de toekomst ooit nog eens een strobostomp uitproberen (niet kopen, alleen maar uitproberen ;)). Ben toch wel benieuwd wat er zo fantastisch aan dat ding is.
Ik heb echter wel eens gehoord van problemen met de input/output pluggen van de strobostomp. Zijn er gebruikers van de Strobostomp die kunnen vertellen wat dat ook alweer was? En of die problemen er nog steeds zijn?

pol
21 september 2006, 16:30
ja die precisie, de meeste gitaren blijven toch niet zo supergoed op stemming staan, da's bijna onmogelijk.
om goed te kunnen intoneren zal het wel belangrijk zijn dat je een precieze tuner hebt.

onze_jef
21 september 2006, 19:45
gij ramt gewoon te hard op uw snaren ja :)

hehe, ik beken schuld.

ik heb nochthans nooit echt intonatieproblemen hoor...