PDA

View Full Version : Merbau



tiopsa
21 september 2006, 09:05
Hoi,

Bij het opruimen van de schuur kwam ik 4 flinke planken merbau tegen (50x40 en 5,5 dik). Omdat ik al een tijdje zit de denken over een zelfbouwtelecaster vroeg ik me af of het de moeite is om het met deze planken te proberen. Ik heb al een gezocht in de database, maar kon weinig tot geen verhelderende antwoorden vinden over tooneigenschappen etc. Wat ik wel vond:

- Merbau is zwaar, erg zwaar... (misschien is een combinatie met een 1,5cm dikke top van een lichtere houtsoort een oplossing? Dit scheelt flink in gewicht denk ik.)
- Splintert snel?
- Erg hard, dus niet gemakkelijk om te bewerken.

De nek wil ik ook zelf maken. We hebben nog een mahonie balk liggen waar zat een nek uit kan. De toets wil ik kopen om zelf de frets in te leggen.

Oja, die site waar je zelf gitaren kunt 'fotoshoppen', waar vind ik die?

Hopenlijk hebben jullie nog enige tips...

Groetjes, Tim

oknarb180
21 september 2006, 10:11
Hallo,

Ik weet niet hoe lang de planken in je schuur staan, maar ze kunnen best nogwel (te) vochtig zijn en daardoor heb je een grote kans op kromtrekken.
Ik heb als proef op een stukje meranti het shapen van de neck geoefend, maar die is inmiddels scheluw getrokken. Ik denk door vocht en misschien ook wel door spanningen in het hout zelf. Het verschil tussen kop en hiel is meer dan 13mm. Dus behoorlijk! Rest nog 1 functie voor: de kachel in!!
Ik zou het gebruiken om te oefenen.

Tip:
Als je een gitaar wilt gaan bouwen, bezuinig dan vooral niet op het hout!!!
Verdiep je in de soorten en klankeigenschappen, maak een keuze, en koop een stuk hout dat geschikt is om een gitaar/hals te bouwen (bijv. bij A'damse fiijnhouthandel of Arnhemse fijnhouthandel, of op de bouwersmeeting in Oktober!!!)

vr.gr.

Branko

G.G.
21 september 2006, 12:21
Ik heb weleens een modelletje gemaakt van merbau en meranti. Wat ik me kon herinneren was dat het merbau erg snel splinterde en loei zwaar was.

Voor oefenen is het prima, maar ik zou zoals Branco al zei gewoon geschikt hout halen zoals essen, elzen, mahonie, esdoorn, padoek etc etc etc.......

Er zijn ook wel exotischere soorten die geschikt zijn, maar blijf weg van grenen, vuren, merbau en meranti.

Het hout is maar een klein deel van de totale kosten, maar bepalen wel of je gitaar prut is of niet. Hardware kan je vervangen, hout niet.

Dirk W
21 september 2006, 14:07
Merbau is idd loeizwaar en het lijkt me niet prettig er een gitaar van te hebben. bewerkbaarheid is goed geloof ik. Splinteren is me nooit opgevallen (ik heb er alleen nooit een gitaar van gemaakt, alleen traptredes) ik denk dat je met essen wat dat betreft meer last hebt.
Klanksgewijs zou het waarschijnlijk ergens in de buurt van mahonie zitten. Als je echter zeker van je zaak wilt zijn kun je natuurlijk beter voor elzen of essen kiezen. Het echte tele geluid zul je met merbau iig niet krijgen.

Dirk

forceps
21 september 2006, 22:12
http://www.nymphusa.com/kisekae/kisekaeE1.asp

Programmaatje waar je naar vroeg ;)