PDA

View Full Version : OD-3/Tube Screamer/DOD250



Di Stefano
20 september 2006, 23:09
Ik heb momenteel een Boss OD-3. Ik vind dat deze te veel bas heeft en ik zou een overdrive hebben die wat smoother en warmer klinkt, denk aan Santana, vroege Yngwie Malmsteen. Ik twijfel tussen een TS-9, TS-808, DOD250. Welke van deze pedalen zou het beste als replacement zijn?

robert-gitarist
20 september 2006, 23:28
OD-3 te bassig?
Draai er eens wat meer tone in dan ;)

Di Stefano
20 september 2006, 23:40
Dan wordt deze nog scherper.

zoon van Piet
21 september 2006, 00:01
TS en DOD250 zijn goede opties. Mijn ervaring (met mijn exemplaren) zegt dta de Dod aanzienlijk meer laag heeft. En dat is niet via een toonregelaar bij te stellen. Of dat teveel bas voor jouw oren is, kan ik natuurlijk niet bepalen. Een goede 250 klinkt geweldig. Maar een tubescreamer ook en heeft een toonregeling. Het karakter van de overdrive verschilt nogal tussen die twee, de DOD is wat rauwer en korreliger, meer richting 70's.

robert-gitarist
21 september 2006, 00:41
TS en DOD250 zijn goede opties. Mijn ervaring (met mijn exemplaren) zegt dta de Dod aanzienlijk meer laag heeft. En dat is niet via een toonregelaar bij te stellen. Of dat teveel bas voor jouw oren is, kan ik natuurlijk niet bepalen. Een goede 250 klinkt geweldig. Maar een tubescreamer ook en heeft een toonregeling. Het karakter van de overdrive verschilt nogal tussen die twee, de DOD is wat rauwer en korreliger, meer richting 70's.

En vergeet niet dat het geluid ook kan verschillen door type/merk amp je gebruikt ;)

pol
21 september 2006, 12:46
boss sd1 zit ook in dezelfde lijn als de ts9, de ts9 klinkt wel smoother.
dod 250 vond ik niet zo goed, klonk mij te vuil.

up-guitarman
21 september 2006, 13:26
Ik heb laatst een mod gevonden op newtone om een SD-1 om te toveren naar iets dat zoals een TS-808 zou klinken ...
Is de TS-808 echt veel beter (ik heb enkel een TS-9 geprobeerd ooit, de 808 nog niet ...) want dan wil ik de uitdaging mss wel aangaan met mijn SD-1 ...

Verder (om ff te antwoorden op de topicstarter zijn vraag): De SD-1 is best lekker als booster, ligt veel meer in de lijn van de tubescreamer dan de OD-3 (hoewel ik de OD-3 ook best lekker vind !!!).

Dirk_Hendrik
21 september 2006, 13:36
Ik heb laatst een mod gevonden op newtone om een SD-1 om te toveren naar iets dat zoals een TS-808 zou klinken ...
Is de TS-808 echt veel beter (ik heb enkel een TS-9 geprobeerd ooit, de 808 nog niet ...)


zucht, die 808 conversiehype begint irritant te worden...

Het verschil tussen een 808 en een 9 is minimaal en behoorlijk versterkerafhankelijk. Het is dus niet zo dat een 808 totaal anders klinkt..

zoon van Piet
21 september 2006, 14:07
boss sd1 zit ook in dezelfde lijn als de ts9, de ts9 klinkt wel smoother.
dod 250 vond ik niet zo goed, klonk mij te vuil.

dat is nogal persoonlijk. Ik prefereer zowel de Ts als de 250 boven de boss - en behoorlijk!

Ash ketchum
21 september 2006, 14:23
De sd-1 heeft juist minder bas als basis geluid, iets meer een mid-hump. De sd-1 vind ik wat zangeriger door de assymetrische vervorming. Ik had die mod op newtone ook met mijn sd-1 gedaan, maar ik prefereerde assymetrische vervorming. Ook werd de mid-hump meer geaccentueerd bij deze mod.
Ik heb een ts-10 gemod naar 808 en die staat naast mijn gemodde sd-1, zo heb ik imo best of both worlds.

Di Stefano
21 september 2006, 21:21
De SD-1 van Boss heb ik ooit gehad. Ik vond hem niet echt slecht klinken maar alles wat ik tot nu toe heb gehad kwam mij allemaal te scherp over. Normaal gezien zou de OD-3 ook smooth moeten zijn. Ik vind eigenlijk van niet. Misschien als je reverb gebruikt dat er wat van die scherpe klank afgaat.

BamBuFan1
21 september 2006, 22:43
De SD-1 van Boss heb ik ooit gehad. Ik vond hem niet echt slecht klinken maar alles wat ik tot nu toe heb gehad kwam mij allemaal te scherp over. Normaal gezien zou de OD-3 ook smooth moeten zijn. Ik vind eigenlijk van niet. Misschien als je reverb gebruikt dat er wat van die scherpe klank afgaat.

Hier staat een hele simpele mod om de SD-1 o.a. meer laag te geven:
http://www.dietside.de/Boss%20SD-1%20Mod.htm

Di Stefano
21 september 2006, 22:59
En heeft iemand ervaring met de Fulltone Distortion Pro? Duur spul, misschien niet helemaal zijn geld waard maar zeker niet slecht. De sample op hun site vind ik alvast fantastisch en je kan er naar het schijnt een heel gamma van overdrive/distortionklanken mee creeren.

Speeddemon
21 september 2006, 22:59
Als crunchy/cleanboost kan je de Zoom PD-01 wel goed gebruiken. Vanwege dubbele EQ is ie voller en smoother af te stellen dan de OD-3.
Ook de BD-2 kan volstaan, met de tone-knop onder '11 uur'.

up-guitarman
22 september 2006, 01:05
zucht, die 808 conversiehype begint irritant te worden...

Het verschil tussen een 808 en een 9 is minimaal en behoorlijk versterkerafhankelijk. Het is dus niet zo dat een 808 totaal anders klinkt..

Dat is ook niet wat ik beweer. Het gaat trouwens niet over een TS9 maar over een SD-1 !!!

Maar ik zou graag mijn SD-1 eens naast een tubescreamer testen, als de tubescreamer lekkerder linkt in mijn orden is het toch de moeite om de mod uit te voeren ...
Ik zie niet in wat daar irritant aan zou moeten zijn ...

BamBuFan1
22 september 2006, 17:01
Dat is ook niet wat ik beweer. Het gaat trouwens niet over een TS9 maar over een SD-1 !!!

Maar ik zou graag mijn SD-1 eens naast een tubescreamer testen, als de tubescreamer lekkerder linkt in mijn orden is het toch de moeite om de mod uit te voeren ...
Ik zie niet in wat daar irritant aan zou moeten zijn ...

Ik heb hier een redelijke verzameling tubescreamers liggen (TS9, STL, TS5, TS7) en met een paar simpele internetmods heb ik mijn SD-1 nu zo lekker klinkend dat zelfs ik als uitgesproken Ibanez-fan geen reden zie om een TS9 voor €€€ te kopen terwijl je voor een appel en een ei een tweedehands SD-1 (of TS5) op de kop kan tikken en naar eigen smaak kan modden tot ie PRECIES zo klinkt als jij wilt. Daar kan prijstechnisch gezien ook geen zelfbouwpedaaltje tegenop als je alleen al naar de prijs van een kaal kastje kijkt.

Dus de TS9 en TS7 gaan er binnenkort uit, de STL blijft uit nostalgische overwegingen en de gemodde TS5, tja da's gewoon een schatje ;o)

Di Stefano
22 september 2006, 17:16
Ik heb net een Maxon OD-808 getest. Klinkt echt wel fantastisch. Ze verkopen hem voor 90 (2dehands maar wel perfecte nieuwstaat). Ga hem denk ik kopen.

Fuhgawz
22 september 2006, 19:17
Die SD-1's kosten ook helemaal niks. Ik zag ze op de site van Feedback NIEUW al voor 49 euro...

Di Stefano
22 september 2006, 19:35
Ik heb em, die Maxon. Ik denk dat dit toch hetgene is waar ik al lange tijd naar zoek.

BamBuFan1
23 september 2006, 00:30
Die SD-1's kosten ook helemaal niks. Ik zag ze op de site van Feedback NIEUW al voor 49 euro...

Drom! Meteen effe door naar de electroboer en voor iets van €10 extra (als je meteen voor de freaky asociaal grote led gaat ;o) kun je klooien tot je erbij neer valt. Of doe gek en neem meteen een bak opamps en een socket mee, kun je wisselen en uitproberen tot je helemaal gek wordt.

up-guitarman
23 september 2006, 02:26
Ik heb hier een redelijke verzameling tubescreamers liggen (TS9, STL, TS5, TS7) en met een paar simpele internetmods heb ik mijn SD-1 nu zo lekker klinkend dat zelfs ik als uitgesproken Ibanez-fan geen reden zie om een TS9 voor €€€ te kopen terwijl je voor een appel en een ei een tweedehands SD-1 (of TS5) op de kop kan tikken en naar eigen smaak kan modden tot ie PRECIES zo klinkt als jij wilt. Daar kan prijstechnisch gezien ook geen zelfbouwpedaaltje tegenop als je alleen al naar de prijs van een kaal kastje kijkt.

Dus de TS9 en TS7 gaan er binnenkort uit, de STL blijft uit nostalgische overwegingen en de gemodde TS5, tja da's gewoon een schatje ;o)

Kan je mij die mods bezorgen a.u.b.? Eventueel via PM, of gewoon enkele links ...

BamBuFan1
23 september 2006, 14:49
Kan je mij die mods bezorgen a.u.b.? Eventueel via PM, of gewoon enkele links ...

Ik kan ze je via de post op a4 sturen, dat kost je slechts €22,50 en dan krijg je er zelfs de Heilige Graal van alle opamps bij: een echte JRC4558D (echt NOS, uit een Yoko® casetterecorder gesloopt).

Zo, tot zover alle mp/ebay-crap ;o) Ik zal in mijn archieven duiken en dan stuur ik je de txt-files wel even.

jimihattricks
23 september 2006, 16:29
Dat is ook niet wat ik beweer. Het gaat trouwens niet over een TS9 maar over een SD-1 !!!

Maar ik zou graag mijn SD-1 eens naast een tubescreamer testen, als de tubescreamer lekkerder linkt in mijn orden is het toch de moeite om de mod uit te voeren ...
Ik zie niet in wat daar irritant aan zou moeten zijn ...

heb ook een SD-1, idd wat weinig laag ja, maar gooi er een equalizer voor en voila: je amp zingt heel aardig.. nooit reden gezien om een ts te kopen iig

BamBuFan1
25 september 2006, 22:31
Ik kan ze je via de post op a4 sturen, dat kost je slechts €22,50 en dan krijg je er zelfs de Heilige Graal van alle opamps bij: een echte JRC4558D (echt NOS, uit een Yoko® casetterecorder gesloopt).

Zo, tot zover alle mp/ebay-crap ;o) Ik zal in mijn archieven duiken en dan stuur ik je de txt-files wel even.

Of nog veel makkelijker, ik pleur ze voor de liefhebbers gewoon even op rapidshare.
http://rapidshare.de/files/34431288/Boss_SD-1_Mods.zip.html

Slechts 210kb en allemaal op het net terug te vinden, maar wel makkelijk als het al verzameld is.