PDA

View Full Version : van staal naar nylon



liesje
20 september 2006, 17:10
ik speel met veel plezier op mijn blueridge met stalen snaren,
ondertussen zo gehard, dat het geen pijn meer doet.
toch lonkt een spaanse met nylon snaren,
wie speelt op allebei en hoe bevalt dat ??
Ik heb een mooie esteve op het oog....

imm
20 september 2006, 17:47
ik ben begonnen met spaans en heb nu ook een western en een elektrische.. ik speel nu het meest op de western want dat klinkt het mooist maar vind de spaanse het makkelijkst spelen.. je moet er gewoon een uit proberen en kijken wat je er van vind:)
liefs imke

Janne
20 september 2006, 17:49
Ik ben ooit (alweer bijna 9 jaar geleden) begonnen met nylon. Later overgstapt naat staal en de laatste tijd speelde ik vrijwel alleen maar op stalen snaren. Daarom wilde ik een klassieke gitaar gaan verkopen, maar toen ik hem weer ns op schoot pakte om te stemmen en een beetje te spelen werd ik weer meteen verliefd.
Zo, nu een antwoord op je vraag :). Het kan best allebei tegelijk, waar je waarschijnlijk aan moet wennen is dat de meeste gitaren met nylon snaren een bredere hals hebben, en dat de spanning lager is, het speelt dus wat anders en zal in het begin wat wennen zijn, maar is best te combineren.
Janne

Picker
20 september 2006, 21:15
Ik vind weinig nylon snarige gitaren echt mooi klinken. Ik vind er ook weinig echt lelijk klinken.

De mooist klinkende gitaren blijven voor mij staalsnarig. En de lelijkst klinkende ook!

Daar heb je niet veel aan.

Natuurlijk is het goed te combineren, maar volgens mij leidt het wel af. Ikzelf kan al niet eens van de ene naar de andere staalsnarige gitaar omschakelen. Heb steeds een paar dagen nodig om het gevoel weer echt goed terug te krijgen. En ik speel toch al heel wat jaartjes.

Je hebt ook staalsnarige gitaren die wat milder klinken, en daar kun je dan bijvoorbeeld silk & steel snaren op zetten. Dan heb je nog steeds alle mogelijkheden en het gevoel van een staalsnarige, maar toch met een zweem van een nylonsnarige gitaar, met een wat warmer, milder geluid.

LaurentB
21 september 2006, 00:07
ik speel met veel plezier op mijn blueridge met stalen snaren,
ondertussen zo gehard, dat het geen pijn meer doet.
toch lonkt een spaanse met nylon snaren,
wie speelt op allebei en hoe bevalt dat ??
Ik heb een mooie esteve op het oog....

Je hebt er dan gewoon een geluid bij in je gitarenspectrum.

Wat Picker zegt merk ik echter ook wel: als ik veel gespeeld heb op de ene gitaar (staal) voelt de andere (nylon) raar aan en andersom. Het soort aanslag verschilt ook, je speelt er met een andere intentie op. Ik ben meestal typisch in de stemming voor de een of de ander, zelden tegelijkertijd. Dat heb ik ook wel met akoestisch/electrisch.
Maar in het algemeen vind ik het leuk om het allemaal te proberen.

Don Capo
21 september 2006, 08:10
Ik ben in deze keuze heel duidelijk. Wil je klassiek of Flamenco dan is Nylon echt de beste keuze. Wil je pop- fingerpicking, rock neem dan Staal. Ikzelf speel alleen nylon maar speel op een goede staalsnarige na een half uurtje ook wel vertrouwd. De techniek blijft hetzelfde.

Ik zie ook geen reden om ze niet allebei te gebruiken. Het verbreed je spel en dat is altijd goed. Helaas kan ik me niet een goede staalsnarige veroorloven en ben ik ook nog niet klaar met het aanschaffen van steeds betere Spaanse gitaren dus voordat er zo'n ding bij mij in huis staat zijn we wel een paar jaar verder. Heb een paar jaar een hele (lees hele hele hele) slechte Yamaha in huis gehad en dat deed geen goed aan het imago van de staalsnarige :)

Ik wacht nog steeds op een goedgezinde gulle gitarist met een TE groot arsenaal aan goede steelstrings (LEES JE DIT PICKER????) die er eentje voor een zacht prijsje, of eeen ferme handdruk inclusief glimlach van de hand wil doen.

Kortom, bepaal eerst de muziekstijl die je wilt gaan spelen en laat daar je keuze van afhangen.

kornelius
23 september 2006, 11:23
Ik heb 20 jaar alleen nylon gespeeld en nu sinds een jaar of drie heb ik ook een western. Ik speel nu vooral op de stalen snaren, omdat ik daar nog echt op aan het leren ben, en verschillende technieken klinken toch beter op de een of op de andere gitaar.
Op grote lijnen ben ik het wel met don capo eens. Voor jazz achtige dingen en voor sommige rustigere zaken (sting dingetjes bijv) is nylon ook heel mooi.

liesje
23 september 2006, 21:40
vandaag heb ik een esteve gekocht met nylon snaren,
via marktplaats,
ik ben helemaal blij,
ik heb er nieuwe snaren opgezet,
een hele klus vond ik dat,
lastiger dan stalen snaren verwisselen,
misschien omdat ik het nog nooit gedaan had.
hij is nog wel snel ontstemd,
maar het klinkt prachtig.
Niets meer te wensen over.....
Hoewel,
bij het kopen van de snaren even op een 12- snarige washburn gespeeld.....
Wauw.......
Een mens moet ook iets te wensen over houden,
dan ga ik nu daar voor sparen.
Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag.

LaurentB
23 september 2006, 22:29
vandaag heb ik een esteve gekocht met nylon snaren,
via marktplaats,
ik ben helemaal blij,
ik heb er nieuwe snaren opgezet,
een hele klus vond ik dat,
lastiger dan stalen snaren verwisselen,
misschien omdat ik het nog nooit gedaan had.
hij is nog wel snel ontstemd

Ja, dat klopt. Snaren plaatsen is wat lastiger en ze blijven langer ontstemmen. Ik vind de kwaliteitsverschillen tussen verschillende merken nylon snaren ook altijd veel groter dan bij stalen snaren. Ik gebruik de laatste jaren Hannabach.

JanB
25 september 2006, 16:34
Ik ben in deze keuze heel duidelijk. Wil je klassiek of Flamenco dan is Nylon echt de beste keuze. Wil je pop- fingerpicking, rock neem dan Staal.

Niet geheel me eens. Op een nylon snarige gitaar is prima fingerstyle te spelen. Richard Smith doet niet anders. Ook Chet Atkins speelde op nylon op z'n tijd.

Ik speelde zelf vroeger altijd staal, maar speel ondertussen al weer vele jaren alleen nylon. Overigens niet op een klassieke gitaar, maar op een zogenoemde hybride (wat ik een vreselijk woord vind). Wat smallere hals dan klassiek en m.n. een beetje radius. Tegenwoordig een Lowden S25J.
Ik heb m'n oude staalsnarige gitaar (Lowden S22) nog wel, maar er zijn jaren dat zij niet uit haar koffer komt.

Jan

gertdm
25 september 2006, 16:57
vandaag heb ik een esteve gekocht met nylon snaren,
bij het kopen van de snaren even op een 12- snarige washburn gespeeld.....
Wauw.......
Een mens moet ook iets te wensen over houden,
dan ga ik nu daar voor sparen.
Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag.


Een 12 string....wel met stalen snaren he :) :)

En gefeliciteerd met je nieuwe gitaar....Ik zelf hou niet van nylonsnarige gitaren maar dat is puur persoonlijk. Sommige gitaristen doen er fantastiese dingen op, zoals Julian Bream, Chet Atkins (jaja), Joseph Stocholo etc etc

succes :)

liesje
29 september 2006, 19:45
Gert dat is toch een grapje zeker??

liesje
29 september 2006, 19:48
Gert dat is toch een grapje zeker??

Ben onder de indruk van je gitaarspel!
Geweldig.
Dat niveau haal ik pas in een volgend leven, denk ik.
Groeten

vibro
7 oktober 2006, 20:41
12 snarig met nylon?
Nog nooit gezien.
Nylon snarige klassieke gitaar is prachtig om erbij te doen, is wat lastig om uit te versterken op het podium, maar wat kan je er leuke dingen mee doen.
12 snarige verveelde mij erg snel en dan dat stemmen, vreselijk.