PDA

View Full Version : frusciante(RHCP) solo leren



de_bink
20 september 2006, 09:50
hey mensen, na een kleine 2 weken elke dag 2/3 uur te spelen (nummers die ik heb gespeeld: Metallica - nothing else matters :sssh: Metallica - Fade to black en Red Hot Chili Peppers - Otherside en Californication, racoon - love you more) dacht ik, ik ga me storten op een solo van frusciante van de RHCP :) ..... dus heb ik de tab van She's only 18 gehaald en geprobeerd om te spelen.

Nou en dit is dus mijn probleem, dit lijkt moor mij echt onmogelijk, kijk toen ik voor het eerst metallica probeerde te spelen dacht ik ook wat is dit moeilijk :satisfie: , maar zelfs dan kon je horen dat ik metallica aan het spelen was, maar bij die solo's, tja het is gewoon 3keer niets, mijn bends zijn waardeloos en ja het is gewoon helemaal niets, heeft iemand hier tips om dit te kunnen spelen of een idee voor een makkelijkere solo van frusciante(she's only 18 is al makkelijk), alvast bedankt

mvg Ronald

ps: frusciante is mijn held, dit is echt mijn muziek zeg maar, dus aub help me :hippie:

Roy K.
20 september 2006, 10:35
Je speelt wel de fade to black-solo's maar je komt niet uit een RHCP-solo? :???:

Onmogelijk!! :stop:

Reel Big Fish
20 september 2006, 10:50
Inderdaad. Smells like bullcrap. Anyway, ik heb ff naar She's Only 18 geluisterd, maar dat stelt geen kak voor. Hij gebruikt een wah pedaal, dat is het enige wat even tricky kan zijn...

Maare kontkrabbertje, als jij Fade to Black helemaal kunt spelen, kun jij dat zeker, dus volgens mij zit je maar wat te zwammen.

Kris Haex
20 september 2006, 11:30
Soms zeggen ze wel ik kan de solo maar als je hem dan hoort is het nog lang niet goed. Hoe goed kan je de solo van Fade? En als je die echt kan moet je die RHCP-solo ook kunnen leren.

Trocar
20 september 2006, 12:27
Je speelt wel de fade to black-solo's maar je komt niet uit een RHCP-solo? :???:

Onmogelijk!! :stop:

Volgens mij zegt hij nergens, expliciet, dat hij de solo's van Fade to Black kan spelen. Ik denk dat hij de riffs geleerd heeft en nu graag een keer een solo wil proberen.

Ontopic:
Om bends te leren kun je het volgende doen: je kijkt naar hoe ver de bend moet zijn (1/2, 1, 1 1/2 toon, etc.) en je speelt eerst die afstand zonder bend (dus gewoon het aantal vakjes verder op de hals aanslaan) - dan kun je horen hoe de zuivere toon klinkt waar de bend op uit moet komen.
Dan zet je 1 of 2 vingers op de snaar om te benden en druk je op totdat je diezelfde toon hoort. Oefen met langzaam opdrukken en ook wat sneller totdat je op gevoel zonder te hoeven 'mikken' meteen op die toon uit komt. Dan kun je proberen wat vibrato toe te voegen terwijl je opgedrukt hebt.

Oefen dit over de hele hals, omdat de weerstand bij het opdrukken verschilt op de verschillende plaatsen op de hals.

gorgasm
20 september 2006, 12:33
don't shoot me, maar ik lees dat ie t liedje fade to black kan, niet de solo.

nu voor n beginner is het tokkelstukkie van ftb niet van de poes..
my advice? zorg dat je die paar nrs PERFECT kan, voor je jezelf alweer n nieuwe techniek aanleert.

benden doe je door te oefenen en naar je klank te luisteren :)(en die na te apen)

jaspie
20 september 2006, 15:44
beginners roepen veel te snel dat ze iets kunnen, terwijl ze er later achter komen er nog veel meer nodig is om een liedje te spelen. Het kan nooit dat je zo veel verschillende dingen in 2 weken hebt geleerd. Probeer eerst gewoon wat simpele dingen en ga aan solos als je wat ladder kennis en zaken als benden en vibrato onder de knie hebt. Het is beter om en grondige basis te leggen dan allemaal dingen half kunnen spelen.

de_bink
20 september 2006, 15:51
tnx voor de replys maar wtf! wie zegt dat ik de solo van fade to black kan, ik kan alleen dat stukje in het begin! (dat tokkelstukje idd), dit is mijn 1ste echte poging om een solo te spelen.

tnx Trocar ik zal het nu ff gaan proberen :hippie:

maar om het even duidelijker te maken: als ik frusciante hoor dan zit er zoveel emotie in, echte muziek zeg maar, een mooi vol geluid... terwijl als ik het (probeer) te spelen dan zijn het gewoon verschillende soorten geluiden :satisfie: , kan dit zijn omdat frusciante wah pedaal gebruikt? en is er een manier om dit geluid een beetje na te bootsen door middel van de instellingen van mijn amp te veranderen hij is nu gewoon clean namelijk

ik heb btw een Ibanez SA120 en een kustom arrow 16r amp:
dus gewoon met equalizer: low mid high, reverb en rhythm en gain
2channels: lead en rhythm