PDA

View Full Version : Tele- en stratocaster... wat is nou eigenlijk het verschil?



Dionysios
5 december 2002, 13:47
Ik heb sinds gisteren een strat in huis. Maar wat ik me nou al een tijdje afvraag is het exacte verschil tussen een strat en een tele. Ik heb weleens gelezen op internet dat het eigenlijk vooral te maken heeft met de manier van spelen, bijvoorbeeld dat je voor de muziek zoals Rammstein die maakt het beste een strat kan gebruiken en voor de muziek die Metallica maakt een tele. Maar is dit ook waar?

Grtn

lars
5 december 2002, 13:57
euh nee totaal niet rammstein gebruikt geen strats, metallica geen tele's omgekeerd ook niet.

ze hebben andere pickups,een andere body een andere brug en een andere neck.

een tele klinkt stock wat ieler dan een strat en heeft minder schakelmogenljikheden.
verder heeft een tele geen tremelo en geen 5 positieschakelaar



Maar verder....

7th heaven
5 december 2002, 14:11
tele heeft een vaste brug 2 elementen en een 3 standen schakelaar ook de vorm is anders

een strat heeft een tremolo 3 elemeneten en een 5 standen schakelaar

ramstein en metalica spelen op esp met active (met batterij) emg humbukers die geven meer output en klinken dus heftiger dan een strat of een tele omdat die voor zien zijn van passieve(zonder batterij) single coil elemeten

zo een beetje duidelijk?

Dionysios
5 december 2002, 14:26
Hmmm... dus als ik uiteindelijk muziek wil kunnen maken dat een beetje klinkt zoals Rammstein, dan moet ik dus een heel ander soort gitaar aanschaffen dan een strat, of is deze ook om te bouwen zodat hij een heftiger geluid geeft?

Rutger
5 december 2002, 14:28
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het verschil in geluid. Natuurlijk heb je met 3 pu's meer mogelijkheden. Maar is het geluid bij die pu-standen die bij de tele en strat overeenkomen nou zo verschillend?

Volgens mij niet, je hebt bij allebei dat singlecoil-twang geluid.

lars
5 december 2002, 14:30
ja dat kan altijd, maar waarom zou je er een kopen om hem vervolgens om te gaan bouwen.
die 2 gitaren die je noemt zijn geen standaard metal gitaren, dan zit je beter bij ibanez/esp/gibson/epiphone
humbuckers in ieder geval en die zitten standaard zelden op fender gitaren.

Dionysios
5 december 2002, 14:35
Dat is zeker waar natuurlijk. Die strat die ik nu heb klinkt geweldig, maar het is uiteindelijk toch de bedoeling om harde rock en metal te kunnen maken.

Ik heb wel gehoord van mijn vriendin dat je met een strat opzich best kunt rocken, maar goed.. metal is natuurlijk weer heel anders. Toch eerst even verder spelen op mijn strat om het een beetje beter onder de knie te krijgen, maar daarna zeker over naar een andere gitaar die echt voor het harde metal en rock werk bedoeld is.

Toch wel handig, hoor, dit forum, ik leer hier een hele hoop!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionysios op 2002-12-06 09:43 ]</font>

Shredhead
5 december 2002, 14:48
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de Telecasters tijdelijk gemaakt zijn om dat de Stratocaster te duur was in productie of iets dergelijks. Of dat tijdelijk een onderdeel (hals?) niet leverbaar was. Weet iemand misschien wat meer daarover?

http://www.guitarriffin.com/fendhist.html

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shredhead op 2002-12-05 14:50 ]</font>

hansoonk
5 december 2002, 15:25
De Telecaster vormt een mijlpaal in de muziekgeschiedenis. Het is de oer-solid body waar alle andere van afstammen. Voor de Telecaster kon je alleen maar hollow-body gitaren kopen als de Gibson ES-335 en zijn vriendjes. Nadat het succes van de Telecaster, ontwikkelde Fender de Stratocaster en kwam Gibson met de Les Paul, die beide nog veel populairder werden dan de Telecaster. Ze hebben de Telecaster nooit echt helemaal vervangen en deze is altijd populair gebleven. Keith Richards, Bruce Spingsteen, Frank Black kun je gewoon niet voorstellen zonder Tele. Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een '80-er jaren '52-reissue (jaja ... ook de reissues worden al vintage) en vind het gewoon de mooiste plank die er bestaat ...

vulvasonic
5 december 2002, 15:27
Teles en strats zijn altijd gemaakt.

Alleen toen 2 ex Yamaha personen de boel van CBS overkochten, moesten ze noodgedwongen kleinschalig (tijdelijk) gaan opereren. Dat was halverwege de jaren 80. De focus werd iets meer gericht op de strat, maar de telecaster is nooit weggeweest.

Ik neem aan dat je weet dat de tele ouder is dan de strat?

Rutger
5 december 2002, 15:30
hebben jullie ook antwoord op mijn vraagje hierboven? Wil nl wel graag van anderen horen of het echt zo is, t is weer even geleden da'k op een strat gespeeld heb nl.

Negative K3 fan
5 december 2002, 15:42
De tele vaster heeft een andere brug waar dede single coil als het ware inzit, ik denk dat dat het geluid wel iets verandedrd, en het nek element heeft ook wel aparte eigenschappen en klinken dus niet zoals die op een strat. En daar komt nog bij dat teles bijna alleen maar met een esdoorn toets voorkomen en strats met esdoorn of pallisander wat veel verschil maakt in het geluid.

Negative K3 fan
5 december 2002, 15:43
De combinatie van teles en metallica is echter niet zo heel erg vreemd, lusiter maar eens naar the unforgiven 2, daar gebruiken ze een tele met een zogenaamded be bender (die b bender is nu niet relevant) en daar hoor je heel duidelijk het twangy geluid van het brug element van een tele.

Rutger
5 december 2002, 15:51
Op 2002-12-05 15:42, schreef Negative K3 fan:
De tele vaster heeft een andere brug waar dede single coil als het ware inzit, ik denk dat dat het geluid wel iets verandedrd, en het nek element heeft ook wel aparte eigenschappen en klinken dus niet zoals die op een strat. En daar komt nog bij dat teles bijna alleen maar met een esdoorn toets voorkomen en strats met esdoorn of pallisander wat veel verschil maakt in het geluid.


Ja, da weet ik, k heb nu ook tijdelijk een tele in huis. Maar ik vraag me af of die gitaren in de praktijk nu echt zo verschillend klinken als je in eerste instantie zou denken. Als ik die tele bespeel krijg ik er nl een behoorlijk strat geluid uit. Misschien een vraag voor iemand die ze toevallig allebei heeft?

vulvasonic
5 december 2002, 16:00
Ik dus!

Ik vind de tele aanzienlijk vetter en rockeriger en zelfs veelzijdiger dan de strat. Er zit best een groot verschil in het geluid tussen beide types.
Het brugelement van een tele is feller dan die van een strat, maar minder schel (dit in tegenstelling tot wat regelmatig beweert wordt). En het halselement van een tele is dunner en tegelijk warmer dan die van een strat. Iets dunner en ronder tegelijk (lastig hè, om een geluid te beschrijven).

Het enige geluid dat niet echt uit een tele te halen valt, is dat in between stratgeluid, dat zo typerend is voor mensen als Robert Cray en die Knopfler (schrijf je dit zo?).

Swan
5 december 2002, 16:03
hahhahaahahaha is dit topic serieus

rePUNKtative
5 december 2002, 16:08
Op 2002-12-05 14:35, schreef Dionysios:
Dat is zeker waar natuurlijk. Die strat die ik nu heb klinkt geweldig, maar het is uiteindelijk toch de bedoeling om harde rock en metal te kunnen maken.

Ik heb wel gehoord van een vriendin dat je met een strat opzich best kunt rocken, maar goed.. metal is natuurlijk weer heel anders. Toch eerst even verder spelen op mijn strat om het een beetje beter onder de knie te krijgen, maar daarna zeker over naar een andere gitaar die echt voor het harde metal en rock werk bedoeld is.

Toch wel handig, hoor, dit forum, ik leer hier een hele hoop!


Ligt een klein beetje aan welke strat je hebt gekocht :smile:

Als je een Fat Strat hebt kan je er makkelijk humbuckers in zetten. Das pas scheuren hoor :grin:...

Ik heb zelf een custom Tele met twee hummies en dat scheurt HEERLIJK!!

vulvasonic
5 december 2002, 16:18
Op 2002-12-05 16:03, schreef Swan:
hahhahaahahaha is dit topic serieus


Net nog wel.
;]

Dionysios
5 december 2002, 16:25
Op 2002-12-05 16:03, schreef Swan:
hahhahaahahaha is dit topic serieus


Dit is een serieus topic ja. :wink: Voor jou niet dan??? :razz:

Dionysios
5 december 2002, 16:29
Weet er iemand trouwens wel welke merken Richard Kruspe-Bernstein en Paul Landers uit Rammstein spelen? Die gitaar van Richard bijvoorbeeld klinkt zo gigantisch gelikt, daarvan wil ik gewoon graag even het merk weten zodat ik kan overwegen ook zo'n soort gitaar te kopen een keer.

greetz

poeyerke
5 december 2002, 16:31
Ik ben ook altijd van mening geweest dat een Telecaster juist vetter klinkt dan een strat. De elementen hebben volgens mij ook meer output dan die van een strat.
Ik heb ze echter nooit echt goed met elkaar kunnen vergelijken.

Ik vind de tele een heel mooi eigen geluid hebben, net als de strat dat heeft. Eigenlijk moet je ze gewoon beide hebben :grin:

pim1234
5 december 2002, 16:35
Op 2002-12-05 16:31, schreef poeyerke:
Ik ben ook altijd van mening geweest dat een Telecaster juist vetter klinkt dan een strat. De elementen hebben volgens mij ook meer output dan die van een strat.
Ik heb ze echter nooit echt goed met elkaar kunnen vergelijken.

Ik vind de tele een heel mooi eigen geluid hebben, net als de strat dat heeft. Eigenlijk moet je ze gewoon beide hebben &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">
daar ben ik het nou helemaal mee eens....en dan nog 1 vintage strat met half afgeschuurde 3tone sunburst lak en veel deuken en barsten er in....en zwarte shit op de vaag gelakte maple neck....

Neals
5 december 2002, 16:44
tele wil ik hebben, strat niet SIMPOL


metallica speelt degelijk wel op tele's

http://www.metallica.com/metdotcom/news/2002/images/oct3_way_tribute_1.jpg
kijk maar eens

pim1234
5 december 2002, 16:49
unforgiven 2 spelen ze (james i.i.g) tog op telecasterszzz....met B bender.....beetje zoonde zoon b bender.....verneukt je hele 8erkant met zoon stale plaat...

rePUNKtative
5 december 2002, 20:03
Op 2002-12-05 16:29, schreef Dionysios:
Weet er iemand trouwens wel welke merken Richard Kruspe-Bernstein en Paul Landers uit Rammstein spelen? Die gitaar van Richard bijvoorbeeld klinkt zo gigantisch gelikt, daarvan wil ik gewoon graag even het merk weten zodat ik kan overwegen ook zo'n soort gitaar te kopen een keer.

greetz


Richard's equipment;

ESP 901
ESP Kirk Hammet
Washburn Acoustic
Furman Pl-Plus E Power Conditioner and
Lightning Module
2 Shure MARCAD Diversity
Korg Tone Works Digital Tuner DTR-2
Crybaby DCR-ISr
Drawmer Dual Gate DS-201
Mesa Engineering Professional High Gain
Amplifier Switch
Mesa Engineering Stereo SimulClass 2:90
2 Mesa Engineering Dual Rectifier Solo Heads
4 Marshall 4 x 12"
Mesa Boogie Abakus Midi Controller


Paul's equipment;

Furman Pl-Plus E Power Conditioner and Light Module
Shure UHF MARCAD Diversity
Korg Tone Works Digital Tuner DTR-2
SansAmp PSA-1
Behringer Intelligate
SPL Optimizer
2 Mesa Engineering Stereo SimulClass 2:90
Mesa/Boogie Strategy 500 Stereo
Marshall 4"x12"
Mesa 4"x12"
Music Man Edward van Halen
Music Man Ernie Ball
Music Man Axis
Dean Markley LT/HB 010-052

Alsjeblieft :smile:

Neals
5 december 2002, 21:30
in andere woorden... dat word sparen

Dionysios
6 december 2002, 09:45
Dat wordt inderdaad sparen, maar dan heb je natuurlijk ook wat :grin:!