PDA

View Full Version : biassen laney vc50



rinaldo
19 september 2006, 19:14
even een vraagje aan de techneuten onder ons.
kan ik mijn laney vc50 ongestraft van el34 voorzien, en simpelweg de bias schakelaar die er op zit omswitchen op el34? en zal dat de sound verbeteren?

ik vind hem nu eigenlijk wat te koud klinken, en hoop dat hij met el34's wat warmer gaat klinken.

Chris Winsemius
19 september 2006, 21:00
Ja en nee.

Als je het goed wilt hebben met maximale sustain, overdrive en warmte zou ik hem door 'n goeie tech laten biasen.

In het algemeen klinken EL34s wat warmer dan 6L6 buizen en "breken" ook wat eerder op op hoger volume.

drap
19 september 2006, 21:12
Zijn het de originele buizen vanuit de fabriek? Dan is de kans sowieso erg groot dat je versterker beter gaat klinken door er bijv een vers setje JJ's in te pleuren.

ateng
19 september 2006, 22:09
Yep gewoon JJ erin gooien en dan geen EL34 maar E34L want die hebben meer low end en klinken wat strakker.
In mijn Laney VH100R zaten standaard 6L6 en vond het wel oke klinken tenminste in de winkel. Totdat ik later EL34 erin gooide ... Yo klonk veel warmer en de crunch kanaal klinkt niet meer zo kil.
Na ongeveer 3 jaar heb ik ze laten vervangen en gebiast en mijn versterker klonk weer lekker strak maar met meer laag. Kwam ik thuis achter dat de techneut E34L inplaats van EL34 had in gegooid. Alleen maar beter dus voortaan alleen E34L.

kunk
20 september 2006, 20:27
Origineel bericht van Ateng.

Yep gewoon JJ erin gooien en dan geen EL34 maar E34L want die hebben meer low end en klinken wat strakker.
In mijn Laney VH100R zaten standaard 6L6 en vond het wel oke klinken tenminste in de winkel. Totdat ik later EL34 erin gooide ... Yo klonk veel warmer en de crunch kanaal klinkt niet meer zo kil.
Na ongeveer 3 jaar heb ik ze laten vervangen en gebiast en mijn versterker klonk weer lekker strak maar met meer laag. Kwam ik thuis achter dat de techneut E34L inplaats van EL34 had in gegooid. Alleen maar beter dus voortaan alleen E34L.

Heb je bij de eerste setje EL34 alleen de bias schakelaar omgezet of heb je de versterker toen ook gebiast.

Kunk.

ateng
21 september 2006, 00:25
Eerste keer alleen de bias schakelaar omgezet en EL34 erin gedrukt. Maar voortaan als mijn buizen aan het vervangen toe zijn laat ik ook gelijk mijn versterker een onderhouds beurtje geven en biassen.

Wat bedoel je met origineel bericht?

rinaldo
21 september 2006, 18:24
heb ondertussen el34 erin gezet, en ik moet zeggen hij is een stuk opgeknapt.
hij klinkt veel warmer, en niet meer zo kil. en idd het crunch kanaal klinkt ook veel beter.
had ik veel eerder moeten doen.

ateng
21 september 2006, 19:58
Wat voor EL34 heb je erin geprikt want dat kan per merk ook nog qua klank verschillen. Sovtek vind ik minder, EH wel ok, Svetlana heel goed en JJ (E34L) super. Het blijft natuurlijk een smaakkwestie en het is ook niet dat je zegt van "Wow wat een wereld van verschil" maar het is wel merkbaar.

rinaldo
21 september 2006, 20:57
ik heb er tad el34 ingedouwd, die had ik net nieuw in mijn marshall silver jubilee gekregen, maar ik wou altijd al eens proberen hoe mijn laney met el34's klonk, dus heb ik het even uitgeprobeerd met de buizen uit mijn marshall. en dat is mij goed bevallen.

dus ik denk dat ik een paar jj's aanschaf voor de laney, en de tads weer terug zet in de marshall, dan heb ik een lekker stelletje bij elkaar.