PDA

View Full Version : leds



tijs12
19 september 2006, 17:46
ik heb net men componenten voor men zelfbouw pedaaltje , maar ik was net aan het denken of ik wel drie leds in serie mag zetten zonder weerstand , ik dacht van wel omdat led in sper staan . Ik zou graag drie leds in serie schakelen , en er dan 9 volt van de voedingsspanning over zetten.

aad
19 september 2006, 21:15
ik heb net men componenten voor men zelfbouw pedaaltje , maar ik was net aan het denken of ik wel drie leds in serie mag zetten zonder weerstand , ik dacht van wel omdat led in sper staan . Ik zou graag drie leds in serie schakelen , en er dan 9 volt van de voedingsspanning over zetten.

3x1,7volt = 5,1 volt (3 LED's in serie)
9volt - 5,1volt = 3,9volt (restspanning)
3,9volt / 10mA = 390 ohm in serie!

tijs12
19 september 2006, 21:16
ja klopt heb het gesimuleerd op pc , maar heb gevonden dat het beter is om de leds in paralel te zetten en 3 voorschakelweerstanden zodat ik per led 3.3 V /20ma krijg.

bedankt voor de reactie

aad
19 september 2006, 21:21
ja klopt heb het gesimuleerd op pc , maar heb gevonden dat het beter is om de leds in paralel te zetten en 3 voorschakelweerstanden zodat ik per led 3.3 V /20ma krijg.

bedankt voor de reactie

Als je met batterijen werkt is dat zonde van de stroom. 10mA moet genoeg zijn voor een beetje LED. Anders branden ze erg fel.
Als je ze in serie zet gebruik je maar 1x 10mA. In jouw voorbeeld 3x 20mA = 60mA. Dat is nogal wat als je bedenkt dat een gemiddelde booster maar zo'n 10mA zelf gebruikt.