PDA

View Full Version : Begonnen met gitaar spelen... iemand tips?



Dionysios
5 december 2002, 14:44
Hey allemaal,

Ik heb gisteren mijn eerste gitaar gekocht, niet een van de duurste en bekendste merken, maar hij is super gaaf en er zit naar mijn idee een lekker geluid in.

Ik ben dus ook pas net begonnen met spelen. Het aanslaan van de snaren is niet moeilijk, tenminste, dat vind ik. Ik vind vooral het gebruik van je linkerhand op de hals erg lastig. Heeft iemand misschien tips hiervoor. Ze zeggen dat je er goed aan doet om vingeroefeningen te doen. Is dit waar en zo ja welke oefeningen moet je dan doen?

Hebben jullie zelf ook boeken waarin van alles beschreven staat over hoe je je vingers het beste kunt houden, het beste kunt spelen, etc? Zo ja, kunnen jullie mij de namen van die boeken geven, dan kan ik er eens naar op zoek gaan.

Dan nog de vraag of iemand nog tips heeft over sites met leuke en duidelijke informatie over de verschillende soorten gitaren die er in omloop zijn?

Grtn

zenabi
5 december 2002, 14:54
toonladders zijn goede oefeningen en je hebt er op den duur ook nog wat aan (improviseren en soleren).
Maar het beste is toch echt les nog beter is privé les .Maar hier staat al zo véél over geschreven op dit forum

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zenabi op 2002-12-05 13:55 ]</font>

zenabi
5 december 2002, 14:56
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zenabi op 2002-12-05 14:23 ]</font>

pimmetje
6 december 2002, 11:29
Ik zou zeggen: neem eerst wat (prive) les.
Zo'n leraar kan je de basis goed leren. Dan heb je de basis tenminste goed. In enkele maanden kan je voldoende basis hebben om zelf uit de boeken en van sites verder te leren.

schaap
7 december 2002, 22:29
spelen moet je gewoon vaak doen, het gaat sneller met les, maar egt per se issu niet,
het hangt er ook vanaf wat je wil gaan spelen. Standaard metal kan je jezelf wel redelijk aanleren, alleen andere muziekstijlen gaan wat moeilijker vind ik.
En dat van weten welke gitaren in de omloop zijn, ga langs gitaarwinkels, praat met mede-gitaristen, en zoek gewoon loos op internet naar koele gitaren.

moretel
9 december 2002, 13:14
Maak een oefen schema, voorkomt dat je teveel blijft hangen op 1 onderdeel.
Als je weet wat je wilt leren maak je een schema wat je constant aanpast.
Kan je aan alle onderdelen per week aandacht besteden.

axkman
19 december 2002, 15:04
Moretel, interessante reactie.

Mijn vraag is nu, watvoor technieken zijn er zoal om op dat schema te zetten?
(Ook een beginner, die wel al een beetje speelt, maar geen idee heeft welke technieken enz er allemaal zijn)

moretel
20 december 2002, 15:10
Als beginner kan je starten met de volgende onderdelen

Accoorden / ritme gitaar
Toonladders / basis solo gitaar technieken


Je moet voor jezelf een aantal zaken duidelijk hebben wat je de komende periode wilt leren en spelen.
Als ik me verdiep in nieuwe ritmes of oefen stukjes uit tijdschriften dan besteed ik daar per dag een half uurtje aan, is beter dan in 1 week drie uur.
In een sessie van 2 uur kan je dan b,v 4 verschillende technieken stoppen.

Als beginner kan ik je wel een leuk boekje voor ritme gitaar aanraden (bij Albersen in Den Haag gekocht), een aantal speelstijlen (folk, rock, blues, funk, samba)staan erin , als je daar je tanden in zet (voor een beginner niet het makkelijkst) maar wel goed om na een tijd veel voorkomende ritmes te beheersen, ik zal thuis de titel wel voor je opzoeken.

Ook voor solo gitaar zijn daar leuke boeken te koop, zal ik ook een titel van opzoeken.
Ik heb een boekje met alle technieken uitgelegd echt voor beginners maar heeel praktisch inclusief cd met voorbeelden en meespeel tracks, echt leerzaam.

Als je die twee titels aanschaft en goed bestudeerd en de inhoud van die boeken in een schema zet ben je goed op weg.
Dan heb je voor ritme gitaar een goede basis en voor solo ook.

Niet blijven hangen bij het eerste hoofdstuk
maar echt een mooi schema maken met genoeg tijd om ook gewoon wat zelf te experimenteren.

Voordat je gaat spelen wat vingeroefeningen doen (ongeveer 15 minuten) en schaf een metronoom/ritmebox aan.
Ga verder op een goede stoel zitten en gooi je TV het raam uit want daar is toch niets op. &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
Probeer echt elke dag te spelen, al is het maar een kwartier, als je dat geconcentreerd doet levert dat meer op dan een middag maar wat aanklooien.
Vergeet snelheid en probeer echt netjes te spelen, LANGZAAM LANGZAAM oefenen, snelheid komt echt vanzelf. In het begin wel eens vermoeiend, maar je zult zien, ik heb het nog steeds,
je begin met een stuk waarvan je denkt dat leer ik niet maar na een geconcentreerde aanpak lukt het elke keer weer, een heerlijk gevoel. Staar je niet blind op zaken die nog niet lukken, maar onthou dat oefenen je altijd verder brengt.

titels

MI
Essential rhythm guitar (Steve Trovato)
ISBN 0-7935-8154-0

MI
Rock Solo
Grondbeginselen, techniek en toonladders voor gitaar (Nick Nolan en Danny Gill)
ISBN 90-431-0663-1

succes



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-12-20 19:02 ]</font>

axkman
25 februari 2003, 23:41
Thanks! Dat 2e boek, Rock solo, is dat het boek voor beginners om aardig solo te leren spelen en allerlei technieken? (met cd en al?) of is dat technieken boek weer een ander boek?

Ik merk dat ik ontzettend veel meer gevoel voor solo heb dan andere liedjes/akkoorden. Ik maak al vanaf jongs af aan muziek.. (in m'n hoofd) dat zal misschien gek klinken, maar al neuriend komt het er uit, en als ik kan spelen, en schrijven dan ook op die manier.. hele simpele dingetjes maar wel met gevoel speel ik nu solo, zonder dat ik alle akkoorden kan, en goed kan fingerpicken.

Ik zal dus veel aan dat solo boek hebben, maar vraag me nog even af of dat gelijk dat technieken boekje is, of dat dat weer een ander boekje is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: axkman op 2003-02-25 22:44 ]</font>

moretel
26 februari 2003, 13:12
Dat tweede solo boekje is goed geschikt is gewoon 1 boek en een goede start voor solo spel, zit een cd tje bij met voorbeelden en backingtracks.
De basis technieken komen allemaal aan de orde.