PDA

View Full Version : Ibanez RG opnieuw wiren.. help!



Nickname
19 september 2006, 13:38
Hallo mensen,

Ik heb, zoals sommigen van jullie misschien weten, een Ibanez RG 1570 (met 2 humbuckers en een single coil). Die gitaar wil ik nu opnieuw gaan wiren.

http://i42.photobucket.com/albums/e318/boeltjes/DSC00819.jpg

Mijn plan is om de huidige 5-way switch te vervangen door een 3-way switch zodat die switch hetvolgende schakelt: Bridge, Bridge + Neck, Neck

Vervolgens zou ik er een kleine 3-way toggleswitch bij willen zetten die dan de Single coil erbij schakelt, namelijk: Single, Single+Humbucker(s), Humbucker(s)

En dan vervolgens dat singnaal in stereo naar de output.

Heeft iemand tips voor mij? want ik begrijp dat niet alle 3-way switches gelijk zijn. Zo heb je bijvoorbeeld ON/ON, ON/OFF/ON, en ON/ON/ON :satisfie:

GunMetalBlue
19 september 2006, 13:53
voor zo ver ik bedradingsschema's heb bekeken is dit mission impossible.

Het lijkt me wel mogelijk met wat extra schakelingen. Is het geen idee om gewoon 3 ON/OFF switches te plaatsen, 1 voor elk element?

glacius
19 september 2006, 14:34
als je nou de tonepot verwijderd voor een 3way rotary kun je naast je 3 way hum hum schakelijk ook nog met de rotary je single erbij schakelen en ook je single alleen aanzetten ..

dit heb ik ook in mijn zelfbouwstratje met een mini switch om mijn brug hum te splitten ..
neck hum kan ik niet splitten omdat dit een fernandez sustainer is

Nickname
19 september 2006, 15:12
voor zo ver ik bedradingsschema's heb bekeken is dit mission impossible.

Het lijkt me wel mogelijk met wat extra schakelingen. Is het geen idee om gewoon 3 ON/OFF switches te plaatsen, 1 voor elk element?

Waarom is dit onmogelijk? Vester heeft me een beetje geholpen en kwam vervolgens met dit:

http://i42.photobucket.com/albums/e318/boeltjes/3wayhum-single.jpg

Dat moet toch kunnen?

jorrit
19 september 2006, 17:31
ik kan je niet zo uitleggen hoe het te doen is, maar te doen is het zeker, niets geen mission impossible, dit idee zit al op andere gitaren. succes!

Nickname
20 september 2006, 18:55
Hee mensen, even een update,

Ik heb dus sjak zwier uit vlissingen gebeld en daar ook mn spulletjes besteld. Hij had toevallig 1 onderdeeltje niet op voorraad maar als die binnen is stuurt hij het op en kan ik aan de slag. Op zich blijkt het niet al te ingewikkeld te zijn, dus ga ik het gokje wagen.

Mijn enige vraag is of iemand weet hoe ik het beste een gat kan boren door mijn gitaar voor die kleine toggle switch? Mijn RG heeft namelijk een vrij dikke laklaag en ik ben bang dat het gaat scheuren of iets dergelijks :( . Iemand tips?

piezo
22 september 2006, 14:19
Het is supergemakkelijk te doen, zonder het boren van een gaatje. Het vervangen van de 5-standen door een 3-standen is nergens goed voor. Zie ook mijn antwoord op je andere plaatsing.