PDA

View Full Version : 2 Greenbacks (25w) op een Marshall TSL60



llahsraM
19 september 2006, 07:17
Ik heb een Marshall JCM2000 TSL60, 60watt versterker en heb nu 2x Celestion G12t-75 speakers (bij elkaar 150watt). Deze wil ik vervangen voor 2x Celestion Greenbacks. Bij elkaar zijn die greenbacks 50watt. Zou ik ze dan niet opblazen met mijn 60watt buizentop op vol volume?

Agent_Smith
19 september 2006, 07:52
Niet doen idd.

Kim Wilson
19 september 2006, 08:16
In welke situatie zou je Greenbacks kapot kunnen draaien? In het gemiddelde café niet, dan gaan eerst je oren eraan.

Kim Wilson
19 september 2006, 09:00
Ja, dat is ook weer zo.

ateng
19 september 2006, 09:06
De vergissing is gauw gemaakt als je te zwakke speakers erin hebt zitten. Iemand gebruikt de versterker effe. Draait aan volume...Goh hoe hard kan ie..... gevolg.....einde speakers.
Dat valt wel reuze mee hoor want ik heb in het verleden een Koch Multi Tone combo gehad van 50 Watt met 2 Greenbacks erin en Dolf Koch weet heus wel wat ie doet. En zeg nou niet dat 60 watt wel effe meer is dan 50 maar zo nauw is dat niet met buizenversterker.
Het is wel zo dat je speakers eerder vervormen wat voor een randje zorgt aan je clean en daar moet je van houden. Voor blues wel mooi maar dat is een kwestie van smaak.

Kim Wilson
19 september 2006, 09:13
Wacht even Nico. Ik weet dat jij er veel verstand van hebt, maar als iemand met een ander verhaal komt, hoef je je niet direct aangevallen te voelen. Jij bent niet de enige met verstand van dit spul.

Kim Wilson
19 september 2006, 09:28
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik vond jouw reactie nogal overdreven. Vandaar.

Maar goed, niet doen dus, daar komt het op neer. :)

DaveItUp
19 september 2006, 09:36
Greenbacks hebben een nogal conservatieve watt rating. Ik denk persoonlijk dat t wel kan.

Ik heb m'n superlead en daarvoor een sound city b100 al tijden over een 4x12 met blackbacks. En zet de boel redelijk hard. Geen problemen. Hele volksstammen op plexipalace.com doen dat zo.

Uiteindelijk moet je het zelf weten. Je gooit dat ding niet voluit toch?

Kim Wilson
19 september 2006, 09:37
Dat dacht ik ook. Voordat je Greenbacks kapot draait, kun je er al niet meer voor staan. Dat gaat wel zó hard...

Harm
19 september 2006, 09:40
Hmmm, Nico bedankt voor de tips...

Ik heb dus een probleem met mijn Powertone2 120 Watt op een 4*12 inch speakerkast met 4*25 Watt speakers?
Ik speel er zo al jaren mee, en natuurlijk gaat volume nooit harder dan 4-5 maar toch... hmmm... dat zou een keer mis kunnen gaan, ivm die tolerantie...

Tip is dus altijd meer vermogen in de speakers dan in de versterker?

En dan vraag ik jou meteen het volgende: Ik sluit de speakerkast altijd aan op 16 ohm vanuit de P2, is dat ok, of moet ik naar 8?

Ik ben slecht in dit soort dingen... erg is dat... daarom mij vragen!

Harm

DaveItUp
19 september 2006, 09:58
Anyway; het is aan jou om t wel of niet te doen. Er zijn mensen die jaren een 100w amp met een 100w cab spelen en geen problemen hebben. Andere mensen blazen wel speakers op. Als je veilig wilt zijn, moet je t gewoon niet doen. Simple as that.

Harm
19 september 2006, 10:56
Ik weet niet wat de impedantie van de kast is. Desnoods effe een meter op de jack. rond de 4 ohm = 4 ohm, rond de 7-8 ohm = 8 ohm en rond de 13-16 ohm = 16ohm.

Het is het beste om de impedantie van de box gelijk te houden met die van de versterker. Dit onderwerp al vele malen bediscussieerd waarbij uiteraard de meningen verschillen.....

Ok, dank je Nico!

Ik zal het eens even checken, en dan proberen de impedantie idd gelijk te houden!

nogmaals bedankt!

Harm

llahsraM
19 september 2006, 12:34
Ik heb mijn versterker eigenlijk nooit voluit. Ik heb de master volume altijd rond de 7. en de preamp volumes ook rond de 7. Dus opzich zouden die 2 greenbacks wel moeten kunnen. Of anders moet ik Vintage30's kopen?? Alvast bedankt voor de reacties

Kim Wilson
19 september 2006, 12:36
Eerder vertelde je nog dat je altijd voluit zat te blazen... :confused:

llahsraM
19 september 2006, 12:49
Eerder vertelde je nog dat je altijd voluit zat te blazen... :confused:

Nou ik zelf eigenlijk niet echt maar als ik hem welleens uitleen bij een jam-sessie gaat die wellis volluit heb ik gezien :stop: maar ik neem hem niet meer mee naar jamsessies en laat ook geen andere over me versterker spelen meer :)

Kim Wilson
19 september 2006, 12:49
Was in een ander draadje:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1022270&postcount=29

glacius
19 september 2006, 13:22
vintage 30 is ''DE'' speaker ! dan zit je precies goed ;)

Kim Wilson
19 september 2006, 13:24
Vintage 30 heeft 60 of 70 Watt. Ruim voldoende dus.

llahsraM
19 september 2006, 13:42
Was in een ander draadje:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1022270&postcount=29

Daarmee bedoelde ik dus dat de versterker al een aantal keer volluit heeft gestaan op die jam sessies

llahsraM
19 september 2006, 13:43
Dan wordt het waarschijnlijk wel de vintage 30 :)

DaveItUp
19 september 2006, 13:49
Nee man. Gewoon 65w greenback achtige speakers van scumback. Check het verhaal maar op die site. Dude knows his shit.
http://www.southbayampworks.com/speakers.html

ACSlater
19 september 2006, 15:13
Hoe deed Hendrix het eigenlijk dan?? (behalve "goed") Die draaide bij mijn weten zijn Marshall's op het hoogste standje en die speelde toch ook over Greenbacks? Of is het dan zo van; 100 watt over 8x25 watt?

DaveItUp
19 september 2006, 15:23
Hoe deed Hendrix het eigenlijk dan?? (behalve "goed") Die draaide bij mijn weten zijn Marshall's op het hoogste standje en die speelde toch ook over Greenbacks? Of is het dan zo van; 100 watt over 8x25 watt?

Uiteraard. 2 kasten van 100w = 200w. En nog fikte hij r heel wat af aangezien een superlead geen 100w output heeft....

DaveItUp
19 september 2006, 15:53
Nee dat was z'n Strat hehe. Geloof dat hij dit 1x deed en dat het publiek toen elke avond verwachtte dat hij de boel in lichterlaaie zou zetten.

De band blue cheer had wel brandende amps. Die linkte 6 tot 10 marshall majors aan elkaar(voluit wel te verstaan), die regelmatig vlam vatte enz, dan trapte ze de stack gewoon om en zette de roadies een andere opgelapte major neer :)

fentemple
19 september 2006, 17:11
Heb ooit 8 greenbacks gekocht, 20 jaar terug voor 2 gulden 50 het stuk (de beste man had hele mooie kastjes gemaak van de buikkasten) tis me tot heden niet gelukt er ook maar een op te blazen. 2 x 12 kastje met marshall 2203 op 7, no problem.

Chris Winsemius
19 september 2006, 17:35
Hoe deed Hendrix het eigenlijk dan?? (behalve "goed") Die draaide bij mijn weten zijn Marshall's op het hoogste standje en die speelde toch ook over Greenbacks? Of is het dan zo van; 100 watt over 8x25 watt?

8 x 30 W
Vanaf +/- 1968 meestal met 30 Watt/55 Hz bass-speakers

EDIT: klinken wat vetter, ronder en smeuïger met Strats

Het is me nog niet gelukt om 'n Vintage 30 van 60 Watt in 'n goeie goeie kast op te blazen met 'n 100 Watt amp. Heb ook nog 'n kastje met 2xM20 uit de jaren 60 die ik zelf alléén met 50 Watt of minder gebruik maar de vorige eigenaar had er vaak met 100 Watt ampjes over gespeeld.

Risico: ja zeker, maar ik heb de indruk dat Celestions heel wat kunnen hebben :)

Agent_Smith
19 september 2006, 18:57
8 x 30 W
Vanaf +/- 1968 meestal met 30 Watt/55 Hz bass-speakers

Het is me nog niet gelukt om 'n Vintage 30 van 60 Watt in 'n goeie goeie kast op te blazen met 'n 100 Watt amp. Heb ook nog 'n kastje met 2xM20 uit de jaren 60 die ik zelf alléén met 50 Watt of minder gebruik maar de vorige eigenaar had er vaak met 100 Watt ampjes over gespeeld.

Risico: ja zeker, maar ik heb de indruk dat Celestions heel wat kunnen hebben :)

Mijn greenbacks (of eigenlijk blackbacks) uit 1978 zijn toch echt maar 25w/55Hz.

Chris Winsemius
19 september 2006, 20:52
Mijn greenbacks (of eigenlijk blackbacks) uit 1978 zijn toch echt maar 25w/55Hz.

Klopt maar er zijn ook 20 en 30 Watt types geweest....

drap
19 september 2006, 21:06
Nee dat was z'n Strat hehe. Geloof dat hij dit 1x deed en dat het publiek toen elke avond verwachtte dat hij de boel in lichterlaaie zou zetten.

De band blue cheer had wel brandende amps. Die linkte 6 tot 10 marshall majors aan elkaar(voluit wel te verstaan), die regelmatig vlam vatte enz, dan trapte ze de stack gewoon om en zette de roadies een andere opgelapte major neer :)

Say what???? En van die dingen zijn er al zo weinig in omloop! Majors schijnen er inderdaad om bekend te staan dat ze snel erg heet worden.

Agent_Smith
19 september 2006, 21:11
Klopt maar er zijn ook 20 en 30 Watt types geweest....

Okee, neem ik direct aan. De oudere 20 watters kon ik wel idd, maar 30w GBs had ik nog nooit van gehoord.

Ibanez RuleZ
19 september 2006, 21:15
vintage 30 is ''DE'' speaker ! dan zit je precies goed ;)

daaaaar verschillen meningen over. ik vind de (bass) respons van die dingen geweldig, maar voor de rest is hij erg clean. in combinatie met een speaker als een greenback klinkt ie wel geweldig. alleen vind ik m te kaal

harrald

DaveItUp
19 september 2006, 21:45
Say what???? En van die dingen zijn er al zo weinig in omloop! Majors schijnen er inderdaad om bekend te staan dat ze snel erg heet worden.

In die tijd waren de Majors gewoon een nieuwe amp natuurlijk. Ze lapten die dingen gewoon telkens op ook. Dudes spelen nog steeds. Begin volgend jaar in nl, maar met iets minder amps hehe. Ze zijn nogal doof.

ateng
19 september 2006, 21:47
Het is niet een kwestie van aangevallen voelen. Ik vind het gewoon een domme opmerking. De 60 Watt maakt voor het hoorbare volume inderdaad practisch niets uit. 60W Power is nog steeds 60W power. Waarbij het maar de vraag is of de speakers het kunnen hebben omdat:

- het maar de vraag is hoeveel power er werkelijk uit die amp komt (55W? 65W?)
- De speakers een rating hebben die zij max kunnen hebben voordat de coil doorfikt. De "ervaren hardheid" wordt meer bepaald door het rendement van de speaker. Die rating is er niet voor niets.

Voor hetzelfde gaat de topicstarter het uitproberen. Want Ateng zei dat het kon (omdat KOCH een 50W bak uitrust met 50W speakers). Ten eerste is het maar de vraag if de Koch daadwerkelijk 50W eruit pompt (of een een beetje minder?) waardoor de speakers binnen de toleranties blijven.

.......en toen was het het einde oefening voor beide speakers (want als de een gaat is de tweede vrijwel zeker ook verloren). Gaat Ateng dan de kosten vergoeden voor de topic starter.
Je voelt je wel heel wat of niet dan. Of je nou veel verstand van hebt boeit me niet maar als je uit ervaring praat oke. In theorie kan het in principe niet maar in praktijk nooit problemen mee gehad en waarschijnlijk andere forumleden ook niet.


Heb ooit 8 greenbacks gekocht, 20 jaar terug voor 2 gulden 50 het stuk (de beste man had hele mooie kastjes gemaak van de buikkasten) tis me tot heden niet gelukt er ook maar een op te blazen. 2 x 12 kastje met marshall 2203 op 7, no problem.


Het is me nog niet gelukt om 'n Vintage 30 van 60 Watt in 'n goeie goeie kast op te blazen met 'n 100 Watt amp. Heb ook nog 'n kastje met 2xM20 uit de jaren 60 die ik zelf alléén met 50 Watt of minder gebruik maar de vorige eigenaar had er vaak met 100 Watt ampjes over gespeeld.

Risico: ja zeker, maar ik heb de indruk dat Celestions heel wat kunnen hebben


Greenbacks hebben een nogal conservatieve watt rating. Ik denk persoonlijk dat t wel kan.

Ik heb m'n superlead en daarvoor een sound city b100 al tijden over een 4x12 met blackbacks. En zet de boel redelijk hard. Geen problemen. Hele volksstammen op plexipalace.com doen dat zo.

Je speelt haast nooit voluit dus het volle vermogen gaat heus niet door die speakers. En als je een keer voluit speelt blaas je m nog niet op en ik spreek uit ervaring, een keer op podium gestaan met een Mesa Boogie 2:90 aangesloten op een 2x60 watt speakers en de hele avond blazen!

Het is geen domme opmerking maar uit ervaring praten.

DaveItUp
19 september 2006, 21:47
daaaaar verschillen meningen over. ik vind de (bass) respons van die dingen geweldig, maar voor de rest is hij erg clean. in combinatie met een speaker als een greenback klinkt ie wel geweldig. alleen vind ik m te kaal

harrald

Achja m'n marshall klinkt het best op m'n blackback cab. Echt enorm verschil met nieuwere 1960's....wat zit daar eigenlijk in? 75's?

Wel zeer geinteresseerd in die 65w "greenbacks" van scumback. Schijnen echt supergoed te zijn die speakers.

ateng
19 september 2006, 23:11
Ik kortzichtig?!! Yeah Right!!

Kan wel merken dat je meer ervaring hebt met je soldeerbout dan met optreden.

Kijk 50 watt speakerkast aangesloten op een 120 watt versterker zeg ik oke dan vraag je om problemen. Maar 50 of 60 watt versterker aangesloten op twee Greenback's ... kom op zeg. Wanneer zet je je volume op 10 dan?
Praat liever uit ervaring dan uit theoretische kennis.

DaveItUp
20 september 2006, 09:10
De wattrating heeft toch meestal, zeker bij oude marshalls, betrekking op het cleanvermogen? Dat zou betekenen dat een Superlead of andere oude bak op circa volume 2 a 3 al rond de 100 zou moeten uitpompen?

Han S
20 september 2006, 10:48
Jongens toch! Iedereen heeft een soort van gelijk en iedereen denkt er verstand van te hebben en ik dus ook.

Een luidspreker kan meer hebben dan je denkt, mits de versterker van goede kwaliteit is. Een buizenversterker gaat ook weer totaal anders in de vervorming dan een transistor.

Waar luidsprekers heel slecht tegen kunnen is gelijkstroomcomponenten en als een solid state amp flink over de kling wordt gejaagd krijg je dat.

In mijn ervaring (ruim 10 jaar PA en nooit een speaker opgeblazen) blaas je zelfs een 50 watt speaker makkelijker op met een 10 watt versterker dan met een 100 watt.

Ik ben wel bij jeugdcentrums gevraagd om advies omdat ze al acht keer de speakers hadden opgeblazen. Bleken ze met een hi fi versterker een paar grote Jamo boxen aan te sturen en dat lukt natuurlijk niet op PA volume.

En dan kom ik bij Nico: je moet idd hoog rendement speakers hebben om lawaai te maken en Celestion speakers hebben een vrij hoog rendement.

Probeer het volgende eens: je hebt misschien nog ergens een oud wekkerradiootje oid liggen. Haal het speakertje er uit, daar zal iets op staan als 8 ohm 0.5 watt. Een half watt speakertje dus.

Sluit die met een paar draadjes aan op een hi fi transistor verterker, maakt niet uit hoeveel watt die levert. Begin op 0 en draai langzaam het volume op tot hij overlijdt. Je zult merken dat hij achterlijk veel lawaai maakt voordat hij de geest geeft en dat is bij meer dan tien keer zijn maximale belastbaarheid.
(voltmetertje er naast)

Met andere woorden, als de versterker niet gaat clippen kan het lang goed gaan. Bovendien zijn de specs van de fabrikant altijd aan de voor hem veilige kant.

Ik ben er van overtuigd dat een 50 watt Celestion helemaal niet schrikt van 60 watt, zolang de versterker het goed blijft doen is er niks aan de hand.

Ik heb veel metal bands opgenomen en als je hoort hoe hard die gaan en met hoeveel laag in het geluid dan zou ik me maar niet zo druk maken om die Celestions, want die kunnen heel wat hebben hoor.

Ik draai al 20 jaar met een paar grote Sony (15 inch) speakers in de studio, die zijn 100 watt nominaal en daar staat een HK Citation 16 amp op die 2*180 watt continu levert en ruim 400 watt piek.

En dat gaat af en toe loeihard en alles is nog steeds perfect werkend.

Ik heb jaren gedraaid in een PA met Philips AD 12100 speakers voor middentonen, die hebben een hoog rendement en zijn 20 watt. De versterkers waren 100 watt en die werden via een actief Xover gestuurd vanaf 600hz tot 4khz.

Die 20 watt spekers (12 inch) zijn jaren tekeer gegaan als een beest en momenteel doen ze dat nog steeds in een paar wedge monitoren, als full range speakers. 20 watt speakers die worden aangestuurd door een 2*100 watt versterker. En gitaristen staan hun partij de dubbelen met de bas en drums op die 20 watt speakertjes (met een rendement van 100+dB/w/m) en wel zo loeihard dat ik er niet bij ga staan.

En dat draait al meer dan 20 jaar probleemloos, nog nooit een kapot gegaan, ik heb er twee in voorraad die waarschijnlijk nooit zullen worden gebruikt.

Maak je dus niet druk om die 10 wattjes teveel, rammen met die zooi, gaat goed hoor. Ik zou me meer zorgen maken om wattjes te weinig en toch hard willen.

bluegate
20 september 2006, 11:45
Misschien niet geheel onbelangrijk in dit verhaal...

Aangegeven waardes zijn altijd RMS vermogens.
Dit is niet gelijk aan het maximale of piek vermogen dat een speaker aankan.
Piek of maximum vermogen ligt dan minimaal x1,414 (wortel van 2) hoger.
Daarnaast hebben ze altijd wat extra marge, maar die moet je niet als vanzelf
sprekend dan ook maar gebruiken.
Want je versterker vermogen wordt ook aangegeven in RMS!

De aangegeven waarde is het gebied waarin de fabrikant garandeerd dat het
werkt en blijft werken.

taylor
20 september 2006, 11:49
in de oefenruimte hebben we wel eens zo'n klein crapy speakertje van een paar watt aan een oude london city DEA amp gehangen,ding langzaam naar de 10 gedraait ,het duurde een min of 10 tot de ontploffing :)

ACSlater
20 september 2006, 12:16
in de oefenruimte hebben we wel eens zo'n klein crapy speakertje van een paar watt aan een oude london city DEA amp gehangen,ding langzaam naar de 10 gedraait ,het duurde een min of 10 tot de ontploffing :)

Dat zijn leuke experimentjes :)

Punt
21 september 2006, 00:14
Kom op zeg je zet die amp toch niet op 10?
Ik speel met m'n 80 watt Shiva op 2 greenbacks (ook in de openlucht) en heb geen enkel probleem. Zet de amp trouwens ook nooit open, dan vergaat horen en zien.

taylor
21 september 2006, 10:41
oh jawel hoor na de 7 a 8 beginnen die amps pas echt eigenlijk wat ik niet snap is dat iemand een plexi ofzo koopt en hem op 2 houd .veel buizen amps klinken kompleet anders(lees mooier)als je hem open draait dus met eindbuis oversturing.

de master laag houden een gain erin draaien dat klinkt zo dun vind ik.

Han S
21 september 2006, 10:45
Kweenie hoor, als je zo'n amp op 1 zet en je zet een goede microfoon voor de speaker en vervolgens zet je de monitoren keihard, heb je ook het gevoel dat het veel beter klinkt. Dus eigenlijk klinkt zo'n amp op 1 net zo goed als op 8, ik denk dat veel mensen een hard geluid gewoon als beter ervaren.

jonesd
21 september 2006, 10:49
Kom op zeg je zet die amp toch niet op 10?
Ik speel met m'n 80 watt Shiva op 2 greenbacks (ook in de openlucht) en heb geen enkel probleem. Zet de amp trouwens ook nooit open, dan vergaat horen en zien.

Live zet ik mijn amp ook nooit vol open (nogal logisch, dan is er niets anders meer te horen...)

In de studio daarentegen: niets zo fijn als een ac30 op 10 :rockon:

taylor
21 september 2006, 10:50
ja ligt eraan wat voor een amp een plexi of iets dergelijks of de meeste oudere marshalls moet je echt open draaien hoor veder heb ik ook een 6l6 combo wat ook pas na de 8 a 9 pas mooi vol rond klinkt. op 1 doen die einbuizen bijna niks natuurlijk.

dat je op 1 ook een mooi geluid kan krijgen dat geloof ik wel maar een plexi(of iets gelijks londoncity enz) op 1 geeft nauwelijks/geen vervorming dan zou je dus met pedaaltjes moeten gaan werken.

llahsraM
21 september 2006, 11:16
Zijn de Celestion G12-65 ook goeie speakers? Er staat op de celestion site dat het geluid tussen Greenbacks en Classic leads liggen. Heeft iemand ervaring met deze speakers?

Chris Winsemius
21 september 2006, 11:27
Zijn de Celestion G12-65 ook goeie speakers? Er staat op de celestion site dat het geluid tussen Greenbacks en Classic leads liggen. Heeft iemand ervaring met deze speakers?

De G12-65s klinken wat gebalanceerder, smoother/warmer en wat smeuïger dan M25s imho.
Robben Ford is 'n fervent G65-gebruiker en ook vele "classic rock" gitaristen vinden ze zeer tof.

DaveItUp
21 september 2006, 11:45
Vandaar ook mijn interesse voor die 65w scumbacks. Heb jij daar ervaring mee Chris? De 25watters moeten iniedergeval erg goede speakers zijn, pre-rola sound. Veel beter dan de reissues. Worden door weber gefabriceerd voor die scumback kerel.

Heeft geloof ik een paar honder pre-rola's verzameld van elk type. Daar de beste van gezocht met technici en kenners. En die perfecte opgestuurt samen met een kapotte voor ontleding naar Ted Weber.

future2future
21 september 2006, 11:52
In de Nieuwe Guitar Player stod een artikel over speakers verwisselen waar ook dit onderwerp aan bod kwam...

Chris Winsemius
21 september 2006, 12:01
Vandaar ook mijn interesse voor die 65w scumbacks. Heb jij daar ervaring mee Chris? De 25watters moeten iniedergeval erg goede speakers zijn, pre-rola sound. Veel beter dan de reissues. Worden door weber gefabriceerd voor die scumback kerel.

Heeft geloof ik een paar honder pre-rola's verzameld van elk type. Daar de beste van gezocht met technici en kenners. En die perfecte opgestuurt samen met een kapotte voor ontleding naar Ted Weber.

Hoi David!

(Alles goed met je JMP-top?).
Naar aanleiding v/e eerdere posting van jou heb ik die website bekeken en 't ziet er erg ok uit. Als ik het goed begreep levert hij 'n aantal types in zowel 20-30 Watt als 65 Watt uitvoeringen, sommige Weber speakers kun je ook in hogere Wattages krijgen.
Zelf (nog) geen ervaring met die speakers, ze zullen in ieder geval bij Weber zelf gemaakt worden vermoed ik op specs/wensen van "die gozer".

Nog 1 wens: ernstige korting op al het transport v/d states naar Vleuten! :D

DaveItUp
21 september 2006, 12:13
Prima! Kan niet beter hehe. Heb m'n sound r helemaal mee gevonden en al een aantal keer opgetreden. Zal eens een review schrijven over de mods op HC :)

Zeer geinteresseerd in die speakers voor een gig kast. M'n blackback kast neem ik liever niet mee. Je weet nooit wat mensen van andere bands die over de kast moeten spelen mee aankomen en zo de boel opblazen hehe.

llahsraM
21 september 2006, 12:57
zijn die celestion G12M 70 ook goeie speakers? Zijn dat ook van die classic rock speakers? iemand ervaring hier mee?

Chris Winsemius
21 september 2006, 12:59
zijn die celestion G12M 70 ook goeie speakers? Zijn dat ook van die classic rock speakers? iemand ervaring hier mee?

Heb er zelf ooit 1tje gehad, vond 'm zeer scherp/schel klinken maar ik kan niet bepalen of dat exemplaries (typo?) was.

drap
21 september 2006, 14:28
En hoe zit het nou als je een 60 watt combo hebt (buizen, als dat wat uitmaakt), en je pleurt er zo'n 65 watt speaker in? Kan dat kwaad voor de versterker zelf?

Chris Winsemius
21 september 2006, 14:35
En hoe zit het nou als je een 60 watt combo hebt (buizen, als dat wat uitmaakt), en je pleurt er zo'n 65 watt speaker in? Kan dat kwaad voor de versterker zelf?

Pin me d'r niet op vast maar ip. kan dat geen kwaad.

llahsraM
21 september 2006, 17:56
ik heb nu 2x celestion G12 65's van iemand overgekocht. Ben erg benieuwd hoe ze gaan klinken! Maar zal ik mijn cabinet met een closed back maken of open back? wat is het verschil in sound??

zjanke
21 september 2006, 19:23
Als je het eens allebei probeert en het ons vertelt?

llahsraM
22 september 2006, 09:51
Nou als iemand het zou weten zal het handiger zijn. Dus weet iemand het verschil in geluid tussen openback en closedback (2x12") cabinetten??

Ibanez RuleZ
22 september 2006, 11:38
utfsf


(FYI use the fucking search function)


zijn al zat verhalen over geweest, maar open cab geeft betere spreiding en closed back geeft strakker, directer geluid dan open. dat is heel kort door de bocht het verschil. zoek de rest van de opmerkingen zelf maar op ;)

Harrald