PDA

View Full Version : 2e hands Fender USA strat kopen, waar op te letten



robbertkrebbers
19 september 2006, 01:22
Hoi,

ik ben van plan om een Fender USA strat te kopen. Echter vraag ik me af waar ik op moet letten.

Als ik op bijv marktplaats naar Fender USA strats zoek vind ik zoveel verschillende voor nogal uiteenlopende prijzen, wat zijn nou echt de grote verschillen tussen deze gitaren. En wat zijn de grote verschillen tussen de bouwjaren.

Mijn oog was momenteel gevallen op deze gitaar (koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/50754281.html), wat vinden jullie hiervan? De prijs lijkt me goed in orde, of niet?

Mocht ik daadwerkelijk tot koop over gaan. Wat zijn dan de dingen waar ik echt op moet letten?

Hector_Tsolodimos
19 september 2006, 07:25
700 euro is een hele nette prijs, voor zo veel kocht ik ook mijn tweedehandse Fender USA Standard strat.
de hele dure USA's zijn naar mijn mening niet beter dan de standard series, het is vaak zo dat je 500 euro meer betaald omdat op de gitaar bijv. een handtekening ban Clapton of SRV staat..

Gearjunkie
19 september 2006, 09:15
Erg mooie gitaar voor een redelijke prijs zo te zien.

Waar je op gaat letten? Of je hem goed vind spelen/klinken en of de gitaar in de staat is die jij wenst. Soms zijn ze nog helemaal nieuw, en soms afgeragd.
-Kijk naar het al dan niet hebben van fretslijtage, kijk naar de snaarprojectie (hoe liggen de snaren over de hals, zitten de dots echt in het midden zeg maar...)
-Kijk met je timmermansoog eens langs de gehele gitaar, vanaf de brug naar beneden, is het allemaal recht?
-Is de vibrato enigzins stemvast?

Let wel: aan een afstelbeurt ontkom je waarschijnlijk niet, al is het maar vanwege een andere voorkeur voor snaren en een andere, hardere of zachtere speeltechniek.

succes!

heavy-metal-thunder
19 september 2006, 09:31
tja, het verschil in prijs... is niet altijd gerechtvaardigd. Nog meer dan bij Gibson, heb je hele goeie usa strats en gitaren die het helemaal niet hebben.

De gitaar ziet er nog heel goed uit, maar hier in België krijg je hiervoor geen 700 voor een 2dehands. Op ebay staat er eentje (geen sunburst) voor 500 en is nog steeds niet op geboden. Ik heb vorige week een USA vintage 62Ri voor minder gekocht, ze heeft wel veel lakschade, maar nek en frets zijn goed en ze klinkt goed. Als playersgitaar is dat fantastich, want met een mooie gitaar moet je tijdens optredens veel te veel opletten waar en hoe je ze neerzet.

http://img1.putfile.com/main/9/24310420725.jpg

robbertkrebbers
19 september 2006, 13:13
heb je hele goeie usa strats en gitaren die het helemaal niet hebben.

Ligt dit aan het bouwjaar of aan de manier waarop ze gebruikt (of misbruikt ;) ) zijn. Kortom zitten er grote verschillen tussen bijv een strat van 1997 of een van 1989.

heavy-metal-thunder
19 september 2006, 13:22
wel, de usa vintage RI's zijn met nitrocellulose gelakt. Sommigen beweren dat dit een betere sound geeft. Valt moeilijk te bewijzen of te ontkrachten. Maar één ding staat vast, die lak verslijt makkelijker. Ze is weliswaar 20 jaar, maar ik weet niet of deze zogenaamde "relic" er door het spelen is gekomen, of door schuurpapier. Ik kan alvast iedereen afraden zijn gitaar wil relic'en, de verkoopwaarde daalt zienderogen.

Kwaliteitsverschillen zijn imo niet echt afhankelijk van bouwjaar. Er zijn goede nieuwe en slechte oude. Natuurlijk door de jaren heen is de sound veranderd. Een 50'ties strat heeft minder output dan de huidige, dat heeft zijn impact op de klank.

Ché
19 september 2006, 15:54
tja, het verschil in prijs... is niet altijd gerechtvaardigd. Nog meer dan bij Gibson, heb je hele goeie usa strats en gitaren die het helemaal niet hebben.

De gitaar ziet er nog heel goed uit, maar hier in België krijg je hiervoor geen 700 voor een 2dehands. Op ebay staat er eentje (geen sunburst) voor 500 en is nog steeds niet op geboden. Ik heb vorige week een USA vintage 62Ri voor minder gekocht, ze heeft wel veel lakschade, maar nek en frets zijn goed en ze klinkt goed. Als playersgitaar is dat fantastich, want met een mooie gitaar moet je tijdens optredens veel te veel opletten waar en hoe je ze neerzet.


Waar heb je die USA 62RI gevonden voor die prijs?? :o

heavy-metal-thunder
19 september 2006, 19:53
ja, dat was wel in't hol van Pluto (pajottenland, waar de tijd en de prijzen zijn blijven stilstaan). Het was echt wel een hele mooie prijs, maar natuurlijk, 90% van de gitaristen loopt in een wijde bocht erom heen door die lakschade (of relic).

robbertkrebbers
19 september 2006, 23:27
Ik was net een beetje aan het rondlezen en zag net dit topic: Is dit: Highway of American series?? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79973)

Hoe kan ik nou zeker weten dat het een USA strat betreft (beetje paranoide natuurlijk, maar je weet het maar nooit met al die figuren die oa op marktplaats rondlopen)? Dat er "Made in USA" op de kop staat wil natuurlijk niks zeggen, gezien iedereen dat erop kan zetten (zie Wat kost een squier upgrade? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80209))

robbertkrebbers
20 september 2006, 12:32
Net eens zitten kijken hoe die serienummers in elkaar zitten. Gezien het een strat uit 1997 is zou het N6+6cijfer of N7+5 of 6 cijfers moeten zijn. Maar als ik het zo begrijp heb je daar bar weinig aan, gezien alle Fender gitaren (dus ook highways etc) een serienummer in die trend hebben.

Daarnaast zou die een brug moeten hebben welke met 2 punten vast zit (dat klopt ook gelukkig ;)). Weet iemand nog meer kenmerken waar je zeker op moet letten?

G.G.
20 september 2006, 12:57
Dat er "Made in USA" op de kop staat wil natuurlijk niks zeggen, gezien iedereen dat erop kan zetten (zie Wat kost een squier upgrade? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80209))

He, ik zeg helemaal niet dat het een USA is, staat ook nergens op de kop. Zeg alleen dat het een '62-er is (terwijl ie van 2005 is) :)

Maar je hebt helemaal gelijk, met een beetje handigheid is het voor weinig mensen zichtbaar wat het echt is. Gitaren wisselen ook vaak van eigenaar, dus het kan goed zijn dat de eigenaar het zelf nieteens weet.

Kijk ook niet teveel naar de kop, maar vraag of je in de neckpocket mag kijken en in de elementruimte en aan de onderkant van de slagplaat. Daar staan de meeste aanwijzingen.

Kijk of de verkoper hiermee accoord gaat, als jij een nieuw setje snaren naar zijn keuze meebrengt. Het is zo gebeurd en echt niet schadelijk voor de gitaar. een hals is in 5 minuten losgehaald en weer vastgezet.
Even de slagplaat oplichten is ook zo gebeurd.

ReinoutV
21 september 2006, 10:28
Robbert, je hebt een pm.

robbertkrebbers
21 september 2006, 16:38
Ik heb hem middels hier staan ;) Speelt hartstikke lekker, is in goede conditie voor zijn 9 jaar oud.

Alleen 1 ding waar ik me wel aan stoor. Als ik op wat hoger volume speel merk ik erg duidelijk tikjes/plofjes op het moment dat je je vingers tegen een snaar aanzet (als je nog geen andere vinger tegen een snaar aan had zitten). Ook wordt op dat moment de achtergrond ruis (welke toch zelfs bij usa strats vrij normaal schijnt te zijn vanwege de single coils) een stuk minder.

Iemand hier een oplossing voor, of kan dit zo opgelost worden bij een afstelbeurt.

Chroxy
21 september 2006, 16:47
simpelweg aardeprobleem.. Je moet je versterker wel aarden, dan is het opgelost

je hebt het als het goed is ook bij je andere gitaren (in mindere mate)..
het viel me ook nooit op, totdat ik idd ook een (in mijn ogen) dure fender in de handen had.. en dan let je erop.

robbertkrebbers
21 september 2006, 16:58
Ik had net een kabeltje van de ground naar mijn been gedaan, toen was alles weg. Helaas heb ik geen geaard stopcontact op mijn kamer zitten, nogal lastig dus....

Nu bedenk ik mijn trouwens, bij mijn Squier had ik dit in het begin ook veel erger, tot ik hem heb laten shielden. Toen was het een stuk acceptabeler.
Maar nogal raar dat ze zoiets niet standaard bij Fender doen, is toch eigenlijk wel te verwachten van een gitaar die zoveel kost....

robbertkrebbers
21 september 2006, 17:04
Nu bedenk ik mijn trouwens, bij mijn Squier had ik dit in het begin ook veel erger, tot ik hem heb laten shielden. Toen was het een stuk acceptabeler.
Net nog eens geprobeerd met die Squier, inderdaad. Het was er ook, alleen in mindere maten. Waarschijnlijk doordat die geshield is.

G.G.
21 september 2006, 18:30
Net nog eens geprobeerd met die Squier, inderdaad. Het was er ook, alleen in mindere maten. Waarschijnlijk doordat die geshield is.gewoon ff goed shielden, niet alleen de fresingen, maar ook een beetje over de voorkant van de body heen. Onderkant van de slagplaat ook even helemaal beplaken (dus niet alleen dat kleine stukkie bij de potmeters, maar ook over de elementen heen), en pak ook ff dat gat van de jackplug mee.

Ik shield zelfs de backplate van de tremelo (zal niet echt nodig zijn, maar ook daar loopt een kabeltje, dus waarom niet) Mijn strats zijn bijna geruisloos, zelfs op een versterker die niet juist geaard is.

LaurentB
21 september 2006, 18:32
gewoon ff goed shielden, niet alleen de fresingen, maar ook een beetje over de voorkant van de body heen. Onderkant van de slagplaat ook even helemaal beplaken (dus niet alleen dat kleine stukkie bij de potmeters, maar ook over de elementen heen), en pak ook ff dat gat van de jackplug mee.

Ik shield zelfs de backplate van de tremelo (zal niet echt nodig zijn, maar ook daar loopt een kabeltje, dus waarom niet) Mijn strats zijn bijna geruisloos, zelfs op een versterker die niet juist geaard is.

Heee, nooit aan gedacht; ga ik ook eens doen, dat shielden.

robbertkrebbers
21 september 2006, 22:29
gewoon ff goed shielden, niet alleen de fresingen, maar ook een beetje over de voorkant van de body heen. Onderkant van de slagplaat ook even helemaal beplaken (dus niet alleen dat kleine stukkie bij de potmeters, maar ook over de elementen heen), en pak ook ff dat gat van de jackplug mee.

Ik shield zelfs de backplate van de tremelo (zal niet echt nodig zijn, maar ook daar loopt een kabeltje, dus waarom niet) Mijn strats zijn bijna geruisloos, zelfs op een versterker die niet juist geaard is.
Heb je dat net als deze howto gedaan: http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php, dus die aanpassingen aan de interne bekabeling en die condensator ertussen etc. Of heb je het alleen allemaal beplakt met van die foli?

G.G.
22 september 2006, 07:54
Heb je dat net als deze howto gedaan: http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php, dus die aanpassingen aan de interne bekabeling en die condensator ertussen etc. Of heb je het alleen allemaal beplakt met van die foli?

Ik beplak alleen met folie, vervolgens maak ik een lus langs alle electronica. Ik neem een lange kabel, leg die langs alle onderdelen en strip op die plekken de matel. Dan schuif ik ringetjes over de kabel en op de kale plekken draai ik die ringetjes vast in de blote draad. Vervolgens daar een druppeltje soldeertin. Die ringetjes schuif ik over de potmeters en switch heen. Zo heb ik altijd een extra aardelus en die verbind ik ook met de snaren en de shieldinng.

heavy-metal-thunder
22 september 2006, 10:27
Ik beplak alleen met folie, vervolgens maak ik een lus langs alle electronica. Ik neem een lange kabel, leg die langs alle onderdelen en strip op die plekken de matel. Dan schuif ik ringetjes over de kabel en op de kale plekken draai ik die ringetjes vast in de blote draad. Vervolgens daar een druppeltje soldeertin. Die ringetjes schuif ik over de potmeters en switch heen. Zo heb ik altijd een extra aardelus en die verbind ik ook met de snaren en de shieldinng.

heb je hier pics van?

G.G.
22 september 2006, 13:34
heb je hier pics van?

Vanmiddag heb ik foto's in het topic staan (in het linkje) onderaan deze post. heb net de laaste electronica binnen, ga zo solderen.

Kijk vanavond maar eens in dat topic.