PDA

View Full Version : hout als topkam??



kiem
18 september 2006, 20:18
hey, khad een search gedaan maar kon zo snel niks vinden...

hout als topkam?? is dit te doen of gaat dit waardeloos aflopen??
iemand ervaring met houten topkammen??

t leek me wel leuk om topkam van ebben te maken ofzow, of 1 of andere harde houtsoort.
ze zullen meestal wel niet voor niets meestal been of grafiet gebruiken lijkt me, vandaar dit topic :D

ernieman
18 september 2006, 20:47
Gaat perfect hoor.
Ik heb het ooit bij een klassieke gitaar gedaan. Zowel topkam als zadelkam. Klonk opeens een stuk warmer.
Maar, ik denk dat het natuurlijk wel wat sneller slijt en waarschijnlijk ook veel van de toon dempt (hoge tonen) omdat het nogal zacht is tov been.
Maar kijk eens naar een viool. Daar ooit al een benen kammetje gezien? (bijna) altijd van ebben.

EJ

Keesz
18 september 2006, 21:10
harhout moet geen probleem zijn hoor...mooi stuk ebben oid...

Enra
18 september 2006, 21:14
Dobro's hebben standaard een houten zadel in de spiderbridge. Van Esdoorn wel te verstaan. Bij strijkinstrumenten wordt niets anders gebruikt. Verder ken ik mensen die de warmte van de toon van houten zadels en topkammen bij gitaren erg waarderen. Maar het slijt wel sneller!!!

kiem
18 september 2006, 21:18
hmm, dan gak dat tog maares proberen op mn gitaar, niet dat t bouwen erg opschiet, werkeloos zijn is geen goede optie als je gitaren wilt bouwen daar ben ik wel achter gekomen.

Orpheo
18 september 2006, 22:48
gebruik eens een pokhouten topkam. Dat is pas hard spul. harder dan ebben!

kiem
18 september 2006, 23:27
gebruik eens een pokhouten topkam. Dat is pas hard spul. harder dan ebben!hmm kzal es kijken of ik dr wat info over kan vinden... bedankt :)

EDIT: ik lees net dat pokhout zelf smerend is en veel was bevat, zou dit dan geschikt zijn als topkam of juist niet?? t is wel hardhout dus dat lijkt me al goed tegen slijtage, en mischien dat dat zelfsmerende okwel meehelpt tegen t slijten.

ik quote van wikipedia:

Lagers en glijvlakken van pokhout gaan circa drie maal zo lang mee als bronzen lagers, hoe goed gesmeerd ook (bij regelmatig gebruik).


ik heb t idee dat je soort hout moet hebben die nagenoeg geen nerf heeft, zegmaar, zo compact mogelijk, zonder ruimtes in t hout die je trilling kunnen onderbreken of dempen. hoeveel van daarvan waar is weetik niet maar t klinkt best logisch vindik zelf :D:D

Enra
19 september 2006, 07:47
Ik heb wel eens gehoord dat je voor pokhout metaalbewerkingsgereedschap nodig hebt!

Het gaat bij houten zadels en topkammen niet persé om de hardheid, maar om de klankoverbrenging. Esdoorn en Ebben hebben zich in dat opzicht wel bewezen.

Javaca
20 september 2006, 18:59
voordeel van pokhout is dat het zichzelf smeert
nadeel is dat het daardoor ook moeilijk verlijmbaar is

B_2_the_a
20 september 2006, 19:08
graphtech is ook zelfsmerend :P

scheelt veel in het ontstemmen enzo

Pun
20 september 2006, 19:08
werkeloos zijn is geen goede optie als je gitaren wilt bouwen daar ben ik wel achter gekomen.

Heb je eindelijk tijd om eraan te besteden, kun je niets kopen om het te doen :S

Orpheo
20 september 2006, 19:15
voordeel van pokhout is dat het zichzelf smeert
nadeel is dat het daardoor ook moeilijk verlijmbaar is

maar een topkam is ook niet verlijmd, en een brug (op een akoest/archtop) ook niet.

Orpheo
20 september 2006, 20:11
voordeel van pokhout is dat het zichzelf smeert
nadeel is dat het daardoor ook moeilijk verlijmbaar is

maar een topkam is ook niet verlijmd, en een brug (op een akoest/archtop) ook niet.

Javaca
20 september 2006, 20:12
maar een topkam is ook niet verlijmd, en een brug (op een akoest/archtop) ook niet.
Klopt, al zie je soms wel gitaren waar de topkam vastgelijmd is.

B_2_the_a
20 september 2006, 20:16
grootste deel van de massa productie gitaren heeft de topkam vast gelijmt


maarre

zonder lijmen kan ook, blijt toch wel zitten als je snaren erop zitten, je kan helaas de topkam kwijt raken tijdens vervangen


je kan ook kijken hoe charlotte dat heeft gedaan met de topkam van der dubbelneck

vulvasonic
23 september 2006, 18:30
Vroeger was het volgens mij niet ongebruikelijk om ebbenhout te gebruiken voor topkammetjes. Mijn Kalamazoo heeft er ook een en dat was een heel gewoon productiemodel in die tijd (+/- 1932).

kiem
23 september 2006, 23:09
hmm, aangezien ze tegenwoodig geen houten top kammen meer gebruiken, vraag ik me tog af waarom niet, is t om de kosten te drukken of vanwege klankeigenschappen?

dirty-harry
24 september 2006, 03:03
Wat is pokhout?????????????nooit van gehoord.

kiem
24 september 2006, 03:13
Wat is pokhout?????????????nooit van gehoord.sja t is hout, keihard, zwaar, t blijft niet drijven op water, er zit 25% wax in t hout, en daardoor werkt t zelfsmerend, en t werd veel op zeilboten gebruikt. verder gaan lagers van pokhout 3 keer zolang mee als lagers van brons... lol meer weet ik dr niet over... dit is wat ik ok internet aan info heb gevonden :D

Marcel61
24 september 2006, 19:39
sja t is hout, keihard, zwaar, t blijft niet drijven op water, er zit 25% wax in t hout, en daardoor werkt t zelfsmerend, en t werd veel op zeilboten gebruikt. verder gaan lagers van pokhout 3 keer zolang mee als lagers van brons... lol meer weet ik dr niet over... dit is wat ik ok internet aan info heb gevonden :D


Wat voor kleur heeft pokhout?

ernieman
24 september 2006, 19:43
blauw, met oranje bolletjes...

even googlen... (http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.af.nl/voorraad/massief/pokhout/pokhoutv.JPG&imgrefurl=http://www.af.nl/voorraad/massief/pokhout/&h=480&w=640&sz=29&hl=nl&start=3&tbnid=fpwtSRwmsOL8EM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dpokhout%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3 D)

EJ

Enra
24 september 2006, 21:19
Hoe het eruit ziet?? Een beetje houterig...

Maar je hebt toch wel een ijzerzaag, toch. Anders hoef je er niet aan te beginnen.

Weet je trouwens wat ik me afvraag? Waarom het niet gebruikt wordt in de muziekinstrumentbouw...!!!

Minda
24 september 2006, 21:26
... zonder lijmen kan ook, blijt toch wel zitten als je snaren erop zitten, je kan helaas de topkam kwijt raken tijdens vervangen...

Tenzij je je snaren één voor één vervangt. Is ook beter voor de gitaar, niet helemaal af- en opspannen, maar gewoon 1 snaar tegelijk vervangen.

En dit is pokhout: klik (http://www.af.nl/voorraad/massief/pokhout/)

Orpheo
24 september 2006, 21:33
Hoe het eruit ziet?? Een beetje houterig...

Maar je hebt toch wel een ijzerzaag, toch. Anders hoef je er niet aan te beginnen.

Weet je trouwens wat ik me afvraag? Waarom het niet gebruikt wordt in de muziekinstrumentbouw...!!!

t schijnt tonedood te zijn. t dood alle tone. schijnt...

Maar een betere reden lijkt me de volgende. Pokhout moet je altijd in de was zetten, anders gaat het scheuren, en dat wil je echt niet als topkam zijnde.

kiem
24 september 2006, 22:07
t schijnt tonedood te zijn. t dood alle tone. schijnt...

Maar een betere reden lijkt me de volgende. Pokhout moet je altijd in de was zetten, anders gaat het scheuren, en dat wil je echt niet als topkam zijnde.hmm, nja zal zowiezo wel een reden zijn wrom ze tegenwoordig been of grafiet als topkam nemen en niet houtsoorten.

Orpheo
24 september 2006, 22:11
hmm, nja zal zowiezo wel een reden zijn wrom ze tegenwoordig been of grafiet als topkam nemen en niet houtsoorten.

been, grafiet, kunststof (tusq), ivoor, messing....just to name a few.

vulvasonic
24 september 2006, 23:17
hmm, nja zal zowiezo wel een reden zijn wrom ze tegenwoordig been of grafiet als topkam nemen en niet houtsoorten.

Ik zit net even te kijken naar m'n ebben topkammetje van bijna 75 jaar oud en die ziet er nog erg goed uit hoor.