PDA

View Full Version : minidisc vraagje



drap
18 september 2006, 17:16
Vast al eens de revu gepasseerd, alleen de zoekfunctie zegt van niet :)

Mijn vraag is het volgende:

Dat je met een bepaald apparaatje ertussen digitaal muziek van je minidisc naar je pc kan overbrengen weet ik inmiddels. Mijn vraag is dan ook, kan dat ook andersom? En dan digitaal?

Pun
18 september 2006, 18:55
Het is over het algemeen makkelijker om geluid van je PC naar MD over te zetten dan andersom.
Waarschijnlijk zit bij je MD speler een USB kabel, die kun je gebruiken om geluid van je PC over te zetten naar MD.

drap
18 september 2006, 19:48
Het is over het algemeen makkelijker om geluid van je PC naar MD over te zetten dan andersom.
Waarschijnlijk zit bij je MD speler een USB kabel, die kun je gebruiken om geluid van je PC over te zetten naar MD.

Ik heb wel een optisch kabeltje, maar daar kan ik weinig mee op m'n laptop. M'n minidisc heeft sowieso geen usb aansluiting. Het is zo'n portable dingetje, vandaar. Ik vrees dat ik met een usb kabel alleen niet ver kom.

Pun
18 september 2006, 20:06
De MD speler die ik hier heb liggen heeft wel een USB aansluiting, en dat is ook een portable speler.

drap
18 september 2006, 20:12
Ja maar die van mij is redelijk bejaard :D Ene Sharp MD-MT200. Ik heb alleen een line in, mic in, en headphones ingang. Die line in is voor de optische kabel. Jij heb vast een Sony?

harrie-beton
18 september 2006, 21:50
ik denk niet dat er veel kennis over is. De mini disc is snel ingehaald door de betere en goedkopere cd branders.

drap
18 september 2006, 22:02
ik denk niet dat er veel kennis over is. De mini disc is snel ingehaald door de betere en goedkopere cd branders.

Wellicht. Maar dat een cd brander beter is durf ik te betwijvelen. Het gebruiksgemak van een portable minisc speler vind ik toch ook wel wat. En mp3 heeft simpelweg singaalverlies. Daar komt bij dat ik nog geen cd speler of mp3 speler ben tegen gekomen met net zo'n goeie bassresponse als m'n md spelertje.

johantipker
19 september 2006, 11:31
er was ooit een losse interface voor....

in de nieuwste generatie minidisk spelers zit ie ingebouwd

bass blom
19 september 2006, 12:28
ik heb en hele goedkope soundblaster en die heeft een spdif output

ja kan doosjes krijgen die van spdif optisch digitaal maken

zo kan je er dan in, maar wat heb je er aan?
MD gebruik compressie

van een wav op een cdtje, herschrijfbaar desnoods raak je niets kwijt
zet je diezelfde wav op een MD dan gaat er e.e.a. verloren

drap
19 september 2006, 18:00
ik heb en hele goedkope soundblaster en die heeft een spdif output

ja kan doosjes krijgen die van spdif optisch digitaal maken

En dat doosje kan ik aansluiten op één van de usb poorten op m'n computer?


zo kan je er dan in, maar wat heb je er aan?
MD gebruik compressie

van een wav op een cdtje, herschrijfbaar desnoods raak je niets kwijt
zet je diezelfde wav op een MD dan gaat er e.e.a. verloren

Om op een minidisk op te nemen hoef je niet persé te comprimeren hoor. Tenminste, bij die van mij niet in ieder geval. Je kan gewoon 1 op 1 opnemen of inderdaad de zooi comprimeren en meer op je minidisk zetten.

Ik vind persoonlijk ook dat m'n minidisk spelertje gewoon beter klinkt dan portable cd spelers, mede door de Dolby H functie en de extra basweergave. Tezamen met de Senheisser oordoppen die ik er voor gebruik klinkt ie echt goed.

bass blom
19 september 2006, 19:19
spdif is normaal gesproken een enkele tulp.
in het geval van mijn geluidkaart komt het dan uit een 3,5 mm jack.

ze zijn er dus vast ook gewoon kant en kompleet.

maar eh, tja, ik heb mn laatste minidisk speler pas aan een sjacheraar meegegeven.. dat ze uncompressed werken is totaal nieuw voor mij :D

was het niet zo dat er feitelijk 128MB op zo'n schijfje ggaat?

drap
19 september 2006, 20:21
spdif is normaal gesproken een enkele tulp.
in het geval van mijn geluidkaart komt het dan uit een 3,5 mm jack.

ze zijn er dus vast ook gewoon kant en kompleet.

Maar als ik nu een analoog signaal (tulp) omzet naar optisch, dan blijft het toch eigenlijk een analoge opname? Althans, in die zin dat je er qua geluidskwaliteit niets mee opschiet?


maar eh, tja, ik heb mn laatste minidisk speler pas aan een sjacheraar meegegeven.. dat ze uncompressed werken is totaal nieuw voor mij :D

was het niet zo dat er feitelijk 128MB op zo'n schijfje ggaat?

Met mijn minidisk speler kan je gewoon 1 op 1 opnemen, wat dan volgens mij niet gecompresseerd is (zeker weten doe ik het ook niet, omdat ik niet zo'n techneut ben op dit gebied). Je kan dat ding ook instellen op LP2 of 4 (LP is long play).

Han S
19 september 2006, 20:32
Maar als ik nu een analoog signaal (tulp) omzet naar optisch, dan blijft het toch eigenlijk een analoge opname? Althans, in die zin dat je er qua geluidskwaliteit niets mee opschiet?



Met mijn minidisk speler kan je gewoon 1 op 1 opnemen, wat dan volgens mij niet gecompresseerd is (zeker weten doe ik het ook niet, omdat ik niet zo'n techneut ben op dit gebied). Je kan dat ding ook instellen op LP2 of 4 (LP is long play).

Over een optische kabel kan nooit een analoog signaal lopen, analoog is een wisselspanninkje, optisch loopt er een datastroom over een lightpipe, lichtflitsen dus.

SPDIF is een datastroom via een koperen draadje van 75 ohm en bij USB loopt er een datastroom over een koperen draadje plus twee voedingspanningen over twee andere draadjes.

Minidsc is een gecomprimeerd formaat dat net iets beter is dan MP3 en maar 30% bevat van het originele signaal wat op een CD staat, het kan dus nooit beter klinken dan een CD. In Long Play is het geluid nog weer minder.

Als je minidisc een digitale ingang heeft kun je de digitale uitgang van een geluidskaart daar gewoon op aansluiten.

bass blom
19 september 2006, 20:38
prcies.. het is dus net iets beter dan 128kbit mp3?
dat vind ik bagger, moet voor mij minimaal 192 zijn
tja, waar gaan we heen in deze wereld, waar mensen 'prachtige' hifi set's kopen thuis en er dan 128kbit mp3 op draaien :D

drap, sluit je lekker klinkende oortjes maar eens aan op een cd speler en probeer het verschil te ontdekken.
zoniet? oei, dan heb je je oren misschien al naar god gespeeld?

Han S
19 september 2006, 20:51
Maar minidisc kan toch behoorlijk goed klinken hoor en een slechte CD speler kan kut klinken. Het valt mij bijvoorbeeld op dat een MP3 van sommige songs prettiger klinkt dan het origineel op CD, afgespeeld op een hi end installatie, maar dat wil niet zeggen dat het ook beter klinkt. Een hi end hi fi set laat gewoon veel meer detail horen en dat vind je soms helemaal niet lekker.

Zet ik diezelfde MP3 echter op een CD en draai die over diezelfde hi end installatie, klinkt het volkomen nergens meer naar, terwijl het op de PC speakertjes lekker klonk.

drap
19 september 2006, 20:55
@Hans: Het technische verhaal kende ik niet, dus dank voor de uitleg.

Mijn vraag blijft echter wel een beetje open staan, want ik heb op m'n minidisk speler alleen een analoge en een optische aansluiting. Zo'n optische aansluiting heb ik niet op m'n computer. Kan het dus ook op een andere, niet analoge manier?

Oh ja, als je opneemt met een cd recorder, dan krijg je toch ook te maken met singaalverlies?

@bass blom: Dat m'n oren al een tijdje goed naar de kloten zijn is een gegeven :)

En toch is het geluid per koptelefoon van m'n minidisk beter dan die van m'n portable cd speler :) Ik denk dan ook dat dat niet zo zeer ligt aan het verhaal van signaalverlies en compressie enzo, maar eerder aan de extra Dolby stereo functie en de extra bas dat je kan toevoegen op die minidisk speler, wat een erg mooi geluid per koptelefoon met zich meebrengt.

Han S
19 september 2006, 21:21
Als je een analoog signaal opneemt met een CD recorder, wordt het geconverteerd naar een digitaal signaal en daar kan kwaliteitsverlies optreden. Daarom is een echt goede AD convertor ook bepaald niet goedkoop.

Als ik jou was zou ik mijn anaolge uitgang van de CD speler of geluidskaart gewoon aansluiten op de analoge ingang van de minidisc speler. Gehoormatig zal dat geen ramp zijn.

Als je per sé digitaal/digitaal wilt moet je het spdif signaal omzetten naar een optisch signaal en daar zijn ook apparaten voor, dat is al eerder gemeld hier.
Ik neem aan dat je geluidskaart dan wel een spdif uitgang heeft.

drap
19 september 2006, 21:25
Okee, thanx voor het antwoord :)

Iemand die ook een naam weet voor zo'n apparaat voor digitaal/digitaal opnemen? Want daar ligt toch wel m'n voorkeur. Analoog opnemen vind ik toch altijd beduidend minder qua geluid. Lijkt wel doffer.

bass blom
19 september 2006, 21:30
als je het perse zo wilt doen moet je gewoon ff googlen naar een usb optisch digital out doosje
ik heb ergens in de zooi een spdif naar optisch kastje, maar kost me uren om te vinden :D
maar die bestaan dus ook.

Han S
19 september 2006, 21:52
Okee, thanx voor het antwoord :)

Iemand die ook een naam weet voor zo'n apparaat voor digitaal/digitaal opnemen? Want daar ligt toch wel m'n voorkeur. Analoog opnemen vind ik toch altijd beduidend minder qua geluid. Lijkt wel doffer.

Maar dat ligt dan helemaal aan de kwaliteit van de convertors. Ik ken mastering engineers die de CD master via een dure DAC (digital to analog convertor) gewoon analoog maken, het signaal met analoge (buizen) apparatuur bewerken en het resultaat daarvan weer met een dure AD convertor digitaliseren en zo de uiteindelijk master leveren.

Zelfs George Massenburg, een wereldberoemde producer/engineer en ontwerper van de peperdure GML apparatuur, zegt dat hij bij voorkeur analoge toonregeling gebruikt omdat het beter klinkt en hem geen twee bits kost zoals een digitale toonregeling.

De algemene indruk bestaat dat digitaal beter klinkt dan analoog, maar dat is vaak niet zo en zelfs andersom, hangt af van de kwaliteit van de apparatuur.

Er zijn bijvoorbeeld geen digitale microfoons, geen digitale pre amps en geen digitale eindversterkers en er zijn ook geen digitale luidsprekers. Het enige digitale in de CD speler is de DAC, de rest is ook analoog wat daar achter hangt.

drap
20 september 2006, 22:16
De algemene indruk bestaat dat digitaal beter klinkt dan analoog, maar dat is vaak niet zo en zelfs andersom, hangt af van de kwaliteit van de apparatuur.

De minidisc in kwestie is natuurlijk ook maar een simpel apparaatje, hoewel destijds één van de duurdere van de portable minidiscs. Opnemen via een analoog kabeltje levert alleen maar een zachter, doffer geluid op met dit ding. Als ik via de optische ingang opneem, dan klinkt het echt stukken beter en behoud ik gewoon het volume van het origineel. Vandaar ook dat ik graag via de digitale weg wil opnemen vanaf m'n computer.

bass blom
20 september 2006, 23:37
een geluidskaart met optisch uit is 25 ongeveer
kabel net zoveel of meer?

Wormaap
21 september 2006, 00:24
Om nog even een populair misverstand uit de wereld te helpen.
S/PDIF staat gewoon voor Sony/Philips Digital InterFace, en heeft niets te maken met hoe het signaal getransporteerd wordt.
Zowel optisch als coaxiaal is een S/PDIF-signaal.
Die tulp/jack-connector is coaxiaal S/PDIF.
Dat glasvezelding is optisch S/PDIF.

drap
21 september 2006, 13:49
een geluidskaart met optisch uit is 25 ongeveer
kabel net zoveel of meer?

E25,-? Dat vind ik nog niet eens zo duur. Zo'n optische kabel heb ik al, tenminste, ik neem aan dat dat gewoon een standaard optische kabel kan zijn.