PDA

View Full Version : Marshall Jmp



combo
18 september 2006, 15:07
Hey

Ik heb ne Marshall JMP staan.

Heb altijd op ne Conquest T65 combo gespeeld.

Ik heb voor die JMP een Vintage Distortion en een Wahwah, ga nu enkel nog een delaypedaalke kopen.

Gitaar is een Les Paul Custom met EMG's


Mijn vraag, een JCM800 is eigenlijk de ideale metalversterker, maar die JMP klinkt ook wel goed vind ik. Heeft er iemand kennis van JMP ?

Wat commentaar over goed en slecht ?

Chris Winsemius
18 september 2006, 15:15
Er zijn verschillende modellen JMP en JCM800.

Als je de JMP 2203 vergelijkt met 'n vroege JCM800 2203 dan zijn ze vrijwel hetzelfde, de latere JCM800 2203s worden door de meesten "minder" gevonden.

Old-style metal rythm is zeker te doen met zulke amps, voor meer gain/modernere metal zal ie gemodificeerd kunnen worden of gebruik je wat pedalen.

heavy-metal-thunder
19 september 2006, 11:02
ik vind dat een JMP (met de 4 inputs) beter geschikt is voor metalachtige zaken dan een jcm800! Ook al heeft de jmp minder gain, voor metal moet je er toch een pedaal voorzetten, dus dat maakt niet echt uit. Maar omdat je 2 inputs kan bridgen, kan je beter bas, mids en treble regelen. Vind ik, toch.

DaveItUp
19 september 2006, 11:40
Ik zou niet durven zeggen dat je enorm veel met de EQ van een 4holer kan hehe.

hidde630
20 september 2006, 12:59
indd de meeste 800 versterkers die ik gehoord heb en met name de oude (bijvoorbeeld de 1987 4 inputter) daar gebeurd bar weinig als je aan de knoppen draait. Je hebt gewoon 1 sound, maar met die sound is dan ook niks mis!

heavy-metal-thunder
20 september 2006, 13:22
je hebt wel de 2 volumeknoppen, die véél met je geluid doen. En niet enkel geluidsvolume, maar wel bas/treble

DaveItUp
20 september 2006, 13:46
True. Ik bridge altijd. Leadkanaal klinkt gewoon te dun als de amp wat zachter staat.

EQ is meer nuances. Je gitaar volume is wel erg belangrijk.

hidde630
20 september 2006, 14:34
je hebt wel de 2 volumeknoppen, die véél met je geluid doen. En niet enkel geluidsvolume, maar wel bas/treble

das waar, maar de knoppen bas/treble/mid/pre doen bitter weinig

combo
20 september 2006, 15:10
Ik hoor nu van de eigenaar dat het vroeger een basamp was ?????

En omgebouwd naar gitaaramp, is er zo weinig verschil ?

DaveItUp
20 september 2006, 15:24
Aha een superbass. Jammer dat ie omgebouwd is. Klinkt vet voor gitaar!

Idd dat lag zeer dicht bij elkaar. Paar componentjes over het algemeen, als ik me niet vergis.

Bij sound city basamps was het slechts 1 weerstand zelfs hehe.

combo
20 september 2006, 22:02
zo heb ik het ook gehoord, slechts enkele componentjes

PeeVee
22 september 2006, 13:12
Ik heb een JMP 50W MKII Lead uit '79. Volgens mij is dat de 2204 maar ik vind het erg ondoorzichtig bij Marshall. Heeft originele G12-65's en verder prima amp. Ik vond 'm qua tone veel beter / warmer dan de JCM800's waar ik op gespeeld heb (maar nooit eentje gehad) maar die hebben zoals gezegd maar gain.

http://www.ampforum.nl/forumpics/webjmp3.jpg

Het low-sens kanaal circuit lijkt erg op klassieke JTM45 (= 5F6 tweed Bassman maar dan met andere parts) en lekker om mee te rocken op 2 x 12. Het hi-sens kanaal ben ik nog niet uit, ik heb 'm nl. nog niet opengehad. Als ik me baseer op het JMP 2204 schema dat ik heb gevonden dan is het hi-sens kanaal qua aantal gainstages gelijk aan het lo-sens kanaal maar anders gevoiced; veel meer response in mid-hoog c.q. laag-af filter. Het JCM800 2004 circuit heeft een handigheid; het hi-sens circuit gebruikt de gainstage van het low-sens circuit PLUS nog een eigen gainstage en vervolgens nog de gedeelde (door beide kanalen gebruikt). Mijn JMP heeft op hi-sens input aanzienlijk meer gain maar ook veel minder warmte. Ik twijfel een beetje of het nu het JMP 2204 of het JCM800 2204 circuit is, ik verwacht eerlijk gezegd het eerst maargoed, zal dit weekend eens even kijken. Hier zijn in ieder geval de circuits waar ik naar kijk:

JCM800 2204 circuit (www.ampforum.nl/forumfiles/jcm800_2204.pdf)

JMP 2204 circuit (www.ampforum.nl/forumfiles/jmp_2204.pdf)

Chris Winsemius
22 september 2006, 13:26
Vermoedelijk 3 gainstages circuit.
Voor wat meer warmte met de standaard OT:
- 1n-bright op de volume-regelaar weghalen of schakelbaar maken met 'n pp-pot (warmere sound, toonregeling wordt bruikbaarder)
- cathode-weerstand v/d 2e cathode vervangen door 'n 4k7 of er 'n 10k-tje overheen zetten (ietsje meer gain maar ook meer warmte)

G12-65s zijn vrij warme speakers, je hebt de 2e versie v/d JMP "2 input models" als de gain tussen de ingangen behoorlijk verschilt.

Succes!

PeeVee
22 september 2006, 15:33
Hoi Chris,

Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken wat ik tegenkom, dat komt best goed. Er was mij ook al verteld dat het waarschijnlijk dat "truukje" was met extra gainstage zoals in dat JCM800 circuit, daar ga ik maar vanuit dan. Je bedoelt de "2e kathode" van het JCM800 2204 circuit he? Aja ik zie het al, dat is de gainstage van low input, zit inderdaad 10k als Rc. Ik zal wel eens even kijken, eerst maar eventjes mee spelen (letterlijk en figuurlijk), daar heb ik 'm ook voor gekocht. Ik wilde eigenlijk wat meer richting JTM45 maar ik zie wel. Mocht dat gebeuren dan haal ik de print er gewoon uit en maak ik netjes een nieuw boardje, wel zo handig. Heb al mooie NOS mustards liggen, gaat goedkomen.

Rgrds, PV

Chris Winsemius
22 september 2006, 17:30
Yep, 2e cathode.

JTM45: andere trafo's (OT cleaner en de B+ liefst rond de 450V en 'n andere spoel). Is 'n "ander Marshall beestje"...

De pcb van jouw amp werd ook voor de 1987s gebruikt dus ombouw naar 'n soort 4-inputter kan zelfs met dezelfde pcb.

PeeVee
22 september 2006, 21:30
dus ombouw naar 'n soort 4-inputter kan met dezelfde pcb.Och waarom zou ik, ik was toch niet van plan om er meer dan 1 plug in te steken ;)

Qua JTM45; ik snap dat de trafo's anders zijn en dat het nooit "the real deal" zal worden. Ben ik ook totaal niet naar op zoek, wat dat betreft ben ik niet eenkennig. Ik bedoel meer de richting uit van JTM45 en dan zijn er meerdere wegen die naar rome leiden. Ik luister naar wat ik mooi vind onder het mom van "innovate, don't immitate". Ik heb hier nog tal van prachtig OT's liggen dus mocht de huidige niet voldoen dan is er zo wat anders inzet. Ik kan als het goed is via via over een echte JTM45 ('62 kan dat?) beschikken, wie weet vind ik dat helemaal niks. Anyway, kan ik eens mooi vergelijken. Kennis van me heeft een reissue en ken ook iemand die zo'n nieuwe handwired legend serie blabla heeft dus genoeg vergelijkings materiaal/

Toaster
22 september 2006, 23:50
Clipjes!!!!!

Dude
23 september 2006, 23:10
http://www.ampforum.nl/forumpics/webjmp3.jpg


werkt dat een beetje, hollowbody op zon rockmonster ?


geile combo hoor... ik gas als sinds ik speel op die jmp combo's maar vind er verdomme nooit een !

heavy-metal-thunder
24 september 2006, 11:33
waarom zou dat niet gaan? Ted nugent doet het toch ook met zoiets (maar dan peavey's)

bentium
24 september 2006, 13:08
als je leuke over-the-top marshall wilt, kijk ook eens naar de fame duo 212 heb die gisteren getest en man, dat is een zeer geinig bakje, zeer lekkere sound (twijfel er zelfs bij om mn mesa (die ik sinds woensdag heb) terug te verkopen en die bak te kope :d

Mr.Jay
24 september 2006, 15:10
geile combo hoor... ik gas als sinds ik speel op die jmp combo's maar vind er verdomme nooit een !

Zie ze toch vaker voorbij komen, niet goed gekeken misschien.

JaY

Dude
24 september 2006, 17:10
Ik wil een 50 watter, orgineel en niet teveel beschadigd, orginele speakers enzo... is lastig hoor !

PeeVee
25 september 2006, 00:17
werkt dat een beetje, hollowbody op zon rockmonster ?
Is een semi-hollow body, heeft massief center block... Geen centje pijn en/maar ik "rock" niet zo mosterlijk hoor. Dit is een speletuigje, speel live nog steeds op Super Reverb(s). Pickups zijn trouwens SD Phat Cats oftewel P90's in HB huisje.


ik gas als sinds ik speel op die jmp combo's maar vind er verdomme nooit een !
Dat kijk je denk ik op de verkeerde plekken, komen regelmatig voorbij. Deze was beetje rulgeragd en daarom ook nog eens heel bescheiden qua prijs.