PDA

View Full Version : Worstenvingers........het dilemma!



HAMMAR
18 september 2006, 14:22
Wie heeft er hier ook, net als ik, korte dikke vingers en hoe heeft dit uitwerking op de (aanschaf) keuze van je acc. gitaar?
Ik heb echt bewust gekozen voor een dunne smalle hals wat voordelig is bij korte vingers, alleen bij korte dikke vingers kan dat ook weer nadelig zijn, ivm ruimte op de toets.

Don Capo
18 september 2006, 14:26
Hi HAMMAR, ikzelf heb ook redelijke kolenschoppen maar dit vormt geen belemmering. Nu speel ik uitsluitend Spaanse gitaar dus heb altijd een iets bredere hals maar ook op een Western heb ik nooit problemen. Uiteindelijk heb je toch alleen het topje van je vinger nodig voor een goede toon. Gewoon blijven oefenen op je vingerzetting.

glacius
18 september 2006, 15:14
dit probleem heb ik niet .. ik heb namelijk vai tentakels ..

piezo
18 september 2006, 15:46
@ Hammar: Jouw gitaarverwachting voor de komende jaren:
Aanvankelijk een sterke voorkeur voor smalle halzen. Deze voorkeur zal met het toenemen van de vaardigheden geleidelijk afzwakken tot matig, met misschien wat wisselvallige inzichten bij het hoger op de hals spelen. Tegen de tijd dat de GAS-aanvallen hun effect hebben gehad, krimpt de uitgesproken voorkeur af tot zwak, uit wisselende richtingen.

Don Capo
18 september 2006, 15:48
Tjee Piezo, zulk een dichterlijke vorm van reageren was mij van uwer zijde vrijwel onbekend. :D

peter_heijnen
18 september 2006, 15:56
Ik heb ook worstjes, maar bij mij heeft het alleen geresulteerd in het feit dat ik nooit met mijn duim over de hals heen speel.

Jammer vind ik dat, want je kunt meer en anders met je bassnaren spelen als je daar wel je duim voor gebruikt.

Gelukkig heb ieder nadeel ook zijn voordeel.

piezo
18 september 2006, 16:04
Tjee Piezo, zulk een dichterlijke vorm van reageren was mij van uwer zijde vrijwel onbekend. :DAch, "a trip down memory lane", hè, de ontwikkeling van die voorkeuren. :)

Ik had met mijn korte dikke vingertjes ook eerst een voorkeur voor smalle halzen. Begonnen op een klassieke Hondo II, toen een dreadnaught. Wilde als elektrische eerst altijd een Gibson SG, vanwege het smalle halsje. Nu heb ik op zoveel verschillende halzen gespeeld, dat het me niet meer uitmaakt omdat iedere hals een ander gevoel geeft en dus ook uitnodigt tot andere dingen.

@Peter: ik speel dan weer wel en dan weer niet met mijn duim over de halsrand, afhankelijk van wat er nodig is, maar nooit verder dan de dikke E. Er mist namelijk bij mij een centimeter linkerduim. :mad:

gertdm
18 september 2006, 19:22
Don Ross, toch niet de minste akoestiese gitarist, heeft vingers als korte dikke hot-dogs.....en spelen als een trein....ongelofelijk goed, ook technisch ..
Volgens mij staat er nog ergens een stukje video van hem op gitaarnet bij een van de filmpjes van Acoustic Strings...

Pais
18 september 2006, 19:49
Ik heb ook echt korte (meisjes) vingers (en speel nog niet zo lang). Mijn mening is dat er veel mogelijk is met geschoolde worstepootjes en korte vingers, maar het is heel aannemelijk dat het ons meer moeite kost dan mensen met grote ranke handen.
Ik speel voornamelijk op een spaansje met erg breede hals maar juist dat vind ik toch erg fijn spelen ten opzichte van mn elektrische gitaar (die ik overigens nog maar net heb). Al gaan op die elek. gaan sommige barre's wel die op het spaansje niet gaan, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat met de tijd mee ook wel zal lukken.
Een westerngitaar heeft dan ook wel een smallere hals maar nylon is wat zachter voor de handen en ik lijk dat nodig te hebben.

Er heeft een tijdje geleden een filmpje op het forum gestaan van een kereltje van 5 die heel indrukwekkend spaans speelde. Hoe klein zn handen ook waren, soepel ware ze wel!

gertdm
18 september 2006, 20:15
@Peter: ik speel dan weer wel en dan weer niet met mijn duim over de halsrand, afhankelijk van wat er nodig is, maar nooit verder dan de dikke E. Er mist namelijk bij mij een centimeter linkerduim. :mad:

De truk van de duim over de hals is dat de duim niet over de hals moet (zoals veel gitaristen zichzelf aanleren) om die lage e in te drukken, maar eigenlijk meer net over de rand van de hals om de lage E tegen het fretboard te drukken (eigenlijk trek je de lage e dan tegen het fretboard)
dat scheelt :)

Flipkoos
19 september 2006, 00:59
Worstepootjes hoeven geen belemmering te zijn...De gitaar van Johnny Hiland lijkt me ook niet aangepast. (het podium misschien wel? :) )

http://www.atlantainstituteofmusic.com/images/hiland.jpg


http://img100.imageshack.us/img100/8693/1e7a63al7r0zkl7.gif

peter_heijnen
20 september 2006, 07:33
De truk van de duim over de hals is dat de duim niet over de hals moet (zoals veel gitaristen zichzelf aanleren) om die lage e in te drukken, maar eigenlijk meer net over de rand van de hals om de lage E tegen het fretboard te drukken (eigenlijk trek je de lage e dan tegen het fretboard)
dat scheelt :)


Wie weet misschien dan toch in de toekomst.