PDA

View Full Version : Palmmuten



Shift
18 september 2006, 12:47
|-------------------------------------------------|
|-------------------------------------------------|
|-------------------------------------------------|
|-------6---6-------4---4-------------------------|
|-4-4-4---4---4-4-4---4---4-4-4-7-4-7-4-4-4-6-4-6-|
|-------------------------------------------------|
. . . . . . . . . . . . . . . .

|-------------------------------------------------|
|-------------------------------------------------|
|-------------------------------------------------|
|-------4---4-------1---1-------4---4-------1---1-|
|-2-2-2---2---2-2-2---2---2-2-2---2---2-2-2---2---|
|-------------------------------------------------|
. . . . . . . . . . . . . . . .

Ik heb hier een stukje die ik prima kan spelen maar dan wel zonder palmmute.
Vrijwel altijd als ik palmmute mute ik alle strings (van een powerakkoord) of 1 snaar als ik er maar 1 speel. (hoop dat dit duidelijk is)
Bij dit stuk (en soortgelijke gevallen) kom ik er niet uit hoe ik dit goed kan doen: bij het stringskip gedeelte moet je steeds de hogere noten niet palmmuten maar die lagere noot die er tussen zit steeds weer wel. Met mijn hand raak ik altijd bijde snaren als ik palmmute, hoe kan ik dit goed doen? Aangezien dit stuk op vrij hoog tempo gespeeld moet worden is het (voor mij ?) onmogelijk om in die tijd van 3 noten mijn hand 2 keer "op te tillen".
Iemand any tips?
bvd.

[EDIT] door het font is het niet goed te zien. Het is dus de bedoeling dat de noten op de 4e snaar NIET ge palmmute worden en die op de 5e snaar wel.

Emocide
18 september 2006, 13:50
|-------------------------------------------------|
|-------------------------------------------------|
|-------------------------------------------------|
|-------6---6-------4---4-------------------------|
|-4-4-4---4---4-4-4---4---4-4-4-7-4-7-4-4-4-6-4-6-|
|-------------------------------------------------|
. . . . . . . . . . . . . . . .

|-------------------------------------------------|
|-------------------------------------------------|
|-------------------------------------------------|
|-------4---4-------1---1-------4---4-------1---1-|
|-2-2-2---2---2-2-2---2---2-2-2---2---2-2-2---2---|
|-------------------------------------------------|
. . . . . . . . . . . . . . . .

Ik heb hier een stukje die ik prima kan spelen maar dan wel zonder palmmute.
Vrijwel altijd als ik palmmute mute ik alle strings (van een powerakkoord) of 1 snaar als ik er maar 1 speel. (hoop dat dit duidelijk is)
Bij dit stuk (en soortgelijke gevallen) kom ik er niet uit hoe ik dit goed kan doen: bij het stringskip gedeelte moet je steeds de hogere noten niet palmmuten maar die lagere noot die er tussen zit steeds weer wel. Met mijn hand raak ik altijd bijde snaren als ik palmmute, hoe kan ik dit goed doen? Aangezien dit stuk op vrij hoog tempo gespeeld moet worden is het (voor mij ?) onmogelijk om in die tijd van 3 noten mijn hand 2 keer "op te tillen".
Iemand any tips?
bvd.

[EDIT] door het font is het niet goed te zien. Het is dus de bedoeling dat de noten op de 4e snaar NIET ge palmmute worden en die op de 5e snaar wel.

jah... gewoon hand optillen ? als je ze aanslaat. lukt bij mij altijd.. gewoon ff oefenen :D en vooral langzaam beginnen

Emocide
18 september 2006, 16:38
lukt het al =P ?

Shift
18 september 2006, 16:58
tja.. =P als je het heel langzaam doet wel.. maar die 3 noten in 0,7 seconde spelen met palmmuten / niet-palm muten / palmmuten gaat me toch echt te ver :P

Emocide
18 september 2006, 17:42
tja.. =P als je het heel langzaam doet wel.. maar die 3 noten in 0,7 seconde spelen met palmmuten / niet-palm muten / palmmuten gaat me toch echt te ver :P

hmm misschien helpt het als je je hand een beetje schuin houd naar de kant van de snaar die je moet dempen ( volgens mij doe ik het ook zo (kan het niet zo goed zien hoe ik het precies do:P)) en anders gewoon veel oefenen :)

Gearjunkie
18 september 2006, 21:27
en speel die 4e snaar met een upstroke, dan gaat je hand al de goede kant op zeg maar...

De 5e snaar speel je met enkel downstroke.

succes!

Shift
19 september 2006, 15:43
goeie tips :hippie: gaat wel lukken zo denk, nu nog kwestie van veel tijd er ing stoppen denk..
greetz