PDA

View Full Version : Tips voor ik ga testen



sregor
17 september 2006, 22:00
Nou eindelijk is het dan zo ver. A.s. Zaterdag ga ik naar Boekel scheuren om ff (denk een uur of 5) bij juke-box langs te gaan. Het gaat een zoektocht worden naar mijn eerste echte buizenversterker. Ik heb nu zo'n 5 maanden rond gekeken en vragen gesteld waar ik (ietsjepietsje) meer duidelijkheid heb gevonden. En uitproberen blijft natuurlijk uiteindelijk de een na laatste stap (daarna Kopen en de GAS drukken:) )

Ik weet dat ik voor een losse top en een 2x12 wil gaan(alleen wat later $$$)

even een paar vraagjes:

- Welke 2x12 kan ik het beste pakken om de verschillende tops op uitproberen zodat ik ze het beste kan vergelijken, omdat ik geen idee heb van wat voor een speakers ik uiteindelijk zelf wil.

- Welke tops moet ik zeker gaan proberen?
Ik heb 1800-2000 EU te besteden (voor nieuwe top)
ik wil min 3 kanalen Clean, crunch, lead
Het liefste 2 masters om te switchen naar solo
Als het kan midi (hoeft niet per se)
Hou meer van vintage geluid dan heel modern. Clean en
crunch zijn het belangrijkst,af en toe bruut knallen op lead en die
moet dan niet onder doen voor de andere 2 kanalen natuurlijk
Het is voor melodische rock/pop
Het gebruik is voor in oefenruimte en optredens grote en kleine zalen

Ik heb al een hoop merken voorbij zien komen, maar ik hoop met deze beschrijving een iets kleinere selectie over te houden die ik dan kan gaan proberen. Dus weet je aan de hand hiervan wat ik zeker aan moet gaan slingeren dan hoor ik dat graag.:rockon:
Groetjes

Arnootje
17 september 2006, 22:34
Ik heb zaterdag een mesa boogie mark IV gekocht...

aan het begin was het even piemelen.. maar echt... mooier dan dit heb ik het nog niet gehoord... het clean kanaal wordt je echt even stil van... zo helder..
het 2e kanaal kun je echt de beste vintage geluiden uit halen en het 3e kanaal van vintage naar een beetje meer distortion en de Eq er bij voor het echte scheurwerk...

Ik zou em in elk geval proberen.. helemaal met n cab. en als je zoiets heb van.. ik vind het niets.. ga dan een paar andere mesa boogie dingen proberen.. je krijgt er echt geen spijt van..

Negative K3 fan
17 september 2006, 22:34
wat betreft speaker cabs: deze zijn heel erg belangrijk voor je sound... 1: ik vind in sommige situaties dat een andere speakerkast een groter verschil in geluid kan maken dan een andere versterker en 2: een andere kast met dezelfde speakers kan meer verschillen kwa sound dan dezelfde kast met verschillende speakers.

test dus ook veel speakerkasten en luister je favoriete amps met verschillende speakers.

ik ben persoonlijk een fan van speakercabs met celestion greenbacks erin, marshall 1960TVs bijvoorbeeld.

DREAMMACHINE
17 september 2006, 22:45
laat frans bij jukebox je gewoon lekker van alles laten zien en vooral veel luisteren en combineren. Met je wensen komt het gezien je budget vast wel goed, na het testen er nog ff paar nachtjes over slapen is ook geen overbodige luxe.

Dude
17 september 2006, 22:52
Koch multitone II / powertone II


Ik kan verdomme op bijna elke "welke top zoek ik" vraag hier dit antwoord geven zonder te denken dat hij niet aan de eisen zal voldoen ! :satisfie:


Serieus... het enige dat ik er aan mis is de aan en uit schakelbare effectsloop

Rormo
18 september 2006, 00:01
als ik jou was zou ik alle heads op dezelfde cab testen. Dan test je namelijk puur het geluid van de head. Vervolgens als je besloten hebt welke head je wilt hebben, dan wordt het tijd om verschillende cabinetten te gaan testen.

sregor
18 september 2006, 00:14
@arnootje: Die mark IV zijn toch niet meer nieuw te koop?? en zo ja zijn die dan niet ver boven de 2000EU?

Waar heb jij hem vandaan dan??

PS de rest bedankt voor de tips. Ik snap dat het handig is om alle tops iig over de zelfde cab te testen, maar welke?? of is dat gewoon: ach doe mij die maar:)
(alleen voor het testen dan he)

zjanke
18 september 2006, 08:26
als ik jou was zou ik alle heads op dezelfde cab testen. Dan test je namelijk puur het geluid van de head. Vervolgens als je besloten hebt welke head je wilt hebben, dan wordt het tijd om verschillende cabinetten te gaan testen.

Beetje kort door de bocht. Je zou deze methode moeten proberen met een aantal verschillende speakerkasten waar je steeds alle heads op test. Niet elke versterker werkt even goed op dezelfde speaker. Als je bijvoorbeeld alles zou testen met G12H30's dan zijn de mooie cleane versterkers in het nadeel, omdat het een wat rauwere speaker is.

sregor
18 september 2006, 09:54
Wat zou ik als "gemiddelde" speaker kunnen gebruiken die dus niet extreem rauw of helder is?

Verder lijkt het mij een beetje lastig om in de winkel zoveel tops te testen en dan ook nog over allemaal verschillende cabs. Ik denk dat die gastuh daar gillend wegrennen, maarja das ook wel weer.... :cooler:

Verder nog tips over die tops die ik zekers eens aan moet slingeren?

ReinoutV
18 september 2006, 10:49
Veel 'top-of-the-line' cabs gebruiken V30's, misschien is dat een redelijke referentie-speaker. Ik zou niet al te druk naar 3-kanaals amps zoeken, met 2 kanalen en een pedaaltje naar keuze kom je misschien net zo ver, zo niet verder. Heb je 2000 over voor een top, of moet daar ook nog een cab bij?

Rormo
18 september 2006, 11:54
Beetje kort door de bocht. Je zou deze methode moeten proberen met een aantal verschillende speakerkasten waar je steeds alle heads op test. Niet elke versterker werkt even goed op dezelfde speaker. Als je bijvoorbeeld alles zou testen met G12H30's dan zijn de mooie cleane versterkers in het nadeel, omdat het een wat rauwere speaker is.

mja dat snap ik wel, maar het moet praktisch wel haalbaar blijven zoals gezegd.

Ik zou voor een cabinet met V30 vintage speakers gaan zoals een Marshall 1960AV of bijvoorbeeld een Bogner.

Bruce
18 september 2006, 12:37
Ik zou zeker even de Koch Multitone II en de Powertone II gaan testen!
Dat zijn zulke lekkere amps!

sregor
18 september 2006, 13:45
Het is alleen voor de top 2000EU

Het hoeft ook niet per se 3 kanaals te zijn. Ik heb zelf ook de EMMA rezzafritnog iets. Maar het lijkt mij wel handig om te switchen van kanaal zonder eerst het andere pedaal uit te hoeven doen etc. Ik heb al genoeg andere pedalen waar ik op moet tappen vandaar, maar het is dus geen must.

In het begin gaf ik al aan dat ik uiteindelijk voor een 2x12 wil gaan (koop ik ook pas later en misschien wel 2e hands)
Lijkt mij ook beter om dan iig op een 2x12 te testen ook??
Verders, bv die powertone is een watje of 120 dan moet zo'n 2x12 cab dat wel kunnen handelen. Kan dat en zit ik dan nog met beperkingen qua ohmage/wattage van de soort speakers. bv 2x15 watt lijkt me dan te weinig (als dat al bestaat) Moet ik dan 2x60W hebben??

Brord
18 september 2006, 14:32
tien tekens

Squier4ever
18 september 2006, 17:44
er staat een bogner shiva head te koop op gitaarmarkt, misschien is dat wat voor je. en anders een Plexi (handwired evt.), of een Diezel Einstein, H&K Duotone schijnt ook erg lekker te zijn. of een CMW ampje...

sregor
18 september 2006, 21:56
relax! mss nog andere die ik moet proberen??

En ohw ja. Hoe zit dat met die cabs en top qua match ohmage technisch gezien. Kan ik elke 2x12 op elke top aansluiten??

johantipker
18 september 2006, 22:48
In de winkel wel....

sregor
19 september 2006, 00:12
en op straat niet:chicken:

sregor
22 september 2006, 21:00
Iemand nog tips/adviezen voor als ik morgen ga testen??
Het is de eerste keer dat ik lampenbakken ga aanslingeren in een winkel. Dus iemand nog dingen waar ik op moet letten of dingen die ik zeker wel/niet moet doen. BV volume op 10 zetten :)

kirk19
22 september 2006, 21:42
in die prijscategorie: brunetti, Engl, Diezel einstein, VHT en dergelijke...
ook alles op dezelfde cab testen maar eerst je favo cab eruit halen

Punt
22 september 2006, 21:45
Wat NegK3 al zei, laat je lekker voorlichten door Frans.
Vertel wat je goed vindt en wat minder van een bepaalde amp en laat hem een andere voorstellen.

De cab is belangrijk. Ik werd pas echt tevreden met m'n amp / cab toen ik de speakers had vervangen door greenbacks.

Laat wel ff weten hoe het gegaan is :)

Brord
23 september 2006, 10:24
tien tekens

Punt
23 september 2006, 10:39
Het blijkt dat die brunetti 2x12's érg lekker klinken, deze raden ze je bij juke box vast ook aan.

Ik vermoed van niet :)
Ben benieuwd.
Die cab klinkt fantastisch als je alleen speelt in een band kies ik voor meer mid.

sregor
24 september 2006, 02:43
Straks een verslagje........met uitslag!!!


eerst ff lekker slapen nu en dromen van mijn amp :)