PDA

View Full Version : beamblockers en speakerkast configuratie



fullorder
17 september 2006, 21:39
Ik heb een mooie oude Fender 2x12" speakerkast met twee oude G12H's erin. De kast is 'oversized' als het ware, de twee speakers zitten er diagonaal in. Dit zou beter moeten zijn dan de compactere 2x12" kasten van Fender, zo is mij verteld. Ik spreek dus niet uit ervaring, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
In ieder geval haal ik een heerlijke sound uit mijn kast en met de beamblockers die er sinds kort opzitten hoor ik deze heerlijke sound waar ik maar ga staan :satisfie:

Echter blijf ik altijd toch met de gedachte spelen om zo'n compactere Fender kast te nemen met de speakers horizontaal geplaatst, puur omdat mijn kast toch wel erg onhandelbaar is de trap op en af. Het zou echter jammer zijn als m'n geluid erop achteruit zou gaan. Een oplossing kan natuurlijk zijn de speakerkast een kwartslag te draaien en zo de speakers verticaal geplaatst te hebben.
Terug komende op de beamblockers vraag ik me echter af of het misschien niet zo is dat de beamblockers ook een gunstige invloed op hebben op de nadelen van een speakerkast met horizontaal geplaatste speakers.
Heeft iemand een theorie? Of ervaringen?

Lucluc
17 september 2006, 21:56
Ik ken die beamblockers niet, dus daar durf ik niets over te zeggen.

Zelf gebruik ik een verbouwd Tremolux cabje met twee 12" speakers. Dit past maar net. Ik heb de achterkant vervangen door een halve plaat, dus ik heb een semi open kast. Het idee erachter is dat de hele handel beter kan ademen, mooier hoog, en misschien nog wel meer. Ik heb de oude achterkant ook nog wel eens terug geplaatst, maar ik vind open toch echt mooier. HET grote voordeel van dit cabje, uiteraard naast een goed geluid, is dat het handzaam is. Ik zet het topje altijd op de grond, reverb er op of naast en het cabje kan ik naar believen horizontaal plaatsen, op de tilt legs (mijn voorkeur) of verticaal (handig op grote podia).

Niet een direct antwoord op je vraag, maar misschien heb je er wat aan.

fullorder
17 september 2006, 22:40
Probeer je het toch uit.

Dat is inderdaad uiteindelijk het enige goede antwoord ;) Maar ik probeer van te voren in te schatten of ik er goed aan doe om zo'n kleine cab te kopen, altijd lastig...

piezo
18 september 2006, 09:19
Ik wil juist een diagonale 2x12" kast hebben om te gebruiken bij mijn Bandmaster en Classictone. Als ik mijn Bandmaster- of Orange 2x12" kast verticaal zet past de Bandmaster-top er niet lekker op (en de Classictone 4x10" combo erop lijkt me wel èrg wankel), dus een kastbreedte van zowat 62 cm lijkt me ideaal.
Nadeel van diagonale kasten is dat ze meteen weer een stuk zwaarder zijn.

Kim Wilson
18 september 2006, 09:26
Zoiets dus:


http://img117.imageshack.us/img117/8519/p71301073zs.jpg

http://img206.imageshack.us/img206/9227/p71301088mq.jpg

60 cm breed, 75 cm hoog en ik dacht 30 cm diep.

piezo
18 september 2006, 09:56
Ik heb daarom dat topic van je met belangstelling gevolgd, Kim. :)

En je zou nog steeds doorgeven hoeveel het ding (leeg) weegt, weet je nog? :sneaky:

Ik zou best zèlf een kast willen en kunnen maken, maar ik heb nog zoveel àndere projecten die bovendien qua R&D uitdagender zijn. Om die kast bovendien uiterlijk mooi te laten aansluiten zal ik Koch maar eens een mailtje sturen of ze mij niet gewoon een leeg Classictone 4x10" combo kunnen leveren. Maar dan als kast, dus zònder het schuine knoppenkantje en mèt een grotere diagonale 2x12" baffle en 2-delige (1/3 en 2/3 hoog) achterwand. Die kast zou dan 28 cm diep zijn, 62 cm breed en 66,5 cm hoog (zonder rubber doppen). Twee stuks 12-duimers passen daar diagonaal heel mooi in en het ding past dan even goed bij de Classictone als bij de Bandmaster.

Misschien heb ik het al eens eerder gevraagd, Kim, maar weet jij toevallig waar ik een behoorlijk freeware tekenprogamma kan downloaden? Ik heb hier wel Autocad 2000 liggen maar dat krijg ik niet geïnstalleerd en het is bovendien veel te zwaar en uitgebreid voor wat ik nodig heb.
(Plus dat ik nooit zelf met Autocad gewerkt heb en er ook nog te weinig mee zou werken om de gebruikerskennis van zo'n uitgebreid pakket voldoende paraat te houden)

Kim Wilson
18 september 2006, 10:04
Moet je wel goed lezen!
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=961731&postcount=92 ;)

Een tekenprogramma weet ik zo even niet. Tenminste, niet iets anders dan AutoCAD. Ik werk nu met AutoCAD, dus als je iets wil hebben, moet je het maar zeggen. Ik kan hier ook een PDF van een tekening maken. Dus als je een tekening wil hebben, moet je maar even PM'en.

piezo
18 september 2006, 10:25
Moet je wel goed lezen!
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=961731&postcount=92 ;)Dàt had ik wel gelezen, maar zou het lége gewicht volgens jouw rekenlogica dan ook 22 kilo zijn?


Een tekenprogramma weet ik zo even niet. Tenminste, niet iets anders dan AutoCAD. Ik werk nu met AutoCAD, dus als je iets wil hebben, moet je het maar zeggen. Ik kan hier ook een PDF van een tekening maken. Dus als je een tekening wil hebben, moet je maar even PM'en. Dat vind ik wel een heel lief aanbod, alleen gaat het meestal niet om definitieve tekeningen maar om "schetsen" in het kader van een ontwerpproces. Ik maak - handmatig - geregeld wat gemaatvoerde bouwtekeningetjes en nog vaker electronische schema's, dus ik wil je niet belasten.

Kim Wilson
18 september 2006, 10:28
Ja, daar komt het wel op neer. Een speaker weegt zo'n beetje 4 kilo. Dus weegt ie leeg idd 22 kg.

Een handig schetsprogramma is Visio. Niet op schaal, maat voor schetsmatige dingetjes is het wel handig.

piezo
18 september 2006, 10:35
Bedankt.
Voor electronische schema's hoeft het niet op schaal te zijn, als ik maar zelf symbooltjes kan maken, opslaan en kopiëren. En voor mijn bouwtekeningetjes is op schaal wel handig maar niet noodzakelijk, zolang de verhoudingen maar kloppen.

Kim Wilson
18 september 2006, 10:58
Oke, dat wist ik niet. De laatste keer dat ik met Visio gewerkt heb, is ongeveer 6 jaar terug.

piezo
18 september 2006, 11:04
Met Visio 2003 kun je tegenwoordig prima tekeningen maken hoor. Zelfs op schaal. De leerkromme is beduidend lager als Autocad 2006 of Inventor.Maar is het ook freeware? En zo niet, wat kost het?

[FORUMREGEL-OVERTREDINGMODE] (En als het vrij duur is, waar kan ik een illegale kopie "vinden"? [/FORUMREGEL-OVERTREDINGMODE]

Kim Wilson
18 september 2006, 11:51
Ik ben erg benieuwd! Piezo, als je het programma gevonden hebt, mag je me wel een PM sturen. ;)