PDA

View Full Version : Waar aan kan je de kwaliteit van een Gitaar zien.



alhambra
5 december 2002, 08:50
Ik vraag me eigenlijk af waaraan kan je nu de kwaliteit van een gitaar een beetje afmeten, dus dingen als constructie/materialen/hardware enz enz. Dus geen lul verhalen van een fender of gibson ofzo want dat zegt niks tot weinig.

nilfisk
5 december 2002, 09:04
houtsoort, afwerking, geluid.. sustain

lars
5 december 2002, 09:05
of er gibson of fender op de headstock staat



uh ow

starter
5 december 2002, 09:11
Belangrijk is dat de gitaar van een goede materiaal is gemaakt, dat er goede elementen opzitten, dat de stemmechanieken van goede kwaliteit zijn. Als dan ook de brug, electronica, frets en andere zaken ok zijn... dan heb je een goede gitaar.

Ik denk dat je hier veel aan hebt :grin:

Rutger
5 december 2002, 09:11
Naast dat je smaak met name bepaalt wat je een goede gitaar vind, let ik meestal op het volgende:

Qua constructie moet hij er gewoon degelijk en robuust uitzien, en alles moet goed gemonteerd zijn. Ik rammel dat ding gewoon eerst even door elkaar als ik hem uittest, om te horen of er wat loszit. En als ie ingeplugd is of er wat kraakt. Stemsleutels moeten niet te losjes draaien, voor de potmeters geldt hetzelfde. Die moeten ook niet kraken en een geleidelijke volume/toon toename geven als je hem langzaam opendraait. Standenschakelaar moet niet kraken. Ook voorzichtig aan de hals duwen en trekken, zit ie stevig aan de body of verandert je stemming aanzienlijk? Klopt de vorm van de hals (niet verdraait, te ver naar voren/achteren) en lopen de snaren niet aan. Is de actie naar je smaak?

Voor de houtsoorten moet je toch enige materiaalkennis hebben. Welke houtsoorten zijn goed, maar vooral: hoe beinvloed de houtsoort je klank? Om vooraf een indruk te krijgen (en een selectie te maken) kun je dat hier wel op een topic terugvinden of op het net.

De qualiteit van de elementen hoor je vaak aan hoe hoog de output is. Verder is het eigenlijk de smaak die bepaalt of je het element goed vind klinken. Daar heb je zoveel keuze in dat je de verschillende merken eens zou moeten vergelijken.

Wat erg belangrijk is: is ie goed geintoneerd? En zo niet, valt dat te verhelpen. Ik ken verhalen van gitaren die zo slecht zijn afgesteld dat ze niet meer te stemmen zijn, dus pas daar goed voor op! Daarom is het ook belangrijk om de vorm van je hals te checken.

Goede tip voor electrische gitaren: speel er eerst eens unplugged op. Vaak zegt het heel veel, als hij akoestisch al goed klinkt zal hij dat waarschijnlijk ook versterkt zijn.

En verder, gewoon inpluggen en spelen. Alle pickupstanden proberen. Eens flink raggen en hijsen om te kijken of ie snel ontstemt. Klinkt ie ook nog vol op de hoge fretten, klinken de open accoorden goed? Ligt ie lekker in de hand en speelt ie soepel?

Wat ik erg belangrijk vind: geeft de gitaar die je in je handen hebt jou inspiratie? Ik kan met de ene gitaar veel meer plezier hebben dan met de ander, en me dan afvragen waarom ik zoveel beter speel op die ene gitaar. Blijkbaar past die gitaar gewoon veel beter bij jou stijl. Dat is naar mijn idee een erg belangrijke maatstaf bij het uitzoeken van een gitaar.

Dat is zo ongeveer waar ik op let als ik een gitaar beoordeel. Ben wel benieuwd hoe anderen dat doen!

O, en hij mag er ook leuk uitzien. :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-05 09:16 ]</font>

starter
5 december 2002, 09:14
Op 2002-12-05 09:05, schreef lars:
of er gibson of fender op de headstock staat



uh ow


Volgens mij eerder aan het feit dat er bepaalde merken NIET op de headstock staan... Voor de verandering wil ik die merken nu eens NIET noemen. :grin:

alhambra
5 december 2002, 09:15
Ja hallo dat snap ik ook allemaal wel (alhoewel sommige daaraan twijfelen) maar het gaat er dus om wat voor constructie b.v. hals uit 1 stuk en dat soort zaken.

Rutger
5 december 2002, 09:27
Dat dacht ik ook, k vroeg me al af waarom je zo'n vraag stelde. :smile:

Maar die costructie. Vlg mij is het: hoe minder lijm en schroeven hoe beter de trillingsoverdracht tussen de gitaaronderdelen en het langer de sustain van de gitaar. Dus als je gitaar uit een stuk is gemaakt zit je wel goed. Aan de andere kant: dat beinvloed allemaal je klank, dus daarom is een neckthrough niet per definitie beter dan een geschroefde hals. Alhoewel dat wel de algemene voorkeur heeft.

vulvasonic
5 december 2002, 09:29
De constructie van de gitaar is heel belangrijk. Je moet kijken naar de details. Is het fretwerk keurig gedaan, is de topkam goed uitgesneden, dat soort dingen....
Dit is allemaal relatief natuurlijk, want een gitaar kun je afstellen en bijstellen. Toch is het de afwerking, ook bijvoorbeeld de nauwkeurigheid van de hals-bodyverbinding, iets waaraan je kunt zien met hoeveel precisie de mensen in de fabriek met het ding zijn omgegaan en dus hoe hoog hun standaard is.

Acoustisch testen kan ook geen kwaad. De natuurlijke klank en resonatie van de gitaar moet goed zijn.

De electronica moet uiteraard goed zijn (hoewel al dit spul te vervangen is, is het een goede graadmeter voor de algemene kwaliteit van de gitaar).

Stemmechanieken, weer zo'n graadmeter.

De gebruikte materialen zijn in zoverre belangrijk, dat de stukken hout goed moeten zijn. De nerfrichting van de hals, uit hoeveel delen bestaat de body, dat soort dingen. Het soort hout is minder belangrijk, omdat dat een kwestie is van smaak. Bovendien zoregen gitaarproducenten ervoor dat ze zich met name toeleggen op het produceren van gitaren met beproefde concepten: Hals van esdoorn met een palisander toetsje, body van elzen of essen, of een volledige mahonieconstructie (al dan niet met een esdoorn toplaagje).

Hoeveel er ook over kwaliteit gezegd kan worden. Meestal is de prijs meteen al de beste indicatie voor de kwaliteit, rekening houdend met het feit dat Amerikanen wat duurder zijn in het algemeen en dat extra versieringen, in de vorm van paarlemoeren draken, goudkleurige hardware etc, de prijs uiteraard wat opdrijft, zonder dat dit beter is voor de kwaliteit van de gitaar.

En verder zijn er nog zo'n 300 dingen waar je op kunt letten. Maar ik typ langzaam en ik schrijf dit in de baas zijn tijd, dus hier hou ik het even bij....
;]

vulvasonic
5 december 2002, 09:32
Zie!

Was ik de eerste die reageerde, druk op OK, nadat ik mijn verhaal gedaan had, ga terug, blijken er al 8 gasten voor me te zijn geweest.

Mijn baas zal tevreden zijn.........
;]

Anders Destium
5 december 2002, 10:30
Wat denk je zelf Alhambra, het valt wel te raden, enkel smaken verschillen, bijv:

De een is 100% voor Nech-thru, terwijl een ander 100% voor set-neck is, wat is beter? Lastig te zeggen, ik ga voor nech-thru...

Man, je hebt de hele ganse dag de tijd om je met dit soort problemen bezig te houden, en toch ons nog ermee storen :smile:

alhambra
5 december 2002, 10:38
Als het je stoort lees je het toch niet EIKEL.
Trouwens het gaat niet om smaak maar om kwaliteit.

alhambra
5 december 2002, 10:44
Okee sorry geen eikel liet me ff gaan had ff een discussie op de chat en was een beetje verhit :grin: .

sash
5 december 2002, 16:15
Op 2002-12-05 08:50, schreef alhambra:
Ik vraag me eigenlijk af waaraan kan je nu de kwaliteit van een gitaar een beetje afmeten, dus dingen als constructie/materialen/hardware enz enz.

Je geeft het antwoord zelf al, echt zo'n vraag voor een ambtenaar :grin:

Anders Destium
6 december 2002, 13:12
Op 2002-12-05 10:44, schreef alhambra:
Okee sorry geen eikel liet me ff gaan had ff een discussie op de chat en was een beetje verhit

Gelukkig maar :smile:

Een gitaar heeft een goede kwaliteit als hij jou meer waard is dan je er voor hebt betaald.