PDA

View Full Version : volume verschil



Rormo
17 september 2006, 18:44
Ik speel voornamelijk op een Gibson Les Paul classic en een Fender strat. Nu is de strat een stuk zachter dan de LP. Hoe is het op te lossen dat ik als ik van gitaar wissel ik ongeveer hetzelfde volume heb zonder aan de knoppen van m'n amp te draaien?
Uiteraard zou ik het volume van mijn LP een beetje dicht kunnen draaien, maar dan vervormd je geluid vaak.
Is het een mogelijkheid om de pickups van mijn LP iets verder van de snaren af te zetten? Is dit ook verstandig voor het behoud van de sound e.d.?

dank!

robert-gitarist
17 september 2006, 18:49
Kan zijn dat het elementen te dicht/niet te hoog bij de snaren staan.
Maar waar het voornamelijk door komt is vanwege dat een humbucker gewoon meer output heeft dan een strat.Je kunt het oplossen met een booster.Een pedaaltje bijv. dat je aanzet op het moment dat je de strat gebruikt.Of een boostertje in de strat bouwd(EMG Afterburner bijv.)

Succes

Noid
17 september 2006, 22:32
Dat de sound van je LP gaat vervormen als je het volume omlaag draait is niet normaal: als dat zo is met jouw gitaar, dan is er iets niet goed.

Maar anyway: De sound van die LP verandert (negatief) als je kiest voor het terugdraaien van de volumeknop, of het verder in de body schroeven van de elementen. Dat zuigt tone en dat is zonde.
Als je die strat gaat boosten, verandert de sound ook, waarschijnlijk ook negatief.

Wat is er mis met het wat verder openzetten van het volume van je versterker als je op die strat speelt?

forceps
17 september 2006, 22:37
Lijkt me in live situaties niet altijd handig... wisselen van gitaar kost al tijd, en dan moet je er nog aan denken je amp harder of zachter te draaien....

Lastig probleem! Volumepedaal met een variabele 0-stand geen optie?

Orpheo
17 september 2006, 22:38
of consequent op hetzelfde type gitaar spelen de hele tijd?

drap
17 september 2006, 22:56
Ik had ook altijd de combinatie strat/les paul en heb eigenlijk nooit last gehad van een volumeverschil. Het lijkt mij dat je elementen van je strat wat hoger kunnen.

Rormo
17 september 2006, 23:56
Lijkt me in live situaties niet altijd handig... wisselen van gitaar kost al tijd, en dan moet je er nog aan denken je amp harder of zachter te draaien....



exact mijn probleem.

FruscianteFan
18 september 2006, 09:16
volumeboost in de vorm van een pedaaltje?

ReinoutV
18 september 2006, 10:43
Je zou inderdaad met boosters voor je strat (Seymour Duncan pickup booster) kunnen gaan werken, maar volgens mij haal je dan ook het verschil tussen je gitaren weg. Ik vind het juist de charme van een strat dat deze minder output heeft en dus cleaner klinkt. Ik neem aan dat het verschil in volume vooral op je cleane kanaal te horen is, met overdrive valt het verschil veel minder op (alleen in gain, waarschijnlijk). Misschien kan je bij de cleane stukjes op je LP je volumeknop iets dichtdraaien, of iets minder hard aanslaan (:)).
Als je de pickups van je LP naar beneden draait wordt je volume minder, maar ook de klank wordt anders, dunner, ik denk niet dat je dat wil. Misschien werkt een lichte boost in je fx-loop wel om je strat beter hoorbaar te maken, dan verandert je sound minder.

Mitch
18 september 2006, 10:57
Het is op zich normaal dat een Les Paul meer output heeft dan een standaard strat, tenzij je hogere output single coils hebt, maar dat heeft inderdaad charme. Ik neem aan dat je met 'vervormen' bedoelt dat je LP lekkerder klinkt met volume open en vooral een beetje helderder. Met volume dicht moet -ie zachter worden en een beetje doffer, je moet juist geen vervorming (crunch) krijgen.
Dan zijn er een paar mogelijkheden. Het leukste en meest praktische is als je amp twee inputs heeft, kun je de strat in de meest gevoelige input stoppen en de LP in de minder gevoelige input. Maar dat zal je amp wel niet hebben, anders kwam je niet met de vraag :D
Mogelijkheden zijn: de strat boosten met een pedaaltje aan het begin of het eind van je effectketen, als je die hebt. Volumepedaal is ook een mogelijkheid, maar dan zit je nog steeds met het probleem dat je volume weghaalt bij je LP.
Ga in ieder geval niet kloten met de afstelling van de gitaar als die goed is; dat is net zoiets als je bandenspanning verlagen als je vindt dat je auto niet comfortabel genoeg is. :stop:

Rormo
18 september 2006, 11:32
ok, bedankt voor de tips. Ik heb (zodra hij geleverd is) een Marshall DSL 50, dus helaas maar 1 input.
Als ik mijn volume dichtdraai dan wordt het geluid idd doffer, dat bedoelde ik met vervormen. De klank wordt dus minder.
En ik merk het idd vooral in het clean. De Fender is dan gewoon heel zacht terwijl de LP hard klinkt. Bij distortion valt het verschil wel mee.

habberdoedas
18 september 2006, 13:00
Een paar andere elementen voor je strat met meer output. Kij ff of je de Seymour Duncan test cd voor vervangende strat en tele elementen op de kop kan tikken via je lokale gitaarzaak en ga ff luisteren. Heb ik destijd ook gedaan. Had hetzelfde probleem. Heb toen een set SD met hogere output in de strat gezet en het probleem was verholpen. Welke er precies in zitten weet ik zo uit het hoofd niet. Gitaar staat in de oefenruimte. Kijk vanavond ff en zal het daarna op dit forum zetten. suc6 ermee

glacius
18 september 2006, 15:04
een boss GE7 ertussen waarmee je je strat met 1 druk op de knop net zo hard laat gaan als je lp ..

nu is een booster in het algemeen een goeie optie ... ook aan boord van je strat maar dan zit je weer met battarijen te kloten ..

habberdoedas
20 september 2006, 10:14
Bij deze zou ik nog ff melden welke elementen ik nu in mijn strat heb zitten. Dit zijn de Seymour Duncan SSL-5 custom staggerd. Ze hebben een hooge output. Maar check ook ff de site van Seymour Duncan zelf. Daar kan je elementen zoeken en beluisteren......mooie site trouwens van Seymour

Debaser
20 september 2006, 11:27
koop een AB switch waar je ook het/de level kan bepalen.

Boss - LS 2
Behringer - AB 100



Strat----- LS-input A--\
------> naar effecten / amp
LP--------LS-input B---/



dan zorg je zo dat je uitgangs volumes wat gelijker zijn.

denk ik......