PDA

View Full Version : mengtafel via usb mijn pc in



newbreed
17 september 2006, 17:03
tegenwoordig zijn er van die leuke goedkope usb mengtafels. ben alleen niet zo te spreken over Behringer ed.
Heb echter een mooie D&R tafel staan.. zou ik daar de line out nu ook via
zo' n usb interface kunnen verbinden met mijn pc?? iemand ervaring met usb interfaces en mengtafels ik zie ze nl tussen de 30 en 400 euro en duurder.

bert k
17 september 2006, 17:14
Tja, je kan je tafel wel door een stereo USB geluidskaart halen, dat werkt wel. Maar alle sporen apart heb je een heleboel meer geld voor nodig. Dan moet je toch minstens een 8 kanaals AD converter hebben,

harrie-beton
18 september 2006, 10:09
Die USB mengtafels (bv phonic) zijn hier ook langsgekomen en die leveren een "mp3" kwaliteit. Dat kan ook haast niet anders voor een mengtafel van 300 euro plus usb interface.

Als je een mooie DR tafel hebt is dat een geluk! (mits hij 100% goed is). Want onderhoud is duur aan deze...

Het aantal kanalen wat je tegelijk wilt gebruiken is bepalend voor geluidskaart keuze.
Hoeveel kanalen wil je gebruiken (tegelijk) van je mengtafel? Terratec heeft mooie 8 sporen usb / firewire interfaces en Focusrite ook. Deze zijn 300 euro tot 500 euro en ze zijn "stapelbaar". Let op: de analoog naar digitaal omzetting in die kastjes bepaalt de geluidskwaliteit. De pc hoeft alleen maar snelheid te hebben.
Voor 8 sporen is 1,2 gigahertz genoeg, wil je 16 sporen dan kom je echt op snellere pc's uit plus grote harde schijven. 8 sporen audio is 4 gig per uur.

bass blom
18 september 2006, 11:21
8 sporen audio is dus ook (maar) 1.2MB per seconde en dat kan makkelijk door usb/firewire

guhlenn
18 september 2006, 12:07
firwire wel, maar USB schijnt dat niet te trekken.

Kim Wilson
18 september 2006, 12:14
USB 2.0 is volgens mij sneller dan firewire. Firewire is een tussenstap geweest. Heb ik me iig laten vertellen.

bass blom
18 september 2006, 12:30
usb 2 is iets sneller dan firewire, 400/360 (mibit) heb je t over dan
firewire 2 is weer 800
usb 1 is behoorlijk langzamer, maar toch trek je er een 15 MB per seconde door ofzo
ik weet het niet precies allemaal

maar als je het gaat hebben over een mengtafel met usb en goedkoop dan gaat er een stereo signaal uit..
44.1khz 16bit is 150KB per seconde.. waar hebben we het over dan :D
als ie een mengtafel wil kopen die 8 bussen heeft...
dan nog zou je het dus over 4 keer (stereo paren?) 150KB = 600KB per seconde hebben.

bert k
18 september 2006, 15:17
Het gaat niet om de snelheid, die is bij USB2 hoog genoeg. Het gaat om de geluidskwaliteit. In een Phonic tafeltje van 300 euro moeten 8 verschillende AD-converters zitten, 1 per spoor. Voor zo weinig geld krijg je naturlijk niet veel, vandaar de MP3 kwaliteit.

harrie-beton
18 september 2006, 17:46
De gewone firewire is een Apple uitvinding en in Windows heet het IE1394.
Firewire is 400 megaBIT per seconde, dus gedeeld door 8 als je de megabytes per seconde wilt weten.

USB 2.0 is 450 megabit per seconde. Firewire is echter beter ontworpen en met name bij firewire harde schijven presteert firewire beter en stabieler.
Voor audio ruim voldoende.

"Firewire 2" is 800 megabit maar die is er nog maar zo kort, hier zijn geen geluidskaarten voor.

Een D&R mengtafel omzetten naar digitaal is een klus die volgens mij te benaderen is door de "top" van de digitale geluidskaarten. En dan nog is er verschil.

newbreed
20 september 2006, 21:04
Als je een mooie DR tafel hebt is dat een geluk! (mits hij 100% goed is). Want onderhoud is duur aan deze...


kijk hier kan ik wat mee...thanx.

de D&R tafel is 16 kanaals en op 1 kanaal na helemaal goed
maar zoveel kanalen ga ik toch niet gebruiken
300-500 euro is nog te doen. altijd beter dan op zo' n scherm schuiven.
pc is een 2.8 gigahertz met 1 gig werkgeheugen. en 2 flinke harde schijven. staat alleen maar cubase op dus dat gaat gezien snelheid wel lukken denk ik.


Het aantal kanalen wat je tegelijk wilt gebruiken is bepalend voor geluidskaart keuze.
Hoeveel kanalen wil je gebruiken (tegelijk) van je mengtafel? Terratec heeft mooie 8 sporen usb / firewire interfaces en Focusrite ook. Deze zijn 300 euro tot 500 euro en ze zijn "stapelbaar". Let op: de analoog naar digitaal omzetting in die kastjes bepaalt de geluidskwaliteit. De pc hoeft alleen maar snelheid te hebben.
Voor 8 sporen is 1,2 gigahertz genoeg, wil je 16 sporen dan kom je echt op snellere pc's uit plus grote harde schijven. 8 sporen audio is 4 gig per uur.[/QUOTE]