PDA

View Full Version : Ac128



Ché
17 september 2006, 16:37
Hoi,

klein vraagje: is een AC128 Ge transistor altijd pnp? of kunnen die ook npn zijn?

reden waarom ik dit vraag is omdat ik enkele oude AC128 in een heel oud winkeltje heb gekocht en ze zien er niet uit zoals de gewoonlijke AC128 (met dat pinnetje aan de emitter). Ze hebben een rood puntje maar dat bevindt zich nu net aan de andere kant/collector, terwijl het mij logisch leek dat dat rood puntje de emitter zou aanduiden...

In het kort, weet iemand of dat rood puntje de collector of de emitter aanduidt en hoe ik kan zien of ze pnp of npn zijn...

bedankt!

H.Manback
17 september 2006, 17:23
Rood puntje geeft de collector aan inderdaad, maar die zitten voor zover ik weet vaak op japanse torren, en een AC128 is dat niet.

Ten tweede, ja een AC128 is altijd pnp. Dat soort dingen zijn altijd hetzelfde voor een bepaald modelnummer, anders kun je ze niet vervangen door een andere van hetzelfde type ;). Ook bij toevoegingen zoals bijvoorbeeld voor een BC547B of een BC547D ofzo geldt, het zijn altijd bipolaire NPN transistoren

birt
17 september 2006, 19:48
ac127 is de npn variant

bentium
17 september 2006, 20:02
ik heb onlangs een 30-40tal AC128 gekregen, moet er toch eens een pedaaltje mee maken :d

fullorder
17 september 2006, 21:28
ik heb onlangs een 30-40tal AC128 gekregen, moet er toch eens een pedaaltje mee maken :d

Allemaal in 1 pedaaltje verwerken :rockon:

Ché
18 september 2006, 18:19
hoi,

Bedankt voor de reacties, rood puntje is collector, dat is wat ik wilde weten!
Ik had er ook nog nooit gezien met zo een rood puntje, het zijn blijkbaar oude ac128 want die vrouw van dat oud winkeltje zei dat ze die dingen al zeker 30 jaar had liggen...ik heb de transistoren toen zitten meten met mijn multimeter op HFE tot ik er enkele goede had...

greetz!

H.Manback
18 september 2006, 19:15
Dat is vanwege lekstroom niet bepaald een betrouwbare methode (ik neem aan dat je niet een dure multimeter hebt die daar rekening mee houdt), zoek op geofex.com naar de fuzz face, dan vind je vanzelf een circuitje waar je het wel mee kan meten. Weet je gelijk de lekstroom die aangeeft of het een goede is of niet (hoge lekspanning kan slecht werken op termijn).

Ché
18 september 2006, 19:39
Dat is vanwege lekstroom niet bepaald een betrouwbare methode (ik neem aan dat je niet een dure multimeter hebt die daar rekening mee houdt), zoek op geofex.com naar de fuzz face, dan vind je vanzelf een circuitje waar je het wel mee kan meten. Weet je gelijk de lekstroom die aangeeft of het een goede is of niet (hoge lekspanning kan slecht werken op termijn).

aah ok, bedankt, dat ga ik eens checken!