PDA

View Full Version : Floyd of strings-through..



Tho
17 september 2006, 12:11
Beste mensen!
Ik weet nou nog steeds niet of ik een floyd, of een strings-through jackson (USA of misschien sl3) wil.
Ik ben nou niet zo'n solist, maar ik vind het wel leuk! dus ik vroeg me af of je met een goeie floyd (ondanks afstellen) meer bijgeluiden hebt als je een slagpartij speelt, of is dat helemaal niet zo?
Wat hebben jullie hier op te zeggen? Ik vind een tremolo wel erg leuk namelijk! :D

BS
17 september 2006, 12:25
Of je bijgeluiden hoort denk ik niet maar een Floyd is een behoorlijk stuk metaal in je gitaar en zal de klank altijd beinvloeden. Dit hoeft niet slecht te zijn overigens en of het ook allemaal echt duidelijk hoorbaar is verschilt per persoon denk ik.

Wel zal de stringthru een langere sustain hebben dan de zelfde gitaar met een floyd.Sowieso door het het feit dat de snaren door de body gaan maar als je 2 gelijke gitaren hebt en 1 daarvan is uitgerust met een FL dan heeft die altijd net iets minder sustain is mijn ervaring. Dit zijn wel nuances natuurlijk het is niet zo dat een floyd geen sustain zou hebben. Enige echt grote nadeel van een FL vind ik dat als je een snaar breekt en er een nieuwe opzet het best even duurt voor de hele boel weer stemvast is, maar als dat eenmaal zo is blijft het dat dan ook wel weer zo.

Als je die tremelo voor je spel niet echt nodig hebt wat ik toch wel een beetje uit je post haal maar het vooral leuk vind om mee te rommelen dan zou ik zeker bij een mooie gitaar als de Jackson Soloist voor de stringthru gaan.

Tho
17 september 2006, 12:47
dat is zeker waar over die sustain! maar dat wil ik 'compenseren' door sowieso een neck-through te nemen.
Wat dat betreft heb een tremolo niet echt 'nodig' maar ook de rythm gitarist kan er een aantal leuke accenten mee maken! Daarom zou ik het wel leuk vinden.. dus nog ff nadenken ;) thnx voor je post!

AART
17 september 2006, 13:03
ik zou een floyd nemen.

Speel zelf ook voral rythm partijen en ben toch groot voorstander van floyds, waarom?

Ze zijn ontzettend stemvast, je kan ze bijna niet ontstemt krijgen.

neckthru is wel een goed idee btw.

Ik heb zelf een neck thru RGT van ibanez met edge pro trem en dat is echt zeer relaxt. Susatin zat btw.

Tho
17 september 2006, 13:06
Okey! dan misschien toch maar de sl3 met neck-through én floyd (licenced) :D

G.G.
17 september 2006, 13:07
Neckthrough en extra sustain? Wordt zwaar overschat. Een goeie bolt-on of setneckverbinding doet weinig onder voor een neckthrough. Heb net een neckthrough gebouwd en ben niet echt onder de indruk van de extra sustain.

Denk zelf dat de houtsoort de grootste factor is in dit verhaal, niet de constructie.

Tho
17 september 2006, 13:32
is inderdaad misschien wel het belangrijkste aspect, maar als de snaren met beide kanten vastzitten aan hetzelfde stuk hout kan dat nooit verkeerd zijn!

Danny Drug
17 september 2006, 13:47
neck-tru.. gewoon omdat floyd zuigt..

dus niet echt een proffi mening.. gewoon een menig

ik ben ook haastig op zoek naar een goed jackson zonder floyd rose...

Tho
17 september 2006, 13:48
nou ik kreeg hier GAS van, misschien iets voor jou? Jackson USA sl2ht

Zino Z
17 september 2006, 19:11
bedenk ook of je die sustain wel echt nodig of gaat gebruiken, anders is een floyd altijd leuk natuurlijk.

Orpheo
17 september 2006, 19:26
neck-tru.. gewoon omdat floyd zuigt..

dus niet echt een proffi mening.. gewoon een menig

ik ben ook haastig op zoek naar een goed jackson zonder floyd rose...


STRING thru of floyd. neck thru is weer wat anders.

Danny Drug
17 september 2006, 20:14
idd string tru.. had het ff fout

Tho
17 september 2006, 23:04
bedenk ook of je die sustain wel echt nodig of gaat gebruiken, anders is een floyd altijd leuk natuurlijk.

Ja ik heb toch wel een redelijke sustain nodig. Maar ik denk dat ik dan een floyd met een neckthru moet gaan combineren ;) Ik zit nu te twijfelen tussen de sl2h (USA), de sl2ht(USA), of de sl3.. Iemand advies? :D

je ziet ik hou van humbuckers 8-)

Brammibal
17 september 2006, 23:19
Ik vind zooon floyd rose alleen maar veel werk. als je even je gitaar wi ldrop tunen, ben je alweer een half uur verder, twerijl je meestal dat hendeltje niet eens gebruikt.

Tho
17 september 2006, 23:24
Ja daar zit misschien wat in, maar meestal zet ik hem niet voor 'ff' in drop D. Tijdens optredens (wat er eindelijk aan zit te komen :D) Neem ik toch sowieso meer dan 1 gitaren mee, waarvan 1 standaard in drop D gestemd zal zijn..
Maargoed, iemand nog ervaring me de sl2h, sl2ht of de sl3?

Outrage
18 september 2006, 10:37
Hoi, ik heb zelf een SL2h en ik speel er ongelooflijk graag op. Ik speel er ook verschillende stijlen mee en die gitaar klinkt en speelt gewoon ongelooflijk goed. Ben je van plan een nieuwe aan te schaffen of een tweedehands? Ik heb mijn SL2h tweedehands gekocht voor 1100 euro (met koffer). Even ter vergelijking: een sl3 kostte nieuw al gauw 1000 tot 1400 euro, maar een sl3 heeft een licensed FR, en is niet in de usa gemaakt. Voor de nieuwprijs van een Sl3, vind je tweedehands zeker een USA soloist. Even wat opmerkingen: de kwaliteit van de jacksons zou na de overname van fender gedaald zijn, dat zegt in elk geval mijn gitaar technicus die een pre-fender en een latere Jackson heeft vergeleken. De problemen liggen op het vlak van het geluid: akoustisch klinkt een pre-fender veel beter door, daarnaast moeten bij de latere jacksons vaak de frets nog behandeled worden. Dit zijn dingen die je bij de pre-fenders niet tegenkwam.
Ik hoop dat ondertussen die euvels al verholpen zijn bij de nieuwe jacksons, want mijn info is ondertussen al een jaar oud en ik heb de laatste tijd niet meer met die technicus gesproken. Ik heb trouwens helemaal geen klachten over de sustain bij mijn gitaar met floyd. Belangrijk voor je klank is natuurlijk een superbe afstelling, geloof me, dat kan echt het verschil maken.

Als je gitaren zoekt in die stijl, kan ik je ook charvel aanraden, de charvel model 6, 750x,... zijn gitaren die de kwaliteit van een USA soloist evenaren, alleen gaan ze voor veel minder weg.
Ik heb ook even gekeken naar Carvin gitaren, die worden gemaakt op bestelling - wat betekent dat je de gitaren niet kan uittesten. Blijkbaar heb je voor zo'n 1000 euro een ongelooflijk goeie gitaar, met een van de best spelende halzen. Ik geef het je maar mee, ik heb zelf geen ervaring met Carvin.

Veel succes!

Ibanez RuleZ
18 september 2006, 11:34
Even wat opmerkingen: de kwaliteit van de jacksons zou na de overname van fender gedaald zijn, dat zegt in elk geval mijn gitaar technicus die een pre-fender en een latere Jackson heeft vergeleken. De problemen liggen op het vlak van het geluid: akoustisch klinkt een pre-fender veel beter door, daarnaast moeten bij de latere jacksons vaak de frets nog behandeled worden.

sorry, dat is (gelukkig) niet waar. de kwaliteitscontroles zijn juist sinds de overname door fender verbeterd, met als gevolg een hogere, constantere kwaliteit. het maakt trouwens ook behoorlijk uit welke periode je neemt als je het over pre fender hebt. je kan geen oordeel vormen over enkele gitaren, dat moet over een brede range. er is een Jacksonformum dat vanuit de VS runt, JCF en daar komen hele andere verhalen vandaan dat juist door de overname Jackson er kwalitatief op vooruit is gegaan, even als de distributie en eigenlijk vertrouw ik grootgebruikers zoals daar op dat forum ook zitten wel redelijk.

Harrald

glacius
18 september 2006, 12:57
.

Wel zal de stringthru een langere sustain hebben dan de zelfde gitaar met een floyd.

.

heb ik met mijn floyd gitaar geen last van , maar heej dat is ook echt niet raar met een fernandes sustainer ;)

pol
18 september 2006, 13:06
pffft, dat beetje extra sustain wat je met een string thru hebt is zwaar overschat hoor, en daarbij als je luid speelt met distortion heb je op om het even welke deftige gitaar meer als genoeg sustain, wanneer is het nu echt nodig om een nooit meer als 20 seconden te laten uitklinken ???

Ik heb zelf een jackson Sl1 en een Charvel model 5 (allebei neck thru), allebei met een trem, de jackson met floyd, en de andere met kahler.

Als je altijd op dezelfde stemming en snaardikte blijft is een floyd niet zoveel meer werk vind ik.

Ik ga mijn Jackson en Charvel wel verkopen, omdat ik toch geen trems gebruik en ik terug ga naar vaste bruggen.

Outrage
18 september 2006, 16:06
sorry, dat is (gelukkig) niet waar. de kwaliteitscontroles zijn juist sinds de overname door fender verbeterd, met als gevolg een hogere, constantere kwaliteit. het maakt trouwens ook behoorlijk uit welke periode je neemt als je het over pre fender hebt. je kan geen oordeel vormen over enkele gitaren, dat moet over een brede range. er is een Jacksonformum dat vanuit de VS runt, JCF en daar komen hele andere verhalen vandaan dat juist door de overname Jackson er kwalitatief op vooruit is gegaan, even als de distributie en eigenlijk vertrouw ik grootgebruikers zoals daar op dat forum ook zitten wel redelijk.

Harrald

Tja, ik heb zelf geen vergelijkingen kunnen maken natuurlijk. Het kan natuurlijk ook dat mijn technicus net een aantal mindere gitaren heeft gehad.

Tho
18 september 2006, 17:20
Tnx Outrage en anderen!
Ik moet ff kijken, die sl3 lijkt me namelijk toch niet zo verkeerd. Ff kijken hoe het met het sparen vlot, maar anders toch maar de Sl2h of sl2ht ;) tnx mates!

Outrage heb je trouwens pics van je jackson?

Outrage
18 september 2006, 18:40
http://img.photobucket.com/albums/v514/captainjazz/Guitars/BlueCrackle.jpg




In het echt is ze nog véél mooier.

Tho
18 september 2006, 18:47
die dingen zijn zo geil...

Tho
21 september 2006, 23:33
Wat ik me nou óók afvroeg.. (het is zoooo lang geleden dat ik op een floyd speelde) Is het palm-muting erg anders? zit je dan niet te douwen op die floyd?

Orpheo
21 september 2006, 23:37
Wat ik me nou óók afvroeg.. (het is zoooo lang geleden dat ik op een floyd speelde) Is het palm-muting erg anders? zit je dan niet te douwen op die floyd?

ikvind palmmuting op/met een floyd een ramp. je spel gaat klinken als een zieke zeehond. dat ding blijft maar wiebelen!

DarknessAwaits
21 september 2006, 23:42
Da's onzin, als je een beetje fatsoenlijke techniek heb kun je net zo makkelijk op een floyd palmmuten als op een tune-o-matic.

Zelfs zonder fatsoenlijke techniek gaat het, want mij lukt het ook.

pol
22 september 2006, 08:16
Ik heb geen last van dat wiebelen bij palmmutes, maar ik speel dan ook niet met superdunne snaren (011-050 in Eb) en 5 veren in mijn Floyd, die staat stabiel zo.

drap
22 september 2006, 08:53
Wie weerlegt zich nou ook op één gitaar :D Gewoon een gitaar met floyd rose d'r bij! Hoppa!

Maar mijn eigen voorkeur gaat uit naar een string thru, hoewel het sustain verhaal bij bijv een telecaster alweer niet zo opgaat door de gebruikte houtsoort en de geschroefde nek. Je gaat je waarschijnlijk nog ergeren over het snaren verwisselen en opnieuw stemmen bij een flyd rose gitaar. Het voordeel is dan wel weer dat als ie eenmaal goed gestemd is, dat ie dan ook gelijk stemvast is. Floyd roses zijn trouwens wel degelijk sustain killers. Sla maar es een floyd rose gitaar onversterkt aan en eentje zonder (met voorkeur een Gibson), dan hoor je het verschil overduidelijk. Maar goed, floyd rose liefhebbers zijn vaak de gitaristen met een voorkeur voor bakken distortion en dan hef je het één en ander ook wel weer op.

pol
22 september 2006, 09:04
al getest, mijn jackson soloist met floyd heeft meer sustain dan mijn gibsons SG en Flying V.
Dat verhaal gaat ook niet altijd op.

drap
22 september 2006, 09:08
al getest, mijn jackson soloist met floyd heeft meer sustain dan mijn gibsons SG en Flying V.
Dat verhaal gaat ook niet altijd op.

Ik geloof je meteen, maar ik sta hier wel verbaast van. Normaal gesproken zou een SG toch meer sustain moeten hebben dan een Jackson Soloist door de gelijmde hals en de mahonie body. Maar als jij het getest hebt, dan is het natuurlijk zo :)

almarvk
22 september 2006, 09:18
Da's onzin, als je een beetje fatsoenlijke techniek heb kun je net zo makkelijk op een floyd palmmuten als op een tune-o-matic.

Zelfs zonder fatsoenlijke techniek gaat het, want mij lukt het ook.

Heb je helemaal gelijk in. Ik vind het zelfs makkelijker :) Het is puur techniek en oefening, dan kan je palmmuten op elke gitaar...

Danny Drug
22 september 2006, 09:51
idd plammuten lukte mij ook wel op een floyd.. het is alleen dat ik noit een tremelo gebruik en daarom het een beetje zonde vond omdat snaren verwisselen zo'n bitch is

zonniewiw
22 september 2006, 10:04
Ik hoor hier zoveel negatieve kritiek op floyd , ik speel al jaren met floyds en wil niets meer anders

palmmuten , no problem
duikvluchten alla vai , satriani , heerlijk
blijft altijd in tune
een paar van mijn gitaren zijn uitgerust met een d-tuna voor drop d , stemming geen probleem

als je floyd goed is afgesteld is een snarenwissel ook geen probleem

ik steek een 9v batterijtje onder de brug (of iets anders wat de brug vlak houd , alle snaren eraf , gitaartje poetsen , snaren erop , stemmen , een beetje leuren aan de snaren , bijstemmen , locken , batterijtje eronderuit. en ready is kees !!

Wat de sustain betreft , op al mijn gitaren staan actieve seymour duncans dus sustain is no prob

Greet Johnny