PDA

View Full Version : effectapparatuur akoestiese gitaar



gertdm
17 september 2006, 11:55
Beste forummers

Akoestiese gitaren heb ik bespeeld in alle soorten en maten. Ik heb er al heel wat in bezit gehad en/of uitgeprobeerd in mijn (op dit moment) 30-jarige carriere.

In verband met een nieuw project (mijn gitaarspel in combinatie met poezie en verhalen van- en met een bekende nederlandse schrijfster,wordt een theaterprogramma) ben ik op zoek naar een uitbreiding van mijn klankkleuren door middel van effectapparatuur speciaal voor akoesties gitaar. Op dat gebied bezit ik een heel oude (maar qua chorus en delay) ongeevenaarde analoge Ibanez. Mooi, maar beperkt.
Ik ben derhalve op zoek naar een goed digitaal multi-effectapparaat, bv Korg AX 10 , Zoom of ander merk. Dit is iets waar ik zelf nog weinig ervaring mee heb.

Wie heeft ervaring met effectapparatuur voor akoesties gitaar en wat adviseren jullie mij?

MarshallSG
17 september 2006, 12:42
De Zoom A2 lijkt mij persoonlijk wel wat, ik ken hem zelf niet maar ik heb er goede verhalen over gehoord en reviews op Harmony central zijn ook goed.
Verschillende gitaar simulaties, effecten, equalizer.

Ik wil hem zelf ook hebben maar heb nog geen geld.

Grt Marcel

arjan meerhof
17 september 2006, 14:30
Hoi Gert

Ik gebruik zelf een GT8 voor zowel electrisch als akoestisch, voor de laatste gaat ie rechtstreeks de P.A. in, Klinkt geweldig. Zoom zou ik niet voor gaan, aardig voor die paar centen, maar beperkte programeermogelijkheden en kwaliteit.

bert k
17 september 2006, 15:29
Ik heb een Zoom A2, en hij is heel goed. Mooie geluiden, wat lastig te bedienen en goed ruisvrij. Ik heb hem één keer gebruikt op mijn Lakewood en ik herkende mijn gitaar niet meer, helaas. Sindsdien speel ik weer gewoon direkt in de tafel.

Conclusie is dat de A2 goed is, maar dat je mooie gitaar er behoorlijk anders door gaat klinken.

De mijne is te koop. PM voor details.

gertdm
17 september 2006, 18:35
Bedankt voor de reakties. Ik ga me deze week verder orienteren door er n paar uit te proberen.
Overigens is het de bedoeling om slechts bij enkele onderdelen in dat programma wat met effekten te werken. De nummers tussendoor gaan gewoon zoals ik gewend ben, puur akoesties.

Harald
17 september 2006, 19:56
Aan wat voor geluiden zit je te denken? Gitaar in Nashville Tuning kan een aardig geluid opleveren, dat niet alledaags klinkt, is dan wel weer een extra gitaar meeslepen. Zijn nog wel wat mogelijkheden. Ga van de week als het goed is wat video bewerken van het optreden in Dortmund. Dan heb ik nog een ander idee voor je, met demonstruktie. Zal dan gelijk even kijken of we een ander geimproviseerd stukje van een optreden met een dichter kunnen overzetten voor internet.

[twijfel mode]is dat nu wel slim, goede ideeen weg geven...;)[/twijfel mode]

gertdm
17 september 2006, 21:16
Bedankt Harald.
De samenwerking met deze schrijfster krijgt vorm. Ik zal je er wel PM nader over informeren.
De effecten die ik wil gebruiken zijn divers.....ik heb er wel ideeen over omdat ik ook elektries heb gespeeld.
In 1 verhaal dat zij voordraagt ga ik slide spelen met een hoog Paris Texas gehalte. Hier dus een goeie diepe reverb nodig.In een ander verhaal wil ik juist erg extreem gaan in combinatie met mijn bariton gitaar. Flange / chorus effecten bv in een lage C stemming.

De overige dingen gewoon puur de gitaar, maar dat zijn dan tevens de solostukken tussen de gedichten en verhalen in.

Harald
18 september 2006, 09:10
IK gebruik akoestisch voor mijn galmen een Lexicon MXP550. Daar zitten uiteraard ook de nodige chors, flanger, rotary en andere effecten in. Daarnaast heb ik in Dortmund voor het eerst een looper gebruikt bij een nummer. Handig als je even een tweede gitarist erbij zou willen hebben. Ik ga donderdag wat spul van video op dvd en voor internet overzetten (dat trekt mijn pc niet echt) bij een kennis. Zal dan nog wat extremere ideeen posten. Die moet je denk ik toch gewoon even horen. Gefeliciteerd, lijkt me een leuk project!

johantipker
18 september 2006, 13:05
Voor de akoestische gitaar sleep ik de miniscule Korg Pandora PX4 mee, moeling fx staan dan uit, alleen beetje delay/reverb en evt chorus, er zit ook een effekt in dat klinkt als stromend water, is wel gaaf. De Boss ME 50 doet t ook goed, mits je 'm niet uit de headphone jack met cabsimulatie aansluit, verder heb ik nog een oude Lexicon LPX5 met zeer fraaie fx, deze past alleen niet zo lekker inm'n gigbag. Overigens zit er bij de PX4 een mountingplaatje, waar je het ding op kan clippen, voor bijv aan je strap, dat plaatje tape ik vaak vast aan een music stand... PX4 erop en je kunt zelfs nog handig van patch wisselen tijdens het spelen

Harald
22 september 2006, 10:46
Cameraopname is niet optimaal, maar zoals beloofd even wat effectideetjes, in oplopende experimenteerdrift:

Het meest standaard is misschien een looper:

http://www.youtube.com/watch?v=xd4T1nQ6GxA In Mirèl's Song gebruik ik (trouwens de eerste keer dat ik het live gebruikte) een Digitech Jamman om een stukje ritme gitaar neer te zetten waar ik overheen kan soleren. Wel als klein deel van een nummer, niet om nu een heel uitgebreide loop te maken. Je zou even naar improvadja van Arnaldo Lopez kunnen zoeken op Youtube,als je zo'n toepassing wilt horen. Heerlijk apparaatje om af en toe even een extra gitarist erbij te hebben. En thuis erg handig als je jazzstandards wilt oefenen, even de akkoorden inspelen, en je kunt aan de gang.

ebow, met mooie lange galm en lichte chorus (niet dat de camera daar verder zo'n goed beeld van geeft..)

http://www.youtube.com/watch?v=2UUyEkZXhLY Bij Love of Kind is het intro een vrije vorm improvisatie. Besloot terwijl ik bezig was even een stukje ebow erin te gebruiken. Werkt alleen op staalsnarig, valt altijd weer even op, en laat je gitaar echt even anders klinken. Zag pas ook een advertentie voor een tweetonige ebow, zou dan ook wel interessant kunnen zijn. Dingen zijn ook niet peperduur. Galm en chorus komen van een Lexicon MPX 550

En ebow met lange delaytijden, Frippertronics idee toegepast op akoestisch gitaar...

http://www.youtube.com/watch?v=IiKm9rH6iJ8 Dit levert een heel andere manier van spelen op. Goed muziek is uiteraard gekenmerkt door een sterke groove, en een goede melodie. Dit heeft.... euh....


ebow! Niet iets om zoals Fripp indertijd deed een hele avond vol te houden, maar als je even iets atmosferischers wilt hebben kan het goed werken. Doe dit vaak als ik samen met een bevriend dichter optreed. Komen altijd reacties op uit het publiek, aangezien niemand snapt hoe je dat uit een gitaar haalt. Opvallend, niet geschikt voor de gemiddelde kroeg, en het jachtige tempo van deze tijd, maar in het theater kan het heel goed werken. Met de Jamman kan ik ook zoiets doen, en er dan overheen soleren met normaal geluid. Is ook leuk

gertdm
22 september 2006, 12:20
Leuk leuk....

Ik vind persoonlijk het eerste nummer (Mirel) erg goed.
Waar is e.e.a. opgenomen?

Inderdaad ook leuk om atmosferische geluiden te spelen en er mee te experimenteren. Nadeel is dat het al snel verveelt.

Met mijn oude analoge Ibanez kan ik overigens een erg lange delay-tijd instellen, zodanig dat ik ook twee gitaren bespeel :)
Het is een ding uit begin jaren 80, met de beste galm die ik ooit heb gehoord. Het is jammer dat het zo'n gesjouw is.

Ook erg leuk dat Youtube....

Bedankt Harald voor deze post..:) :)

Harald
22 september 2006, 12:35
Mirèl's Song en Love of Kind zijn 9 september in het FHH in Dortmund opgenomen, ik deed het voorprogramma voor Stephen Bennet daar :) Erg leuk, Stephen was ook goed op dreef daar. Hij had ook nog 2 vrienden uit Italie mee. De volgende dag daar nog een workshop (eigenlijk al meer prive les) met Richard Smith gedaan, heerlijk weekend!

Dat frippertronics achtige werk kan trouwens goed werken onder een verteller, dan is het al bijna een voordeel als de muziek niet al te veel de aandacht vergt. Doe ik soms met Ton ook (de dichter die naast me zit in die clip)

gertdm
22 september 2006, 16:59
zie trouwens

http://www.youtube.com/watch?v=8MDsXHKawFw

dit is mijn Taylor LKSM :) zonder effecten....

meer volgt op andere gitaren :)

Harald
22 september 2006, 20:36
Klinkt goed!

Alleen lijkt het net of je playbackt. Loopt het beeld en het geluid niet synchroon? Had daar thuis ook problemen mee, erg blij met de hulp van Daan. Zoon van een drummer waar ik op sessies mee speel, bleek veel te doen met video editing. Hij heeft me gisteren geholpen met het overzetten van de video's Mijn pc wilde daar niet aan. Kon het ook niet plaatsen, geluid ging blijkbaar langzamer of sneller dan het beeld, kreeg het maar niet goed. Zelf videoediting voorlopig maar uit mijn hoofd gezet daardoor. Wel jammer, heb hier nog leuk spul liggen.

gertdm
22 september 2006, 20:56
klopt, halverwege gaat het mis. Dit heeft met de codecs te maken.
Ik ben bezig met twee andere videootjes en daar lijkt het goed te gaan....

Misschien komt het wel door die 12string he :)

gertdm
23 september 2006, 13:02
krijg het niet beter in de synchroniciteit, wel in de uitvoering

http://www.youtube.com/watch?v=zWPUGPalhSQ