PDA

View Full Version : Etude: Sweeping Beauty



Robin Dorland
16 september 2006, 22:59
Hoi,

Voor de lol een etude opgenomen die ik destijds gemaakt had om de sweep-techniek onder de knie te krijgen.

c u,

Robin

SweepingBeauty (http://home.wanadoo.nl/robindorland/mp3/SweepingBeauty_Etude.mp3)

sregor
17 september 2006, 01:23
OK dan. Pop die shit :)

Zeg waar kan ik van die etudes vinden? Klinkt als veel lang oefenwerk (precies wat ik wil gaan doen)

meul
17 september 2006, 11:03
Ik vind het wel tof dit, apart wel.

gr,
j

Luc-O
17 september 2006, 11:10
Mooie progressie, het klinkt alleen niet echt als sweeps. Lijkt me tof om dit een keer met een goeie distortion te horen.

Davidian
17 september 2006, 11:26
Mooie progressie, het klinkt alleen niet echt als sweeps. Lijkt me tof om dit een keer met een goeie distortion te horen.

Mijn gedachten ook.

Robin Dorland
17 september 2006, 12:21
OK dan. Pop die shit :)

Zeg waar kan ik van die etudes vinden? Klinkt als veel lang oefenwerk (precies wat ik wil gaan doen)


Hoi sregor,

Eh...je kunt ze vinden in mijn hoofd en op m'n harddisk :)

Serieus:

Ik doe eigenlijk niets met bladmuziek en schrijf ook nooit dingen op. Ik neem het op en/of onthoud het. Er zijn nog twee andere etudes die ik eventueel nog kan posten. Ze hebben in 't verleden sowieso al 'ns op gitaarnet gestaan, maar toen kon ik ze nog niet zo goed spelen als nu.

Als je echt wilt kan ik ze proberen uit te tabben; dat moet zelfs voor mij niet al te moeilijk zijn want het is helemaal gespeeld op de eerste 3 snaren van de gitaar. Het moeilijke zit 'm in de techniek die inderdaad best wat tijd en analyse kost om onder de knie te krijgen.

Greetz,

Robin

Robin Dorland
17 september 2006, 12:26
Mooie progressie, het klinkt alleen niet echt als sweeps. Lijkt me tof om dit een keer met een goeie distortion te horen.

Hey Luc, thanks.

Tja...ik heb gisteren getwijfeld of ik het clean of met distortion moest doen. Ik speel dus meestal clean gitaar maar distortion klonk met dit stuk best wel tof idd. Misschien dat ik dat later nog kan posten als ik tijd heb.

Sowiewo had ik ook een backingtrack in gedachten maar daar heb nog niet genoeg tijd voor genomen.

Anyway, thanks for listening (en dag geldt voor iedereen) :)

Negative K3 fan
17 september 2006, 13:32
ik mis de beauty eigenlijk een beetje...

sregor
17 september 2006, 14:19
Hoi sregor,

Als je echt wilt kan ik ze proberen uit te tabben; dat moet zelfs voor mij niet al te moeilijk zijn want het is helemaal gespeeld op de eerste 3 snaren van de gitaar. Het moeilijke zit 'm in de techniek die inderdaad best wat tijd en analyse kost om onder de knie te krijgen.

Greetz,

Robin

Als je de tijd en de moeite er ff in zou willen steken heel graag!!!
Ik wil gewoon beter worden en dit soort dingetjes zelf verzinnen ben ik nie zo goed in. Alvast bedankt iig.
Misschien weet ook iemand anders hier wel waar ik dit soort dingen zou kunnen vinden??
Groetjes,
Sregor

Vonk
17 september 2006, 14:25
Ik zou het ook wel fijn vinden om de tab hiervan te hebben. Sweepen heb ik me nog niet in verdiept, maar dit klinkt als een mooie oefening.
Erg gaaf trouwens, klinkt mooi!

Bl44t44p
17 september 2006, 14:45
Sorry maar het klinkt meer alsof iemand probeert te shredden...

krizz
17 september 2006, 15:51
Sorry maar het klinkt meer alsof iemand probeert te shredden...
+1

Neem een metronoom erbij en rustig beginnen, dan pas opbouwen naar snelheid. Klinkt nogal te hoog gegrepen dit.

Robin Dorland
17 september 2006, 22:22
Sorry maar het klinkt meer alsof iemand probeert te shredden...

Ik hou niet van shred. Tuurlijk; het kan beter, maar eigenlijk denk ik dat de meeste shredders die volgens jou goed zijn heel veel moeite zullen hebben om dit stuk zo clean te spelen met een clean sound.

Bl44t44p
18 september 2006, 16:28
Ik zeg (noch suggereer) ook niet dat dit shred is, alleen dat het klinkt alsof iemand het probeert.

Emocide
18 september 2006, 16:37
hehe je klinkt als mij die probeert 200 bpm te sweepen ( terwijl ik tot 100 kan =P )

Robin Dorland
18 september 2006, 23:45
hehe je klinkt als mij die probeert 200 bpm te sweepen ( terwijl ik tot 100 kan =P )

Volgens mij, afgezien van een een enkel dingetje hier en daar, had ik 't aardig strak gespeeld eigenlijk. Niet perfect, maar wel bijna perfect. Als ik 't met distortion had gedaan had je die kleine foutjes waarschijnlijk niet gehoord.

Ik speelde hier op m'n top. Een trapje lager had wel mooier geweest inderdaad.

Maar goed, post dat van jou op 200 bpm dan maar 'ns in dit topic, dan gaan we vergelijken hoe 't klinkt ;)

Robin Dorland
21 september 2006, 22:48
De tabs voor diegenen die erom gevraagd hadden:

p1 (http://home.wanadoo.nl/robindorland/pics/other/sweepetude/Sweep%20Etude%201.jpg)
p2 (http://home.wanadoo.nl/robindorland/pics/other/sweepetude/Sweep%20Etude%202.jpg)

Veel plezier ermeer :)

Vonk
21 september 2006, 23:12
GOAF! Ik zal morgen eens dit stuk gaan oefenen. Ik heb nooit gesweept omdat ik niet echt goeie stukken kon vinden om te oefenen.

Ik neem aan dat je bij de eerste tab in het begin begint met de pink op de 7, en dan een pulloff doet? En dan voor de 2 4-en boven elkaar 2 verschillende vingers gebruikt?

Robin Dorland
22 september 2006, 00:10
GOAF! Ik zal morgen eens dit stuk gaan oefenen. Ik heb nooit gesweept omdat ik niet echt goeie stukken kon vinden om te oefenen.

Ik neem aan dat je bij de eerste tab in het begin begint met de pink op de 7, en dan een pulloff doet? En dan voor de 2 4-en boven elkaar 2 verschillende vingers gebruikt?

Ja, helemaal goed :) Voor die 2 verschillende vingers heb ik ringvinger op 2e snaar en middelvinger op de 3e. Zoals je weet is de eerste snaar de dunste (toch maar even voor de duidelijkheid). Die vingerzetting schuif je dan in het eerste stuk gewoon op. Later kan dat niet meer en moet je zelf even bekijken hoe je dat verder wilt aanpakken aangezien mijn vingerzetting misschien niet de meest logische is voor jou.

Voor de plectrum begin ik elke keer met een upstroke op 1e snaar, dan komt dus die pulloff, dan upstroke 2e snaar, downstroke op 3e snaar, downstroke op 2e snaar, downstroke op 1e snaar. En dat herhaalt zich de hele tijd met als uitzondering een lastige overgang op pagina 2 in het 2e blok, 2e helft. Dat was noodzakelijk anders kwam ik niet uit m.b.t. de maat, maar dat merk je nog wel :)

Maak alleen niet de fout om die up- of downstrokes als 1 stroke te zien en in één keer door te drukken als je bijvoorbeeld 3 downstrokes achter elkaar hebt; het zijn wel degelijk aparte bewegingen. Eigenlijk is het gewoon Economic Picking met een pull-off; dat is sowiewo wat Sweep Picking voor mij is. Druk je wel door, dan verlies je de controle. Ik post eerdaags misschien nog wel een langzamere versie die wat netter gespeeld is, want ik speelde, zoals ik al zei, op m'n topsnelheid en had daardoor ook hier en daar moeite met de controle.

Als je meer van dit soort dingetjes zoekt dan zou je in principe ook Malmsteen stukken kunnen oefenen, die doet ook veel van die 3 snarige sweeps en daarvan is een hoop uitgetabt door allerlei mensen.

VHsologitarist
22 september 2006, 01:14
Hmmm... Persoonlijk trekt mij dit niet zo. No offence overigens. Leuk zelf geschreven alleen had ik iets VETS verwacht na al die reacties...
Ik hoor dat het boven je kunnen is: sommigen notkes komen dr ni helemaal lekker uit, gaf jezelf ook al aan, jammer dat je het niet wat langzamer in had gespeeld.
Ik vind de compositie eentonig worden. Overigens weet ik zeker dat dit niet zo'n moeilijk stuk is, gewoon een kwestie van oefenen (zo zie je bijvoorbeeld een shredder als Luc-O dit zo spelen, ook met een clean geluid).

Davidian
22 september 2006, 08:04
je moet ook geen open snaren in een sweep hebben, dat klinkt niet.

Don Capo
22 september 2006, 09:24
Hmmm... Persoonlijk trekt mij dit niet zo. No offence overigens. Leuk zelf geschreven alleen had ik iets VETS verwacht na al die reacties...
Ik hoor dat het boven je kunnen is: sommigen notkes komen dr ni helemaal lekker uit, gaf jezelf ook al aan, jammer dat je het niet wat langzamer in had gespeeld.
Ik vind de compositie eentonig worden. Overigens weet ik zeker dat dit niet zo'n moeilijk stuk is, gewoon een kwestie van oefenen (zo zie je bijvoorbeeld een shredder als Luc-O dit zo spelen, ook met een clean geluid).

He, plaats jij weer eens een stukje! Lang niet meer gezien hier, komt alleen nog maar elektrisch gepingel in sounds de laatste tijd.

VHsologitarist
22 september 2006, 09:36
Hey Don Capo,

eerst wil ik sparen voor mijn nieuwe aanschaf: flamenco conde hermanos gitaar. Wanneer ik die in bezit heb post ik weer een stukkie. Een tip voor je www.foroflamenco.com (flamenco forum) zitten namelijk geen electrische gepingel jan met de pet gitaristen maar allemaal flamenco flamenco en nog eens flamenco.. Olleeej!!

Robin Dorland
22 september 2006, 09:45
"Gewoon een kwestie van oefenen" is zo'n uitspraak die al zo veel mensen de strop heeft omgedaan mbt het leren gitaarspelen en het gaat alleen op als je weet hoe je moet oefenen.

Als je niet exact analyseert welke bewegingen er nodig zijn om de kunnen spelen wat je wilt, kun je uren lang oefenen, maar dat haalt niets uit. De "naturals" onder ons leren zo snel dat ze dit vaak niet beseffen.

Robin Dorland
22 september 2006, 09:47
je moet ook geen open snaren in een sweep hebben, dat klinkt niet.

In dit geval is het noodzakelijk. Maar idd is het veel makkelijker om goed te klinken zonder die open snaren.

Solidkick
22 september 2006, 09:54
....
...zitten namelijk geen electrische gepingel jan met de pet gitaristen maar allemaal flamenco flamenco en nog eens flamenco.. Olleeej!!

Aha, op dat forum zit Juan met de pet, zeg maar...

telecastermaster
22 september 2006, 10:11
ik mis de beauty eigenlijk een beetje...

+1

Nou nog MUZIEK gaan maken.

Don Capo
22 september 2006, 11:10
Hey Don Capo,

eerst wil ik sparen voor mijn nieuwe aanschaf: flamenco conde hermanos gitaar. Wanneer ik die in bezit heb post ik weer een stukkie. Een tip voor je www.foroflamenco.com (flamenco forum) zitten namelijk geen electrische gepingel jan met de pet gitaristen maar allemaal flamenco flamenco en nog eens flamenco.. Olleeej!!

Hey super, dank voor je tip. Ben wel beniuwd hoe het gaat met je ontwikkeling. Laat me wat horen wanneer je iets klaar hebt. Ben nu zelf bezig met mijn allereerste Bulerias, zal hem posten wanneer ik het af vind. Dus denk in termijnen van een half jaar :)

meul
22 september 2006, 13:13
Overigens weet ik zeker dat dit niet zo'n moeilijk stuk is, gewoon een kwestie van oefenen (zo zie je bijvoorbeeld een shredder als Luc-O dit zo spelen, ook met een clean geluid).

sorry, maar ik vind dit een beetje onzinnig commentaar. ik vind dat je hiermee wel erg weinig crediet geeft voor het feit dat iemand iets heeft ontwikkeld. ik waardeer dit stukje omdat het harmonisch juist net iets anders is dan wat je hier gemiddeld hoort. ik weet ook zeker dat de gemiddelde ster speler zo ongeveer 98% van wat hier gepost word netter en technisch bekwamer zou inspelen. maar daar gaat het toch niet om. je gaat hiermee totaal voorbij aan de charme van iemands eigen inbreng en persoonlijkheid in muziek. HIJ heeft dit verzonnen persoonlijk irriteer ik me helemaal niet aan de fouten. ik zou ze best kunnen gaan zoeken hoor, maar ik zoek liever naar iets moois. net als Luc-O trouwens.

Robin Dorland
22 september 2006, 15:38
Thanks Meul.

Tja; het is niet helemaal perfect gespeeld; daar hebben ze gelijk in. Je kunt horen dat ik er moeite mee heb op die snelheid. Ik ben doorgaans iemand die tegenwoordig eigenlijk alleen dingen zou posten die wel helemaal perfect zijn en nu ik dat 's niet doe zal ik het weten ook :D

Robin Dorland
22 september 2006, 15:41
HA! Over sweep/economic picking gesproken! Dat mp3tje op jouw site (Meul z'n site) als je op je foto/schets klikt is ook niet verkeerd :D

Robin Dorland
22 september 2006, 15:51
Aha, op dat forum zit Juan met de pet, zeg maar...

Tja... ik heb aan de ene kant niets tegen VHsologitarist, maar als je dan zo pro-akoestisch/flamenco bent leer het dan ook goed. Ik heb hem namelijk nog nooit een stuk van Al Dimeola, of wat voor akoestisch flamenco werk dan ook, perfect horen uitvoeren dat ook maar in de buurt van het origineel komt. Dat zeg ik niet om een rel te starten, maar om aan te geven dat ik het daarom wel een klein beetje frappant vind dat VHsologitarist zo over mijn kleine foutjes struikeld in dit topic...

Luc-O
22 september 2006, 15:58
ik waardeer dit stukje omdat het harmonisch juist net iets anders is dan wat je hier gemiddeld hoort. ik weet ook zeker dat de gemiddelde ster speler zo ongeveer 98% van wat hier gepost word netter en technisch bekwamer zou inspelen. maar daar gaat het toch niet om. je gaat hiermee totaal voorbij aan de charme van iemands eigen inbreng en persoonlijkheid in muziek. HIJ heeft dit verzonnen persoonlijk irriteer ik me helemaal niet aan de fouten. ik zou ze best kunnen gaan zoeken hoor, maar ik zoek liever naar iets moois. net als Luc-O trouwens.

You said it and I heard it! :cooler:

Don Capo
22 september 2006, 16:20
Nou kom op mensen, laten we wel wezen, het hier geplaatste is geen hoofstaand gitaarwerk, daar mag op gereageerd worden. Om dan te gaan zeggen dat er hier geen stuk van VHS te vinden is dat goed is vind ik fout, plus het klopt ook niet. Er is een post waarin Ferry samen met z'n broer Mediterenian Sundance toch aardig netjes neerzet voor iemand die nooit les heeft gehad. (Paco de lucia Al di meola en Mclaughlin)

Je moet ook accepteren dat mensen je muzieksmaak of spel minder waarderen.

Robin Dorland
22 september 2006, 16:47
Nou kom op mensen, laten we wel wezen, het hier geplaatste is geen hoofstaand gitaarwerk, daar mag op gereageerd worden. Om dan te gaan zeggen dat er hier geen stuk van VHS te vinden is dat goed is vind ik fout, plus het klopt ook niet. Er is een post waarin Ferry samen met z'n broer Mediterenian Sundance toch aardig netjes neerzet voor iemand die nooit les heeft gehad. (Paco de lucia Al di meola en Mclaughlin)

Je moet ook accepteren dat mensen je muzieksmaak of spel minder waarderen.

Als je het soms hebt over dat filmpje op z'n website, dan ben ik het daar absoluut niet mee eens en dat zeg ik niet omdat ik nu boos ben of zo.

Qua timing, qua feel, qua controle, qua aanslagtechniek, mist het wat Al Di Meola, Paco, Mclaughlin wel hebben. Alleen de noten spelen is niet genoeg. Dus persoonlijk zou ik dan geen optreden willen geven op die manier.

Hij postte een beetje met zo'n toontje van "electrisch gepingel"; alsof electrisch minder zou zijn dan akoestisch... Dat is toch ook smaak?

En of iemand wel of niet les heeft gehad vind ik niet aan de orde; ik heb ook vrijwel geen les gehad, maar dat zou geen excuus mogen zijn; het ging om perfectie, toch? Daar gaat het VHsologitarist toch om? Zijn akoestisch flamencowerk is dus ook alles behalve perfect, en toch lever hij wel kritiek op anderen. Dat mag ook best, dat doe ik zelf ook wel 'ns, maar dan mag ik ook best terug reageren zou ik denken...

Sorry, maar ik vind het dus nogal slappe argumenten.

VHsologitarist
22 september 2006, 18:44
HOw wacht eventjes allemaal ik zie dat mijn commentaar verkeerd wordt geinterpreteerd:
Nogmaals waardeer ik je geposte stukkie en leuk gecomponeerd!! Mijn mening mag ik wel geven als ik zeg dat de compositie mij niet boeit (het klinkt namelijk een beetje eentonig in mijn oren). No offence heren. Wie heeft gezegd dat ik een pro-akoestisch/flamenco gitarist ben Robin? Dat terzijde want dat ben ik namelijk niet! Laat dat even voorop stellen. Wat ik bedoel met oefenen is dat iedereen dit soort dingen wel kan spelen, mits hij een beetje slim op internet zoekt hoe de technieken moeten (didactisch) i.p.v. te beginnen met oefenen als je niet weet hoe te beginnen (dit was een reactie op jou, je zei namelijk dat dit stuk een heel moeilijk stuk was en dat menig shred-gitaristen hier moeite mee heeft om dit clean te spelen, dat kwam nogal een beetje erg arrogant over).
Met dat electrisch gepiel a la jan met de pet verwees ik naar een forum waar alleen akoustische gitaristen zitten. Was overigens niet op de gitaristen hier bedoelt. En ik las in je laatste berichtje dat het mij ging om perfectie? Hoe kom je daar nu bij, nogmaals je zei zelf dat je het bijna perfect in had gespeeld en daarna mij proberen aan te vallen. Wat betreft mijn stukkie mediterranean sundance met mijn broer: uiteraard ben ik het met je eens dat dit nog niet in de buurt komt met het origineel (maar ik beweer ook niet bijna perfect te hebben gespeeld hier), en daarnaast is een grotendeels improvisatie op het podium, en dus speel ik niet de exacte noten zoals je zei.
Ik ben geen Al DiMeola en geen Paco de Lucia.. Duhhh. Je weet volgens mij nog niet wie ik ben.. de linker of de rechter haha...
En Robin, jij hebt volgens mij nog nooit flamenco werk van mij gehoord (mocht je denken dat wat je gezien heb in dat filmpje flamenco is, dan heb je het mis).

Zie het als opbouwende kritiek en niet als een aanval, alles is mogelijk !!

Robin Dorland
22 september 2006, 20:26
Nou, dan heb ik je wel heel verkeerd begrepen.

En ik weet dat dat AlDiMealo nr geen pure flamenco is, maar het is er wel op gebasseerd.

Laten we het topic maar 'ns deleten, meneer de moderator ;)