PDA

View Full Version : Boodschappenlijstje basis produktieset



Mr.Bluesbreaker
16 september 2006, 15:55
Hoi mensen,

ik heb voor mijn studie aan het Conservatorium (compositie, muziekproductie, studioproductie) een basisset nodig om zelf te kunnen schrijven, en het een en ander redelijk te kunnen opnemen.
Nu heeft het conservatorium Groningen zelf een mooie studio met de meest bekende mics, vleugel, ProTools, mooie afluisterapparatuur van Tannoy etc.

Elke student moet wel kunnen beschikken over de nodige software en apparatuur om met een midi keyboard van alles op te kunnen nemen. Nou ben ik in de midi-en softwareprogrammering/sequencing geheel niet thuis. (ik noem het waarschijnlijk ook nog niet eens goed, maar ik krijg er gelukkig les in.)Maargoed, in het kort:

Wat ik zelf heb is:
-Pc met Windows XP sp2, 512 mb werkgeheugen, ongeveer 1800 Mhz snelheid. (noem ik het nu bij de goede namen?)
-Yamaha MC1602 mengpaneel, 16 kanalen.
-Sennheiser HD 270 gesloten hoofdtelefoon.
-Steinberg Cubase SX-3
-Steinberg Halion
-Half defecte geluidskaart van Terratec

Wat denk ik zelf aan te schaffen: (puur opnemen, mixen/afluisteren wil ik in de studio doen, 4 minuten fietsen en scheelt weer wat aan dure nearfield monitoring.)
-M-audio firewire audiophile geluidskaart
-512 mb extra werkgeheugen
-M-audio Keystation 49e midi keyboard
-software om allerlei geluiden te bewerken, drumengine etc. kan ik gelukkig via collegae branden. Scheelt hoop $$$.
-Misschien na een tijdje een leuke condensator als rode NT1/NTK om akoestische gitaar/zang op te nemen, maar dat zal beter in de studio kunnen.

Mijn vragen erover zijn als volgt:
-Volgens de website van m-audio heeft de geluidskaart een "zero-latency hardware direct monitoring". Niet dat ik geen Engels snap, maar betekent dit dat je kunt opnemen en dat terugluistert zonder vertraging? (wat je bij doe goedkope rommel vaak hebt en dat je het onmogelijk strak krijgt?)
-"Matcht" alles met elkaar, dwz. ik krijg geen problemen met Cubase icm. een m-audio geluidskaart etc?
-De geluidskaart is als ik het goed begrijp geen pre amp, kan ik mijn MC1602 als pre-amp gebruiken?
-Zie ik verder nog dingen over het hoofd wat ik mis om van start te kunnen gaan?

peter_heijnen
16 september 2006, 16:10
Zero latency hardware monitoring lijkt me, alleen op de beschrijving afgaand, dat je tijdens het opnemen idd zonder vertraging kunt afluisteren.

Ik weet niet hoe je nu naar muziek luistert, maar een mooi setje speakers voor thuis is echt nooit overbodige luxe als je muziek, in welke vorm ook, gaat studeren.

bert k
16 september 2006, 16:12
Ik wilde het net zeggen. Spullen zijn allemaal wel in orde, extra geheugen is een aanrader.

Belangrijkste is twee monitorboxen. Op een koptelefoon kan je niet mixen, het klinkt wel lekker, maar hoor je je opname later over boxen, dan klinkt het ruk.
Kijk naar Behringer, Alesis of Tannoy voor niet al te dure monitors.

harrie-beton
16 september 2006, 16:44
Mijn voorkeur gaat uit naar interne geluidskaarten.
Die defect terratec (half stuk?? - digitaal spul is meestal nooit half stuk) op de vuilnisbelt en een goede m-audio kaart plus hele goed speakers.

Denk ook aan een opslag medium om je projecten te bewaren.

nielsduursma
16 september 2006, 16:48
Denk ook aan een opslag medium om je projecten te bewaren.

goed idee!!
1 crash en al je spul is weg of beschadigd. en dat zou jammer zijn!

Mr.Bluesbreaker
16 september 2006, 17:08
Mijn Terratec heeft bij opname een brom op de linkerkant die ik er niet uit krijg. Vandaar dat ik hem half stuk noem:D

Al met al gaat dit grapje me minstens 300 euro kosten. Ik heb inderdaad naar monitoring gekeken, maar als ik dat zal aanschaffen, wil ik liever iets in de midklasse, in plaats van dat ik iets aanschaf en een jaar later iets beters zie. Aan de andere kant, de studio is op loopafstand waar ze voor ik weet niet hoeveel duizend euro aan monitoring hebben staan, verschillende sets om een realistisch beeld te krijgen hoe het zal klinken. Daarom wil ik daarin nog wat terughoudend zijn, een goede monitorset kost me zoals ik nu berekend heb evenveel als de rest.

Zo'n extra geheugenkaartje van 512 MB, klopt het dat dat gemiddeld tuassen de 15 en 25 euro kost? Extra geheugen lijkt me inderdaad goed om aan te schaffen, externe harde schijf maybe. Werkt iemand misschien met losse DVD's/CD's branden om projecten op te slaan? Dat lijkt me veiliger dan een losse harde schijf.

Een externe geluidskaart wil ik graag omdat ik dan gewoon het kastje meeneem als ik in mijn ruimte bij mijn ouders met de pc daar kan opnemen. Om nou de pc in de trein mee te zeulen heen en weer plus gitaarkoffers, eens maar nooit weer.

bert k
16 september 2006, 17:22
Mijn voorkeur gaat uit naar interne geluidskaarten.
.
Wat is daar je reden voor? De prijs? Extern is idd iets duurder. Maar ik heb een Tascam US122 die het prima doet. (En een interne Terratec die ook prima is, dus ik ben echt objectief :D)

harrie-beton
16 september 2006, 20:59
Ik laat mijn pc wel eens lang aanstaan. Een nadeel van een externe geluidskaart vind ik dat hij (of de voeding) dan erg warm wordt en wel eens uitvalt.
Ik gebruik Adobe Audition en een externe geluidskaart krijg niet altijd hetzelfde id nummer en dan kun je soms een opgeslagen opname setting niet gebruiken. Deze zoekt dan een geluidskaart id die er niet meer is.
Persoonlijk vind ik intern iets robuuster. Intern is ook goedkoper? Plus die jongen zijn budget gaat volgens grotendeels op aan goede speakers. Geheugen en geluidskaart is niet duur.

Kijk als je ook "mobiel" wilt zijn dan is intern geen optie. Zo veel maakt het niet uit hoor. Daar heeft Bert K een punt.

School dichtbij o.k. maar eigen speakers en gear thuis is goud waard..

Martien
17 september 2006, 02:04
verder, waar heb je een mic voor nodig als je m (nog) niet gebruikt? Want je gaat veel digitaal werken denk ik?
Als je hem wel gaat gebruiken of af en toe nodig hebt dan zou ik dat zeker voorang geven, alleen is het wel makkelijk als je weet waarneer je hem lekker hebt staan, als hij goed klinkt, dat gaat dan niet lukken zonder monitor,

heb je geen redelijke stereo set oid thuis? een monitor hoeft het geluid 'alleen' realistisch over te brengen soms doet een goede stereo set het werk prima,

verder kun je zo alles via je mengpaneel douwen dat is geen probleem

bert k
17 september 2006, 15:38
heb je geen redelijke stereo set oid thuis? een monitor hoeft het geluid 'alleen' realistisch over te brengen soms doet een goede stereo set het werk prima,

Nee, sorry. Monitors zijn het allerbelangrijkste in een studiosetup. Als je daarop gaat bezuinigen wordt meteen je mix minder. Als je een 'redelijke' set hebt worden je mixen ook nooit beter dan redelijk.

peter_heijnen
17 september 2006, 16:21
Nee, sorry. Monitors zijn het allerbelangrijkste in een studiosetup. Als je daarop gaat bezuinigen wordt meteen je mix minder. Als je een 'redelijke' set hebt worden je mixen ook nooit beter dan redelijk.

Als je muziek studeert zul je hoe dan ook ook veel moeten luisteren. Als je productie gaat studeren wil je vooral thuis toch zeker kunnen horen hoe de grote jongens het hem hebben geflikt? Ik kende Gist Of The Gemini van Gino Vanelli al meer dan 10 jaar tot ik de cd voor het eerst uit goede speakers hoorde komen. Opeens begreep ik veel meer waarmee de makers bezig waren geweest.

Tip: ga veel zelf luisteren naar allerlei soorten muziek op allerlei systemen voordat je je gaat verdiepen in de vele lectuur.

Mr.Bluesbreaker
2 oktober 2006, 10:32
Ok, even een update over de stand van zaken. Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Heb aangeschaft:
-m-audio firewire audiophile geluidskaart extern
-midi keyboard m-audio keystation 49e
-Roland DEP-5 effectprocessor 19"
(voor cheesy 80's sound:D, kostte bijna niks. Meer voor live wat basis galmpjes/delay etc.)

Heb zitten luisteren naar Genelec aktieve studiomonitoren, allemachtig wat een geluid. Zoveel meer definitie dan HIFI. Ben aan het potten voor een mooie set, weet niet welk type Genelecs het waren, maar vrees echter dat die boven de 1k gaan zitten, niet echt haalbaar.

Laatst een (vrij) goede opname kunnen maken met mijn Yamaha akoestische via zijn piezo element gemengd met een plain SM 58 van Shure. (eigenlijk zang en meer voor live) Ben het nu aan het uploaden, zal het eens posten als het gelukt is. Wat dat betreft schuif ik denk ik de monitoring op een hogere prioriteit dan een condensator microfoon.

bert k
2 oktober 2006, 12:08
Dat wordt een bruikbaar setje. Leuk dat de monitors prioriteit krijgen. Genelec is erg mooi, maar voor minder geld is er ook van alles. Neem de tijd om er veel te beluisteren. En hou het merk IMF in je achterhoofd. Best bewaarde geheim van het moment.

Mr.Bluesbreaker
2 oktober 2006, 12:18
IMF heb ik inderdaad veel gezien in dit forum, oa. Han vindt ze geloof ik goed om mee te werken. Eens even flink googlen vandaag of ze ook wat compacte setjes maken voor tussen je bureau en de hoogslaper:D

Ik heb het vermoeden dat die Genelec's die ik testte bizar goed klinken, maar op 1 of andere manier minder eerlijk zijn om een mix te maken wat in allerlei audiotoepassingen bruikbaar is. Ik hoop in ieder geval een set te vinden die dit laatste goed doet, of ze an sich nou mooi zijn om muziek op te luisteren, daar heb je HIFI dan weer voor...

Klein zijpad: wat is er aan de hand met Digital soundplanet? Ik kan inloggen in mijn account, echter geen mp3 files toevoegen aan mijn mini database?!
"Errors
Reserved to users of DSP products." Zie ik als ik wil posten in showroom.
Heb in dit account al een jaar niet meer gewerkt maar is dit nu niet meer gratis ofzo?

Negative K3 fan
2 oktober 2006, 15:53
geheugen kost trouwens echt heel weinig, als je dan al upgrade, waarom neit meteen flink meer? audiobewerking is erg dorstig wat betreft geheugen en het wordt helemaal leuk als je bijvoorbeeld met DKFH en dergelijken gaat werken, dan is 1 gig geheugen echt een minimum!

digitalsoundplanet is al een hele tijd niet meer beschikbaar... volgens mij al wel een jaar?

appyhaan
2 oktober 2006, 16:26
Inderdaad pomp die computer maar vol met MB Rammetjes. Ik heb zelf 1GB(ongeveer uiteraard) en nog steeds zou ik graag meer willen hebben. Met name als je gebruik gaat maken van plugins(VST's). Die dingen vreten aan je RAM en dan is het makkelijk als je wat over hebt. Zie ook inderdaad je opslagcapaciteit niet over het hoofd, en een snelle harde schijf. 't Gaat heel snel met je vrij ruimte als eenmaal lekker bezig bent. Ik zou zelf kiezen voor 2 harde schijven. Is me ooit een keer verteld dat dat makkelijk is voor audio bewerkingen enz. :)

Ik gebruik zelf een rode NT1000 als condensator, die zijn zeker niet prijzig, en naar mijn mening klinken ze toch aardig goed. Als monitoring gebruik ik YAMAHA MSP5 geloof ik. En geloof me, monitoring is zeer belangrijk. Ik heb eerst ook afgemixed op een computer geluidssetje, en was er van overtuigd dat het daar best mee wou. Niet dus, zo zie je maar weer, de ervaring leert.

amon
3 oktober 2006, 16:29
Met een M-Audio geluidskaart kun je overigens ook meteen ProTools M-Powered draaien. Dan kun je thuis misschien niet hele nummers uitmixen, maar het scheelt veel studio tijd als je zelf thuis kunt editten.