PDA

View Full Version : versterker 200 watt 8 ohm



Basseytje
16 september 2006, 13:02
ik heb een vraagje en ik heb m ook al in het rack forum gepost maar ze zeiden daar dat ik hem hier ook maar eens moest posten dus. mijn vraag: ik heb laatst 2 passieve monitor boxen gekregen van de school waar m'n ma op werkt van 200 watt 8 ohm. er zat een een of andere halve gare versterker bij die het niet egt goed doet en het ziet er ook niet naar uit dat hij 200 watt aan kan.

nu ben ik opzoek naar een nieuwe versterker maar kan nergens een versterker van 200 watt 8 ohm vinden, weet iemand wat ik hier dan beter voor kan nemen?

ps: hij is 200 watt met een piek van 280 watt

alvast bedankt

mvg Bas

Wormaap
16 september 2006, 20:11
Je hebt geen versterker nodig die het zelfde vermogen kan leveren als je speakers. Je hebt gewoon een willekeurige versterker nodig die op 8 Ohm kan draaien. Of dat nou 10w of 1000W is maakt niets uit. Alleen'n beetje uitkijken met de volumeknop ;)

bass blom
16 september 2006, 22:08
ehm.. was het niet zo dat als je een amp hebt die 200 watt geeft aan 4 ohm, dat ie dan maar 100 geeft aan 8 ohm?
met een 10 watt ampje kan je 200 watt speakers opblazen ja.

Martien
17 september 2006, 01:53
#bassblom,
ja dat klopt,

dus je kan er eigenlijk wel gewoon een willekeurige amp op gooien alleen afhankelijk van de kwaliteit.

kevin1994
17 september 2006, 10:02
warom sterkere of betere versterker ik hep een rolland cube 15 watt die zet ik zelfs nooit op lmax

bass blom
17 september 2006, 11:39
vermogen loopt niet linear op
een keer zo hard als jouw 15 watt is 150 watt ;)

Basseytje
17 september 2006, 13:06
maar nu weet ik nog niet waar en hoe ik moet beslissen welke ik moet kiezen.


als ik een versterker van 8ohm 150 watt haal kan ik dan iets opblazen?

bert k
17 september 2006, 15:35
Voordat je iets opblaast gaat de speaker eerst stevig vervormen. Dus als je dat hoort kan je wat zachter gaan. Het lukt wel met 150 watt.

Basseytje
17 september 2006, 15:36
wanta ik wil een nieuwe versterker aanschaffen he maar dat schiet niet op als ik dalijk een versterker heb gekocht en dat t dan blijkt dat hij niet goed is

blokhout
18 september 2006, 14:50
Toch maar ff reageren:

Het feit dat je met een te lichte versterker je speakers op kunt blazen slaat op het volgende: Normaal (dus in muziek) zit het meeste vermogen in de lage tonen. Bij de bouw van je speakers hebben ze daar rekening mee gehouden en is de woofer veel zwaarder uitgevoerd dan de tweeter.
Maar als je versterker gaat klippen (omdat ie te licht is) zit er op eens veel meer vermogen in de hoge tonen. Daardoor kan de tweeter eruit vliegen. Of dit kan gebeuren hangt af van je luidsprekers.

Als een transistor versterker 100 Watt levert in 8 Ohm levert ie 200 Watt in 4 Ohm, maar alleen als die genoeg stroom kan leveren. Overigens hoef je bij een transistor versterker alleen te letten op de minimale impedantie die een versterker aan kan. Als een versterker 4 Ohm aankan kan die ook 8 Ohm aan, andersom geld niet per se. Maar met 8 Ohm zit je altijd goed, alle versterkers kunnen dit aan.

Het advies dat de meeste mensen geven lijkt dus verstandig: als je vervorming hoort moet de versterker zachter.

Hoeveel Watt moet je nu nemen? Ik zou eerder kijken naar het aantal Watts dat je nodig hebt. Dat kangt natuurlijk af van het rendament van de luidsprekers (Is soms gegeven en anders moeilijk te achterhalen) en de grote van de ruimte en de luidheid waarop je wilt versterken. Om je wat praktisch advies te geven: voor de huiskamer is 20 Watt al gauw genoeg maar als het wat harder moet in grotere ruimtes (zeg als PA in een klein cafe) heb je al gauw veel meer vermogen nodig en zou ik voor de 200 Watt gaan. Het is echter natte vingerwerk, deze getallen.

Basseytje
18 september 2006, 17:13
ow nu je het over transistor speakers hebt weet ik niet hoe dat met die van mij zit, er staat vrij weinig op enzo. mar het gaat dus om optredens in cafés niet egt extreem groot maar wel groter dan de huiskamer.

ik weet niet of je er iets aan hebt maar het zijn: Jamo pro 200ex speakers.

bert k
18 september 2006, 18:19
Er zitten geen transistors in een speaker. Die zitten alleen in je versterker.

Basseytje
23 september 2006, 11:14
k heb een beetje gezocht en ik ben hierop gestuit http://www.verkoop.licht-geluid.nl/Dap-P-400-Palladium-Vintage-Versterker-2-X-200-Watt-Hld4131.html

daaruit heb ik dit ff gequote:
8 Stereo Power (RMS): 100W
4 Stereo Power (RMS): 200W
8 Bridge Power (RMS): 400W


klopt het dat dit het ohm aantal is?

en als je even goed naar de aanbieding kijkt zou ik deze dan kunnen gebruiken op mijn speakers?

Sabayon
28 februari 2012, 13:32
200 Watt klinkt veel beter vanwege de betere attack (snelheid) waarmee het geluid wordt weergegeven. Bij gitaarspel, dus als de geluidsinstallatie als instrumentversterker wordt gebruikt niet onbelangrijk. Kijk altijd of de versterker die je koopt een voldoende grote transformator heeft om ook echt de gewenste stroom te kunnen leveren. Een goede versterker is dus echt een zware versterker kwa gewicht. Dus ook in een kleine ruimte met dichtgedraaide volumeknop klinkt 200W beter dan 20W. De luidsprekers mogen dan best 10W zijn als je de volumeknop maar niet te hoog opendraait. Of ze worden opgeblazen hangt sterk af van de bouw. Ik heb oude Philips speakertjes van 10 W in een gesloten box met 200W belast zonder ongelukken.

bass blom
28 februari 2012, 13:42
http://www.planetcalypsoforum.com/gallery/files/6/7/3/HolyNecroPost_759032.jpg

Han S
28 februari 2012, 15:29
vermogen loopt niet linear op
een keer zo hard als jouw 15 watt is 150 watt ;)

Niet helemaal juist Bass. Met 15 watt haal je een SPL van 11.76dB plus het rendement van de speaker. Met 150 haal je 21.76dB plus rendement en dat is ff 10 dB harder. 3 dB is een verdubbeling, maar dat ervaren we niet zo.

Han S
28 februari 2012, 15:37
200 Watt klinkt veel beter vanwege de betere attack (snelheid) waarmee het geluid wordt weergegeven. Bij gitaarspel, dus als de geluidsinstallatie als instrumentversterker wordt gebruikt niet onbelangrijk. Kijk altijd of de versterker die je koopt een voldoende grote transformator heeft om ook echt de gewenste stroom te kunnen leveren. Een goede versterker is dus echt een zware versterker kwa gewicht. Dus ook in een kleine ruimte met dichtgedraaide volumeknop klinkt 200W beter dan 20W. De luidsprekers mogen dan best 10W zijn als je de volumeknop maar niet te hoog opendraait. Of ze worden opgeblazen hangt sterk af van de bouw. Ik heb oude Philips speakertjes van 10 W in een gesloten box met 200W belast zonder ongelukken.

Welkom op dit schoone forum. Het is een beetje klok en klepel helaas. De attack hangt niet af van het vermogen maar van de kwaliteit van de versterker. Een Bryston versterker is gruwelijk snel, iets van 60 volt in een paar microseconden.

Daarbij zegt gewicht tegenwoordig ook niks meer, de Carver versterkers wegen niks en leveren beestachtige vermogens.

En ik heb ook 10 watt Philips speakertjes (9710M), maar die gaan bij een wattje of 20 heel rare geluiden maken, de conus/spreekspoel slaat tegen het chassis. Wel een heel hoog rendement hebben ze.

Maar ergens heb je een punt, ik heb versterkers uit de jaren 70 die niet te tillen zijn, 2*100 watt en 2*180 watt, maar die tijden zijn voorbij, moderne versterkers hebben relatief lichte ringkern trafo's die grote vermogens aankunnen.