PDA

View Full Version : strange aardlus probleem



Raffie
16 september 2006, 11:03
Hoi allen,

Zit met een serieus aardlus probleem in mijn rack, speel sinds kort met een rocktron prophesy, die met een adapter werkt (geen aarding), mijn eindtrap hangt uiteraard wel aan de massa , alsook ook mijn rack. Als ik speel via mijn main out (monojacks) en naar mijn input ga van mijn geluidskaart (vermoedt dat dat geen probleem is qua impedanties of zo?) en zo stil als iets. Speel ik nu over mijn amp en cabinet : aardlus. Nu heb ik de preamp geisoleerd van mijn rack en de aardlus is weg. Speel ik nu terug over mijn PC is de aarlus te horen via mijn pc en wordt de sound kompleet weggezogen. Door effe kontact te maken met de rack en de preamp is 't geluid terug ok. ik zou graag een oplossing vinden zonder te moeten switchen van geaarde of niet geaarde preamp. wat denken jullie . Ben van plan humfrees te installeren, of eventueel de via de outputs de preamp en amp scheidden (met behringer blokske of zo). ga nu eens proberen de amp te isoleren van de rack ipv de preamp. iemand ervaringen hiermee ??

Thx

Raf

kokeleko
16 september 2006, 11:50
Patchkabels (tussen pre en power amp) zonder massa, geprobeerd?

Raffie
16 september 2006, 13:17
Ik gebruik nu planet waves patch kabels. Het ziet er naar uit dat ik 2 kanten kan op gaan. ofwel lus uit mijn preamp/amp halen door ofwel preamp te isoleren owel zoals je zegt de aarding scheiden door bv een blokje te gebruiken bv art dti. Of ik probeer de lus te halen uit mij pc ook adhv zo'n blokje. vraag me af als ik de xlr outputs gebruik en zo naar mijn line in van de sounkaart ga ik dat oplos, dan heb ik dus een overgang nodig van xlr naar mini stereo jack. dan ga ik wel van balanced naar niet balanced. maar ik denk dat ik juist daardoor die brom krijg want met de preamp geaard lukt het wel naar mijn pc ?

Raf

caelin
16 september 2006, 16:07
ik heb ook zon brom door de adapter van mn rocktron
hoe heb je die geisoleerd als ik vragen mag ?

Raffie
16 september 2006, 18:56
Ik vermoed dat de adapter net voorzien is om eventuele aardlusproblemen te vermijden. Dit is zo omdat er geen aarding voorzien is, we gebruiken een adapter met 2 pinnen, dus gewoon de L en N van de 220V~ en niet de aarding. de omvorming naar een lagere spanning gebeurt buiten de behuizing. transfo's binnenin kunnen extra brom veroorzaken. als je ervoor zorgt dat als je de rocktron tegen je behuizing duwt, creeer je in feite een aarding van de rocktron. je kan dit vermijden door ervoor te zorgen dat de metalen behuizing je rack niet raakt vooraan. heb net humfrees gekocht zoek maar effe op't net. mijn probleem ligt aan de line-in van mijn soundblasterkaart die geen "zwevende" signalen kan ontvangen ... meer info volgt ... en hopelijk ook een oplossing. nu denk ik eraan om een draadje met een knop van mijn rack naar de preamp te koppelen, als ik over pc speel schakel ik 't knopje in en "aard" ik dus het uitgangssignaal. speel ik over eindtrap onderbreek ik dit.

...

Raffie
18 september 2006, 19:04
T'is opgelost , heb in plaats van de mono jacks (mains out) de XLR's aangesloten. wel met de 1 en 3 met elkaar verbonden. dus ga ik nu van 2 xlr's naar één stereo jack van mijn soundblaster. Ik heb de balanced out dus unbalanced gemaakt, denk niet dat dat een probleem is.

Anyway , ikke blij da'k geen duur audio interfaceke moet kopen !

Raf