PDA

View Full Version : Variax 300



Nocki
15 september 2006, 22:36
Hoi,

Waarschijnlijk krijg ik morgen een rode Variax 300 van Line6 binnen. Ik heb nog nooit op een Variax gespeeld en er nog nooit een gehoord maar het lijkt me leuk. heb m kunnen ruilen met een kleine bijbetaling tegen mijn gitaar (gibson SG special) en ben weel benieuwd ernaar. lijkt me een heel leuk ding voor sommige kleine optredens of projecten waar ik niet hoef te vertrouwen op mn eigen sound.

Ik heb al veel kunnen lezen op dit forum over de varix serie maar de laatste topics zijn al lang geleden. wie kan er meer vertellen over dit stukje hout met computer :)

waarschijnlijk gaan nu heel veel mensen beginnen over dat hij niet klinkt als de originelen maar dat is denk ik ook het doel niet. sterker nog. als je een eip of squier koopt klinkt ie ook voor geen meter naar de real thing dus voor mij is het gewoon een stukje voor die momentem dat ik m kan gebruiken en als het niet bevalt kan die altijd nog weg.

ik ben erg beneiuwd wie er meer info over heeft...

Nocki

Noid
15 september 2006, 23:06
Gefeliciteerd, daar kun je veel plezier aan beleven. 'k "had" een Variax 500. "Had", omdat ik de hardware in een andere gitaarbody heb gebouwd (was al de bedoeling toen ik hem koch (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73626&highlight=variax)t).

Het prettige van een Variax is dat je al die verschillende geluiden en mogelijkheden in 1 body hebt. Vooral dat je acoustische geluiden er goed uit kunt halen is zeer prettig. Ik heb ook nog nooit 2 strats, LP's etc. gehoord die identiek klonken en zo is het hier ook, maar de algemene strat/LP-sound zit er echt wel in. Die body van die 500 van mij zit op zich goed in elkaar: bolt-on vergelijkbaar met een stratconstructie, alles paste netjes en was goed afgewerkt, zowel neck als body, ook fatsoenlijke hardware, niks op aan te merken. De 300 heb ik ook wel eens geprobeerd, die vond ik qua hals wat prettiger, maar qua body wat fragieler en qua algehele indruk wat minder verzorgd afgewerkt.
Het nadeel van al die variaxen (ook de 700's): het geluid lijkt goed op een strat/les paul/rickenbacher, maar het voelt niet als een strat/LP/Rick in je handen. En dat zal wel psychisch zijn, maar ik heb er "last" van. Maar dan nog: geweldig veelzijdig en ook gewoon goed bruikbaar, zeker geen "speelgoed", maar een echte aanvulling op je gitaarcollectie. Met de software mogelijkheden kun je nog veel meer dingen, zoals virtueel elementen verschuiven, roteren, of bijv lipstick elementen in een lp stoppen :seriousf: :rockon:Koop er dan nog een POD XT (live) bij en er gaat een hele wereld voor je open.

Ik ben er dus tevreden over, maar ik blijf m'n "gewone" gitaren ook waarderen. Het is een goede aanvulling, zoals mijn andere gitaren dat onderling ook zijn. Maar ja ... je kunt er maar op 1 tegelijk spelen en dan is het soms verdomd prettig dat die dan zoveel mogelijkheden heeft als de Variax. :)

Nocki
15 september 2006, 23:12
bedankt voor je leuke reply. mijn droom blijft gewoon de custom lp maar het gebeurt vaak genoeg dat ik voor een projectje iets moet doen en opeens een akoestisch geluid nodig heb. nu geen probleem meer. of iets jazzy of zo. het gaat gewoon allemaal. ben erg beneiuwd. ik krijg m compleet met sotware enzo om er wat mee te kunnen dus ik ben erg beneiuwd.

Nocki

ps leuk topic over je verbouw project!

bass blom
16 september 2006, 11:48
een SG en dan bijbetalen?
450 of 500 nieuw zo'n 300?
of was de SG helemaal uitgewoond?

Nocki
16 september 2006, 12:32
:) ik heb niet bijbetaald.

bass blom
16 september 2006, 12:49
ik ben benieuwd hoe het sitar geluid van zo'n variax is

vettavillenl
17 september 2006, 12:29
Veel speelplezier met je nieuwe Variax.

Om wat voorbeelden te zien en te horen, kun je op onderstaande link clicken..
Gebruik vervolgens het menu Scroll naar boven) onder guitars en je vindt verschillende pagina's info over Variax, daarnaast kun je onder downloads>videos>guitars nog wat filmpjes zien.

De eerste link is naar een nieuwe Workbench bundle met filmpje,
http://www.vettaville.nl/vvlatestnewsnl.htm#401

Koekjes zijn lekker
17 september 2006, 18:27
K heb m pas bij feedback getest. Voor cleane geluiden is hij zijn geld echt wel waard vond ik. Bij distortion hoor je het verschil tussen de modellen wat minder, maar het is mooi speelgoed! En dan heb ik de software er niet eens bij geprobeerd, dus met alternate tunings. De afwerking is wel waardeloos bij de 300.

grayfink
17 september 2006, 23:53
Ik heb 3 300's in handen gehad, allemaal matige halzen. Kon via duitse Ebay een 300 met 600 hals kopen. Prima hals. Electronica is hetzelfde. De geluiden zijn echt erg goed. De digitale Gibson Les Paul klinkt beter als mijn Epiphone Les Paul, minder modderig met gain, meer open en gedefinieerder geluid.
Workbench is erg leuk en handig, sinds 2 weken spelen we "Stil in mij" met ons coverbandje. Capo op 4. Even een preset geprogrammeerd. Vorige week optreden: Ik zet de intro in: G#m - E, volgt de andere gitarist mij met Em - C (Sukkel...:sneaky: )

Nocki
21 september 2006, 12:49
Eindelijk vandaag binnen gekomen: de brandweer rode variax 300 van line6

Erg leuk gitaartje. gelijk eventjes afgesteld hier op mn werk. eerste indruk:

zit netjes en strak in elkaar. hals ik lekker dik maar niet te dik en ook niet te dun. vlak fretboard waar ik zeker even aan zal moeten wennen. de frets zijn netjes afgewerkt en lekker dik. erg leuke gitaar.

ik hoop over een paar uur m mee te nemen naar huis dat ik m ook kan horen. ben er benieuwd!

alles zit erbij. kabels kastjes en software. dus we geen er eens mee aande slag...

Nocki

Noid
21 september 2006, 18:45
Leuk & gefeliciteerd. Ik ben benieuwd hoe hij je zal bevallen.