PDA

View Full Version : DI box noodakelijk?



Merc Wiersma
15 september 2006, 21:09
Ik heb kortgeleden een PA installatie gekocht (Powermixer met passieve speakers). ALs ik mijn akoestische gitaren met actief element rechtstreeks op de PA inplug dan komt er best wel een goed geluid uit. Nu lees ik hier en daar dat je niet rechtstreeks op de PA mag inpluggen maar dat je hiertussen een DI box moet plaatsen. Graag zou ik willen weten waarom ik toch alsnog een DI box moet aanschaffen (Ook voor de elektrische gitaar van mijn zoon).

Tupelo
15 september 2006, 22:34
Tot voor kort was ik helemaal niet op de hoogte van een dergelijk aparaat, totdat Pun er met eentje kwam aanzetten.
Een akoestische gitaar aangesloten op het mengpaneel met DI box & daarna zonder.
Werkt uiteraard allebei, maar met DI box klonk het zoveel beter, zoveel meer akoestisch.

bert k
15 september 2006, 23:18
Beetje raar, een DI box zou niets aan je geluid horen te veranderen. Als je gitaar voldoende output heeft is het niet echt noodzakelijk. Je maakt echter wel je signaal gebalanceerd, dus wat minder brom, en laagohmig, dus een betere aanpassing op een mic-ingang.

Tupelo
15 september 2006, 23:26
Met DI box had het juist minder output, maar veel meer definitie.

bert k
15 september 2006, 23:29
Dan denk ik dat jij de gitaar direct op een mic ingang had staan, en dat die ingang een beetje te hard werd ingestuurd. Dan is een DI wel prima mnatuurlijk. Ik sluit mijn gitaar meestal aan op een line input, gaat best goed zonder DI, maar ik zal ook eens met proberen.