PDA

View Full Version : Pinch Harmonics en Sweep picking



Michael Amott
15 september 2006, 10:48
Hallow!!

Ik speel nu 5 jaar waarvan 3 serieus :P maar nu zit ik er mee dat ik toch wel graag stukje meer wil leren.. wie kan me het volgende leren:

Pinch Harmonics... ik weet hoe het moet ik doe het goed en toch lukt het bij na nooit (dus doe ik het niet goed :P ) maar wat doe ik fout???

Sweep picking.. wat is dit en hoe werkt het heb je er veel kennis van je gitaar voor nodig? ik zit namelijk erg met het feit dat ik geen toon ladders ken.. want ik speel in volledige C tuning.. zijn dan de toonladders anders dan op een normale gitaar met E??

Ik hoop dat iemand me kan helpen..

MA

B~Rock
15 september 2006, 11:34
Wat je pinch-harmionics betreft: hoe doe je het dan precies ?

Sweep picking zou je kunnen omschrijven als verticaal spel. In feite speel je de noten van een akkoord (1 noot per snaar), maar je slaat ze niet als groep aan (zoals bij een akkoord) maar iedere noot afzonderlijk (ook met de linkerhand). Als je deze techniek wil beheersen (geldt in midere mate ook voor pinch-harmonics) is een instructievideo aan te raden aangezien het leren een stuk makkelijker gaat als je de techniek kan zien. Op het internet moet er wel het een en ander te vinden zijn, anders kan ik altijd "rock discipline"van J. Petrucci aanraden.

De toonladder blijven qua noten altijd hetzelfde, alleen de positie van de noten op je gitaar is bij jou anders. Als je de gitaar omlaag stemt naar C (ik ga uit van een standaardstemming) dan zitten bij jou allee noten 4 vakjes lager dan op een gitaar die in E gestemd is.

Wat de theorie betreft, als je je echt verder wil verdiepen in de gitaar en de technieken die je nooemt ook zo in dagelijkse situaties wil kunnen gebruiken dan raad ik je aan om toch in ieder geval van de basistheorie over toonladder enige notie te nemen. Moeilijk is het niet, veel ook niet, het vergt alleen wat oefening maar dat geldt voor alles. Het zal het plezier in je spel en je kunde aanzienlijk verbeteren. Info m.b.t. de theorie is op dit forum en op internet ruim voorhanden.

Succes!

Trocar
15 september 2006, 13:43
Hier een pagina (http://www.cyberfret.com/techniques/sweep-picking/index.php) met uitleg en videotjes over sweeppicking.