PDA

View Full Version : Marshall JCM2000 TSL60 ruilen tegen een Marshall 2203 JMP



llahsraM
14 september 2006, 23:01
Ik kan een Marshall JCM 2000 Tsl 60 ruilen tegen een Marshall 2203 JMP. Is dit een goede ruil?? Hij stuurde een paar mailtjes over het verleden van de amp

llahsraM
14 september 2006, 23:01
Ik heb een mashall 2203, 100 watt de eerst marshall met mastervolume.
Deze versterker is de voorloper van de beruchte JCM 800 en bespeeld door o.a. EVH, Randy Rhoads en Gibbons.
HEt geluid is zeer puur, niet gemakkelijk te bespelen maar wel erg mooi.

Er is wel iemand zo stom geweest om een effect loop in aan te brengen maar alles (op wat hardwareschade na) is professioneel hersteld.
Alles is dus weer hard-wired.

..........................

Ik heb er nog geen foto's van maar ik kan ze natuurlijk wel maken, de amp
staat in de oefenruimte dau ik ga kijken wanneer ik daar tijd voor kan
maken.
Ik dacht dat het een 78 is maar zeker ben ik daar niet van, maar aan de hand
van het serienummer moet dat gemakkelijk te achterhalen zijn lijkt mij.

...........................

Hij werkt 100%, de sound is dus goed, kraakt niet dat ik weet maar ik draai niet continu aan de knoppen, een setting is genoeg en verder is het werken voor de sound.
Indien hij in de combo inbouw zit zijn er een aantal schroeven zichtbaar in het front, vandaar dat ik hem in die losse topkast hebt gezet.

Aan de achterkant mist er een stukje van de "achterplaat" hier zitten (dacht ik ) ook wat gaten geboord waar de in/out van de effect loop heeft gezeten.

Nogmaals, er is behoorlijk wat schade aangebracht door deze persoon en da's erg jammer.
Verder is het wel die brown-sound waar men het over heeft.

............................

Er is dus wel aan geknoeit maar alles is weer in originele staat gemaakt.
Waarschijnlijk heb je om een effect loop te maken alleen een onderbreking tussen de voor en eindtrap.
Deze onderbreking zal wel weer intact gemaakt zijn, ik weet het niet en had het sowieso nooit gedaan

aart steekelenburg
15 september 2006, 03:52
meteen doen...
ik heb zelf dan wel de 50 watt versie maar ik wil niets anders meer

llahsraM
15 september 2006, 06:52
Ja maar is er is wel een beetje aan geknoeit, hij zegt dat die wel weer naar zijn orginele staat is gebracht, ook zeg die dat hij alles in een soundcity top heeft geplaatst omdat de Marshall 2203 JMP eerst een combo was (Marshall 2103 JMP)

hassent
15 september 2006, 07:51
Da's verdacht, want als je een complete unit van de combo naar de top verplaatst zit je frontpaneel ondersteboven en gespiegeld! (Je weet wel buiten in een combo zitten aan de onderkant, in een top aan de bovenkant).

Dat zou dus betekenen dat er ook een ander frontje op gegaan is...

Agent_Smith
15 september 2006, 08:03
Da's verdacht, want als je een complete unit van de combo naar de top verplaatst zit je frontpaneel ondersteboven en gespiegeld! (Je weet wel buiten in een combo zitten aan de onderkant, in een top aan de bovenkant).

Dat zou dus betekenen dat er ook een ander frontje op gegaan is...

Niet als het een combo is met de knoppen aan de bovenzijde (de jmp's). Dan is de versterker exact gelijk. Dat vermoed ik dus wel als het een '78er is.
Ik zeg: DOEN!

llahsraM
15 september 2006, 08:32
Hij vertelde dat het uit zo'n combo komt

http://www.drtube.com/schematics/marshall/2103-pic.jpg

Solidkick
15 september 2006, 08:44
Tsja, als het je sound is en je stoort je niet aan puristisch gelul dan gewoon doen.
Bedenk wel dat je zelf ook al dit wel/niet geneuzel krijgt als je je amp weer wilt verkopen :D

Dude
15 september 2006, 10:07
Ik vind het tricky hoor,

die tsl kost nieuw 1100 euro ?? En als er idd zoveel aan dat ding geklooid is en hij niet in een marshall kast zit zal die op marktplaats misschien 500, 600 max halen....

vind jij dat een goeie deal ? Ik niet

Mr.Bluesbreaker
15 september 2006, 14:13
Wel als je je TSL 60 hebt verkregen door een "The Twin Reverb Redknob" in te ruilen:D (die TSL60 van de topicstarter was mijn oude TSL)

Daar moest overigens (Twin) nog een nieuw kwartet eindbuizen in en nieuwe voedingselco's, gelukkig had ik nog 4 eindbuizen dus het was een paar tientjes.
Qua waarde zit je dus op zich prima. Bedenk je wel dat, ik ken je stijl natuurlijk een beetje, je 1 kanaal hebt met 1 volume, geen galm of wat dan ook. Je kunt met je volumeknop van je gitaar een heel eind komen om onderscheid te kunnen maken tussen (semi) clean en flinke grom. Als je echt beide kanten wilt scheiden, ontkom je er in een bandsituatie niet aan om een 2e amp er naast te zetten.

Er zijn een hoop mensen dit niet met mij eens, maar met mijn Les Paul en 2203 kan ik niet van funky James Brown naar Metallica.
Tip: wanneer je een eenkanaals amp hebt, overweeg een (transparante) booster. Kijk eens in het effectenforum wat er mogelijk is. Wat ook makkelijk is, is een gitaar met zowel singlecoils als humbuckers, of humbucker met splitsmogleijkheid, om nog wat meer onderscheid tussen clean en OD te maken. Met een boost kun je dan een solovolume bepalen, of meer gain en daarnaast vaak meer sustain. Of beide als je pedaal dit biedt.

Al met al vind ik de JMP/vroege JCM singlechannels echt te gek. Je kunt ze heel makkelijk laten tunen naar je smaak, wat bij een TSL een tijdrovende en dure klus zal worden, en of het veel uithaalt weet ik niet. Kijk voor de grap eens op google naar mods voor 800 of JMP. Het betekent nl. niet met zo'n model dat je 1 toon hebt en dat is het dan, modificaties zijn soms heel makkelijk en snel terug te zetten. Ik kan er nog wel 3 pagina's over typen, als je wat mods van mijn 2203 wilt weten moet je maar ff een PM sturen.

Edit: nog een tip: verkopers hebben vaak de neiging om te zeggen dat de eindbuizen recentelijk zijn vervangen, terwijl ze al ver aan hun eind zijn. (die in mijn TSL waren echt fris, dat wel haha) Maar vraag dan ook even de bon als dat het geval is. 100 watts komt in het JMP verhaal uit 4 * EL34, das een dure klus wil je dat voor goede buizen vervangen. Kijk ook even op de bekertjes die recht op staan in de versterker (de voedingselco's) of het van die blauwe "dalyt" onderdelen zijn. In dit geval zijn dit de originele, en veel houden het geen 25 jaar of langer vol bij regelmatig gebruik. Kosten ongeveer 50/60 euro voor goede vervangers.

Dude
15 september 2006, 14:38
. Kijk ook even op de bekertjes die recht op staan in de versterker (de voedingselco's) of het van die blauwe "dalyt" onderdelen zijn. In dit geval zijn dit de originele, en veel houden het geen 25 jaar of langer vol bij regelmatig gebruik. Kosten ongeveer 50/60 euro voor goede vervangers.


Je kan dacht ik zien of die op zijn als er een "puist" op zit toch ? correct me if im wrong.

Sja als je er financieel niet op achteruit gaat en graag een eenkanaals amp wil is dat je ding...

Geloof me dat het een minder gebruiksvriendelijk apparaat is dan je huidige TSL, ik heb ze namelijk beide (tsl60 gehad en heb al 5 jaar een 2204)

Mr.Bluesbreaker
15 september 2006, 14:53
Exact, een die op is heeft een klein bobbeltje op de bovenkant. Puist, mag ook.

Dude
15 september 2006, 16:00
http://www.e-gitarrist.de/gear/pictures/marshall76_04.jpg

Die zwarte ronde "torentjes" naast en achter de buizen dus voor de topicstarter !

llahsraM
15 september 2006, 16:25
Alvast bedankt voor de tips, ik zal er op letten als ik de versterker ga testen. Hij vertelde dat de buizen best oud waren. Dat is wel jammer, want er gaan nogal wat buizen in. En ik weet ook niet hoe het zit met biasen bij die amp. Maar dat vraag ik wel aan DR. Tube :soul:

jerome
15 september 2006, 23:43
Ik heb ook een JMP 100 w top 2203 uit 1979 met mastervolume.
Weinig mogelijkheden maar een fantastische sound, een vette en warme grom!!
Soms brult ie het uit!

Er is er vorige week een verkocht op Ebay voor 750 Euro.
Precies hetzelfde, ook uit 1979.
Uiterlijk heel erg netjes.
Alleen hier zaten ook nog de originele condensatoren in en versleten buizen.
Dus er komt dan toch al gauw een 200 a 250 Euro bij!
Ik denk dat zo'n versterker in goede tot perfecte staat toch tussen de 900 en 1400 Euro waard is.

Als er nieuwe buizen in gaan moet de bias afgesteld worden.
Als je een beetje handig bent met solderen zijn de condesatoren zelf te vervangen.

groetjes,
Jeroen

turnpike
12 oktober 2006, 20:54
Hai there,

Grappig dat er over mijn versterker wordt gepraat.
Ik heb hem nog steeds, blijkt dat er op marktplaats niet veel kenners rond struinen of dat het gewoon slecht gaat met de economie.
Anyway, deze llahsraM heb ik gezegd dat het niet een eerlijke deal is.

Wel vraag ik mij af waarom er geen vintage geluid te halen valt uit een TSL60???


Groet Leon
en ik ga eens verder kijken op dit forum.

DaveItUp
13 oktober 2006, 16:30
Wat verwacht je ervoor te krijgen dan?

Dude
14 oktober 2006, 12:07
Vintage geluid is er prima te halen uit een tsl 60.... velen zijn echter van mening dat het niet in de buurt komt bij de 2203.

Persoonlijk zou ik het ook nevernooit doen, een 2203 wordt snel meer waard (kijk maar eens naar de prijzen van een jaar of 3 geleden en die van nu) en die tsl60 wordt de komende 15/20 jaar alleen maar minder waard haha..

ach ja