PDA

View Full Version : Rare plek vanuit het niets...



Veekeren
14 september 2006, 14:08
Haal ik mn ES335 van de muur om een groepsfoto te maken, zie ik opeens vanuit het niets dit:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02209.jpg

Fuck it, waar komt dat dan ineens vandaan? Snap er geen flikker van.

Kim Wilson
14 september 2006, 14:12
Cellulose lak en een rubberen ophanghaak?

Squier4ever
14 september 2006, 14:17
lijkt er idd qua grootte en plaats van de vlek wel op

Veekeren
14 september 2006, 14:19
Cellulose lak en een rubberen ophanghaak?

Verdomme waarom wist ik dat niet! Waarom ben ik niet gewaarschuwd!.. Jezus wat een noobfout, heb er net wat over gelezen. Dan heb je zulke mooie gitaren en ben je je van zulke essentiele dingen niet bewust. Waarom verkopen ze die haken dan ook, damnit.


Nou ja, ik hou van mn gitaren, kan niet zonder ze, maar het zijn slechts spullen en dat zullen het altijd blijven. Wat ik me wel afvraag is waarom het echt vanuit het niets is gaan werken, je zou toch verwachten dat er eerder plekken te zien zouden moeten zijn.

Trouwens nog tips, iets wat ik over die haken kan doen dat ik ze toch kan ophangen?

Lithium
14 september 2006, 14:21
washandjes? iets van stof dat er voor zorgt dat het rubber niet de lak raakt

pol
14 september 2006, 14:22
Ik had eens iets ergers aan de hand met een SG, te dicht bij de verwarming laten staan, die stond niet eens zo verschrikkelijk heet, en de nitrocellose lak was gewoon gesmolten, zat vol blaasje, ik heb de volledige hals kunnen afschuren om die gitaar terug bespeelbaar te krijgen, dat ziet er nu wel zeer relic uit.

Ik snap niet dat gibson die lak nog gebruikt, t'is gewoon veel te gevoelig om op een gitaar te zitten, brokkelt af, kan niet tegen warmte, en de hals voelt erdoor nog plakkerig aan ook.

die hanger hing toevallig niet in de zon ? dan kan die ook warm geworden zijn en door de lak uit gesmolten.

Kim Wilson
14 september 2006, 14:22
Of de haken intapen met, noem eens iets, Ducktape of zo...

Veekeren
14 september 2006, 14:25
Heb er nu effe snel papier overheen gedaan, zal nog wel iets proberen te verzinnen... Rare is dat er aan de andere kant nauwelijks wat te zien is, terwijl dat die plek er uit ziet alsof iemand er toch flink op tekeer is gegaan...

Squier4ever
14 september 2006, 14:34
cellulose is veel vetter en klinkt ook veel beter

Hector_Tsolodimos
14 september 2006, 14:36
heb je kinderen?:D

Veekeren
14 september 2006, 14:40
heb je kinderen?:D

Wie ik? Thank fuckin god niet hahahaha! Heb niet eens een vriendin :D

Robbert
14 september 2006, 14:40
Ik wist dat rubber kon reageren op lak, maar zo'n smerige reactie had ik niet verwacht :(

1959SLP
14 september 2006, 15:09
vreemd dat het je niet eerder is opgevallen. Dit is natuurlijk niet van 1 nacht. Als je em in die haak hangt dan kijk je er toch zo tegenaan? (tenzij je Fred Dons heet ;) )

fred dons
14 september 2006, 15:42
het valt mij ook op hoor ;) (ik roteer regelmatig en heb een gebrek aan muurhaken)
er is helaas geen peil op te trekken ik heb het gehad met haken van het zelfde merk waarbij het spontaan optrad bij 1 van de haken, die haak heb ik nu met teflon tape bekleed en dat helpt (maar k*t is het wel).

fred dons
14 september 2006, 15:44
btw als ik die plek van jou zie is dit meer stoot schade dan insmelten van een rubberen haak (dan krijg je namelijk een vieze zwarte plek alsof er echt rubber gesmolten is)

Danny Drug
14 september 2006, 16:26
gebeurd dit met alle gitaren?...

fred dons
14 september 2006, 16:27
nee alleen celullose gelakte gitaren en alleen bij een bepaald soort rubberen standaard

de meeste productie gitaren zijn tegenwoordig poly gelakt en hier gebeurd het niet bij maar Gibsons worden nog steeds met cellulose gelakt

Veekeren
14 september 2006, 16:27
btw als ik die plek van jou zie is dit meer stoot schade dan insmelten van een rubberen haak (dan krijg je namelijk een vieze zwarte plek alsof er echt rubber gesmolten is)

Nou ja, ging er even overheen met mn vinger, dacht dat het een of rare vieze plek was, maar gestoten is het zeker niet...

fred dons
14 september 2006, 16:30
omdat de lak ook los liet op wat plekjes zag het er meer uit als een tikje tegen de lak, maar als je laten we zeggen "viezigheid" voelt dat is het toch het rubber

Veekeren
14 september 2006, 16:33
vreemd dat het je niet eerder is opgevallen. Dit is natuurlijk niet van 1 nacht. Als je em in die haak hangt dan kijk je er toch zo tegenaan? (tenzij je Fred Dons heet ;) )

Ja ik vraag me ook af of ik nu zo scheel gekeken heb de hele tijd of dat het opeens een soort spontaneous combustion geweest is... Waarschijnlijk zal iedereen van het eerste uit gaan :D maar ik heb iets meer vertrouwen in mezelf... het is ook zo raar dat de andere kant niets heeft. Maar wat Fred suggereerde, ik heb em nergens tegenaan gestoten, en de plek is inderdaad precies op de plek van de haak...

Pais
14 september 2006, 17:21
Niet gewaarschuwd? Op mn standaards staan waarschuwingen dat je moet uitkijken met welke soort lak je gitaar is afgewerkt. Maarjah, goed, wie leest dat...

Veekeren
14 september 2006, 17:24
Niet gewaarschuwd? Op mn standaards staan waarschuwingen dat je moet uitkijken met welke soort lak je gitaar is afgewerkt. Maarjah, goed, wie leest dat...

Ja... ik weet niet of ze dat in '79 er ook al op zetten, maar affijn... Tis nu te laat :D

DREAMMACHINE
14 september 2006, 18:23
....heb het ook met m'n lp custom....jammer maar helaas...

rede dat ééne kant het wel heeft kan zijn dat de haak niet helemaal recht hing....dus meer druk op 1 kant.

vulvasonic
14 september 2006, 18:36
Ik heb die haken zelf gemaakt. En ik ben natuurlijk niet zo stom geweest om RUBBER te gebruiken!
Sterker, ik ben zo stom geweest om helemaal NIETS te gebruiken. Al mijn gitaren hebben diepe sleuven in de kop, ingesneden door de haken. :chicken:

Veekeren
14 september 2006, 18:39
Ik heb die haken zelf gemaakt. En ik ben natuurlijk niet zo stom geweest om RUBBER te gebruiken!
Sterker, ik ben zo stom geweest om helemaal NIETS te gebruiken. Al mijn gitaren hebben diepe sleuven in de kop, ingesneden door de haken. :chicken:

Mooi om te weten dat ik niet de enige kneus hier ben ;)

De Beer
14 september 2006, 19:03
het is ook zo raar dat de andere kant niets heeft.Het zijn waarschijnlijk ook 2 losse rubbers 1 links en 1 rechts, vette kans dat ze niet uit de zelfde partij komen. De zon op 1 kant schijnt oid.

Maareh.. Gibsons dus.....ik was net van plan alles op te gaan hangen, dus daar moet ik even wat op bedenken.
Is er ergens te vinden wat voor soort lakken er op bepaalde gitaren is gesmeerd?

Eko
14 september 2006, 19:15
De meeste gitaren zijn met p.u. lak afgewerkt. Alleen enkele merken gebruiken nog nitro-lak op de duurdere instrumenten. Het mag bijna niet meer worden verwerkt vanwege arbo en milieu eisen.
Het zorgt echter voor een betere resonantie en daarom is het nog steeds gewild. Pak 2 identieke instrumenten met het enige verschil dat de ene met pu en de andere met nitro-lak is afgewerkt, speel op allebei en je weet waarom.
Het is echter bekend dat de lak variabel is bij Gibson. Sommigen zijn keihard afgewerkt en een volgende is nooit goed uitgedampt. Scheuren in de lak zijn een bekend verschijnsel ( vooral bij acoustische)op de plek waar de hals aan de body zit. Het blijven kleven van een hals hoort bij een nooit goed uitgedampte versie.
Ik vind het echter niet opwegen tegen de betere klank. Bij mij zijn de Guild en de Custom Tele zo afgelakt.

bass blom
14 september 2006, 20:04
ik kocht onlangs een SG van 2000 en die heeft op de binding een plek die doet denken aan sigaretten brandplek.
er is niets aan te voelen.
toen ik heb bij mn zwager in een rek zette zag ik dat het precies de plek is waar hij tegen het zachte schuim rubber? staat..
oei nu heb ik van de week zo'n rek gekocht en mijn oude les paul (1975) staat er ook in.
rockstand, by warwick.. safe for all finishes staat er op de doos..

dit ziet er wel erg ranzig uit, hoe lang heb je die gitaar daar laten hangen?

Veekeren
14 september 2006, 20:11
dit ziet er wel erg ranzig uit, hoe lang heb je die gitaar daar laten hangen?

Ja hij hangt er al een jaar zo volgens mij. Maar nu pas is er iets mee gebeurd dus...

bass blom
14 september 2006, 20:13
als hij er een jaar hangt is het in de loop van dat jaar gebeurd..
zoiets gebeurt niet overnacht.

Veekeren
14 september 2006, 20:21
als hij er een jaar hangt is het in de loop van dat jaar gebeurd..
zoiets gebeurt niet overnacht.

Ja dat zou je wel verwachten in ieder geval :D Maar ik weiger mezelf gek te noemen! Dat er langzaam een klein plekje zou komen oke, kan ik me voorstellen, maar dat ik over zo'n beschadiging heen kijk niet... Nah ja, ik weet het ook allemaal niet, blijf het raar vinden.

bass blom
14 september 2006, 20:23
ah, dus hij heeft er niet een jaar gehengen, je hebt hem gebruikt ondertussen, ja dan is het echt heel erg vaag zeg pfff

wietse
14 september 2006, 21:03
nee alleen celullose gelakte gitaren en alleen bij een bepaald soort rubberen standaard



inderdaad de standaards met dat gelige rubber/vinyl zijn de boosdoeners daarvan droogt het rubber ook op een bepaald moment uit tot het hard en brokkelig wordt.
daar zit een bepaalde weekmaker in die cellulose lakken aantast, dit trekt langzaam aan in de lak dus daarom kan de schade opeens zich onverwacht zo voordoen, je ziet tijden niks en opeens bingo de lak is daar verzadigd en wordt opgevreten in een mum van tijd, erg lullig zulke dingen.

Plaag
14 september 2006, 22:49
Beetje off topic,

maar ik zoiets gehad met mijn AKG koptelefoon. Deze staat/zit normaal op een glazen hoofd. Ik gebruik hem dagelijks maar toen ik van vakantie terugkwam was deze vastgeplakt tegen het glas. Ook de rubber ringen van koptelefoon waren zoals het leek gesmolten. En op het glazen hoofd zat smurrie wat lijkt op de foto waar dit topic mee gestart is.

De spullen staan wel een zolder en het was toen ook extreem heet, maar toch vind ik dat fabrikanten van gerenomeerde merken zoals AKG dit toch wel moeten testen en zo voorkomen.

bass blom
15 september 2006, 11:15
ik had dat een tijdje geleden met een 10 jaar oude sony koptelefoon
had m een tijd niet gebruikt en toen weer wel
zag ineens voor slapen gaan zwarte vlekken in me nek :D
schrok, het wilde er niet makkelijk af.
dat spul heeft een bepaalde leeftijd.
zonde, een prima koptelefoon in de vuilnisbak mikken.

omni
15 september 2006, 16:28
Ik had ooit een hele mooie S1 uit 77. Had precies hetzelfde. Helemaal strak in de lak maar twee van die vieze plekken bij de kop. Het is gebeurt idd bij (oude) cellulose lak en van dat heel zachte rubber. Daar zitten waarschijnlijk meer of andere weekmakers in. Ik heb twee gitaar haken van KM die hebben dat volgens mij niet, maar ik zag op mijn es135 ineens twee gele plekken op de bindingen van de gitaar standaard. Heb ik snel twee sokjes gebreid voor de standaard ;-)

De Beer
17 september 2006, 20:09
Was dat toch bij die K&M haken? daar ga ik nl ook mijn collectie aan ophangen.

omni
18 september 2006, 11:42
Nee juist niet, dat was bij zo'n goedkope stagg standaard.

Orpheo
18 september 2006, 11:48
mijn LPcustom heeft dat ook, en t boeit me echt totaal niet. als dat nu de enige schade was, ja dan wel, maar dat ding is zo gesleten, t boeit niet meer :)

ik kan me echter wel voorstellen dat mensen t niet chill vinden.

guhlenn
18 september 2006, 12:04
damn. in zo'n gele stand heb ik heel lang de nighthawk hebben staan. godzijdank nu niet meer... moet ii nu alsnog ellende verwachten of is het onheil geweken? (onverzadigde lak kan ook weer de weekmaker kwijt of werkt het zo niet?

basswasp
18 september 2006, 12:31
ik had dat een tijdje geleden met een 10 jaar oude sony koptelefoon
had m een tijd niet gebruikt en toen weer wel
zag ineens voor slapen gaan zwarte vlekken in me nek :D
schrok, het wilde er niet makkelijk af.
dat spul heeft een bepaalde leeftijd.
zonde, een prima koptelefoon in de vuilnisbak mikken.
Gaat het om van dat schuim wat tegen je oren zit?
Een koptelefoon hier had er ook last van, dat dat spul gaat afgeven.
Bij de electronica-winkel heb ik toen nieuwe gekocht en ik gebruik de koptelefoon nog steeds...

De Beer
18 september 2006, 14:05
mijn LPcustom heeft dat ook, en t boeit me echt totaal niet. als dat nu de enige schade was, ja dan wel, maar dat ding is zo gesleten, t boeit niet meer :)

ik kan me echter wel voorstellen dat mensen t niet chill vinden.Als het inderdaad aleen de cellulose lak is op pmijn LP dan vind ik het prima ook ja, hij begint net een beetje te relicen.

glacius
18 september 2006, 15:01
Haal ik mn ES335 van de muur om een groepsfoto te maken, zie ik opeens vanuit het niets dit:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02209.jpg

Fuck it, waar komt dat dan ineens vandaan? Snap er geen flikker van.


ouch !!! ........