PDA

View Full Version : Technisch vraagje



leon99058
4 december 2002, 19:52
Ik heb thuis een pr8ige Ibanez S270 6 snarig. Nou heb ik niet genoeg geld voor een 7-snarig en wil ik graag als tussenoplossing de hoge E-snaar verwijderen, alles 1 opschuiven en een lage B snaar plaatsen.

Is dit mogelijk?
Heeft iemand hier ervaring mee?
wat gaat zoiets kosten?
en wat zijn de risicio's?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: leon99058 op 2002-12-04 20:06 ]</font>

blimb
4 december 2002, 19:55
ja het kan.
Het kost ongevgeer evenveel als een nieuw setje snaren.
Je zal je hasl en brug en dergelijke opnieuw moeten afstellen. De spanning verdeling verandert .. etc. etc. en dat moet je zeg maar weerr corrigeren .. (evt. fretbuzz + intoneren etc. etc. )
En waarom die haast ... relax man neem de tijd

risico's zijn er volgens mnij niet echt .. tenzijje hele gitaar aan barrels helpt bij het afstellen en dergelijke ..
ervaring op gitaar .. geen .. k heb het met mijn bas gitaar gedaan .. ging prima (BEAD)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: blimb op 2002-12-04 19:57 ]</font>

leon99058
4 december 2002, 19:57
dat SPOED was gewoon om ff aand8 te krijgen:) kheb het al weg gehaald hoor...

loop ik niet het risico dat de hals krom trekt?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: leon99058 op 2002-12-04 20:06 ]</font>

blimb
4 december 2002, 19:58
leuk man aandacht trekken

blimb
4 december 2002, 20:01
ja idd ..daar heb ik niet aan gedaccht de ans dat je hals krom trekt is zeker aanwezig. Zorg dat je in een goed geventileerde ruimte bent, waar het vocht niveau op een minimum is. Niet in direct zon licht want dan loopt de temperatuur van je toets sneller op dan die van de rest van je hals .. en dan krijg je zeg maar het bi metaal effect. Daarnaast moet je heel voorzichtig de spanning van je gitaar afhalen. Zeg maar de snaren losdraaien trapsgewijs .. ieder uur een beetje .. zo kan de hals "wennen" bij het oppnieuw bespannen ook weer trapsgewijs.

Maar verder nee heb je geen risico's

leon99058
4 december 2002, 20:08
Ik kan hem het beste denk ik ff naar een muziekwinkel brengen.

Stitch
5 december 2002, 00:05
had ik ook gedaan op mn squier. Gewoon aan mn muziekleraar middelbare school meegegeven, opnieuw afgestelt geen centje pijn. Maar een echt vol/vet geluid gaf ie niet...ook kreeg je het effect dat je door de lage spanning de snaren heel diep indrukte wat zorgde voor false tonen. Ook nadeel was dat dat toentertijd mn enige gitaar was en dat ik dus alleen nog maar laaggestemde muziek kon maken, ging na een tijdje ook vervelen.

Anders Destium
5 december 2002, 08:58
Ik zou het niet doen, vanwege de volgende reden: Je snaren staan absoluut niet op dezelfde spanning als je zou hebben bij een E-stemming, en als je dan je brug daarop af gaat stellen blijft het probleem, omdat de lengte van je hals (mensuur) niet voldoende is om dit met 6 snaren te doen. Er is wel een oplossing voor met 6 snaren, dat zijn baritons (en die zijn natuurlijk ook weer duur...)

michielv
5 december 2002, 09:25
Maar die 7-snarige dingen hebben toch ook dezelfde mensuur als een 6-snarige? Of klinken die dingen ook voor geen meter?

Als je een langere mensuur wilt zou je kunnen overwegen een baritone hals op je gitaar te zetten. Die dingen kosten niet idioot veel (er staat er volgens mij eentje te koop op de gitaarmarkt) en als het nix is wissel je de hals weer om.

Raffel
5 december 2002, 09:31
bij een 7-snaar is de spanning op de snaren (individueel) hoger mits je um goed afstelt, dus dat vermindert de noodzaak van een 27" hals.

Ik zou idd ook voor een baritone gaan kijken, anders krijg je al nooit een acceptabel geluid uit je bijl.

Anders Destium
5 december 2002, 10:25
>Michiel:

De brug van een 7-snarige gitaar is bedacht op het gebruik van de dikke B-snaar, die van een 6-snarige niet. Op de hoge E-snaar staat meestal erg veel spanning, deze heeft een grote invloed op het "omhoog" houden van de brug. Als je er voor kiest lager te stemmen, moet je heel veel aanpassingen aan je brug plegen om een beetje fatsoenlijk te kunnen spelen (veren veranderen, actie veranderen en mogelijk grote problemen als je weer eens "normaal" wilt gaan spelen.

Een vriend van mij heeft dit alles aan de lijve ondervonden, en het is niet bepaald feestelijk te noemen, het idee op zich heeft mij ook wel een tijdje beheerst, ook omdat ik de brede hals van 7-snaren niet als erg prettig ervaar :smile: