PDA

View Full Version : Fender Strat



Badman
14 september 2006, 08:25
Hey,

Ik kan één van de volgende dagen een superdeal doen, althans zo lijkt het: er zijn wel wat bedenkingen bij... toch op z'n minst.

Er zou iemand zijn die een Fender Strat verkoopt voor 350 euro, die hem oorspronkelijk 1800(!) euro koste. Een reukje aan? idd Ik kan de gitaar in kwestie eerst eens gaan bezien of ze me aanstaat. Kunnen jullie me helpen om puur op uiterlijk een gitaar van 500 euro (zeg meer een Standaard Strat) te onderscheiden van één van 1800 (het Amerikaans geweld , of nog maar een gewone Amerikaanse van 1000 euro? ). Naar wat moet ik zeker zien?

Thx alvast

Veekeren
14 september 2006, 08:48
Ik heb niet echt verstand van Strats, maar eentje van 1800 zal toch wel een bepaald type zijn? Vraag eens wat voor type precies, kan je daar de specificaties van opzoeken. Vraag ook meteen het serienummer.

Maar stel dat het gewoon een standaard US strat is, dan heb je voor 350 nog steeds een goede deal.

Kim Wilson
14 september 2006, 08:51
Zelfs als het een Japanner betreft, kan het een goeie deal zijn.

hansoonk
14 september 2006, 08:58
Beetje lastig te beantwoorden. De gitaar is dan geen American standard, die nieuw slechts zo'n 1200 Euro kost. Fender heeft wel meer gitaren die nieuw ongeveer 1800 moeten kosten. Je hebt de American vintage serie, de Deluxe, allerlei signatures. Die gitaren hebben allemaal specifieke kenmerken die onmogelijk allemaal hier te beschrijven zijn. Waar je in ieder geval op moet letten is het serienummer, welk nummer en waar: nummers beginnend met M zijn Mexicaans. Nummers beginnend met N of Z zijn Amerikaanse gitaren. Gitaren uit de vintage serie hebben een nummer op de neck-plate beginnend met V; gitaren uit de deluxe serie beginnen met DLX. Signatures hebben vaak een handtekening op de bal van de headstock.

Ik denk dat goed is na te vragen wat voor gitaar het precies is. Dan kun je nagaan aan welke kenmerken de gitaar moet voldoen.

Pas trouwens op voor namaak. Er zijn tegenwoordig zoveel logo's te koop via internet.

paulusdeBKB
14 september 2006, 08:59
Maar als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. Ik denk dat het allemaal niet klopt, en ik zou dus erg oppassen voor een evt. niet-origineel instrument (best vervelend) of een instrument met al dan niet verborgen gebreken (echt heel kut).

Badman
14 september 2006, 09:18
Ok, dus zeker zien naar de serienummer, dankje

Volgens mij zijn er 3 'uitwegen':

Ofwel is die gitaar effectief 1800 euro waard geweest en zit ie met een (onzichtbaar) (serieus) gebrek, dat ik hopelijk kan zien als ik er (nog meer hopelijk :) ) eerst mag op spelen...

Ofwel is die geen 1800 waard, niet noodzakelijk een belazering als het een deftige American is

Ofwel is hij gek en is dit een superdeal :)

Nog een beginnersvraagje:
Wat zijn precies gitaren uit de Vintage en Deluxeserie? Wat hebben ze extra?

Luke-wannabe
14 september 2006, 12:07
Vintage series zijn exact gebouwd naar de specificaties van 40/50 jaar geleden (afhankelijkvan he model). En de deluxe series zijn de wat modernere uitvoeringen van Fender. Dus met wat meer poespas en soms aparte schakelingen.

Hector_Tsolodimos
14 september 2006, 14:48
het zijn kleine dingen, in de afwerking en uiterlijk, maar ze zijn er zeker
hier komen er een paar:
het logo van een Standard Mex en Standard USA is anders..
eehm
je zou ook kunnen zeggen dat de frets er beter op liggen en dat soort dingen, maar daar zie ik zelf weinig verschil ik (of niet)
het is wel vaak zo dat een standard MEX sunburst er niet uit ziet, en een USA standard sunburst wel (zoals de mijne)

Badman
14 september 2006, 14:51
Dankje, maar spijtig genoeg heb ik nog niet genoeg ervaring voor zo'n fretcontrole :) Die logocheck kan nog helpen, wat is het verschil juist, heeft er iemand een afbeelding?

Ik denk dat ik me voornamelijk ga toeleggen op de serienummer:
heb hier trouwens een handige link voor :
http://www.provide.net/~cfh/fender.html#serial

cu

G.G.
14 september 2006, 18:06
Dankje, maar spijtig genoeg heb ik nog niet genoeg ervaring voor zo'n fretcontrole :) Die logocheck kan nog helpen, wat is het verschil juist, heeft er iemand een afbeelding?

Ik denk dat ik me voornamelijk ga toeleggen op de serienummer:
heb hier trouwens een handige link voor :
http://www.provide.net/~cfh/fender.html#serial

cu

Mail de verkoper en vraag om foto's en zeg dat je meer info wilt. kan hij die info niet geven omdat hij het niet weet, dan zal hij het nooit erg vinden dat je de foto's hier laat zien.

Vind hij dat wel erg, dan heeft ie iets te verbergen.

Badman
14 september 2006, 18:15
Het probleem is dat ik de verkoper niet ken, het is iemand 'via-via', weetje. Misschien een reden te meer om beter op te letten?

Ik kan de gitaar één van dezer dagen als eerste gaan bezien bij een kennis en ik zal daar op dat moment moeten beslissen of ik ze wil of niet, aangezien er al een groepje kopers klaar staat. De persoon heeft ze voor mij 'opzij' gezet, dus dat geluk heb ik al, als de gitaar zelf nu nog iets moest zijn... :) Ik laat jullie zeker iets weten.

Ik heb in het verleden al bij dezelfde persoon een Ibanez EDR-470EX gekocht voor dezelfde prijs. Die was in goede staat en speelde als nieuw, dus ik ben ergens van plan om hem opnieuw te vertrouwen, alhoewel deze deal toch zeer verdacht lijkt...