PDA

View Full Version : Freesvragen: bovenlager, groot oppervlak frezen



piezo
13 september 2006, 20:43
Vraag 1: Ik weet dat er frezen met een bovenlager bestaan, maar waar kan ik die kopen? En is er ook zoiets met een diepteverstelling, bijvoorbeeld doordat de snijkop zelf maar ondiep is en het lager in hoogte verstelbaar, over een spie-as of zo?
(Tot nu toe heb ik gewerkt met een kopieerring, maar ondanks dat ik een centreerdoorn gebruik om het ding te centreren, heb ik altijd een afwijking die varieert met de werkrichting/stand van de machine, met soms verkeerd uitgelijnde resultaten. Bovendien ben ik het zat om altijd de kopieerring marge te moeten meerekenen bij het maken van een mal.)

Vraag 2: Ik moet een uitfrezing doen met een groot oppervlak doen, zo groot dat de voetplaat van de bovenfrees boven het midden van de uitfrezing geen steun meer heeft. Daar een stukje hout laten zitten en dat later uitbeitelen is geen optie, want er zitten daar al diepere gaten. Bovendien moet ik ook een stuk uit een "hoorn" frezen, zo dichtbij de punt dat die "door het bit-gat in de voetplaat heen valt". Ik moet dus de zool van de bovenfrees vervangen door een schijf met grotere buitendiameter en kleinere binnendiameter (of de frees als tafelfrees monteren)

- Waarvan kan ik zo'n schijf het beste maken, MDF of plexiglas?

En als plexiglas beter is vanwege het kunnen zien wat je doet:
- waar kan ik dat het beste kopen?
- welke dikte is voldoende?
- hoe kan ik plexiglas het best bewerken? (zagen, boren, schroeven e.d)

G.G.
13 september 2006, 20:51
Ik heb in ieder geval 1 antwoord voor je. Dat grote gat waar je complete bodemplaat van je frees in kan vallen. Monteer een plank onder de bodemplaat en schuif je frees met plank over je mal heen.

De rest ga ik nog even over nadenken.

piezo
13 september 2006, 20:57
Ik heb in ieder geval 1 antwoord voor je. Dat grote gat waar je complete bodemplaat van je frees in kan vallen. Monteer een plank onder de bodemplaat en schuif je frees met plank over je mal heen.Dat is wat ik bedoelde met het woord "schijf". Ik kan het zoolplaatje (fiber) er af schroeven en daaronder zitten diverse gaten met een tap om boutjes in te draaien, dus bijvoorbeeld om een plank/schijf onder de frees te monteren. Of om het ding op een plaatje aluminium te monteren dat ik vervolgens kan verzinken in een plaat MDF, om de frees zo ondersteboven als tafelfrees te gebruiken. Het is even werk, maar dan heb je ook wat. Alleen diepte instelling en afzuiging worden dan wat moeilijker.

vosarnout
13 september 2006, 20:59
Vraag 1: Ik weet dat er frezen met een bovenlager bestaan, maar waar kan ik die kopen? En is er ook zoiets met een diepteverstelling, bijvoorbeeld doordat de snijkop zelf maar ondiep is en het lager in hoogte verstelbaar, over een spie-as of zo?
(Tot nu toe heb ik gewerkt met een kopieerring, maar ondanks dat ik een centreerdoorn gebruik om het ding te centreren, heb ik altijd een afwijking die varieert met de werkrichting/stand van de machine, met soms verkeerd uitgelijnde resultaten. Bovendien ben ik het zat om altijd de kopieerring marge te moeten meerekenen bij het maken van een mal.)


Ik heb mijn freesje iid bestelt bij een ijzerwaren winkel. Bosch heeft een catalogus met allerlei freesjes. Het zijn hard stalen freesjes, goede kwaliteit.
Niet heel goedkoop (volgens mij iets van €40 ofzo, maar dit weet ik niet zeker meer. Je kunt ongetwijfeld via internet ergens vanuit de UK of idd goedkoper wat bestellen, maar voor mij was dit een prima optie.

Voor wat betreft vraag twee, probeer eens met twee latjes, waarop je je bovenfrees weer plaatst. Is opzich goed te doen.

piezo
13 september 2006, 21:06
Ik heb mijn freesje iid bestelt bij een ijzerwaren winkel. Bosch heeft een catalogus met allerlei freesjes. Het zijn hard stalen freesjes, goede kwaliteit.
Niet heel goedkoop (volgens mij iets van €40 ofzo, maar dit weet ik niet zeker meer. Je kunt ongetwijfeld via internet ergens vanuit de UK of idd goedkoper wat bestellen, maar voor mij was dit een prima optie.

Voor wat betreft vraag twee, probeer eens met twee latjes, waarop je je bovenfrees weer plaatst. Is opzich goed te doen.


Ik heb een RVS catalogus, maar daar staan geen freesbitjes met bovenlager in. En ik heb geen busjes om freesjes met "imperial" maten in mijn 8 mm spantang te zetten.
Met dat "rails" systeem heb ik al eerder gewerkt maar kan ik het probleem van die "hoorn" niet goed oplossen. Een steun rond de hoorn met precies dezelfde dikte als de body zou nog wel kunnen, maar de diepte (3 mm) van wat ik wil doen komt heel kritisch.

G.G.
14 september 2006, 06:46
Met dat "rails" systeem heb ik al eerder gewerkt maar kan ik het probleem van die "hoorn" niet goed oplossen. Een steun rond de hoorn met precies dezelfde dikte als de body zou nog wel kunnen, maar de diepte (3 mm) van wat ik wil doen komt heel kritisch.
Wat ben je van plan? Een verzonken slagplaat?

hassent
14 september 2006, 07:59
De bitjes die je bedoeld kun je kopen bij Stewmac (www.stewmac.com (http://www.stewmac.com)) en kosten ongeveer euro 20,-. Verzend kosten vallen reuze mee, zeker als je het combineert.
Je zal inderdaad iets moeten verzinnen om van 6.3 naar 8mm te gaan, maar daar zijn op dit forum al een paar draadjes gewijd.
Zelf heb ik (m'n vader) dit opgelost door een bus te draaien van RVS 8mm buiten, 6.4 binnen met een sleuf overlangs gezaagd. Werkt perfect, zonder speling.

piezo
14 september 2006, 08:07
Wat ben je van plan? Een verzonken slagplaat?Ja. Was een ontwerpwijziging, anders had ik het wel anders aangepakt.

oknarb180
14 september 2006, 10:18
Je zal inderdaad iets moeten verzinnen om van 6.3 naar 8mm te gaan, maar daar zijn op dit forum al een paar draadjes gewijd.
Zelf heb ik (m'n vader) dit opgelost door een bus te draaien van RVS 8mm buiten, 6.4 binnen met een sleuf overlangs gezaagd.

Piezo:

Dit noemen ze een spanhuls, deze komt om je freesschacht heen en in en gaat in de spantang van je frees.

Ik heb er ook zelf 1 gemaakt van aluminium, hetzelfde principe als van Hassent (z'n vader).
kijk hier maar eens:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78646

Stewmac freesjes zijn goede freesjes, Ik heb ze zelf ook.

vr.gr.

Branko